دانشنامه پژوهه بزرگترین بانک مقالات علوم انسانی و اسلامی

فعالیت های اجتماعی آیت الله محمد یزدی

No image
فعالیت های اجتماعی آیت الله محمد یزدی

مناصب و فعالیتهاى اجتماعى

آیت الله یزدى تا پیروزى انقلاب اسلامى همواره با کوشش و تحمل زحمات طاقت فرسادر کنار عالمان و مردم ظلم ستیز ایران، رسالت الهى خویش را به بهترین صورت انجام داد و بعد از پیروزى انقلاب اسلامى نیز همچون سربازى فداکار، خالصانه، یار ولایت فقیه بود و در این راستا، مسئولیت هاى فراوانى را از طرف امام خمینى پذیرا شد و بعد از رحلت امام نیز مناصب متعددى را به فرمان مقام معظم رهبرى، حضرت آیت الله خامنه اى بر عهده گرفت.

پیشینه فعالیت هاى سیاسى و اجتماعى عالم نستوه و فقیه آگاه به زمان، آیت الله یزدى، نشان از اعتقاد راسخ و باور محکم وى نسبت به لزوم تحقق حکومت اسلامى و ایجاد نظام اسلامى است او در عمل نیز بر این باور صحه گذاشته، از هیچ کوششى در راه پیشبرد اهداف مقدس نظام جمهورى اسلامى دریغ نکرد و همواره بار مسئولیت هاى گوناگونى را به دوش کشید تا جایى که امام خمینى او را متعهد به انقلاب و دردآشناى اسلام و انقلاب معرفى کردهمان طورى که در حکم انتصاب وى به عضویت فقهاى شوراى نگهبان چنین آمده است:

«جنابعالى را که از افراد متدین، مورد وثوق و درد آشناى اسلام و انقلاب مى باشید، به عنوان یکى از فقهاى شوراى نگهبان منصوب مى نمایم».([35])

ورود امام خمینى به قم، در سال 1357ش. و سکونت در منزل آیت الله یزدى([36])، نشان از عمق اعتماد امام نسبت به او و گویاى قرب و منزلت ویژه وى نزد امام مى باشد و این، جایگاهى بس بزرگ است که نصیب هر کس نمى شود.

آیت الله مصباح یزدى در مورد ثبات قدم و کوشش هاى بى دریغ آیت الله یزدى در جهت تحقق نظام جمهورى اسلامى و تثبیت و بقاى آن چنین مى گوید:

«از ویژگى هاى اخلاقى و شخصیتى ایشان، حساسیت نسبت به مسائل دینى و اجتماعى است که همواره از دوران جوانى تا کنون، جهت فکرى و رفتارى ایشان را تعیین کرده است و قبل از انقلاب، بارها در اثر سخنرانى هاى اعتراض آمیز به رژیم گذشته و حمایت از نهضت امام، به زندان و تبعید کشیده شدند و بعد از پیروزى انقلاب، بنابر تشخیص وظیفه، مسئولیت هاى خطیرى را عهده دار شدند».([37])

برخى از فعالیت ها و مناصب آیت الله یزدى بعد از انقلاب به طور اختصار عبارتند از:

1. مدیریت استقبال از امام خمینى، هنگام ورود وى به قم در سال 1357ش. و ترتیب دادن مقدمات سکونت وى در قم.([38])

2. مسئول دفتر امام در قم، در سال 1357ش.([39])

3. رئیس دادگاه انقلاب اسلامى قم.

4. نمایندگى مجلس شوراى اسلامى (دوره اوّل و دوم).([40])

5. عضو فقهاى شوراى نگهبان.([41])

6. امام جمعه موقت شیراز، بعد از شهادت آیت الله دستغیب در سال 1360ش.([42])

7. نماینده مجلس خبرگان رهبرى (دوره دوم) از استان تهران.([43])

8. عضو هیئت بررسى پیش نویس قانون اساسى.([44])

9. نمایندگى امام براى حل مشکلات سیاسى و اجتماعى برخى از شهرها.

امام خمینى در تاریخ 1358ش. طى حکمى خطاب به وى چنین نوشت:

بسمه تعالى

جناب حجت الاسلام آقاى حاج شیخ محمد یزدى دامت افاضاته

لازم است جنابعالى براى تنظیم امور و ارشاد و نصیحت اهالى و قضاوت شرعیه، مسافرتى به شهرهاى سقز، قهرمان شهر (کرمانشاه)، اسلام آباد، ایلام و دیگر شهرهایى که مسافرت بدانها را در استان هاى غرب لازم تشخیص دادید، بروید و ضمن انجام وظایف محوله، مردم را به اتحاد و یگانگى دعوت نموده، از اختلاف و تفرقه برحذر دارید و نسبت به وظیفه خطیرى که در این موقع حساس دارند، آشنا سازید. از خداى تعالى، عظمت اسلام و مسلمین و موفقیت همگان را خواستارم».([45])

10. رئیس قوه قضاییه بعد از رحلت امام خمینى.([46])

11. امام جمعه موقت تهران.

12. عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم

منبع:فرهیختگان تمدن شیعه

این موضوعات را نیز بررسی کنید:

عالمان مرتبط

جدیدترین ها در این موضوع

اهمیت شعار سلاح هسته‌ای ندادن در اذهان عمومی

اهمیت شعار سلاح هسته‌ای ندادن در اذهان عمومی

در تقابل ایران با اسرائیل و آمریکا، همیشه گزینه حمله اتمی چالش‌برانگیز بوده و هست. عده‌ای می‌گویند: وقتی آمریکا و اسرائیل به عنوان دشمن اصلی ما سلاح اتمی دارند و تجربه نشان‌داده، اگر لازم شود هیچ تعارفی در استفاده از آن ندارند، پس ما هم باید سلاح اتمی داشته باشیم.
باغ خسروشاهی

باغ خسروشاهی

کی از شبهاتی که در سال‌های اخیر سبب تحریف امام در ذهن نسل جوان شده است این ادعا است که برخی می‌گویند امام در باغ‌های بزرگ و مجلل اطراف جماران زندگی می‌کردند و بااین‌وجود در رسانه‌ها به مردم یک‌خانه کوچک و ساده به‌عنوان محیط زندگی ایشان نمایش داده می‌شد
دوگانه نهضت و نظام

دوگانه نهضت و نظام

برخی دوگانه‌ها را ابتدا درک نمی‌کنیم ولی به مرور که مشغول کاری علمی می‌شویم یا طرحی عملی را به پیش می‌بریم متوجه آن می‌شویم و بعد بر سر آن دو راهی به انتخابی خاص دست می‌زنیم.
چرا ظهور حاج قاسم، خارج از نظم جمهوری اسلامی امکان تاریخی ندارد؟

چرا ظهور حاج قاسم، خارج از نظم جمهوری اسلامی امکان تاریخی ندارد؟

شهید سلیمانی بی‌شک در زمره شخصیت‌هایی است که جامعه ایرانی بشدت از وی متأثر خواهد بود. احتمالاً در طول تاریخ هیچ بدرقه‌ای به میزان تشییع پیکر او شکوهمند نبوده است.
آب و برق مجانی می‌شود!

آب و برق مجانی می‌شود!

Powered by TayaCMS