دانشنامه پژوهه بزرگترین بانک مقالات علوم انسانی و اسلامی

انسان‌های بی‌چشم و رو

گربه تا زمانی که گرسنه است، دور و بر صاحبش می‌گردد‌، به چشم و دست او می‌نگرد و میومیوکنان خواهان لقمه‌ای است؛
انسان‌های بی‌چشم و رو
انسان‌های بی‌چشم و رو

  گربه تا زمانی که گرسنه است، دور و بر صاحبش می‌گردد‌، به چشم و دست او می‌نگرد و میومیوکنان خواهان لقمه‌ای است؛ اما وقتی لقمه‌ای به چنگ آورد، می‌خورد و چنان با غمزه و کرشمه بی‌خیال صاحبش بی‌هیچ شکر و تشکری می‌رود که گویی خدمتی ندیده و کاری برایش انجام نشده که سپاسگزار باشد. بدتر اینکه وقتی دیگری به او لقمه می‌دهد و چند روزی نگهش می‌دارد، اصلاً صاحب اصلی‌اش را فراموش می‌کند. از این رو، گفته‌اند: گربه خیلی بی‌چشم و رو است؛ یعنی خیلی نمک نشناس و بی‌وفا است.

گروهی از بندگان خدا مانند گربه، بی‌چشم و رو هستند. تا زمانی که در مشکل هستند، همیشه خدا خدا می‌کنند و خسته نمی‌شوند، ولی همینکه به حاجت خودشان رسیدند، دیگر خدا را فراموش می‌کنند. خدا در قرآن می‌فرماید: و چون انسان را نعمت بخشیم روى برتابد و خود را کنار کشد و وقتی آسیبى به او رسد دست به دعاى فراوان برمی دارد.

(فصلت، آیه 51)

همچنین می‌فرماید: و هنگامى که بر کشتى سوار مى‏شوند خدا را پاکدلانه مى‏‌خوانند، ولى چون به سوى خشکى رساند و نجاتشان داد، بناگاه شرک مى‌‏ورزند.

(عنکبوت، آیه 65)

در جایی دیگر نیز می‌فرماید: اگر از جانب خود رحمتى به انسان بچشانیم سپس آن را از وى سلب کنیم قطعاً نومید و ناسپاس خواهد بود؛ و اگر پس از محنتى که به او رسیده نعمتى به او بچشانیم حتماً خواهد گفت گرفتاریها از من دور شد، بى‏ گمان او بدمست و شادمان و فخرفروش ‌است.

(هود، آیات 9 و 10)

اینکه بسیاری از بندگان مانند گربه عمل می‌کنند، شکی نیست، چنان‌که خدا می‌فرماید: وَقَلِیلٌ مِنْ عِبَادِیَ الشَّکُورُ؛ اندکی از بندگانم بسیار سپاسگزار هستند.

(سباء، آیه 13) جالب اینکه وقتی خدا به آنان از باب احسان بلکه اکرام بی‌آنکه درخواستی داشته باشند، همه چیز را می‌دهد، به جای بندگی و شکر نعمت و اقامه نماز و زکات، کرشمه‌کنان از خدا دور شده و پشت می‌کنند و حتی به دامن ابلیس می‌روند و وقتی مشکلی پیش آید به سوی خدا انابه می‌کنند و حتی طلبکار هستند گویی که آنان مالک خدا و خدا مملوک آنان است.

روزنامه کیهان

تاریخ انتشار: یکشنبه 24 دی ماه 1396

این موضوعات را نیز بررسی کنید:

جدیدترین ها در این موضوع

No image

پایه‌هاى سلوک اخلاقى و عرفانى امام(ره)

انسان با توجه به محدودیت‌هاى خاص ذهنى و عملى خود، بیشتر نگاه جامع به مسائل را فرو مى‌نهد و در میدان باور و عمل گرفتار افراط و تفریط مى‌شود. از این‌رو در زمینه تزکیه معنوى و اخلاقى نیز گروهى کاملا ظاهرگرا و عده‌اى به شدت باطن‌گرا شده‌اند. در حالى که آیین متعالى براى امت وسط، اعتدال در تمسک به ظاهر و اهتمام به باطن است، به طورى که هیچ‌کدام آسیب نبیند و حق هر یک ادا شود. امام در این زمینه مى‌نویسد:...
صد شکر که این آمد و صد حیف که آن رفت

صد شکر که این آمد و صد حیف که آن رفت

با استفاده از بیانات عارف کامل و عالم عامل میرزا جواد ملکی تبریزی در کتاب ارزشمند"المراقبات" پیرامون عید فطر سخن می گوئیم.
«رمضان» در کلام معصومین علیهما السلام

«رمضان» در کلام معصومین علیهما السلام

به درستی که خداوند ماه رمضان را میدان مسابقه خلق خود ساخته تا به وسیله طاعتش به رضای او سبقت گیرند .
No image

مردی که با یک جمله آدم می‌ساخت

ر سال 1239 هـ . ق در روستاى «شوند درگزین» از توابع همدان، نوزادى به این عالم خاکى قدم نهاد که در اثر نشو و نما در خانواده‌اى که مهد اخلاق و تقوا بود، به رفیع‌ترین قله‌هاى عرفان و تهذیب نفس صعود کرد.
No image

فضیلت مهمانداری

اصولا هر آنچه در جامعه بشری از ارزش و اهمیت والایی برخوردار است، اندیشه‌ای است که ریشه در اعتقادات، سنت‌ها و باورهای مردم دارد و در بین سایر جوامع زبانزد عام و خاص است.

پر بازدیدترین ها

No image

مردی که با یک جمله آدم می‌ساخت

ر سال 1239 هـ . ق در روستاى «شوند درگزین» از توابع همدان، نوزادى به این عالم خاکى قدم نهاد که در اثر نشو و نما در خانواده‌اى که مهد اخلاق و تقوا بود، به رفیع‌ترین قله‌هاى عرفان و تهذیب نفس صعود کرد.
صد شکر که این آمد و صد حیف که آن رفت

صد شکر که این آمد و صد حیف که آن رفت

با استفاده از بیانات عارف کامل و عالم عامل میرزا جواد ملکی تبریزی در کتاب ارزشمند"المراقبات" پیرامون عید فطر سخن می گوئیم.
Powered by TayaCMS