دانشنامه پژوهه بزرگترین بانک مقالات علوم انسانی و اسلامی

انحرافات وارد شده به دین یهود و مسیحیت عامل دین‌ گریزی غرب

No image
انحرافات وارد شده به دین یهود و مسیحیت عامل دین‌ گریزی غرب حجت الاسلام احمد مبلغی، انحرافات وارد شده به دین یهود و مسیحیت را دلیل دین ‌گریزی جوامع غربی دانست.
به گزارش خبرنگار مهر در قم، رئیس پژوهشگاه فرهنگ اسلامی در نشست "بررسی و تحلیل بروز خرافات در زیارت" که شب گذشته با همکاری اداره کل اوقاف و امور خیریه استان قم برگزار شد، امور غیر واقعی و غیر عقلانی را خرافه عنوان کرد و افزود: ورود امور غیرعقلانی و غیرقابل قبول تفسیرهای شخصی از دین در یهود و مسیحیت آن را زمین گیر و منحصر به کلیسا‌ها و معابد کرد.
وی خاطرنشان کرد: نباید واقعیت‌ها را منحصر به امور مادی و فیزیکی کرد بلکه دین هم‌چنان که حقیقت مادی را لحاظ می‌کند و برنامه ‌ریزی‌های خود را بر اساس این حقایق مادی تبیین می‌کند به حقایق متافیزیکی نیز توجه دارد.
حجت ‌الاسلام مبلغی حقایق متافیزیکی را در زمره امور واقعی دانست و عنوان کرد: این امور بر اساس دلایل عقلی یا نقلی هستند.
وی با بیان این‌که بسیاری از عقاید شخصی در پوشش دین در بین مردم رواج می ‌یابد، ادامه داد: این امور از خرافات‌ها وهمی و تخیلی هستند که بنام دین و معارف دینی در جامعه رواج می‌‌یابد و آسیب بزرگی را به پیکره دین وارد می‌‌سازد.
معاون پژوهش دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم، بروز و ظهور خرافات را موجب به حاشیه رفتن معارف اصیل و اشغال متن دین با این اوهام دانست.
حجت ‌الاسلام مبلغی در ادامه افزود: هرآن‌چه که خدا و پیامبر و ائمه معصومین و علما و مراجع در طول تاریخ بر اساس ادله عقلی و نقلی بیان داشته‌اند جزء دین است و هر چه افزون بر آن در جامعه شکل گیرد و دلیل نداشته باشد از امور خرافی محسوب می‌شود.
وی عوامل بروز خرافات را سودجویی و فریب ‌انگاری، جهل و نادانی و نیاز افراد عنوان کرد و یادآور شد: گاهی جهل و توهم خرد است که به باور و اعتقادی برای او تبدیل می‌شود و این زمینه ‌ای برای ورود خرافه در دین می‌شود و گاهی نیز جهل و نادانی شخص باعث می‌شود که دیگران به او خرافات القا کنند.
رئیس پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی با اشاره به خرافات وارد شده و در زیارت اظهار داشت: زیارت با این قداست می‌تواند خواستگاه بروز خرافات باشد که سه عامل امور فیزیکی، امور معنوی و امور متافیزیکی در زیارت می‌توانند به آن دامن زنند.
وی امور فیزیکی را آداب و اعمال فیزیکی مخصوص این مکانهای مقدس، عنوان کرد و اظهار داشت: اعمالی مانند گره زدن به ضریح و سجده بر قبور کاری غیر شرعی و از جمله خرافات وارد شده در زیارت است.
حجت الاسلام مبلغی، امور معنوی را دل سپردن به آن بزرگواران و طلب حاجت از آنان ذکر کرد و ادامه داد: توسل به ائمه(ع) به معنی مستقل دانستن ائمه معصومین(ع) از خداوند است بلکه واسطه و وسیله‌ ای برای رسیدن به خواسته‌های ما در برابر خداوند هستند.
وی در ادامه گفت: در عرصه متافیزیک خرافات بیشتری شکل می‌گیرد، زیرا خارج از ادراک ماست و افرادی با ادعای ارتباط با امامان و داشتن پیام از آن‌ها در صدد کسب مقام و موقعیت میان مردم هستند و این توهمات آنان دروغی بیش نیست.

این موضوعات را نیز بررسی کنید:

جدیدترین ها در این موضوع

No image

خنده بر ریشه‌های فرهنگ: نگاهی به کمدی‌های تلویزیونی

خنده، شوخ‌طبعی و طنز پردازی، از نظرگاه فلسفی، مقوله هایی هم گستره و دامنه هایی نزدیک به یکدیگر دارند. اگرچه تلاش فلاسفه و نظریه پردازان برای بیان و ارائه تعاریفی مرزبندی شده؛ به سرانجامی در خور رهنمون نشده است؛ اما ...
No image

نقد سریال‌های نوروزی؛ آنچه فراموش کرده‌ایم

آیا استراتژی مقابله با شبکه‌های ماهواره‌ای، لاجرم به افزایش تعداد شبکه‌های داخلی و تکثّر برنامه‌های همزمان می‌انجامد؟ آن هم در شرایطی ‌که در تأمین برنامه‌های مناسب و کیفی برای همان شبکه‌های قدیمی نیز با چالش‌های جدّی روبه‌رو هستیم. و آیا جذب مخاطب داخلی به سمت تولیدات رسانه ملّی به معنای استفاده از فاکتورهای جذّابیت برنامه‌های رقیب است؟
No image

«طنز» در مصاحبه با استاد منصور براهیمی

منصور براهيمي متولد سال 1335 در خاش و ليسانس ادبيات دراماتيك و نمايشنامه‌نويسي است. او علاوه بر كار در مقطع ابتدايي در زمينه تئاتر كودك و تدريس در دانشكده سينما تئاتر، از سال 1362عضو موسس گروه سينما تئاتر آيين (س.آيين) است كه از سال 1368 هر ساله نمايشي را بر صحنه برده است.
No image

ماجرای طنز و کمدی

طنز، هنری است که انسان در تلاش برای دگرگون ساختن جهان به‌دست می‌آورد و همیشه به‌شکل کنش و واکنش و در نتیجه نگاه وی به محیط و واقعیت (به‌طور خاص)نمود پیدا می‌کند.طنز راستین که از حوادث واقعی زندگی نشأت گرفته و مبتنی‌بر واقعیت‌های زندگی بوده..
No image

این همه خنده برای چیست؟

ارسطو در مقایسه تراژدی و کمدی به نگرش متفاوت این دو به انسان اشاره می‌کند و می‌گوید «این یکی (کمدی) مردم را فروتر از آنچه هستند نشان می‌دهد و آن یکی (تراژدی) برتر و بالاتر بنابراین می‌توان چنین نتیجه گرفت که در کمدی تماشاگران همواره در موقعیتی فراتر از برتر از اشخاص نمایش قرار می‌گیرند و بالعکس...

پر بازدیدترین ها

No image

خنده بر ریشه‌های فرهنگ: نگاهی به کمدی‌های تلویزیونی

خنده، شوخ‌طبعی و طنز پردازی، از نظرگاه فلسفی، مقوله هایی هم گستره و دامنه هایی نزدیک به یکدیگر دارند. اگرچه تلاش فلاسفه و نظریه پردازان برای بیان و ارائه تعاریفی مرزبندی شده؛ به سرانجامی در خور رهنمون نشده است؛ اما ...
No image

نقد سریال‌های نوروزی؛ آنچه فراموش کرده‌ایم

آیا استراتژی مقابله با شبکه‌های ماهواره‌ای، لاجرم به افزایش تعداد شبکه‌های داخلی و تکثّر برنامه‌های همزمان می‌انجامد؟ آن هم در شرایطی ‌که در تأمین برنامه‌های مناسب و کیفی برای همان شبکه‌های قدیمی نیز با چالش‌های جدّی روبه‌رو هستیم. و آیا جذب مخاطب داخلی به سمت تولیدات رسانه ملّی به معنای استفاده از فاکتورهای جذّابیت برنامه‌های رقیب است؟
تلاشی برای بازسازی سنت های کهنه شده | نگاهی به سریال همه خانواده من

تلاشی برای بازسازی سنت های کهنه شده | نگاهی به سریال همه خانواده من

در این سریال سعی شده است تا فضای یک خانه و خانواده سنتی به نمایش گذاشته شود و در این راستا کارگردان از هرچه نماد سنتی بوده استفاده کرده تا این موضوع را به مخاطب بفهماند و سنتی بودن را نشان دهد، تا جایی که این مسئله گاهی باعث دور شدن مخاطب از فیلم می‌شود...
طنز و کمدی؛ خاستگاه، ویژگی ها و کارکردها

طنز و کمدی؛ خاستگاه، ویژگی ها و کارکردها

این نوشتار در تلاش است تا با بررسی آراء و نظرات نظریه پردازان طنز و کمدی، ویژگی ها و کارکردهای طنز و کمدی را بازشناسد و با برشمردن ویژگی ها و مشخصه های طنزپرداز، تصویری روشن از طنز مطلوب ارائه دهد...
«آب‌پریا» پرسه‌ای در مرزهای مه آلود | نگاهی به سریال آب پریا

«آب‌پریا» پرسه‌ای در مرزهای مه آلود | نگاهی به سریال آب پریا

نوروز امسال با آب‌پریا و برخی برنامه‌های معدود؛ بعضی‌ها از جمله نگارنده را با تلویزیون آشتی موقت کردند. هر چه نباشد دست کم نام مرضیه برومند برای بچه‌های دهه ۶۰ به بعد آشنا و البته حامل پیام‌های نوستالژیک است...
Powered by TayaCMS