دانشنامه پژوهه بزرگترین بانک مقالات علوم انسانی و اسلامی

روایتی از یک روان | نگاهی به فیلم راهنمای مثبت اندیشی

این فیلم دربارۀ شخصی به نام «پت سولتانو» با بازی «بردلی کوپر» است. پس از آنکه همسرِ پت به او خیانت می‌کند، در بیمارستان روانی بستری شده و بعد از هشت ماه مرخص می‌شود. او برای ساختن آنچه خراب شده است باید نگرشی مثبت به زندگی داشته باشد.
روایتی از یک روان | نگاهی به فیلم راهنمای مثبت اندیشی
روایتی از یک روان | نگاهی به فیلم راهنمای مثبت اندیشی

[کد مطلب: 1782]

راهنمای مثبت اندیشی فیلمی در ژانر رمانتیک به کارگردانی «دیوید او راسل» است. او این فیلم را بر اساس داستانی از «متیو کوییک» ساخته است و از این جهت نقاط مثبت فراوانی را می‌توان در این فیلم دید. داستان این فیلم دربارۀ شخصی به نام «پت سولتانو» با بازی «بردلی کوپر» است. پس از آنکه همسرِ پت به او خیانت می‌کند، در بیمارستان روانی بستری شده و بعد از هشت ماه با امیدِ بازگشت به زندگی گذشته از بیمارستان مرخص می‌شود. اما پت به دلیل منع قانونی، نمی‌تواند حتی همسر خود را هم ببیند. او برای ساختن آنچه خراب شده است باید نگرشی مثبت به زندگی داشته باشد. در میان این تکاپو‌ها، پت با دختری به نام «تیفانی» که «جنیفر لارنس» عهده‌دار این نقش است، برخورد می‌کند. تیفانی شوهر خود را از دست داده و به لحاظ روانی، او هم در موقعیت مناسبی قرار ندارد. پت از تیفانی می‌خواهد تا نامه‌ای را به همسرش برساند به شرطی که پت هم در یک مسابقۀ با او برقصد. پت در این گیر و دار باید به خواسته‌های پدر (رابرت دنیرو) نیز پاسخ دهد. پدرش یکی از هوادران سرسخت تیم عقاب‌های فیلادلفیا به شمار می‌آید. تا جایی که گاهی پت را مجبور به همراهی خود در تماشای بازی‌های تیم محبوب خود می‌کند.

این فیلم شرحی از کش و قوس‌هایی است که برای ما آشنایند و به گونه‌ای هر روز با آن دست گریبانیم. همۀ ما خشمگین می‌شویم. داد می‌زنیم و عشق می‌ورزیم. از این جهت روایت در فضایی کاملاً عادی و به دور از هر گونه مفهوم انتزاعی صورت می‌پذیرد. بیماری روانی در این فیلم کاملاً پذیرفته شده و با اینکه این فیلم قرار است این مسئله را به در قالب کمدی روایت کند اما هیچ‌گاه کمدی از چهارچوب‌های اخلاقی خارج نشده و به بیماری روانی به منزلۀ یک سرگرمی پرداخته نمی‌شود. پدر و پسر هر دو به جهانی مجزا تعلق دارند. اما با این حال برای بقاء خانواده تمام سعی خود را می‌کنند. پدر گمان می‌کند که سرگرم کردن پت به بازی فوتبال می‌تواند راه حل مناسبی برای برون رفت از بحران روانی پت باشد. اما پت نیز گمان می‌کند با تمرکز بر بازسازی زندگی گذشته می‌توان مشکلات روانی خود را حل کرد.

نکته بسیار مهم و البته اجتماعی در این فیلم نوع نگاه یک انسان روانی به خود و جامعه از یک سو و در برابر نگرش جامعه به این دست از انسان‌ها است. متأسفانه ما گاهی به کسانی که مشکلی دارند به دید حقارت می‌نگریم. به نوعی سعی می‌کنیم تا حضور اجتماعیشان را کم کنیم و زاویه نشینی را برایشان انتخاب کنیم. غافل از اینکه آنان بیش از هر چیز به ما نیاز دارند و ما نیز به آنان. به جمعی که بتوانند آسوده باشند و حتی یک شام بخورند. پت شخصیت چند گانه‌ای دارد. او ممکن است لحظه‌ای شاد باشد و تنها ثانیه‌ای دیگر غمگین. از این نما، پت انسانی است که پیش بینی کارهای او شاید بسیار سخت باشد. به عنوان نمونه هرچند که او می‌داند در هنگام آشنایی با تیفانی نباید موضوع مرگ شوهر تیفانی را پیش بکشد اما اتفاقاً در اولین دیالوگ‌‌ها او همین کار را می‌کند. یا زمانی که همه خواب‌اند با سرو صدا به دنبال فیلم عروسی‌اش می‌گردد. این تضاد‌ها در کنار مشکلات روحی تیفانی رنگ و بوی جدی می‌گیرند. تیفانی هم به یک همراه نیاز دارد. همراهی که شاید با او درگیر شود، و حتی کارشان به گلاویز شدن نیز برسد اما می‌تواند حرفش را فهم کند و با او همدل باشد. از این زاویه، فیلم توانسته یک هارمونی داشته باشد و این نظم در سراسر فیلم همچنان پابرجاست و به نوعی نقطۀ قوّتی برای فیلم به شمار می‌آید. تلاش برای شروعی مجدد آن‌هم از سوی یک بیمار روانی، شاید سخت به نظر آید. اما باید واقع بین بود. آن را قبول کرد و مثبت اندیشید. این تمام آن چیزی است که یک انسان دچار مشکل باید برای حل مشکل خود انجام دهد. اما واقع بینی چیست؟ و چگونه می‌توان مثبت اندیش بود؟ این‌ها سؤالاتی است که راهنمای مثبت اندیشی سعی می‌کند تا جوابی قانع کننده را به بیننده عرضه بدارد.

راهنمای مثبت اندیشی، چند پیش‌فرض را در دل خود دارد. این پیش فرض‌ها تا آن هنگام که به درستی درک نشوند، نمی‌توان درک درستی از طرح فیلم به دست آورد. یکی از این پیش فرض‌ها پیچیدگی روان آدمی است. این فیلم در واقع تبیینی از جزر و مد روان آدمی است. روان بی‌مرز است و بی‌انت‌ها. همان‌طور که هراکلیتوس می‌گفت که اگر تمامی راه‌ها را بروی باز هم به حدود روان دست نخواهی یافت. این فیلم در لایه‌های زیرین خود نقدی بر نگاهِ کارکردگرایان و پراگماتیست‌ها به روان آدمی دارد. روان را نه باید در کارکردش دنبال کرد و نه در سودمندی‌اش تفسیر نمود. در واقع روان در نگاه، در شور و هیجان، در گریه‌ها و خنده‌ها تجلی دارد. روان در کلام جاری است حتی در یک نامه. روان چیزی است که درد را حس می‌-کند. و البته جایی است که از بی‌اخلاقی‌ها هم رنج خواهد برد.

پیش فرض دیگر این فیلم نقدی بر مفهوم دیوانگی است. دیوانگی در میان ما یعنی بی‌خردی و هذیان گویی و البته آزار رساندن به دیگران. اما جنون یک روی دیگر نیز دارد. هر یک از ما می‌توانیم از یک زاویه مجنون باشیم. همان‌گونه که پت، پدر خود را به جنون متهم می‌کند و فرق خود با او را در بستری شدنش در بیمارستان می‌داند. استدلال هم استدلال قانع کنندگی است. اگر ضرب و شتم نوعی از دیوانگی است پس چرا پدر پت که نه یک نفر بلکه چندین نفر را کتک زده است، حداقل نباید مدتی را در بیمارستان باشد؟ این فیلم تلاش دارد تا این نکته را به خواننده انتقال دهد که دیوانگی واقعی هنگامی پدیدار می‌شود که بی‌خردی بخواهد جانشین واقعیت گردد. بی‌خردی‌ای که ممکن است در قراردادهای اجتماعیمان حتی به صورت یک اصل مسلّم فرض شوند. این فیلم بیان می‌کند که پت به جای آن‌که راه کینه را به دل بازکند، سعی در حل منطقی آن دارد. او سعی دارد تا ناکامی‌های خود را با خردورزی خاصی حل کند. تنها مشکل اینجاست که او در شناسایی موضوع دچار مشکل می‌شود. و آنگاه که موضوع را می‌شناسد، آرامشی عمیق روان او را فرا می‌گیرد. حال زمان عشق ورزی است. اما عشقی که خردورزی یکی از پشتوانه‌های اساسی آن به شمار می‌-آید. در واقع عشق، تجلی اساسی احساسات آدمی است. آتش عشق پدید آورندۀ نوعی شوریدگی در درون آدمی است. تمامی منبع‌های خیال آدمی را جان می‌دهد، تغذیه می‌کند و به رقص در خواهد آورد. و سرانجام نشاط و سرزندگی را به ارمغان خواهد آورد.

مشکل پت قضاوت او دربارۀ نوع احساسات خود نسبت به همسرش نیکی است. این نوع برداشت، نگرانی و دلهره را به همراه دارد. حتی در مواقعی این دلهره به اضطراب تبدیل می‌شود. جایی که موسیقی ازداواجشان پخش می‌شود، حس وحشت و نابودی سراسر پت را فرا می‌گیرد. ترس از دست دادن یک همراه و یا یک حامی، مشکل واقعی او را نشان می‌دهد. در نتیجه کنش‌های دفاعی پت، بر ترس و هراسش می‌افزاید. در واقع پت در آغاز به همراهی یک نفر به شدت نیاز دارد؛ زیرا احساس خودکم بینی در او وجود دارد. این نگرانی و هراس باعث تشنج رفتاری می‌شود و که حتی می‌تواند به زد و خورد با با پدر و مادر نیز منجر شود. در چنین شرایطی او گمان می‌کند که دیگران همگی می‌خواهند او را نابود سازند و به همین دلیل آشفتگی خیال و وحشت بی‌اساس او گسترش پیدا می‌کند. راهنمای مثبت اندیشی چارۀ کار را در روانی مشترک میان زن و مرد می‌بیند. در روان آدمی بخشی مردانه وجود دارد و بخشی زنانه. به تعبیر یونگ روان زنانه به صورت واپس زده‌ای در مرد وجود دارد و به خاطر همین مردان در معشوقه، دنبال روان خود هستند و همچنین روحیۀ مردانه به گونه‌ای واپس زده در لایه‌های روان زن، حضور دارد. و زنان نیز سعی دارند تا روحیات مردانۀ خود را مردشان کشف کنند.

 با این حال باید متذکر شد که شاید در یک سوم پایانی فیلم، دیگر روان خیلی برجستگی ندارد. رومانتیسم راه خود را باز یافته و باز هم داستان برای بیننده آشکار خواهد بود. نکته‌ای که برخی از ناقدان نیز به درستی به آن اشاره داشته‌اند. چه بسا اگر این فیلم رویۀ خود را ادامه می‌داد و کمتر به کمدی کلیشه‌ای این فیلم توجه داشت، می‌شد اثری ماندگار را در آثار سینمایی به نظاره نشست. اما با تمام این‌ها بی‌پیرایگی و سادگی راهنمای مثبت اندیشی در رساندن چنین موضوعی به مخاطب شایستۀ تحسین است.

منبع:فیلم نوشتار

مقاله

نویسنده محمد رضا نظری

این موضوعات را نیز بررسی کنید:

جدیدترین ها در این موضوع

سینمای پناهنده ; به بهانه اکران فیلم سینمایی تگزاس

سینمای پناهنده ; به بهانه اکران فیلم سینمایی تگزاس

نمایش فیلم تگزاس در روزهای اخیر نشان می دهد که مسعود اطیابی تغییر بزرگی در رویه فیلمسازی خود داده است. او که پیش از این با فیلمی درباره حوادث هشتاد و هشت نشان داده بود که در فکر پرداختن به مسائل جدی و حرکت در راستای سینمای اجتماعی است، حالا با تگزاس به جریان فیلم های پرفروشی پیوسته که اتفاقا بر خلاف فیلم قبلی اش دچار موانع ممیزی و عدم مجوز اکران نشده و با توجه به فضای سینمای ایران، سود قابل توجه‌ی را به جیب تهیه کننده واریز می کند.
مصادره و ماجرای غم انگیز زن در سینما

مصادره و ماجرای غم انگیز زن در سینما

هنوز و بعد از گذشت حدود سه ماه از جشنواره فیلم فجر(سی و ششم) و دیدن فیلم سینمایی مصادره ، طعم تلخ تماشای آن هم زمان با اکران های نوروزی و فروش بالای این فیلم ذایقه ام را می آزارد. مصادره را شاید بتوان اروتیک ترین فیلم سینمای ایران پس از انقلاب برشمرد. این فیلم به شدت بیمار است و گویا به جز شوخی های سخیف جنسی حتی با دستمایه کردن یک کودک یا نوجوان راهی برای خندان و شادکردن مخاطبانش ندارد.
گل دادن درخت پیر ; نگاهی به فیلم خجالت نکش

گل دادن درخت پیر ; نگاهی به فیلم خجالت نکش

خجالت نکش، یک فیلم مفرح است. فرحبخشی این فیلم نه از شوخی ها و تکه کلام ها، بلکه به جهت دنیای درونی فیلم است. دنیایی که در آن کودکی متولد می شود و پیری و گذر سن، مانعی برای زایش نیست. در روستای کوچک و کم جمعیت مهمت اباد، 231 نفر زندگی می کنند و این فیلم به ما می گوید که این جمعیت چگونه به اندازه یک نفر بیشتر می شود.
خوک های آوازه خوان ; نگاهی به فیلم خوک

خوک های آوازه خوان ; نگاهی به فیلم خوک

اگر تلاش فیلم خوک در این است که یک کمدی متفاوت در سینمای ایران باشد، باید گفت که در این کار موفق شده است. این فیلم توجهی به شوخی ها کلامی و متدوال در سینمای طنز ندارد. تا حد زیادی می کوشد که از مزیت های واقعیت استفاده کند و در مناسبات انسانی و روابط فردی آدم ها دخل و تصرفی نکند و همزمان از سوی دیگر پیروزمندانه از میدان واقعیت بیرون بیاید بدون آنکه هیچ باج و امتیازی به آنچه که ما واقعیت صدایش می کنیم داده باشد؛ خوک خود را در واقعیت محدود نمی کند.
فیلشاه، آغاز راهی جریان‌ساز در انیمیشن بومی

فیلشاه، آغاز راهی جریان‌ساز در انیمیشن بومی

صحبت از انیمیشنی سینمایی است که در فرم، تکنیک و ارائه مفاهیم به استاندارهای جهانی نزدیک شده و سعی دارد به‌دور از شعار و کلیشه به یک مقطع تاریخی با رگه‌های دینی بپردازد و آغازکننده راهی جریان‌ساز برای صنعت سینمایی انیمیشن در ایران باشد.

پر بازدیدترین ها

چرا شرلوک هولمز هنوز محبوب است؟ | به بهانه بازپخش سریال شرلوک هلمز

چرا شرلوک هولمز هنوز محبوب است؟ | به بهانه بازپخش سریال شرلوک هلمز

سموم و مواد مخدر را به خوبی می شناسد. دانسته هایش در زمین شناسی کاربردی است؛ در یک چشم بر هم زدن خاکهای مختلف را از هم تشخیص می دهد. به علم شیمی علاقه ای وافر دارد و حتا یک آزمایشگاه کوچک در خانه اش به راه انداخته است...
در  نفی خشونت ; نگاهی به فیلم ماجرای نیمروز

در نفی خشونت ; نگاهی به فیلم ماجرای نیمروز

فیلم ماجرای نیمروز دومین ساخته بلند سینمایی محمد حسین مهدویان است که بعد از فیلم ایستاده در غبار موضوع حساس وقایع سال‌های پر التهاب ترورهای سیاسی سال‌های دهه شصت را دستمایه فیلم خود قرار داده است.
مفهوم شادی در خندوانه

مفهوم شادی در خندوانه

موضوع برنامه خندوانه، خنده است. این برنامه یکی از اولین محصولات شبکه نسیم بود. شبکه ای که اساساً برای خندیدن به وجود امده بود. با راه اندازی برنامه خندوانه خیلی زود مشخض شد که شبکه نسیم می تواند یکی از قدرتمندترین شبکه های سیما باشد.
چرا کمدی‌ها فراموش می‌شوند ; نگاهی به فیلم مصادره

چرا کمدی‌ها فراموش می‌شوند ; نگاهی به فیلم مصادره

شنیدن چند خط داستان فیلم مصادره این عطش را در مخاطب ایرانی دقت کنیم، مخاطب ایرانی ایجاد می‌کند تا به کشف و شهودی طنازانه به یک واقعیت اجتماعی سیاسی نایل شود. برای همه ما که دهه‌ها متمادی پس از پیروزی انقلاب را تجربه کرده‌ایم، دیدن برخی خانه‌های همیشه رها، با پنجره‌های شکسته و دیوارهای فروریخته؛ اما هنوز پرابهت و پرجلال، عجیب نبوده است. همواره یک واژه در مواجهه با این بناهای دیگر تاریخی شده می‌شنیدیم: مصادره.
نگاهی به سریال معمای شاه | سریال های تاریخی که در تاریخ نمی مانند

نگاهی به سریال معمای شاه | سریال های تاریخی که در تاریخ نمی مانند

این روزها در باره اشتباهات تاریخی یا به اصطلاح «گاف» های سریال معمای شاه حرف ها فراوانی در شبکه های اجتماعی شنیده می شود. این ماجرا در مورد سریال کیمیا هم به وجود امد. هرچند که در مورد آن کسی برای پاسخ دادن پا به میدان نگذاشت اما در مورد سریال معمای شاه ماجرا این گونه نبود.
Powered by TayaCMS