نشست «نوآوری و پژوهش دینی» از سری نشستهای IT به ابتکار دفتر جنبش نرمافزاری دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم برگزار شد.
به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، در ادامه نشستهای IT، نشستی با نام «نوآوری و پژوهش دینی»صبح دیروزدر سالن همایشهای پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی برگزار شد.
در این نشست علمی، دکتر علیاکبر جلالی، پدر علم IT ایران و طراح همایش جهانی شهرهای الکترونیکی و اینترنتی به بیان دیدگاههای خود پرداخت.
وی با اشاره به این که در دنیای توسعه یافته کنونی به ویژه پساز گرانی نفت، اهمیت بحث پژوهش به معنای فهم مسائل سیاسی در میان مسؤولان بالا رفت، گفت:بسیاری از کشورها بعد از گرانی نفت به این نتیجه رسیدند که باید پژوهشهای خود را تقویت کنند. ما نیز اگر بخواهیم از فنآوری اطلاعات بهرهمند شویم باید مطالعات خود را افزایش دهیم و ضروری است تا برای توسعه فنآوری اطلاعات در حوزه مدل ارائه دهیم.
وی که از ناظران شهر الکترونیک قم بوده است، با بیان این که تولید محتوا از مهمترین فعالیتهای فنآوری اطلاعات است. اظهار داشت:مجموعه فعالیتهایی که در حوزه تولید محتوا در قم انجام میشود از کل فعالیتهای تهران بیشتر است.
دکتر جلالی با اشاره به این که در حوزه فنآوری اطلاعات، پنج عامل دخیل است که یکی از آنها زیرساختهاست، ادامه داد: مسایلیمانند پهنای باند، تعداد رایانهها و میزان دسترسی مردم به رایانه از زیر ساختهای این حوزه به شمار می رود.
وی دومین عامل در حوزه فنآوری اطلاعات رامنابع انسانی دانست و اظهار داشت:میزانمتخصصان ماهر یا نرمافزار نویس و راههای تربیت نیروی انسانی از مصادیق این عامل هستند.
پدر علمit ایران،عامل سوم رااراده و عزم مسؤولان معرفی کرد و گفت: باید دید در حوزه علمیه، علما و مراجع، چقدر از این جریان حمایت میکنند ومسؤولان حوزه به چه میزان عزم و اراده انجام این کار را دارند.
وی «قوانین و مقررات» و «بودجه و اعتبار» را از عوامل دیگر در توسعه حوزه فنآوری اطلاعات نام برد.
دکتر جلالی با اشاره به نامگذاری امسال به نوآوری و شکوفایی از سوی رهبر معظم انقلاب گفت: ایشان با این نامگذاری اجازه ریسک به ما دادند، چرا که اظهار داشتند به دنبال کارهای نو، ابتکاری و میان بر باشید و نوآوری و ابتکار در روشها هم مورد نظر است.
وی با اشاره به این که نوآوری عبارتست از توانایی نگاه جدید و متفاوت به یک موضوع، ادامه دا: این تعریف در کشور در حال جا افتادن است. بر اساس این تعریف، نوآوری فرایند شکستن و دوباره ساختن دانش و بدست آوردن بینش جدید نسبت به ماهیت موضوع است. بنابراین باید روال معمول را بشکنیم.
این متخصص فنآوری اطلاعات با بیان اینکه اکنون در بازار جهانی مواد اولیه بر اساس نیاز مشتری شکل میگیرد، اظهار داشت: روند کار بدین شکل است که ابتدا تحقیقو بازاریابی میکنند و بر اساس تقاضاها محصولاتی تولید میکنند که جاذبه داشته باشد.
وی با بیان اینکه در شریعت ما، قرآن و سنت از مواد اولیه هستند؛ گفت: باید دید آیا نگاه پراهمیتی که به محصولات صنعتی وجود دارد در موارد دینی هم هست.
این استاد دانشگاه ادامه داد: نوآوری هنگامی روی میدهد که فرد افکار خود را در جهت متفاوت سازماندهی کند، چرا که نوآوری عبارت است از خارج شدن از جهان مرسوم و رد شدن از مرحله تکرار و دوباره مرتب کردن و طبقهبندی آن است، از این رو می توان گفت اینترنت به همین منظور وارد حوزه شده است.
وی فعالیت در حوزه فنآوری اطلاعات را نیازمند مخاطبشناسی دانست و اظهار داشت: مخاطب ما در سه لایه جهان، حکومت و مردم است و مسائل مختلف اقتصادی، اجتماعی، سیاسی و فرهنگی از شؤونی است که باید نسبت به این مخاطبان مورد توجه قرار گیرد.
این استاد دانشگاه با بیان این که حوزههای دینی باید بر اساس محتوای دینی تنظیم شوند،تاکید کرد: باید توجه شود که محتوا برای جهان است و اگر هست این مخاطبان، مسلمانان هستند و یا غیر مسلمانان. آیا نگاه ما محتوایی است یا راهبردی، به هر حال در این جریان باید مدل داشته باشیم وگرنه نمیتوانیم پیشرفت کنیم.
وی شناخت جایگاه علم در کشورهای مسلمان مخاطب، جایگاه قرآن و سنت در علوم از نظر آنها و نیز جایگاه کشورهای اسلامی در جهان امروز را از مسایل ضروری در مورد مخاطب مسلمان دانست وگفت:56 کشور اسلامی در نقاط مختلف جهان وجود دارد. شیعیان بیشتر در ایران، پاکستان، افغانستان، عراق و یمن پراکندهاند. جمعیت مسلمانان در جهان از 4/1 تا 6/1 میلیارد نفر است یعنی از هر پنج نفر یکی مسلمان است.
مسلمانان در آسیا با 1/69 درصد بیشترین جمعیت را به خود اختصاص دادهاند، در حالی که ثروت جهان در اروپایی است که تنها 8/2 درصد جمعیت آن مسلمان است. اینها ریشههایی است که باید به آن توجه کرد تا بتوانیم موفق باشیم.
وی با اشاره به این که در سال 86 ، درآمد گردشگری در کشورهای جهان 44 تریلیون دلار بوده است، خاطر نشان کرد: سهم 56 کشور اسلامی جهان از این میزان 5/2 تریلیون است، در حالیکه ژاپن 4 تریلیون در این عرصه درآمد داشته است. بنابراین اگر صد سال از نفت کشورمان استفاده کنیم، به اندازه درآمد یک سال ژاپن است. پس نباید فکر کنیم ثروتمند هستیم.
وی با بیان این که بخشی از فاصلههای دیجیتالی کشورهای اسلامی با ما مربوط به مردم است، ادامه داد: با این حال مسؤولان نقش بسزایی در این زمینه دارند، چرا که در کشور ما به ازای هر نفر، 9 دلار در زمینه فنآوری اطلاعات هزینه میشود، ولی در کشورهایی مثل سوئد برای هر فرد 2000 دلار هزینه میشود.
وی با اشاره به این که نخستین کشوری که با 5 درصد درآمدش در زمینه پژوهش سرمایهگذاری میکند، اسرائیل است، اظهار داشت: این در حالی است که ما کمتر از یک درصد در این زمینه سرمایه گزاری میکنیم، با وجود این که در دین ما به امر پژوهش بسیار سفارش شده است.
دکتر جلالی گفت: در حوزه دینی باید ابتدا مشتری خود را بشناسیم، سپس محتوا تولید کنیم تا سؤال بوجود بیاید.
وی بر ضرورت استفاده از تجربیات کشورهای اسلامی موفق در توسعه فنآوریهای نوین مثل امارات متحده عربی، مالزی و هند تاکید کرد و خاطر نشان کرد: کشوری مانند امارات با وجود معضلاتی که دارد، ولی تصمیم میگیرد تا در حوزه اقتصادی، بزرگترین کشور در زمینه توریست شود و هم اکنون در حال نزدیک شدن به اهداف خود است.
این متخصص فنآوری اطلاعات ادامه داد: در سال 96 درآمد سرانه در مالزی دوهزار دلار بود تحقیق کردند، دیدند اگر با روش معمول پیش بروند در سال 2020 این سرانه چهارهزار دلار می شود، اگر از طریق صنعتی پیش روند 8000 دلار میشود، ولی بر اساس IT سرانه هر نفر 16000 دلار خواهد شد، از این رو همین رویه را پیش گرفتند.
وی با بیان این که در حقیقت در کشور اینترنت نداریم، اظهار داشت: بر اساس بررسی انجام شده، هر خانواده نیازمند 70 مگابایت پهنای باند است، در حالی که هم اکنون این مقدار برابر صد خانواده در ایران است.
دکتر جلالی با اشاره به این که فنآوری اطلاعات منشأ تحول در کشورهاست، اظهار داشت: اگر میخواهیم در حوزه دین کار موفقی انجام دهیم، نخستین موضوع، محتوای دیجیتالی است. لفظ Content به معنای محتوا است که اگر در google جستجو شود، یک میلیارد و دویست و ده میلیون مورد یافت میشود، ولی وقتی به فارسی کلمه محتوا را مینویسیم تنها 806 مورد پیدا میشود.
وی ادامه داد: در دو سال گذشته تبلیغات دیجیتالی فعالیت خوبی داشته است، منحنی جستجوی لفظ قم در اینترنت رو به رشد است. سیزده میلیون و نه صد هزار بار اسم قم در اینترنت آمده، در حالی که نام تهران 11 میلیون بار آمده است.
دکتر جلالی اظهار داشت: اگر میخواهید حوزه علمیه دیجیتالی شود، باید در اینترنت حضور داشته باشید، باید برای جایگاه ایران و قم درده سال آینده سناریو داشته باشید.
وی با بیان این که دین نباید مانند دولت تنها مشکلات روز را حل کند ؛ بلکه ده سال آینده را ببیند و برنامه دهد، گفت: حقیقت این است که قرآن و سنت هزاران سال آینده را دیدهاند، ولی ما نمیتوانیم از آن استفاده کنیم.
در پایان این نشست طلاب حوزه علمیه پرسشهای خود را در زمینه فنآوری اطلاعات مطرح کردند.
منبع:http://www.rasanewz.com