دانشنامه پژوهه بزرگترین بانک مقالات علوم انسانی و اسلامی

برنامه های ماهواره؛ قبح گناه را از بین می برد

No image
برنامه های ماهواره؛ قبح گناه را از بین می برد

کلمات کلیدی: برنامه هاي ماهواره، قبح گناه، خانواده

نویسنده :

مخاطبان شبکه‌های ماهواره، ارزش‌های غربی و غیردینی برایشان عادی شده و به تدریج قبح گناه درنظرشان از بین می‌رود، در چنین شرایطی گناه برای مخاطبان این برنامه‌ها عادی می‌شود.

رفتارهای فردی و اجتماعی انسان تابع ارزش‌ها و نظام ارزشی اوست، بخشی از این نظام ارزشی و باورها از طریق فیلم‌ها و سریال هایی است که فرد مشاهده می‌کند. فیلم‌ها و سریال‌ها از تاثیرگذاری غیرمستقیم و غیرملموسی برخوردار است؛ خانواده‌هایی که تحت تاثیر فیلم‌ها و شبکه‌های ماهواره‌ای بوده و مخاطب آنها محسوب می‌شوند، ارزش‌های غربی و غیردینی برایشان عادی شده و به تدریج قبح گناه در نظرشان از بین می‌رود.

در چنین شرایطی گناه برای مخاطبان این برنامه‌ها عادی شده و سبک زندگی نادرستی در میان آنها رایج می‌شود که این امر منشا به وجود آمدن بسیاری از ناهنجاری‌های اجتماعی خواهد شد.

در آمریکا و اروپا محدودیت‌هایی برای پخش و دریافت این برنامه‌ها وجود دارد، اینجا این پرسش مطرح است که چه دلیلی دارد که کشورهای غربی هزینه‌های بسیاری می‌کنند تا این برنامه‌ها را در اختیار کشورهای دیگر قرار دهند؟ علتش این است که می‌خواهند نظام سلطه اقتصادی و سیاسی خود را از طریق نظام فرهنگی تعمیم دهند.

آسیب‌های نفوذ ماهواره در خانواده

از جمله ناهنجاری‌های اجتماعی در این زمینه می‌توان به افزایش میزان طلاق اشاره کرد، وقتی خانواده استحکام خود را از دست دهد و روابط بین زوجین منضبط نباشد و وجود آزادی افسار گسیخته میان آنها به عنوان ارزش محسوب شود چنین عواملی موجب می‌شود تا ارزش‌های خانوادگی از بین برود، در این حالت است که زن و شوهر احساس نمی کنند که متعلق به یکدیگر هستند.

نظام‌های استکباری سلطه سیاسی و اقتصادی خود را از طریق فرهنگی به دست می‌آورند این هزینه‌هایی که آنها در حوزه فرهنگ سازی می‌کنند برای به دست آوردن سلطه سیاسی و اقتصادی است؛ حاکمیت غرب عقیده دارد اگر بخواهند بر حاکمیت یک کشور تاثیرگذار باشند باید کاری کند تا سبک زندگی مردم تغییر یابد تا مردم حاکمانی را بر راس بگمارند که مورد پسند نظام‌های استکباری است.

این موضوعات را نیز بررسی کنید:

جدیدترین ها در این موضوع

No image

خنده بر ریشه‌های فرهنگ: نگاهی به کمدی‌های تلویزیونی

خنده، شوخ‌طبعی و طنز پردازی، از نظرگاه فلسفی، مقوله هایی هم گستره و دامنه هایی نزدیک به یکدیگر دارند. اگرچه تلاش فلاسفه و نظریه پردازان برای بیان و ارائه تعاریفی مرزبندی شده؛ به سرانجامی در خور رهنمون نشده است؛ اما ...
No image

نقد سریال‌های نوروزی؛ آنچه فراموش کرده‌ایم

آیا استراتژی مقابله با شبکه‌های ماهواره‌ای، لاجرم به افزایش تعداد شبکه‌های داخلی و تکثّر برنامه‌های همزمان می‌انجامد؟ آن هم در شرایطی ‌که در تأمین برنامه‌های مناسب و کیفی برای همان شبکه‌های قدیمی نیز با چالش‌های جدّی روبه‌رو هستیم. و آیا جذب مخاطب داخلی به سمت تولیدات رسانه ملّی به معنای استفاده از فاکتورهای جذّابیت برنامه‌های رقیب است؟
No image

«طنز» در مصاحبه با استاد منصور براهیمی

منصور براهيمي متولد سال 1335 در خاش و ليسانس ادبيات دراماتيك و نمايشنامه‌نويسي است. او علاوه بر كار در مقطع ابتدايي در زمينه تئاتر كودك و تدريس در دانشكده سينما تئاتر، از سال 1362عضو موسس گروه سينما تئاتر آيين (س.آيين) است كه از سال 1368 هر ساله نمايشي را بر صحنه برده است.
No image

ماجرای طنز و کمدی

طنز، هنری است که انسان در تلاش برای دگرگون ساختن جهان به‌دست می‌آورد و همیشه به‌شکل کنش و واکنش و در نتیجه نگاه وی به محیط و واقعیت (به‌طور خاص)نمود پیدا می‌کند.طنز راستین که از حوادث واقعی زندگی نشأت گرفته و مبتنی‌بر واقعیت‌های زندگی بوده..
No image

این همه خنده برای چیست؟

ارسطو در مقایسه تراژدی و کمدی به نگرش متفاوت این دو به انسان اشاره می‌کند و می‌گوید «این یکی (کمدی) مردم را فروتر از آنچه هستند نشان می‌دهد و آن یکی (تراژدی) برتر و بالاتر بنابراین می‌توان چنین نتیجه گرفت که در کمدی تماشاگران همواره در موقعیتی فراتر از برتر از اشخاص نمایش قرار می‌گیرند و بالعکس...

پر بازدیدترین ها

No image

خنده بر ریشه‌های فرهنگ: نگاهی به کمدی‌های تلویزیونی

خنده، شوخ‌طبعی و طنز پردازی، از نظرگاه فلسفی، مقوله هایی هم گستره و دامنه هایی نزدیک به یکدیگر دارند. اگرچه تلاش فلاسفه و نظریه پردازان برای بیان و ارائه تعاریفی مرزبندی شده؛ به سرانجامی در خور رهنمون نشده است؛ اما ...
No image

نقد سریال‌های نوروزی؛ آنچه فراموش کرده‌ایم

آیا استراتژی مقابله با شبکه‌های ماهواره‌ای، لاجرم به افزایش تعداد شبکه‌های داخلی و تکثّر برنامه‌های همزمان می‌انجامد؟ آن هم در شرایطی ‌که در تأمین برنامه‌های مناسب و کیفی برای همان شبکه‌های قدیمی نیز با چالش‌های جدّی روبه‌رو هستیم. و آیا جذب مخاطب داخلی به سمت تولیدات رسانه ملّی به معنای استفاده از فاکتورهای جذّابیت برنامه‌های رقیب است؟
تلاشی برای بازسازی سنت های کهنه شده | نگاهی به سریال همه خانواده من

تلاشی برای بازسازی سنت های کهنه شده | نگاهی به سریال همه خانواده من

در این سریال سعی شده است تا فضای یک خانه و خانواده سنتی به نمایش گذاشته شود و در این راستا کارگردان از هرچه نماد سنتی بوده استفاده کرده تا این موضوع را به مخاطب بفهماند و سنتی بودن را نشان دهد، تا جایی که این مسئله گاهی باعث دور شدن مخاطب از فیلم می‌شود...
طنز و کمدی؛ خاستگاه، ویژگی ها و کارکردها

طنز و کمدی؛ خاستگاه، ویژگی ها و کارکردها

این نوشتار در تلاش است تا با بررسی آراء و نظرات نظریه پردازان طنز و کمدی، ویژگی ها و کارکردهای طنز و کمدی را بازشناسد و با برشمردن ویژگی ها و مشخصه های طنزپرداز، تصویری روشن از طنز مطلوب ارائه دهد...
No image

«طنز» در مصاحبه با استاد منصور براهیمی

منصور براهيمي متولد سال 1335 در خاش و ليسانس ادبيات دراماتيك و نمايشنامه‌نويسي است. او علاوه بر كار در مقطع ابتدايي در زمينه تئاتر كودك و تدريس در دانشكده سينما تئاتر، از سال 1362عضو موسس گروه سينما تئاتر آيين (س.آيين) است كه از سال 1368 هر ساله نمايشي را بر صحنه برده است.
Powered by TayaCMS