دانشنامه پژوهه بزرگترین بانک مقالات علوم انسانی و اسلامی

کرسی نظریه پردازی «چیستی فلسفه دین و مسائل آن» در قم

No image
کرسی نظریه پردازی «چیستی فلسفه دین و مسائل آن» در قم
خبرگزاری فارس: کرسی نظریه‌پردازی «چیستی فلسفه دین و مسائل آن» عصر پنج‌شنبه در پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی دفتر قم برگزار می‌شود.
به گزارش خبرگزاری فارس به نقل از روابط عمومی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی دفتر قم، کرسی نظریه پردازی «چیستی فلسفه دین و مسائل آن» با ارائه دکتر محمد محمدرضایی عضو هیئت علمی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی و دانشگاه تهران عصر پنج‌شنبه در تالار معرفت پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی در شهر مقدس قم برگزار می‌شود.
محمدرضایی، ارائه دهنده این نظریه پیرامون برگزاری این کرسی گفت: این نظریه بر آن است تا مسئله «چیستی فلسفه دین و مسائل آن» را بررسی کند. زیرا فلسفه دین در کشور ما یک رشته علمی نوپایی است و تاکنون تعریف درست و در نتیجه قلمرو گسترده‌ای از آن ارائه نشده است. در ابتدا شاید این مسئله واضح به نظر برسد؛ اما با تأمل بیشتر مشخص می‌شود که تعریف فلسفه دین، بسیار مشکل و مناقشه‌آمیز است در نتیجه مسائل آن نیز به تبع تعریف معین نیست.
وی با اشاره به اینکه تعریف فلسفه دین تابعی از تعریف فلسفه و دین است، گفت: تعریف فلسفه دین آن چنان متنوع و گسترده است که تعریف دقیقی از آنها نیز با مشکل مواجه می‌شود. تعریف فلسفه مورد ارزیابی قرارگرفته و مشخص شد که فلسفه روش واحدی برای فلسفه‌پردازی ندارد و حتی به تعبیری می‌توان دین را نیز مکتب فلسفی نام نهاد.
وی در مورد تعریف دین نیز اضافه کرد: در مورد دین نیز تعریف‌های گوناگونی ارائه شده است به ‌طوری که نمی‌توان تعریف واحدی از آن ارائه داد از این رو برخی دین پژوهان کوشیده‌اند ابعاد گوناگون دین یا مشخصه‌های دین‌ساز را مطرح کنند بنابر این ما باید در فلسفه دین تعریف‌ خاص خود را از دین ارائه دهیم.
دکتر محمد محمدرضایی عضو هیئت علمی و دانشیار دانشگاه تهران، پردیس قم،‌ عضو هیئت علمی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی، مسئول دپارتمان فلسفه دین دانشگاه تهران (پردیس قم)، سردبیر مجله علمی پژوهشی فلسفه دین و سردبیر مجله علمی پژوهشی قبسات است که بیش از 15 جلد کتاب و 100 مقاله ارزشمند علمی در حوزه‌های تخصصی فلسفه دین، فلسفه اخلاق و کلام جدید را در کارنامه آثار و تالیفات خود به ثبت رسانده است.
از مهم‌ترین آثار وی می‌توان به تالیف کتاب‌های اندیشه اسلامی یک و دو با همکاری مرجع عالیقدر حضرت آیت‌الله سبحانی اشاره کرد که هم اکنون نیز در ‌‌دانشگاه‌ها و مراکز علمی کشور در حال تدریس است.
بنا بر این گزارش در این نشست علمی حضرات آیات و حجج اسلام علی عابدی شاهرودی عضو هیئت علمی دانشگاه قم، علی اکبر رشاد رئیس پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی، احمد بهشتی استاد دانشگاه تهران و حوزه علمیه قم و دکتر لگن هاوزن عضو هیئت علمی موسسه پژوهشی امام خمینی(ره) به عنوان داور حضور داشته و نقادی کرسی نیز بر عهده حجج اسلام عبدالحسین خسروپناه، علیرضا قائمی‌نیا، حسن کیاشمشکی و ابوالفضل ساجدی خواهد بود.
شایان ذکر است این کرسی نظریه پردازی عصر پنجشنبه نهم مهرماه از ساعت 15تا 18 با حضور اصحاب رسانه و جمعی از اساتید برجسته حوزه و دانشگاه در محل تالار معرفت پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی دفتر قم برگزار می‌شود.
منبع :

 

Powered by TayaCMS

این موضوعات را نیز بررسی کنید:

جدیدترین ها در این موضوع

رفتار و منش امام خمینی (ره) با دختران

رفتار و منش امام خمینی (ره) با دختران

در همۀ جوامع بشری، تربیت فرزندان، به ویژه فرزند دختر ارزش و اهمیت زیادی دارد. ارزش‌های اسلامی و زوایای زندگی ائمه معصومین علیهم‌السلام و بزرگان، جایگاه تربیتی پدر در قبال دختران مورد تأکید قرار گرفته است. از آنجا که دشمنان فرهنگ اسلامی به این امر واقف شده‌اند با تلاش‌های خود سعی بر بی‌ارزش نمودن جایگاه پدر داشته واز سویی با استحاله اعتقادی و فرهنگی دختران و زنان (به عنوان ارکان اصلی خانواده اسلامی) به اهداف شوم خود که نابودی اسلام است دست یابند.
تبیین و ضرورت‌شناسی مساله تعامل مؤثر پدری-دختری

تبیین و ضرورت‌شناسی مساله تعامل مؤثر پدری-دختری

در این نوشتار تلاش شده با تدقیق به اضلاع مسئله، یعنی خانواده، جایگاه پدری و دختری ضمن تبیین و ابهام زدایی از مساله‌ی «تعامل موثر پدری-دختری»، ضرورت آن بیش از پیش هویدا گردد.
فرصت و تهدید رابطه پدر-دختری

فرصت و تهدید رابطه پدر-دختری

در این نوشتار سعی شده است نقش پدر در خانواده به خصوص در رابطه پدری- دختری مورد تدقیق قرار گرفته و راهبردهای موثر عملی پیشنهاد گردد.
دختر در آینه تعامل با پدر

دختر در آینه تعامل با پدر

یهود از پیامبری حضرت موسی علیه‌السلام نشأت گرفت... کسی که چگونه دل کندن مادر از او در قرآن آمده است.. مسیحیت بعد از حضرت عیسی علیه‌السلام شکل گرفت که متولد شدن از مادری تنها بدون پدر، در قرآن کریم ذکر شده است.
رابطه پدر - دختری، پرهیز از تحمیل

رابطه پدر - دختری، پرهیز از تحمیل

با اینکه سعی کرده بودم، طوری که پدر دوست دارد لباس بپوشم، اما انگار جلب رضایتش غیر ممکن بود! من فقط سکوت کرده بودم و پدر پشت سر هم شروع کرد به سرزنش و پرخاش به من! تا اینکه به نزدیکی خانه رسیدیم.

پر بازدیدترین ها

تعامل اعراب مسلمان و ایرانیان ʆ) نقش امام حسن(ع) و امام حسین(ع) در فتح ایران

تعامل اعراب مسلمان و ایرانیان (6) نقش امام حسن(ع) و امام حسین(ع) در فتح ایران

این نوشتار در نقد سلسله مقالاتی است که فتح ایران توسط اعراب مسلمان را یکی از مقاطع تلخ تاریخ معرفی نموده‌اند.
راههای رسیدن به آرامش روانی از نگاه قرآن

راههای رسیدن به آرامش روانی از نگاه قرآن

قرآن کریم که بزرگترین معجزه پیامبراکرم(ص) است و تمام آنچه را که بشر برای هدایت نیاز داشته ودر آن آمده است، کاملترین نسخه برای آرامش روح است.
No image

ذكر مصیبت امام حسین علیه السلام : امام حسین(ع) تنها در صحرای کربلا

ذکر مصیبت امام حسین علیه السلام با موضوع امام حسین(ع) تنها در صحرای کربلا
Powered by TayaCMS