دانشنامه پژوهه بزرگترین بانک مقالات علوم انسانی و اسلامی

کثرت تاثیرپذیری از فرهنگ قرآن تا آموزه‌های صریح آن

No image
کثرت تاثیرپذیری از فرهنگ قرآن تا آموزه‌های صریح آن
«عبدالجبار کاکائی» گفت: تاثیرپذیری ادبیات امروز ما بیشتر از فرهنگ قرآنی است تا آیه و آموزه‌های صریح قرآن و ارتباط مستقیم تبدیل شده به ارتباط غیر مستقیم و تاثیر گرفتن از فرهنگ ناب قرآنی.
 
«عبدالجبار کاکائی» شاعر و ترانه‌سرا در گفت‌وگو با خبرنگار ادبی فارس بیان داشت: ارتباط قرآن و آمو‌زه‌های قرآنی با شعرای امروز و دیروز ما هم ارتباط مستقیم بوده و هم ارتباط غیر مستقیم.در ارتباط مستقیم که به میزان تشرع نویسنده بر می‌گردد بعضا شاعران، خود مفسر و حافظ قرآن بودند و به کار شاعری هم می‌پرداختند مثل حافظ و مولانا و این دسته از شعرا از ترجمه، تفسیر، بلاغت لفظی و سایر جنبه‌های قرآن کریم سود می‌بردند و این استفاده به انس و الفت شاعران با این کتاب آسمانی بر می‌گشت.     وی تصریح کرد: شکل دیگر استفاده از آموزه‌های قرآنی گونه غیر مستقیم است یعنی تاثیری که قرآن روی زندگی مولف می‌گذارد و این تاثیر در آثار مولف با واسطه متبلور می‌شود. مثلا اخلاقیات قرآن، معارف توحیدی قرآن، عصمت ولایت و نبوت، قصه آفرینش و... تمام این‌ها به صورت پندها و اندرزهایی درونی تبدیل می‌شود و در آثار عیان و آشکار می‌گردد.              
این شاعر آیینی بیان داشت: وقتی که شعر یک هنرمند را مطالعه میِ‌کنیم فارغ از این‌که مستقیما به اقتباس دست زده و یا نقل موضوع کرده باشد شعر الهام گرفته از فرهنگ قرآنی می‌شود. این فرهنگ قرآنی تمام کسانی که در شعاع آن باشند را تحت تاثیر قرار می‌دهد. تاثیر ادبیات امروز ما بیشتر از فرهنگ قرآنی است تا آیه و آموزه‌های صریح قرآن. ارتباط مستقیم تبدیل شده به ارتباط غیر مستقیم و تاثیر گرفتن از فرهنگ قرآن.                        
«کاکائی» در ادامه صحبتش تصریح کرد: پژوهش‌هایی شایسته‌ای درباره میزان تاثیرپذیری شعرای کهن ما از قرآن و دستمایه قرار دادن آموزه‌های قرآنی صورت گرفته است. اما برای شعر امروز ما درباره تاثیرپذیری مستقیم و غیر مستقیم از آموزه‌های قرآن هنوز تحقیق جامع علمی صورت نگرفته و واقعا جای یک تحقیق علمی در این حوزه در ادبیات ما خالی است.
 
منبع: www.farsnews.ir
 

 

Powered by TayaCMS

این موضوعات را نیز بررسی کنید:

جدیدترین ها در این موضوع

رفتار و منش امام خمینی (ره) با دختران

رفتار و منش امام خمینی (ره) با دختران

در همۀ جوامع بشری، تربیت فرزندان، به ویژه فرزند دختر ارزش و اهمیت زیادی دارد. ارزش‌های اسلامی و زوایای زندگی ائمه معصومین علیهم‌السلام و بزرگان، جایگاه تربیتی پدر در قبال دختران مورد تأکید قرار گرفته است. از آنجا که دشمنان فرهنگ اسلامی به این امر واقف شده‌اند با تلاش‌های خود سعی بر بی‌ارزش نمودن جایگاه پدر داشته واز سویی با استحاله اعتقادی و فرهنگی دختران و زنان (به عنوان ارکان اصلی خانواده اسلامی) به اهداف شوم خود که نابودی اسلام است دست یابند.
تبیین و ضرورت‌شناسی مساله تعامل مؤثر پدری-دختری

تبیین و ضرورت‌شناسی مساله تعامل مؤثر پدری-دختری

در این نوشتار تلاش شده با تدقیق به اضلاع مسئله، یعنی خانواده، جایگاه پدری و دختری ضمن تبیین و ابهام زدایی از مساله‌ی «تعامل موثر پدری-دختری»، ضرورت آن بیش از پیش هویدا گردد.
فرصت و تهدید رابطه پدر-دختری

فرصت و تهدید رابطه پدر-دختری

در این نوشتار سعی شده است نقش پدر در خانواده به خصوص در رابطه پدری- دختری مورد تدقیق قرار گرفته و راهبردهای موثر عملی پیشنهاد گردد.
دختر در آینه تعامل با پدر

دختر در آینه تعامل با پدر

یهود از پیامبری حضرت موسی علیه‌السلام نشأت گرفت... کسی که چگونه دل کندن مادر از او در قرآن آمده است.. مسیحیت بعد از حضرت عیسی علیه‌السلام شکل گرفت که متولد شدن از مادری تنها بدون پدر، در قرآن کریم ذکر شده است.
رابطه پدر - دختری، پرهیز از تحمیل

رابطه پدر - دختری، پرهیز از تحمیل

با اینکه سعی کرده بودم، طوری که پدر دوست دارد لباس بپوشم، اما انگار جلب رضایتش غیر ممکن بود! من فقط سکوت کرده بودم و پدر پشت سر هم شروع کرد به سرزنش و پرخاش به من! تا اینکه به نزدیکی خانه رسیدیم.

پر بازدیدترین ها

تعامل اعراب مسلمان و ایرانیان ʆ) نقش امام حسن(ع) و امام حسین(ع) در فتح ایران

تعامل اعراب مسلمان و ایرانیان (6) نقش امام حسن(ع) و امام حسین(ع) در فتح ایران

این نوشتار در نقد سلسله مقالاتی است که فتح ایران توسط اعراب مسلمان را یکی از مقاطع تلخ تاریخ معرفی نموده‌اند.
راههای رسیدن به آرامش روانی از نگاه قرآن

راههای رسیدن به آرامش روانی از نگاه قرآن

قرآن کریم که بزرگترین معجزه پیامبراکرم(ص) است و تمام آنچه را که بشر برای هدایت نیاز داشته ودر آن آمده است، کاملترین نسخه برای آرامش روح است.
No image

ذكر مصیبت امام حسین علیه السلام : امام حسین(ع) تنها در صحرای کربلا

ذکر مصیبت امام حسین علیه السلام با موضوع امام حسین(ع) تنها در صحرای کربلا
Powered by TayaCMS