دانشنامه پژوهه بزرگترین بانک مقالات علوم انسانی و اسلامی

كانونی برای رهايی از فشار روانی

No image
كانونی برای رهايی از فشار روانی

 يكى از راه هاى موثّر و مورد نظر قرآن كريم در كاهش فشار روانى نظام خانواده است؛ زيرا خانواده يكى از اركان آرامش در جامعه و مهم‌ترين منبع حمايت عاطفى در لحظات و مواقع فشار روانى است. تعبير قرآن كريم در باب آرامش دهي خانواده بسيار جالب توجه و آموزنده است: «ومِنْ آياتِهِ أنْ خلق لكُم مِّنْ أنفُسِكُمْ أزْواجًا لِّتسْكُنُوا إِليها وجعل بينكُم مّودّةً ورحْمةً» (روم/21) اين آيه آشكارا مى‌ رساند كانون خانواده براى سكونت و آرامش است، و مسلمانان به ويژه همسران بايد اين توصيه را از آفريدگار حكيم به جان بپذيرند و براى مسائل و اختلاف سليقه ‌هاى جزئى «سكون» را به «تلاطم» و «تضاد» تبديل نكنند. مهم‌تر اينكه بدانند و باور كنند كه زوج مسلمان بايد مودّت و محبت بينشان حاكم باشد، تا نه تنها تحت تاثير فشارهاى روانى قرار نگيرند، بلكه چنان‌كه در آيه آمده، رحمت الهى شامل حال آنان و فرزندانشان شود. به عبارتي قرآن كريم رابطه زن و شوهري و تشكيل خانواده را مايه سكون و آرامش زن و مرد مي‌داند و اين آرامش را از آيات و نشانه‌هاي عظمت و قدرت خداوند مي‌داند بدين معنا كه زن و مردي كه هيچ گونه تعلق عاطفي و روحي به يكديگر ندارند با پيمان ازدواج و تشكيل خانواده، با يكديگر پيوند يافته و در پرتو ايجاد تعلق روحي، آرامش بخش يكديگر مي‌شوند. پيامبر (صلي‌الله و عليه وآله) در طول دوران حيات پربار خويش چه پيش از رسالت و چه پس از آن، همسري چون خديجه را در كنار خويش داشت كه او را آرامش مي‌بخشيد و با تمام وجود از پيامبر (صلي‌الله و عليه وآله) حمايت مي‌كرد. در شرايط سخت دشمني‌هاي مشركان مكه، و در دوران سخت محاصره مسلمان در شعب ابوطالب، محبت و عاطفه خديجه آرامش بخش پيامبر (صلي‌الله و عليه وآله) بود. دنياي مدرن امروز از عدم آرامش به‌شدت رنج مي‌برد. ناآرامي و اضطراب، مشكلات رواني و عقده‌هاي روحي از بزرگ‌ترين گرفتاري‌هاي بشر امروز است كه بخش عظيمي از آن ناشي از آسيب ديدن خانواده و تك زيستي انسان مدرن در بخش وسيعي از دوران زندگي است. بحران خانواده در غرب، متفكران آن ديار را به‌شدت نگران ساخته است و در اين مسير تنها راه نجات، بازگشت به كانون مهر يعني خانواده است. ويليام گاردنر نويسنده غرب در كتاب «جنگ عليه خانواده» چنين مي‌گويد: «سوگند وفاداري زوجين پرمعناترين لحظه ازدواج است. با چنين سوگندي، هريك از زوجین تعهد مي‌كنند كه عشق را از بي‌اعتقادي برهانند و آن را وقف اهداف بزرگ‌تر خانوادگي، اجتماعي و معنوي كنند. تهاجم‌هايي كه حيات خانواده را نشانه گرفته، در درجه نخست، همين تقدس عشق زناشويي را نابود مي‌كند. (ويليام گاردنر، جنگ عليه خانواده، ص88)

روان شناسان با استناد به آيات مُبين قرآنى معتقدند كه نظام حمايتى خانواده به شيوه‌ هاى ذيل مى‌ تواند در فشار و اضطراب روانى بسيار موثّر باشد:

 1ـ شناخت و كنترل اعضاى خانواده:

 بهترين نمونه آن در قرآن شناخت حضرت يعقوب عليه ‌السلام از حسد فرزندان خويش است، از اين رو به حضرت يوسف عليه‌السلام سفارش مى‌ كند: «لا تقْصُصْ رُوْياك على إِخْوتِك فيكِيدُواْ لك كيدًا» (يوسف/5) زنهار، خواب خود را بر برادرانت حكايت مكن كه براى تو نيرنگى مى‌انديشند.

 2ـ حمايت از پدر و مادر و احترام به آنها:

 در چند آيه از قرآن كريم، پدر و مادر به عنوان استوانه ‌هاى زندگى و خانواده معرّفى شده‌اند؛ از جمله: «وقضى ربُّك ألاّ تعْبُدُواْ إِلاّ إِياهُ وبِالْوالِدينِ إِحْسانًا» (اسراء/23) خداى تو حكم فرموده جز او هيچ كس را نپرستيد و به پدر و مادر نيكى كنيد.

 3ـ حمايت از اعضاى خانواده:

 نمونه آن در قرآن، عفو حضرت يوسف عليه‌السلام است كه پس از جفا و تهمت و ستم برادرانش گفت: «امروز خجل و متاثّر نباشيد كه من شما را عفو كردم» (يوسف/92) .

   نتيجه‌گيری

امروزه شعار پيشرفت و توسعه زياد داده مي‌شود و اسلام با اين پيشرفت منهاي آرامش خانواده موافق نيست در حالي كه پيشرفت همراه با آرامش براي جامعه مفيد است و نقطه شروع اين آرامش را مي‌توان خانواده ناميد. نبايد از ميكروب امواج رسانه‌اي كه به جان بنيان خانواده‌ها افتاده‌اند غافل شويم چرا كه دشمن هرچند احمق و بي‌عقل هم باشد بر ملتي كه غافل و خواب باشد مسلط  مي‌شود.

مقاله

نویسنده زهرا اجلال
جمع آوری و تدوین رسول غفارپور

این موضوعات را نیز بررسی کنید:

جدیدترین ها در این موضوع

چگونه دعا و نیایش شفابخش‌اند؟

چگونه دعا و نیایش شفابخش‌اند؟

نیروى سحر آفرین ایمان تا چه اندازه در سلامتى روانى و جسمانى انسان مفید و اثربخش است؟
آرزوهای طولانی و شیطان

آرزوهای طولانی و شیطان

ابلیس (پدر شیطان‌ها) سخت ناراحت گردید. و بالای کوهی در مکه به نام «تور» رفت و ‌فریادش بلند شد و همه یارانش را به تشکیل انجمن خود دعوت نمود. همه یاران و ‌فرزندان شیطان‌ جمع شدند.
چهار بال اخلاق در قرآن

چهار بال اخلاق در قرآن

چهار کلمه‌ى فوق چهار مرحله‌ى رفتارى را نشان مى‌دهد که بر حسب اراده و تقوا و تسلط بر نفس، انسان مى‌تواند در برابر کسانى که به او بدى مى‌کنند، عکس العمل نشان دهد.
No image

تناسخ و معاد

No image

نماز و امنیت‌

پر بازدیدترین ها

No image

نظریه‌های شناختاری و غیر شناختاری زبان دینی (قسمت دوم)

بر اساس نظریه «زبان نمادین»، هنگامی که گفته شود: «خداوند شبان من است» یا «خداوند صخره است» مسلّماً معنای حقیقی و ظاهری آنها مراد نیست، بلکه مراد از این گونه تعابیر «عنایت و پناه دادن و حفظ همراه با مصلحت اندیشی» الهی است; زیرا خداوند حقیقتاً نمی تواند چوپان یا صخره باشد، بلکه «چوپان» نماد مشیّت الهی، و «صخره» نماد پناهگاه بودن و محافظت کردن از مصایب در لحظات سخت زندگی است.33 «زبان نمادین» زبانی است که الفاظ در آن به منزله پلی هستند که ما را از معنای ظاهری و تحت اللفظی به امری ورای خود منتقل می کنند. یک عنصر مهم در اندیشه پل تیلیخ (Pule Tillich; 1886-1965)، نظریه او در باب ماهیت «نمادین» زبان دینی است. تیلیخ میان «نشانه» و «نماد» تفاوت می گذارد. نشانه...
No image

نگاهى به آفرینش زن با توجه به داستان آدم و حوا در قرآن

خبرگزاری فارس: مسأله آفریده شدن حوا از پهلوى آدم، چیزى است که قرآن درباره آن صراحتى ندارد؛ و عبارت<و خلق منها زوجها» را نیز نباید بر آن معنى حمل کرد، به گونه‌اى که گزارش قرآن همسان گزارش تورات گردد، توراتى که در دست مردم است و آفرینش آدم را یکسان یک داستان تاریخى نقل...
No image

رابطه ایمان و عمل صالح

در آموزه های قرآنی ایمان و عمل صالح از چنان ارتباطی برخوردارند که فقدان هر یک، کارآیی و تأثیرگذاری دیگری را کم اهمیت و یا بی ارزش می کند. ایمان و عمل صالح دو بال پرواز بشر به مقام انسانیت و درک خلیفه اللهی و وصول به سرمنزل مقصود است. در آموزه های قرآنی، عمل صالح، بازتاب بیرونی ایمان واقعی است. هر کس به ایمان واقعی دست یافته باشد در منش و کنش خویش نیک کردار خواهد بود. این نوشتار تلاشی برای تبیین این همبستگی استوار میان ایمان و عمل صالح است...
No image

معنا و مفهوم ایمان از دیدگاه علامه طباطبایی ره

موضوع نوشتار حاضر بررسی ایمان از نگاه مرحوم علامه طباطبایی (ره) می باشد. علامه طباطبایی ، با رویکرد قرآنی ، ایمان را فعلی قلبی و اعتمادی امیدوارانه و متوکلانه به امری قدسی می داند که لوازم عملی به همراه دارد. گرچه از نگاه وی عمل خارج از ایمان است اما پیوندی گسست ناپذیر میان ایمان و عمل صالح وجود دارد؛ وی معتقد است که متعلق ایمان دینی امری عینی ، واقعی و متعالی است و با توجه به ویژگی های ایمان ، عالی ترین...
No image

آفرینش انسان از دیدگاه فلسفه و عرفان اسلامى

خداوند به انسان اختیار داده و او را بر سر دوراهى قرار داده است تا با انتخاب خود، راه شناخت و پرستش خدا را برگزیند و در سایه ى آن به رحمت الهى و سعادت دست یابد و چون هرگونه رحمتى در نزدیکى به خداست، مى توان گفت: هدف نهایى از آفرینش انسان همان قرب الهى است...
Powered by TayaCMS