دانشنامه پژوهه بزرگترین بانک مقالات علوم انسانی و اسلامی

بازنمایی مردانه از مقاومت و پیروزی ; نگاهی به دو فیلم سیانور و ماجرای نیمروز

دو فیلم «سیانور» و «ماجرای نیمروز» به تهیه‌کنندگی سیدمحمود رضوی و کارگردانی بهروز شعیبی و محمدحسین مهدویان از دو زاویه دید متفاوت به بررسی اندیشه سازمان مجاهدین خلق یا همان منافقین و نوع عملکرد آن‌ها پرداخته‎‌اند. سیانور، تقابل نیروهای ساواک با این سازمان در دهه پنجاه را بررسی می‌کند و ماجرای نیمروز، تقابل نیروهای انقلابی با این گروهک را در دهه شصت و بعد از انقلاب بازنمایی می‌کند.
بازنمایی مردانه از مقاومت و پیروزی ; نگاهی به دو فیلم سیانور و ماجرای نیمروز
بازنمایی مردانه از مقاومت و پیروزی ; نگاهی به دو فیلم سیانور و ماجرای نیمروز

دو فیلم «سیانور» و «ماجرای نیمروز» به تهیه‌کنندگی سیدمحمود رضوی و کارگردانی بهروز شعیبی و محمدحسین مهدویان از دو زاویه دید متفاوت به بررسی اندیشه سازمان مجاهدین خلق یا همان منافقین و نوع عملکرد آن‌ها پرداخته‌‌اند. سیانور، تقابل نیروهای ساواک با این سازمان در دهه پنجاه را بررسی می‌کند و ماجرای نیمروز، تقابل نیروهای انقلابی با این گروهک را در دهه شصت و بعد از انقلاب بازنمایی می‌کند.

فیلم سیانور روایتی است از دهه پنجاه ایران. داستان عدالت‌خواهی و مبارزه انسان برای آزادی و رهایی از ظلم. فیلم به خوبی توانسته زاویه گرفتن انسان عدالت‌خواه از خط صحیح را تصویر کند. این فیلم دو خط فکری را از هم جدا می‌کند:  

·  هدف وسیله را توجیه می‌کند.

·  هدف وسیله را توجیه نمی‌کند.

گروه اول انقلابیونی هستند که در طی طریق مبارزه به این گزاره می‌رسند که اسلام و تفکر دینی  مانع مبارزه است.  فرد دیندار با پشتوانه تفکر دینی خود نمی تواند به قدر کافی جسارت در پیکار در راه آرمان خود داشته باشد. این اعتقاد حاصل جلسات مکرر خود انتقادی در  تابستان سال 1353 بعد از اعدام موسسان اصلی سازمان از جمله محمد حنیف نژاد بود.  خیانت، قتل بدون محاکمه، تصفیه حساب‌های درون سازمانی، ازدواج‌های تشکیلاتی، کشتن روحیه عاطفه، عدم دلبستگی به خانواده و فرزند، همگی از موضوعاتی است که در دایره اسلام نمی‌گنجد و از آنجا که تنها «رسیدن به هدف» مهم است، پس باید از اسلام رد شد و به هدف رسید. بسیاری از جوانان ایران صرفا به خاطر مبارزه با ظلم و به خاطر ناآگاهی و تعصب کورکورانه وارد جرگه مارکسیست‌ها شدند و از آن جا که مغز مبارزه یعنی «الله» را زیر پا گذاشتند، در دنیای تاریک خود محکوم به فنا شدند، چنانچه مجید در دیالوگی به افراخته می‌گوید: خمینی راست می‌گفت که شما خودتون رو هلاک می‌کنید.

گروه دوم افرادی هستند که در بزنگاه، متوجه خطای راهبردی مجاهدین خلق شدند و خود را جدا کردند. این‌ها افرادی‌اند که هدف را برای خدا و نه منهای خدا می‌خواستند. پایمردی، صداقت، وفاداری، عاطفه و خانواده‌مداری، جزء خصوصیات اخلاقی این گروه است که «مرتضی » و «مجید» نماینده آن در فیلم هستند.

گروه اول جدا شده از اسلام و روحانیت هستند، چنانچه در دیالوگی «افراخته» می‌گوید: ما اشتباه کردیم که به ملاقات خمینی رفتیم. آخوندها همیشه عقب هستند. و در انتها می‌بینیم این گروه جدا شده از خدا و دین، طاقت مبارزه واقعی را ندارند و برای رسیدن به منافع همه چیز را زیر پا می‌گذارند. به عنوان مثال، «افراخته» باعث مرگ صمیمی‌ترین دوستان خود یعنی «مرتضی» و «مجید» می‌شود، تمام اعضای گروه را لو می‌دهد و از ترس شکنجه، نهایت همکاری را با ساواک انجام می‌دهد و در آخر به همان سرنوشتی دچار می‌شود که دوستانش شدند.

در ماجرای نیمروز، زمان تاریخی سیانور، سپری شده و مردم توانسته‌اند، انقلاب خود را به ثمر برسانند، اما این گروهک منافق همچنان در حال مبارزه‌اند. گویی نوعی جنون ریاست‌طلبی به جانشان افتاده و تا رأس حکومت را به دست نیاورند مبارزه می‌کنند. از آنجا که برای آنها رسیدن به هدف، استفاده از هر وسیله‌ای را توجیه می‌کند، از کشتن مردم و کودکان ابایی ندارند، از خیانت و وطن‌فروشی و هم‌پیمان شدن با دشمنان قسم‌خورده ایران شرمنده نمی‌شوند و حتی منتخبین مردم را ترور می‌کنند. مردمی که ادعای مبارزه برای آن‌ها و آزادی‌شان را دارند.

کنار هم گذاشتن این دو فیلم به مخاطب این پیام را می‌دهد که منافقین، گروهی عدالت‌طلب نبودند، وگرنه پس از پیروزی انقلاب و حمله صدام به ایران، در کنار مردم می‌ایستادند و به رفع نواقص و دشمنی‌های خارجی می‌پرداختند. ماجرای نیمروز تاکید می‌کند که منافقین گروهی منفعت‌طلب یا به همان تعبیر رایج خود سازمان «اپورتونیست» بودند و صرفا برای تصرف حکومت، به جان مملکت افتاده بودند و طبیعی است زمانی که هدف، رسیدن به دنیا باشد، از هیچ جنایتی فروگذار نخواهد شد.


در سمت اشتباه تاریخ

 اما این روایت غالب خود فیلم است.  در کنار این روایت غالب می توان گزاره‌ها و خرده روایت‌هایی را در هر دو فیلم مشاهده کرد که معانی پنهان و معمولاً ناخواسته اثر را آشکار می کند. در هر دو فیلم جوانی را می‌بینیم که در بخش اطلاعات کشور در کنار مافوق خود مشغول مبارزه با نیروهای سازمان مجاهدین  است. (امیر در فیلم سیانور و حامد در فیلم ماجرای نیمروز) هر دو جوان در بند محبت دختری از گروهک منافقین هستند. منتها جوان منتسب به ساواک در فیلم سیانور، فریب دختر منافق را خورده و در آخر توسط ساواک دستگیر می‌شود. اما در ماجرای نیمروز، قصه به شکل دیگری رقم می‌خورد. هرچند حامد، دلبسته دختری از گروهک منافقین است و در طول عملیات، مدام به فکر زنده ماندن اوست، اما فریب نمی‌خورد و علی‌رغم خطری که دختر را تهدید می‌کند، نیروهای اطلاعات را برای حمله به خانه‌ی مورد نظر ترغیب می‌کند. بنابراین هر دو فیلم در کنار هم، پیروزی را به گونه‌ای بازنمایی می‌کنند که برای رسیدن به آن، «خوب بودن» به تنهایی کافی نیست. بلکه این «خوب بودن» باید در «مسیر حق» قرار گیرد تا منتج به مطلوب شود. هرچند جوان سیانور، جوان دلسوز و مثبتی است، اما چون در مسیر طاغوت قرار دارد، علی‌رغم نوع‌دوستی و ویژگی‌های شرافتمندانه‌اش، شکست می‌خورد و جوان ماجرای نیمروز، چون در مسیر ولایت قرار دارد، می‌تواند پیروز میدان باشد.


جایگاه زن

نکته مهم دیگر در بازنمایی شخصیت زن در این دو فیلم است. در فیلم سیانور زنان به صورت افرادی ساده‌لوح در جبهه سازمان  قرار دارند و بخشی از ماشین ترور سازمان هستند. «لیلا» و «هما» دو شخصیت اصلی زن در این فیلم، هر دو – به جهت سرسپردگی به ایدئولوژی سازمان- به عشق خود خیانت می‌کنند. هما در ابتدای دوران جوانی عاشق یک دانشجو می‌شود، اما با آشنایی با سازمان و وارد شدن به تشکیلات، نامزد خود را رها می‌کند. او کاملا تحت تاثیر «تقی شهرام» است و انگیزه‌اش به حدی است که تمام احساسات زنانه را در خود می‌کشد و حتی دل از فرزند خود می‌کند و برای مبارزه، تابع محض می‌شود. «هما» به طور کلی به صورت زنی ساده‌لوح و  مخاطب تمام و کمال فریب و  اغواگری‌های «تقی شهرام»،  بازنمایی می‌شود. زنی که نه تنها احساسات زنانه، بلکه انسانیت را در خود کشته است. او به دوست خود «لیلا» نیز خیانت می‌کند و ماجرای قتل همسر «لیلا» توسط مجاهدین خلق را از او مخفی می‌کند. او برای بار دوم نیز به عشق قدیمی خود خیانت می‌کند و باعث دستگیری وی توسط ساواک می‌شود. کسی که با وجود خطرات بسیار، به او پناه داده بود و مداوایش کرده بود. در آخر بدون این که این خیانت برایش نتیجه‌ای داشته باشد با سیانور خود را می‌کشد. گویی خیانت و کینه در خون این افراد نفوذ کرده به طوری که بی‌هیچ انگیزه‌ای مرتکب آن می‌شوند.

«لیلا» نیز اخبار خانه خود را به «تقی شهرام» می‌رساند و به نوعی جاسوس او در خانه همسرش – البته یک همسر تشکیلاتی - است. هرچند به همسر خود- مجید شریف واقفی- علاقه دارد، اما ساده‌لوحی و وفاداری‌اش به سازمان، باعث مرگ همسرش می‌شود. در کل می‌توان گفت زنان این فیلم، افرادی تحت‌تاثیر و ساده و فاقد تفکر عقلانی هستند. در آن سوی قضیه، افراد آگاه و جدا شده از تشکیلات، مرد هستند و جای زنان در این سمت خالی است.

در ماجرای نیمروز نیز، چنین بازنمایی‌ای از زن صورت گرفته است. تمام شخصیت‌های زن فیلم در جبهه منافقین قرار دارند: دختر مورد علاقه حامد با بازی مهرداد صدیقیان، در آخر کشته می‌شود؛ و دختری که توسط نیروهای اطلاعات دستگیر شده و در شناسایی دیگر منافقین به آن‌ها کمک می‌کند و در آخر توسط زن دیگر (خواهرش) کشته می‌شود. در ماجرای نیمروز مانند سیانور، پیروزی، شکوه، استقامت و پایمردی به وجهی کاملا مردانه بازنمایی شده‌اند. این نکته قابل تاملی است که باید به آن توجه کرد. هر متن با توجه به ساختار فرمی و محتوایی، معنایی را متبادر می‌کند که شاید حتی مورد تایید مولف نباشد. اما باید دانست نشانه‌هایی که در فیلم کدگذاری شده‌اند معنای خود را به بیننده القا می‌کنند. این نوع بازنمایی‌ها، نقش زن متفکر انقلابی و شجاعت و استقامت وی در طول مبارزه را به تدریج از اذهان پاک می‌کند و زن ایرانی را به صورت موجودی فریب‌خورده و ساده‌لوح برساخت می‌کند.[1]

در آخر باید گفت، هر دو فیلم، خوش‌ساخت و دقیق هستند و نظرات مثبتی نیز از سوی منتقدان راجع به خود جلب کرده‌اند. به شخصه از دیدن این دو لذت بردم و متاسفم که با وجود قوت‌هایی که در فیلم سیانور دیده می‌شود، در هیچ یک از رشته‌های جشنواره، به عنوان نامزد انتخاب نشد و نیز برای موفقیت ماجرای نیمروز در جشنواره فجر 95 به عوامل آن تبریک می‌گویم. به امید موفقیت‌های روزافزون برای کارگردان‌های آگاه و متعهد. پروژه نفوذ در دهه اخیر که سهمی از آن را تتمه‌های منافقین به عهده دارند، سوژه خوبی برای امثال سیدمحمود رضوی است که می‌توانند برای جشنواره‌های بعدی بر آن تمرکز کنند.



[1]. فریب خوردن از سوی زنان و بازنمایی اغوا در قالب زنانه برگرفته از نگاه یهودیان است. از جمله به این داستان که درباره «فریب خوردن» حضرت آدم است توجه کنید: خداوند آدم را در باغ عدن گذاشت... و به او گفت از همه میوه‌های درختان باغ بخور به جز میوه شناخت خوب وبد، زیرا اگر از میوه آن بخوری، مطمئن باش خواهی مرد (سفر پیدایش،2،آدم و حوا). مار گفت مطمئن باش نخواهید مرد! بلکه خدا خوب می داند زمانی که از میوه درخت بخورید چشمان شما باز می شود و مانند خدا می شوید و می توانید خوب را از بد تشخیص دهید... پس از میوه درخت چید و خورد و به شوهرش هم داد و او نیز خورد، آن گاه چشمان هردو باز شد و از برهنگی خود آگاه شدند (سفر پیدایش،3،سقوط انسان). این نگاه یهودی که مرد توسط زن فریب می‌خورد، در بسیاری فیلم‌های هالیوودی نیز مشاهده می‌شود و می‌توان گفت تبدیل به یکی از کلیشه‌های پرکاربرد سینما شده است. «سیانور» و «ماجرای نیمروز» از فیلم‌های ارزشی و گرانقدر سینمای ایران هستند و توجه بسیاری از اهل سینما و نیز مردم عادی را به خود جلب کرده‌اند و مدایح زیادی برای این دو فیلم ارایه شده است، لذا از بیان نقاط مثبت بسیار این دو فیلم گذشتم و لازم دیدم نقطه ضعفی را که به نظر می‌آمد گوشزد کنم، تا ناخواسته در دام تحریف نیفتیم.






منبع :فیلمنوشت



مقاله

نویسنده حفیظه مهدیان

این موضوعات را نیز بررسی کنید:

جدیدترین ها در این موضوع

رفتار و منش امام خمینی (ره) با دختران

رفتار و منش امام خمینی (ره) با دختران

در همۀ جوامع بشری، تربیت فرزندان، به ویژه فرزند دختر ارزش و اهمیت زیادی دارد. ارزش‌های اسلامی و زوایای زندگی ائمه معصومین علیهم‌السلام و بزرگان، جایگاه تربیتی پدر در قبال دختران مورد تأکید قرار گرفته است. از آنجا که دشمنان فرهنگ اسلامی به این امر واقف شده‌اند با تلاش‌های خود سعی بر بی‌ارزش نمودن جایگاه پدر داشته واز سویی با استحاله اعتقادی و فرهنگی دختران و زنان (به عنوان ارکان اصلی خانواده اسلامی) به اهداف شوم خود که نابودی اسلام است دست یابند.
تبیین و ضرورت‌شناسی مساله تعامل مؤثر پدری-دختری

تبیین و ضرورت‌شناسی مساله تعامل مؤثر پدری-دختری

در این نوشتار تلاش شده با تدقیق به اضلاع مسئله، یعنی خانواده، جایگاه پدری و دختری ضمن تبیین و ابهام زدایی از مساله‌ی «تعامل موثر پدری-دختری»، ضرورت آن بیش از پیش هویدا گردد.
فرصت و تهدید رابطه پدر-دختری

فرصت و تهدید رابطه پدر-دختری

در این نوشتار سعی شده است نقش پدر در خانواده به خصوص در رابطه پدری- دختری مورد تدقیق قرار گرفته و راهبردهای موثر عملی پیشنهاد گردد.
دختر در آینه تعامل با پدر

دختر در آینه تعامل با پدر

یهود از پیامبری حضرت موسی علیه‌السلام نشأت گرفت... کسی که چگونه دل کندن مادر از او در قرآن آمده است.. مسیحیت بعد از حضرت عیسی علیه‌السلام شکل گرفت که متولد شدن از مادری تنها بدون پدر، در قرآن کریم ذکر شده است.
رابطه پدر - دختری، پرهیز از تحمیل

رابطه پدر - دختری، پرهیز از تحمیل

با اینکه سعی کرده بودم، طوری که پدر دوست دارد لباس بپوشم، اما انگار جلب رضایتش غیر ممکن بود! من فقط سکوت کرده بودم و پدر پشت سر هم شروع کرد به سرزنش و پرخاش به من! تا اینکه به نزدیکی خانه رسیدیم.

پر بازدیدترین ها

راههای رسیدن به آرامش روانی از نگاه قرآن

راههای رسیدن به آرامش روانی از نگاه قرآن

قرآن کریم که بزرگترین معجزه پیامبراکرم(ص) است و تمام آنچه را که بشر برای هدایت نیاز داشته ودر آن آمده است، کاملترین نسخه برای آرامش روح است.
تعامل اعراب مسلمان و ایرانیان ʆ) نقش امام حسن(ع) و امام حسین(ع) در فتح ایران

تعامل اعراب مسلمان و ایرانیان (6) نقش امام حسن(ع) و امام حسین(ع) در فتح ایران

این نوشتار در نقد سلسله مقالاتی است که فتح ایران توسط اعراب مسلمان را یکی از مقاطع تلخ تاریخ معرفی نموده‌اند.
Powered by TayaCMS