دانشنامه پژوهه بزرگترین بانک مقالات علوم انسانی و اسلامی

مناسک/شعایر Rites

مناسک/شعایر Rites
مناسک/شعایر Rites

كلمات كليدي : مناسك، كاركرد مناسك، مناسك گذار، مناسك تقويت

نویسنده : سمانه خالدی

شعایر «از کلمه لاتینی Ritus، با ریشه Ar که در زبان هند و اروپایی به معنی تنظیم است، گرفته شده که توسط آرنولد وان جنپ[1] انسان‌شناس بلژیکی(۱۹۵7-۱۸۷۳) مطرح شده است.

مناسک را مجموعه‌ای از قواعد رایج در یک کیش می‌دانند. خود کیش، به منزله اظهار ستایش و احترام به مقام الهی به طور جمعی است. چنین به نظر می‌رسد که در آغاز، مناسک شامل طرز تلقی‌ها، حرکات و اعمال می‌شد که یا در جهت هماهنگ گردیدن و یا تماس یافتن با نیروهای طبیعی و موجودات نامرئی و یا به منظور آرام ساختن آنان پدید آمده بود. همواره قربانی‌ها در جریان مناسک، جای برجسته و مهمی داشته‌اند».[2]

مناسک قوانین رسمی و ظاهری باورهای مذهبی هستند. این قوانین و مقررات می‌توانند در اشکال و دستورالعمل‌های خاصی، نقش‌هایی که به شرکت‌کنندگان مختلف می‌دهند؛ مثل پوشیدن جامه‌های مورد قبول، آوازهای دسته‌جمعی با کلمات دقیق و از پیش تعیین‌شده و دعا کردن، متجلی می‌شوند. برای مثال در اجرای مراسم خاصی مثل تطهیر(غسل تعمید) یا روزه و یا بزرگداشت یک حادثه تاریخی و.... افراد دقیقاً باید از دستورات خاصی پیروی کنند. در زمان اجرای مناسک، رفتارهای خود را با نیت درونی، برای برقراری ارتباط با جهان نامرئی هماهنگ کنند تا خواسته‌های شخصی‌شان برآورده شود. جداسازی مناسک که باورداشتها و نمادهای مذهبی است از رفتارهای مذهبی بسیار دشوار است. زیرا این دو بسیار توأمان و درهم آمیخته‌اند؛[3] به عنوان مثال باورکنندگان در مناسک به غیر از نیت، معنایی نمادین به رفتار خود می‌دهند. مثلاً روشن کردن شمع در مقبره امام‌زاده با روشن کردن شمع برای تزئین میز غذاخوری تفاوت فاحشی دارد.

بنابراین مناسک می‌توانند ترکیبی از مجموعه‌ی اعمالی مثل روزه گرفتن تا دعایی ساده برای طلب بخشش و ... را با هم شامل شوند. مناسک الزاماً تنها مناسک مذهبی نیستند. در تاریخ ادیان، مناسک، صور و اقسامی چند می‌یابند: نظیر مناسک زراعی، جادویی، تدفینی، استغفاری و مراسمی که برای حوادث اساسی و مهم زندگی مثل زناشویی، مرگ، تولد و ... رخ می‌دهد. ممکن است در عمل تداخلی بین این تقسیم‌بندی‌ها رخ دهد.[4]

کارکرد مناسک

رفتارهای مناسک‌آمیز ممکن است برای مردمی که این رفتارها را انجام می‌دهند چندان نفعی در بر نداشته باشند اما در واقعیت امر، مناسک می‌تواند کارکرد بنیادی تقویت همبستگی گروهی را انجام دهد.

برای مثال اعمال دسته‌جمعی که مسلمانان انجام می‌دهند؛ مثل خواندن نماز عید فطر یا اعمال شب قدر و یا زانوزدن‌های مؤمنان کاتولیک هنگام پای گذاشتن و بیرون رفتن از کلیسا، به ادغام رفتارهای فردی در یک ساختار گروهی کمک می‌کند و در نتیجه اضطراب را کاهش می‌دهد، زیرا وقتی که یک فرد عملی را با گروه انجام می‌دهد، احساس تعلقش به گروه بیشتر می‌شود؛ «آنتونی والراس(1966) یادآوری شه است که مقولات گسترده‌ای از رفتار مناسک آمیز با مذاهب گوناگون در نقاط مختلف جهان همراهند که کارشان تقویت حس همبستگی است. این مقولات عبارتند از نیایش، موسیقی، اعمال جسمانی، دعا خوانی، جشنها، قربانی کردن و...کارکرد دیگر مناسک، پیشبرد دگرگونی است. هر چند که آن دگرگونی در عمل رخ می‌دهد، ممکن است با آن چیزی که یک گروه مذهبی آشکارا خواستارش بود یکسره تفاوت داشته باشد. انسان‌شناسان مناسک را بر حسب نوع دگرگونی مورد انتظار آنها به دو دسته تقسیم می‌کنند؛ یکی مناسک گذر و دیگری مناسک تقویت».[5]

مناسکی که گذار فرد از یک موقعیت اجتماعی به موقعیتی دیگر را نشان می‌دهند، مناسک گذر نامیده می‌شوند. تولد، بلوغ، ازدواج پدر و مادرشان و...همگی موقعیتهایی را برای یک چنین مراسمی به وجود می‌آورند. به نظر آرنولد ون‌ گنب(1960) مناسک گذار معمولاً سه مرحله جداگانه دارد که عبارتند از: مناسک جدایی، مناسک انزوا و مناسک ادغام دوباره. در بسیاری جوامع، گذار از کودکی به موقعیت بزرگسالی، با مناسک معضل همراه است که به گونه‌ای نمادین پایان کودکی را نشان می‌دهد، سپس دوره جدایی جسمانی از زندگی معمول اجتماعی رخ می‌دهد و سرانجام ادغام دوباره در جامعه به عنوان یک عضو بزرگسال، مراسم خاصی انجام می‌گیرد.[6] مناسک دیگر که به دگرگونی مورد انتظار کمک می‌کنند، مناسک تقویت نام دارند. مناسک تقویت معمولاً معطوف به طبیعت و یا کل جامعه است. هدف اعلام شده این مناسک، تقویت و تحکیم فراگردهای طبیعی است که برای بقای جامعه ضرورت دارند و یا در جهت تأیید دوباره یا پایبندی جامعه به یک رشته از ارزشها و باورداشتهای خاص عمل می‌کنند.[7] مثل مراسمی که برای گرامیداشت و حفظ محیط زیست با رفتارهای خاصی صورت می‌گیرد.

 

مقاله

نویسنده سمانه خالدی

این موضوعات را نیز بررسی کنید:

جدیدترین ها در این موضوع

سینمای پناهنده ; به بهانه اکران فیلم سینمایی تگزاس

سینمای پناهنده ; به بهانه اکران فیلم سینمایی تگزاس

نمایش فیلم تگزاس در روزهای اخیر نشان می دهد که مسعود اطیابی تغییر بزرگی در رویه فیلمسازی خود داده است. او که پیش از این با فیلمی درباره حوادث هشتاد و هشت نشان داده بود که در فکر پرداختن به مسائل جدی و حرکت در راستای سینمای اجتماعی است، حالا با تگزاس به جریان فیلم های پرفروشی پیوسته که اتفاقا بر خلاف فیلم قبلی اش دچار موانع ممیزی و عدم مجوز اکران نشده و با توجه به فضای سینمای ایران، سود قابل توجه‌ی را به جیب تهیه کننده واریز می کند.
مصادره و ماجرای غم انگیز زن در سینما

مصادره و ماجرای غم انگیز زن در سینما

هنوز و بعد از گذشت حدود سه ماه از جشنواره فیلم فجر(سی و ششم) و دیدن فیلم سینمایی مصادره ، طعم تلخ تماشای آن هم زمان با اکران های نوروزی و فروش بالای این فیلم ذایقه ام را می آزارد. مصادره را شاید بتوان اروتیک ترین فیلم سینمای ایران پس از انقلاب برشمرد. این فیلم به شدت بیمار است و گویا به جز شوخی های سخیف جنسی حتی با دستمایه کردن یک کودک یا نوجوان راهی برای خندان و شادکردن مخاطبانش ندارد.
گل دادن درخت پیر ; نگاهی به فیلم خجالت نکش

گل دادن درخت پیر ; نگاهی به فیلم خجالت نکش

خجالت نکش، یک فیلم مفرح است. فرحبخشی این فیلم نه از شوخی ها و تکه کلام ها، بلکه به جهت دنیای درونی فیلم است. دنیایی که در آن کودکی متولد می شود و پیری و گذر سن، مانعی برای زایش نیست. در روستای کوچک و کم جمعیت مهمت اباد، 231 نفر زندگی می کنند و این فیلم به ما می گوید که این جمعیت چگونه به اندازه یک نفر بیشتر می شود.
خوک های آوازه خوان ; نگاهی به فیلم خوک

خوک های آوازه خوان ; نگاهی به فیلم خوک

اگر تلاش فیلم خوک در این است که یک کمدی متفاوت در سینمای ایران باشد، باید گفت که در این کار موفق شده است. این فیلم توجهی به شوخی ها کلامی و متدوال در سینمای طنز ندارد. تا حد زیادی می کوشد که از مزیت های واقعیت استفاده کند و در مناسبات انسانی و روابط فردی آدم ها دخل و تصرفی نکند و همزمان از سوی دیگر پیروزمندانه از میدان واقعیت بیرون بیاید بدون آنکه هیچ باج و امتیازی به آنچه که ما واقعیت صدایش می کنیم داده باشد؛ خوک خود را در واقعیت محدود نمی کند.
فیلشاه، آغاز راهی جریان‌ساز در انیمیشن بومی

فیلشاه، آغاز راهی جریان‌ساز در انیمیشن بومی

صحبت از انیمیشنی سینمایی است که در فرم، تکنیک و ارائه مفاهیم به استاندارهای جهانی نزدیک شده و سعی دارد به‌دور از شعار و کلیشه به یک مقطع تاریخی با رگه‌های دینی بپردازد و آغازکننده راهی جریان‌ساز برای صنعت سینمایی انیمیشن در ایران باشد.

پر بازدیدترین ها

تعامل اعراب مسلمان و ایرانیان ʆ) نقش امام حسن(ع) و امام حسین(ع) در فتح ایران

تعامل اعراب مسلمان و ایرانیان (6) نقش امام حسن(ع) و امام حسین(ع) در فتح ایران

این نوشتار در نقد سلسله مقالاتی است که فتح ایران توسط اعراب مسلمان را یکی از مقاطع تلخ تاریخ معرفی نموده‌اند.
تعامل اعراب مسلمان و ایرانیان ʅ) علی(ع) و رابطه‌ او با ایرانیان

تعامل اعراب مسلمان و ایرانیان (5) علی(ع) و رابطه‌ او با ایرانیان

این نوشتار در نقد سلسله مقالاتی است که فتح ایران توسط اعراب مسلمان را یکی از مقاطع تلخ تاریخ معرفی نموده‌اند.
کتاب تعامل اعراب مسلمان و ایرانیان در فتوحات اسلامی

کتاب تعامل اعراب مسلمان و ایرانیان در فتوحات اسلامی

پاسخ به برخي از شبهات تاريخي در زمينه روابط ايران و اعراب در طول تاريخ و كيفيت تعامل اعراب مسلمان و ايرانيان در فتوحات اسلامي و بعد از آن است.
تعامل اعراب مسلمان و ایرانیان ʉ) دست‌آورد ایرانیان از حمله اعراب

تعامل اعراب مسلمان و ایرانیان (9) دست‌آورد ایرانیان از حمله اعراب

این نوشتار در نقد سلسله مقالاتی است که فتح ایران توسط اعراب مسلمان را یکی از مقاطع تلخ تاریخ معرفی نموده‌اند.
تعامل اعراب مسلمان و ایرانیان ʂ) نقش رأفت و منطق اسلام در فتح ایران

تعامل اعراب مسلمان و ایرانیان (2) نقش رأفت و منطق اسلام در فتح ایران

این نوشتار در نقد سلسله مقالاتی است که فتح ایران توسط اعراب مسلمان را یکی از مقاطع تلخ تاریخ معرفی نموده‌اند.
Powered by TayaCMS