دانشنامه پژوهه بزرگترین بانک مقالات علوم انسانی و اسلامی

درباره سریال یلدا

یک سریال مناسبتی با موضوع محرم که محصول گروه میرباقری هاست. برادرِ کارگردانِ خوبِ سینما و تلویزیون کشورمان با به کار گرفتن برخی از عوامل و بازیگران مجموعه مختارنامه و با کمک برادرش مجموعه ای قابل توجه ساخته...
درباره سریال یلدا
درباره سریال یلدا

نویسنده: روح الله شمشیری

یک سریال مناسبتی با موضوع محرم که محصول گروه میرباقری هاست. برادرِ کارگردانِ خوبِ سینما و تلویزیون کشورمان با به کار گرفتن برخی از عوامل و بازیگران مجموعه مختارنامه و با کمک برادرش مجموعه ای قابل توجه ساخته که با شکل دادن یک درام خوب توانست مخاطبان زیادی را به خود جذب کند.
سریال مزبور به سیر تحول افراد یک خانواده به واسطه تعزیه حضرت ابالفضل العباس (ع) می پردازد که هر کدام به نحوی از مسیر اخلاق خارج شده و عداوت و سوءظن نیز بین آنان زیاد شده است. تحول حول برنامه ای است که پدر ایشان طراحی کرده و تا فوتش همه را دور هم جمع کند. داستان تحول انسان ها به واسطه شَعائر دینی، موضوعی تازه نیست اما شکل دادن یک درام معقول می تواند داستان را متمایز کند.
فیلم ساز با دستمایه قرار دادن سنت ها و جدال اعضای خانواده برای کسب جایگاه پدر و همچنین مسئله ارث و میراث توانسته درامی خوب شکل دهد. اعضای خانواده با هم به مبارزه و جدالی خاموش پرداخته اند که هر چه پیش تر می رود علنی تر می شود. اگر چه عداوت اعضای خانواده مربوط به پیش از داستان بوده است اما بروز تدریجی این مسئله، جذابیتی نسبتا خوبی برای مخاطب ایجاد می کند.
مشکل مجموعه از آن جا شروع شد که گره اندازی ها زیاد شد و طبیعتا وعده گره گشایی خوبی را با توجه به کوتاه بودن سریال نمی داد. جدال خواهران و برادران تا دو سوم مجموعه ادامه دارد و اتفاقا بسیار هم علنی و به ظاهر بی بازگشت می شود. مثلا در گیری لفظی علی و آفاق و شوهرش اتفاقی است که حداقل چندین ماه زمان می خواهد تا زخمش خوب شود. یا مثلا شخصیت فتاح که عمری را با دوز و کلک زندگی کرده چطور ممکن است ظرف ده روز تا این حد متحول شود. البته همه تحول ها کامل نیست و انسان های آلوده (مثل علی و فتاح) سیر تحولی شان ادامه دارد به تعزیه نیز نمی رسند. به طور کلی تحول انسان ها بسیار سریع اتفاق می افتد، ناگهان قصه جمع می شود و مخاطب، از داستان واقعا جا می ماند. بهتر بود موقع گره اندازی به گره گشایی نیز اندیشیده می شد.
مسئله دیگر دستمایه قرار دادن شخصیت های عمدتا تیپیک در داستان بود. به عنوان مثال شخصیت علی با بازی محمدرضا شریفی نیا؛ همان شخصیت تکراری انسان ریاکار مذهبی بود که این بازیگر بارها نقش آن را بازی کرده است. شخصیت صادق پسر علی که جوانکی خیابانی است و معلوم هم نمی شود چطور از خلاف دست می کشد و متحول می شود. ظاهرا در ابتدای داستان وی در حال برنامه ریزی برای ورود به پخش مواد است. و همین طور شخصیت فتاح داماد خانواده و .... به این قضیه اضافه کنید تنها عضو معقول و منطقی خانواده که از خارج آمده است. یک آدم مدرن که علاوه بر احترام به سنت ها؛ از عوارض آن نیز مصون مانده است. این چنین شخصیتی خیلی آرمان گرایانه و باور ناپذیر است.
نکته وجود همین شخصیت در این است که سایر اعضای خانواده با این که از طیف های مختلف سنتی و متجدد و مدرن هستند اما همگی غیر معقول اند الا همین برادر که از خارج آمده است. شتاب زدگی در ساخت سریال آن قدر زیاد هست که مشخص نمی کند فیلمساز در این رابطه تعمد و قصدی داشته است و یا این که خود به خود اتفاق افتاده است. شخصیت یلدا که اسم سریال را نیز با خود می کشد و گمان می رود که شخصیت محوری داستان باشد و شخصیت رضا شمر نسبتا خوب از کار در آمده است.
مسئله دیگر محتوای داستان یعنی تعزیه و ماه محرم است. میرباقری پس آن که نتوانست صحنه های مربوط به حضرت عباس (ع) را در مختارنامه به نمایش بگذارد، شاید به این فکر بود که به نوعی این دغدغه خود را به تصویر بکشد. این سریال احتمالا در همین راستا ساخته شده است. فیلمساز اصرار زیادی بر اجرای تعزیه ابالفضل دارد و آخر داستان این اتفاق می افتد. البته به علت ضعف بازیگری بازیگر نقش صادق، این تعزیه نیز خوب در نیامده است و حالت تصنعی به خود گرفته است. تعزیه داخل بیمارستان خیلی بهتر در آمده بود.
و اما پایان داستان؛ با توجه به کاشت فیلم نامه ای اسب لنگ، به نظر می رفت که پایان داستان، روی اسب باشد وقتی که پای آن خوب شده است اما فیلمساز از این نکته صرف نظر کرده و پایان را روی حوض آب و دیالوگ «خدا کنه تحول در خانواده دائمی باشه» می بندد. این پایان اصلا در نیامده و مخاطب را بیشتر گیج می کرد که سریال تمام شده است یا هنوز ادامه دارد.
در مجموع سریال یلدا توانست یک درام مناسبتی خوب را به تصویر بکشد و مخاطب را برای مدتی به خود مشغول کند.

منبع:فیلم نوشتار

مقاله

نویسنده روح الله شمشیری

این موضوعات را نیز بررسی کنید:

جدیدترین ها در این موضوع

سینمای پناهنده ; به بهانه اکران فیلم سینمایی تگزاس

سینمای پناهنده ; به بهانه اکران فیلم سینمایی تگزاس

نمایش فیلم تگزاس در روزهای اخیر نشان می دهد که مسعود اطیابی تغییر بزرگی در رویه فیلمسازی خود داده است. او که پیش از این با فیلمی درباره حوادث هشتاد و هشت نشان داده بود که در فکر پرداختن به مسائل جدی و حرکت در راستای سینمای اجتماعی است، حالا با تگزاس به جریان فیلم های پرفروشی پیوسته که اتفاقا بر خلاف فیلم قبلی اش دچار موانع ممیزی و عدم مجوز اکران نشده و با توجه به فضای سینمای ایران، سود قابل توجه‌ی را به جیب تهیه کننده واریز می کند.
مصادره و ماجرای غم انگیز زن در سینما

مصادره و ماجرای غم انگیز زن در سینما

هنوز و بعد از گذشت حدود سه ماه از جشنواره فیلم فجر(سی و ششم) و دیدن فیلم سینمایی مصادره ، طعم تلخ تماشای آن هم زمان با اکران های نوروزی و فروش بالای این فیلم ذایقه ام را می آزارد. مصادره را شاید بتوان اروتیک ترین فیلم سینمای ایران پس از انقلاب برشمرد. این فیلم به شدت بیمار است و گویا به جز شوخی های سخیف جنسی حتی با دستمایه کردن یک کودک یا نوجوان راهی برای خندان و شادکردن مخاطبانش ندارد.
گل دادن درخت پیر ; نگاهی به فیلم خجالت نکش

گل دادن درخت پیر ; نگاهی به فیلم خجالت نکش

خجالت نکش، یک فیلم مفرح است. فرحبخشی این فیلم نه از شوخی ها و تکه کلام ها، بلکه به جهت دنیای درونی فیلم است. دنیایی که در آن کودکی متولد می شود و پیری و گذر سن، مانعی برای زایش نیست. در روستای کوچک و کم جمعیت مهمت اباد، 231 نفر زندگی می کنند و این فیلم به ما می گوید که این جمعیت چگونه به اندازه یک نفر بیشتر می شود.
خوک های آوازه خوان ; نگاهی به فیلم خوک

خوک های آوازه خوان ; نگاهی به فیلم خوک

اگر تلاش فیلم خوک در این است که یک کمدی متفاوت در سینمای ایران باشد، باید گفت که در این کار موفق شده است. این فیلم توجهی به شوخی ها کلامی و متدوال در سینمای طنز ندارد. تا حد زیادی می کوشد که از مزیت های واقعیت استفاده کند و در مناسبات انسانی و روابط فردی آدم ها دخل و تصرفی نکند و همزمان از سوی دیگر پیروزمندانه از میدان واقعیت بیرون بیاید بدون آنکه هیچ باج و امتیازی به آنچه که ما واقعیت صدایش می کنیم داده باشد؛ خوک خود را در واقعیت محدود نمی کند.
فیلشاه، آغاز راهی جریان‌ساز در انیمیشن بومی

فیلشاه، آغاز راهی جریان‌ساز در انیمیشن بومی

صحبت از انیمیشنی سینمایی است که در فرم، تکنیک و ارائه مفاهیم به استاندارهای جهانی نزدیک شده و سعی دارد به‌دور از شعار و کلیشه به یک مقطع تاریخی با رگه‌های دینی بپردازد و آغازکننده راهی جریان‌ساز برای صنعت سینمایی انیمیشن در ایران باشد.

پر بازدیدترین ها

ریشه شناسی یک ترس ; نقد فیلم خفگی

ریشه شناسی یک ترس ; نقد فیلم خفگی

«جیرانی» در آخرین ساختة خود با یک ملودرام جنایی ـ معمایی به پردة سینما بازگشته است . «خفگی» همانند دیگر آثار او نظیر «قرمز» و «پارک‌وی» به روابط روان‌پریشانه بین شخصیت‌ها می‌پردازد. فیلم هرچند از حیث محتوا و انتخاب موضوع شبیه دیگرآثار این فیلم‌ساز است و منطبق با ایدئولوژی اوست اما از حیث فرم و محتوا فیلمی متفاوت به‌شمار می‌آید.
از مذهب تا تشکیلات ; بازخوانی یک نامه قدیمی | قسمت اول

از مذهب تا تشکیلات ; بازخوانی یک نامه قدیمی | قسمت اول

دعوای مجید شریف واقفی و محمد تقی شهرام بر سر چه بود؟ آیا انگونه که فیلم سیانور یا باورهای معمول تاریخی در باب این ماجرا مدعی است، مجادله بر سر دین بود؟ بر سر خدا، معاد و قیامت؟ این کدام خدا، کدام معاد و کدام قیامت بود؟ نمی دانم تعریفی که او از معاد و قیامت داشت با تعریف امروز چقدر تناسب و یگانگی دارد.
عشق امیر به نوشین ; یادداشتی بر فیلم لاتاری

عشق امیر به نوشین ; یادداشتی بر فیلم لاتاری

راجر ایبرت بزرگترین منتقد آمریکایی معتقد است کار فیلم، برانگیختن تفکر مخاطب است. فیلمی قابل اعتنا و نقد است که خواب آسوده را از مخاطب بستاند. قطعاً هر فیلمی نماینده انعکاس اندیشه در جامعه مقصد است. در حقیقت فیلم ها ارزش ها و حقایق فراموش شده جوامع را آشکار می سازند.
در جهان عیاران ; نگاهی به سریال پهلوانان نمی میرند

در جهان عیاران ; نگاهی به سریال پهلوانان نمی میرند

اتفاقات سیاسی و اجتماعی در تاریخ ایران همواره ارتباط نزدیکی با اعتقادات اخلاقی و مذهب داشته است. بسیاری از قیام های محلی برآمده از دیدگاه مذهبی بودند و یا بواسطه حفظ اخلاقیات شکل گرفتند. در ایران، اخلاق گرایی و دین گرایی همپوشانی نزدیکی با وطن پرستی و استقلال ملی دارد. بسیاری از آثار ادبی و سینمایی از «کلیدر» محمود دولت آبادی گرفته تا «هزاردستان» علی حاتمی، بر اساس همین همپوشانی خلق شده اند.
طنز و کمدی؛ خاستگاه، ویژگی ها و کارکردها

طنز و کمدی؛ خاستگاه، ویژگی ها و کارکردها

این نوشتار در تلاش است تا با بررسی آراء و نظرات نظریه پردازان طنز و کمدی، ویژگی ها و کارکردهای طنز و کمدی را بازشناسد و با برشمردن ویژگی ها و مشخصه های طنزپرداز، تصویری روشن از طنز مطلوب ارائه دهد...
Powered by TayaCMS