دانشنامه پژوهه بزرگترین بانک مقالات علوم انسانی و اسلامی

نماز تروایح سنت است یا فرض و چرا شیعیان تراویح نمى‌خوانند؟ اگر کسى تراویح را ترک کند آیا به روزه‌اش ضرر مى‌رسد؟

No image
نماز تروایح سنت است یا فرض و چرا شیعیان تراویح نمى‌خوانند؟ اگر کسى تراویح را ترک کند آیا به روزه‌اش ضرر مى‌رسد؟

پرسش:

نماز تروایح سنت است یا فرض و چرا شیعیان تراویح نمى‌خوانند؟ اگر کسى تراویح را ترک کند آیا به روزه‌اش ضرر مى‌رسد؟

پاسخ:

تراویح عبارت است از نمازهایى که در شبهاى ماه رمضان پس از نماز عشا، توسط برادران اهل سنت به جماعت خوانده مى‌شود. این نماز از نظر هیچ یک از مذاهب اسلامى فرض نیست بلکه از نظر شافعیه و حنفیه و حنابله سنت مؤکد است و خواندن آن به جماعت نیز سنت مى‌باشد ولى از نظر مالکیه مستحب مؤکد است و برگزاری آن به جماعت مستحب مى‌باشد. [1] اکثر اهل سنّت در هر شب ماه رمضان20 رکعت تراویح مى‌خوانند که مجموعاً در طول ماه 600 رکعت مى‌شود. امّا از نظر شیعه، نمازهاى نافله مخصوص شبهاى ماه رمضان، 1000 رکعت است، به این ترتیب که در هر شب 20 رکعت خوانده مى‌شود و در 10 شب آخر 10 رکعت اضافه مى‌شود و به 30 رکعت مى‌رسد و در شبهاى 19 و 21 و 23 که احتمال قدر در هر یک از آنها وجود دارد هر شب 100 رکعت دیگر اضافه مى‌شود که مجموع رکعات به 1000 رکعت مى‌رسد. از نظر شیعه این نمازها مستحب است ولى کلمه تراویح را درباره آنها به کار نمى‌برد، خواندن آن را به جماعت جایز ندانسته و بدعت مى‌شمارد زیرا شیعه معتقد است که فقط نمازهاى فرض و نماز استسقا را مى‌توان به جماعت خواند و نیز معتقد است که نمازهاى نافله ویژه شبهاى رمضان در زمان رسول ‌اکرم ‌صلى الله علیه وآله وسلم نیز به صورت فرادا خوانده مى‌شده و این روش تا زمان خلیفه دوم ادامه داشته است تا این که شبى خلیفه وارد مسجد شده و مى‌بیند هر کسى در گوشه‌اى مشغول نماز است، دستور مى‌دهد که یکى امام شده و بقیه به او اقتدا نمایند و از آن پس بود که تراویح به صورت جماعت خوانده شده است. [2] اگر نماز تراویح ترک شود هیچ ضررى به روزه نمى‌ خورد. از نظر مذاهب اربعه اهل سنت، تراویح ارتباطى به روزه پیدا نمى‌کند یعنى هیچ‌ یک از فقهاى اهل سنت نگفته ‌است که صحت روزه مشروط به خواندن تراویح در شب است. بنابراین اگر کسى تراویح را نخواند روزه او صحیح است و تراویحى را که نخوانده است قضا هم ندارد زیرا هر یک از عبادات براى خود، حکمى جداگانه دارد و انجام ندادن یک فرض یا واجب لطمه‌اى به عبادت دیگر نمى‌زند. به طور مثال اگر کسى در ماه رمضان خداى ناکرده نماز عشا را که فرض است نخواند ضررى به روزه او نمى‌زند و روزه او باطل نمى‌شود. پاورقی: [1] الفقه على مذاهب الاربعه، ج 1، ص 342. [2] صحیح بخارى ، ج 1، ص 233، کتاب الصلوة و صحیح مسلم، ج 1، ص 283 ، باب الترغیب فى قیام رمضان. مرکز پاسخگو: موسسه آموزشی پژوهشی مذاهب اسلامی http://www.mazaheb.com

این موضوعات را نیز بررسی کنید:

جدیدترین ها در این موضوع

چگونه دعا و نیایش شفابخش‌اند؟

چگونه دعا و نیایش شفابخش‌اند؟

نیروى سحر آفرین ایمان تا چه اندازه در سلامتى روانى و جسمانى انسان مفید و اثربخش است؟
آرزوهای طولانی و شیطان

آرزوهای طولانی و شیطان

ابلیس (پدر شیطان‌ها) سخت ناراحت گردید. و بالای کوهی در مکه به نام «تور» رفت و ‌فریادش بلند شد و همه یارانش را به تشکیل انجمن خود دعوت نمود. همه یاران و ‌فرزندان شیطان‌ جمع شدند.
چهار بال اخلاق در قرآن

چهار بال اخلاق در قرآن

چهار کلمه‌ى فوق چهار مرحله‌ى رفتارى را نشان مى‌دهد که بر حسب اراده و تقوا و تسلط بر نفس، انسان مى‌تواند در برابر کسانى که به او بدى مى‌کنند، عکس العمل نشان دهد.
No image

تناسخ و معاد

No image

نماز و امنیت‌

پر بازدیدترین ها

No image

نگاهى به آفرینش زن با توجه به داستان آدم و حوا در قرآن

خبرگزاری فارس: مسأله آفریده شدن حوا از پهلوى آدم، چیزى است که قرآن درباره آن صراحتى ندارد؛ و عبارت<و خلق منها زوجها» را نیز نباید بر آن معنى حمل کرد، به گونه‌اى که گزارش قرآن همسان گزارش تورات گردد، توراتى که در دست مردم است و آفرینش آدم را یکسان یک داستان تاریخى نقل...
No image

رابطه ایمان و عمل صالح

در آموزه های قرآنی ایمان و عمل صالح از چنان ارتباطی برخوردارند که فقدان هر یک، کارآیی و تأثیرگذاری دیگری را کم اهمیت و یا بی ارزش می کند. ایمان و عمل صالح دو بال پرواز بشر به مقام انسانیت و درک خلیفه اللهی و وصول به سرمنزل مقصود است. در آموزه های قرآنی، عمل صالح، بازتاب بیرونی ایمان واقعی است. هر کس به ایمان واقعی دست یافته باشد در منش و کنش خویش نیک کردار خواهد بود. این نوشتار تلاشی برای تبیین این همبستگی استوار میان ایمان و عمل صالح است...
No image

معنا و مفهوم ایمان از دیدگاه علامه طباطبایی ره

موضوع نوشتار حاضر بررسی ایمان از نگاه مرحوم علامه طباطبایی (ره) می باشد. علامه طباطبایی ، با رویکرد قرآنی ، ایمان را فعلی قلبی و اعتمادی امیدوارانه و متوکلانه به امری قدسی می داند که لوازم عملی به همراه دارد. گرچه از نگاه وی عمل خارج از ایمان است اما پیوندی گسست ناپذیر میان ایمان و عمل صالح وجود دارد؛ وی معتقد است که متعلق ایمان دینی امری عینی ، واقعی و متعالی است و با توجه به ویژگی های ایمان ، عالی ترین...
No image

آفرینش انسان از دیدگاه فلسفه و عرفان اسلامى

خداوند به انسان اختیار داده و او را بر سر دوراهى قرار داده است تا با انتخاب خود، راه شناخت و پرستش خدا را برگزیند و در سایه ى آن به رحمت الهى و سعادت دست یابد و چون هرگونه رحمتى در نزدیکى به خداست، مى توان گفت: هدف نهایى از آفرینش انسان همان قرب الهى است...
نامه امام زمان به شیخ مفید

نامه امام زمان به شیخ مفید

در کتاب «احتجاج» از شیخ موثق ابوعمر عامرى رحمة الله علیه روایت مى‌کند که گفت: ابن ابى غانم قزوینى و جماعتى از شیعیان درباره فرزند امام حسن عسکرى علیه السلام گفتگو نمودند. ابن ابى غانم مىگفت: حضرت رحلت فرمود و اولادى نداشت.....
Powered by TayaCMS