دانشنامه پژوهه بزرگترین بانک مقالات علوم انسانی و اسلامی

معیارهای بازشناسی احکام ثابت و متغیر در روایات.

No image
معیارهای بازشناسی احکام ثابت و متغیر در روایات.
رسا، سرویس فرهنگی ـ کتاب معیارهای بازشناسی احکام ثابت و متغیر در روایات (ج 1و2) نوشته حسنعلی علی اکبریان که از سوی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی منتشر شده یکی از برگزیدگان کتاب سال حوزه معرفی شد.
به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حسنعلی علی اکبریان درسال 1339 در تهران متولد شد. تحصیلات کلاسیک وی در مقطع فوق دیپلم و تحصیلات حوزوی او در سطح خارج فقه و اصول است. زمینه تخصصی و مطالعات وی در عرصه فقه و اصول است و از محضر بزرگانی چون آیت الله وحید خراسانی، آیت الله فاضل لنکرانی و آیت الله تبریزی بهره برده است. از آثار برتر این نویسنده می‌توان به درآمدی بر قلمرو دین، ارزش دنیا و قاعده عدالت در فقه امامیه نام برد.
نویسنده کتاب«معیارهای بازشناسی احکام ثابت و متغیر در روایات» به بازشناسی و تفکیک میان احکام ثابت و متغیر در گفتار و رفتار معصومان پرداخته و در جلد اول کتاب به معیار های ثابت و درجلد دوم به معیارهای تغییر پرداخته است.
نگارنده پس از طرح خاستگاه کلامی بحث کلامی ثابت و متغیر و مفهوم شناسی آن، به چهار دیدگاه مختلف در تفسیر ثابت و متغیر پرداخته و آنها را مورد نقد و بررسی قرار داده است.
آیا اصل اولی در گفتار و رفتار معصوم داریم یا خیر و اگر داریم آن اصل ثبات است یا تغییر، مطالب فصل دوم را به خود اختصاص داده و دلایل هریک از این اقوال مفصلا مورد نقد و بررسی قرار گرفته است.
 قرائن ثبات شامل قراین خاص لفظی و غیر لفظی و قراین عام در فصل پایانی جلد اول به بحث گذاشته شده است.
در جلد دوم کتاب به قراین تغییر شامل قراین خاص لفظی و غیر لفظی و قراین عام تغییر پرداخته شده است. در بحث از قراین عام تغییر، به متغیر بودن موضوع، عرضی بودن آن، فرعی بودن، در دسترس دانش بشر بودن موضوع، عرفی بودن موضوع، مصداق عدالت زمانه، امتناع دخالت دین در موضوع و تفویض اختیار صدور حکم به وسیله دین در یک موضوع، از عناوین این فصل است.
در پایان کتاب به مطالبی کلی درباره جریان معیارهای ثبات و تغییر اشاره شده است.
کتاب معیارهای بازشناسی احکام ثابت و متغیر در روایات(ج 1و2) نوشته حسنعلی علی اکبریان که از سوی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی در 533 صفحه و درسال 1386 منتشرشده در همایش کتاب سال حوزه در سال جاری به عنوان یکی از آثار برتر انتخاب شده است.
منبع:

 

Powered by TayaCMS

این موضوعات را نیز بررسی کنید:

جدیدترین ها در این موضوع

رفتار و منش امام خمینی (ره) با دختران

رفتار و منش امام خمینی (ره) با دختران

در همۀ جوامع بشری، تربیت فرزندان، به ویژه فرزند دختر ارزش و اهمیت زیادی دارد. ارزش‌های اسلامی و زوایای زندگی ائمه معصومین علیهم‌السلام و بزرگان، جایگاه تربیتی پدر در قبال دختران مورد تأکید قرار گرفته است. از آنجا که دشمنان فرهنگ اسلامی به این امر واقف شده‌اند با تلاش‌های خود سعی بر بی‌ارزش نمودن جایگاه پدر داشته واز سویی با استحاله اعتقادی و فرهنگی دختران و زنان (به عنوان ارکان اصلی خانواده اسلامی) به اهداف شوم خود که نابودی اسلام است دست یابند.
تبیین و ضرورت‌شناسی مساله تعامل مؤثر پدری-دختری

تبیین و ضرورت‌شناسی مساله تعامل مؤثر پدری-دختری

در این نوشتار تلاش شده با تدقیق به اضلاع مسئله، یعنی خانواده، جایگاه پدری و دختری ضمن تبیین و ابهام زدایی از مساله‌ی «تعامل موثر پدری-دختری»، ضرورت آن بیش از پیش هویدا گردد.
فرصت و تهدید رابطه پدر-دختری

فرصت و تهدید رابطه پدر-دختری

در این نوشتار سعی شده است نقش پدر در خانواده به خصوص در رابطه پدری- دختری مورد تدقیق قرار گرفته و راهبردهای موثر عملی پیشنهاد گردد.
دختر در آینه تعامل با پدر

دختر در آینه تعامل با پدر

یهود از پیامبری حضرت موسی علیه‌السلام نشأت گرفت... کسی که چگونه دل کندن مادر از او در قرآن آمده است.. مسیحیت بعد از حضرت عیسی علیه‌السلام شکل گرفت که متولد شدن از مادری تنها بدون پدر، در قرآن کریم ذکر شده است.
رابطه پدر - دختری، پرهیز از تحمیل

رابطه پدر - دختری، پرهیز از تحمیل

با اینکه سعی کرده بودم، طوری که پدر دوست دارد لباس بپوشم، اما انگار جلب رضایتش غیر ممکن بود! من فقط سکوت کرده بودم و پدر پشت سر هم شروع کرد به سرزنش و پرخاش به من! تا اینکه به نزدیکی خانه رسیدیم.

پر بازدیدترین ها

تعامل اعراب مسلمان و ایرانیان ʆ) نقش امام حسن(ع) و امام حسین(ع) در فتح ایران

تعامل اعراب مسلمان و ایرانیان (6) نقش امام حسن(ع) و امام حسین(ع) در فتح ایران

این نوشتار در نقد سلسله مقالاتی است که فتح ایران توسط اعراب مسلمان را یکی از مقاطع تلخ تاریخ معرفی نموده‌اند.
راههای رسیدن به آرامش روانی از نگاه قرآن

راههای رسیدن به آرامش روانی از نگاه قرآن

قرآن کریم که بزرگترین معجزه پیامبراکرم(ص) است و تمام آنچه را که بشر برای هدایت نیاز داشته ودر آن آمده است، کاملترین نسخه برای آرامش روح است.
No image

ذكر مصیبت امام حسین علیه السلام : امام حسین(ع) تنها در صحرای کربلا

ذکر مصیبت امام حسین علیه السلام با موضوع امام حسین(ع) تنها در صحرای کربلا
Powered by TayaCMS