مرورگر شما از جاوا اسکریپت پشتیبانی نمی کند. این مسئله ممکن است باعث ایجاد عملکرد غیر صحیحی در سایت گردد.
بزرگترین بانک مقالات علوم انسانی و اسلامی
خانه
درباره ما
تماس با ما
جستجو
بزرگترین بانک مقالات علوم انسانی و اسلامی
جستجو
موضوعات
منو
اطلاع رسانی های علمی
معرفی کتاب
تاریخ
تبلیغ
تعلیم و تربیت
حدیث
دین
سیاسی
قرآن
مدیریت
فلسفه
اهل بیت
مهدویت
آداب و احکام اصناف
عمومی
فقه
اخلاق
مجموعه پرسش ها و پاسخ های دانش آموزی
مطالب نقد شده
نقد فیلم و سینما
نقد فیلم
معارف فیلم
تاریخ سینمای ایران
سینمای ایران
سینمای جهان
اندیشه
تلویزیون
مصاحبه ها
علمی
مذهبی
زندگی نامه
سیاسی
اجتماعی
اخلاقی
نشست ها وهمایش ها
معرفی نرم افزار
معرفی نشریات
معرفی مراکز پژوهشی
زندگی نامه
یادداشتها
بانک پژوهشگران وفرهیختگان
زندگی نامه فرهیختگان
معرفی پژوهشگران
اخبار
فرهنگی
حوزه و دانشگاه
اعتقادی
سیاسی
اجتماعی
جامعه
اخبار عمومی
خبرگزاری ها
معرفی سایت ها
پایگاه های علمی
پایگاه های مذهبی
پایگاههای عقائد
پایگاههای فرهنگی
پایگاههای جامع موضوعات
پایگاههای اندیشمندان اسلامی
پایگاه های پاسخ گویی به سوالات
پایگاه های پاسخ گویی به احکام شرعی
پایگاه های تاریخی
پایگاه های آموزشی
اطلاعیه
بانک محتوای تبلیغ
محتوای تبلیغی
سیره اهل بیت علیهم السلام
تربیت در قرآن
شرح جامع نهج البلاغه
مشاوره اسلامی
خانواده
پاسخ به شبهات
اخلاق
حکایات
منبرهای شما
معارف نهج البلاغه
نهج البلاغه
اخلاق وتربیت اسلامی
اخلاق اسلامی
تربیت اسلامی
معارف اسلامی
حلال و حرام
قرآن شناسی
مباحث تفسیری
معرفت در اسلام
ویژگی ایمان ومؤمن
مصادیقی از سبک زندگی اسلامی
علل وعوامل ترس از مرگ
شیطان از منظرقرآن و روایات
دین وجامعه دینی
دنیاو آخرت
تعاون و بررسی مسأله اعانه
توبه و امید به مغفرت
اهتمام به عمر انسان در اسلام
خداشناسی
امامت و ولایت
خطبه فدکیه و فضایل حضرت زهرا (س)
ویژگی های انتظارو عصر ظهور
زیارت و توسل
شرح خطبه قاصعه
فضایل پیامبر (ص) و اهل بیت (ع)
سیره معصومین (ع)
محبت اهل بیت (ع)
مقامات اهل بیت (ع)
ویژگی ولایت اهل بیت (ع)
راه توشه عاشورائیان
روضه ها
ذکر مصیبت پیامبر صلی الله علیه وآله وسلم
ذکر مصیبت فاطمه الزهراء سلام الله علیها
ذکر مصیبت امیرالمومنین علیه السلام
ذکر مصیبت امام حسن مجتبی علیه السلام
ذکر مصیبت امام حسین علیه السلام
ذکر مصیبت امام سجاد علیه السلام
ذکر مصیبت امام باقر علیه السلام
ذکر مصیبت امام صادق علیه السلام
ذکر مصیبت امام موسی علیه السلام
ذکر مصیبت امام رضا علیه السلام
ذکر مصیبت امام جواد علیه السلام
ذکر مصیبت امام هادی علیه السلام
ذکر مصیبت امام حسن عسکری علیه السلام
ذکر مصیبت متفرقه
آموزش تبلیغ
آموزش فن خطابه
آموزش کلاسداری
روش بیان احکام
سیره تبلیغی علماء وارسته
سیره تبلیغی معصومین
کاربرد جامعه شناسی در تبلیغ
مقالات اخلاق و آداب در تبلیغ
مهارت های آموزش معارف اسلامی
روش تحقیق و منبع شناسی
ویژه نامه ها
ویژهنامه دهه آخر صفر
ویژهنامه محرم
ویژه نامه ماه رجب
رمضان؛ماه نیایش ودعا
اطلاعیه
احادیث موضوعی
عبرهای نجات بخش
سعادت در زیادها
شقاوت در زیادها
سخنرانی ها
سخنران ها
سخنرانی موضوعی
بانک مقالات
نوع مقاله
پژوهشی
نشریات
پاسخ به سوالات
احکام
احکام
جنبشهای معنوی نوپدید
سبک زندگی اسلامی
تربیت دینی
تاریخ
اسلام
ایران
تاریخ اسلام
تاریخ ایران
تاریخ انقلاب
سیاسی
تاریخ اسلام
اسلام
ایران
تاریخ انقلاب
علوم سیاسی
اجتماعی
زن و خانواده
فرهنگی
ارتباطات
جامعه شناسی
روانشناسی
پیشوایان معصوم
حدیث
فقه
اعتقادی
اخلاق
اندیشه ها و مکاتب
رذایل
فضائل
مبانی علم اخلاق
نامه های اخلاقی
پند و اندرز
حکایات
مدیریت
مدیریت و فقه اسلامی
خلاصه کتب مدیریت
مدیریت اسلامی
آینده پژوهی
مدیریت آموزشی
مدیریت زمان
اقتصاد
فرق و مذاهب
فرق شیعی
فرق غیر شیعی
ادیان
ابراهیمی
غیر ابراهیمی
علوم قرآنی
علوم حدیث
فلسفه
محض
مضاف
فلسفه اسلامی
کلام
اسلامی
جدید
فقه و اصول
حقوق
منتخب نشریات
ارتباطات
فصل نامه تربیت تبلیغی
پيش شماره اول فصلنامه مطالعات معنوی
پيش شماره 2 فصل نامه تربیت تبلیغی
شماره اول فصل نامه تربیت تبلیغی
شماره دوم فصل نامه تربیت تبلیغی
شماره سوم و چهارم فصل نامه تربیت تبلیغی
شماره پنج و شش فصل نامه تربیت تبلیغی
فصلنامه مطالعات معنوی
پيش شماره اول فصلنامه مطالعات معنوی
پيش شماره 2 فصلنامه مطالعات معنوی
شماره اول فصل نامه مطالعات معنوی
شماره دوم فصل نامه مطالعات معنوی
شماره سوم فصل نامه مطالعات معنوی
شماره چهارم و پنجم فصل نامه مطالعات معنوی
شماره ششم فصل نامه مطالعات معنوی
شماره هشتم و نهم فصلنامه مطالعات معنوی
شماره دهم فصلنامه مطالعات معنوی
فصل نامه سبک زندگی
علوم تربیتی
آئین دوست یابی
خانواده
پرسش و پاسخ
تقویم عبادی
اعمال شب
اعمال شبانهروز
ولادت
شهادت
اعمال ماه ها
اعمال روز
اعمال ماه محرم
اعمال ماه رمضان
اعمال ماه شعبان
اعمال ماه رجب
چند رسانه ای
آلبوم تصاویر
علماء
شخصیتهای برجسته
اماکن
رهبران دینی
انقلاب
جبهه و جنگ
مقاومت
مناسبتها
آرشیو فیلم
سخنرانی
مداحی
مذهبی
آرشیو صوت
مداحی
مذهبی
سخنرانی
علمی
مولودی
مرثیه
اخلاقی
ادعیه
متفرقه
قرآن
معرفی نرم افزار
احادیث
سخنوری
آیات قرآن
صبر
کمک کردن
اخلاق و رفتار
اعمال دینی
فرهنگ علوم انسانی و اسلامی
اقتصاد
اقتصاد خرد
اقتصاد کلان
اقتصاد مالی و بخش عمومی
اقتصاد کشاورزی و منابع طبیعی
اقتصاد توسعه
اقتصاد اسلامی
اقتصاد و ریاضی
تجارت بین الملل
مکاتب اقتصادی
پول و بانکداری
علوم تربیتی
تکنولوژی آموزشی
تحقیقات آموزشی
فلسفه تعلیم و تربیت
علوم کتابداری و اطلاع رسانی
روانشناسی تربیتی
مشاوره و راهنمایی
کودکان استثنایی
مدیریت آموزشی
برنامه ریزی درسی
پیش دبستانی و دبستان
مدیریت
مدیریت صنعتی
مدیریت تحول
فرهنگ سازمانی
مدیریت استراتژیک
نظریه های مدیریت
مدیریت منابع انسانی
مدیریت عمومی
مبانی سازمان و مدیریت
مدیریت بازرگانی
مدیریت دولتی
مدیریت رفتارسازمانی
مدیریت فرهنگی
روانشناسی
روانشناسی عمومی
روانشناسی بالینی
روانشناسی رشد
روانشناسی شخصیت
روانشناسی فیزیولوژیک
روانشناسی یادگیری
روانشناسی صنعتی و سازمانی
روانشناسی اجتماعی
آسیب شناسی روانی
روان سنجی
روان شناسان نامدار
فرا روانشناسی
بهداشت روان
منطق
ارتباطات
جامعه شناسی
ادبیات فارسی
ادبا و نویسندگان
بلاغت
نظم
نثر
تاریخ
تاریخ اسلام
تاریخ ایران
فلسفه تاریخ
علوم سیاسی
مسائل ایران
اندیشههای سیاسی
روابط بینالملل
ادبیات عرب
ادیان و فرق
ادیان ابراهیمی - یهودیت
ادیان ابراهیمی - مسیحیت
ادیان غیرابراهیمی
فقه و اصول
فلسفه
فلسفه علم
فلسفه اسلامی
فلسفه غرب
فلسفه اخلاق
کلام
کلام اسلامی
کلام جدید
قرآنپژوهی
انسان شناسی
پیامبر شناسی
امام شناسی
هستی شناسی
معاد شناسی
خدا شناسی
قصص و تاریخ
اخلاق
احکام و فقه
علوم قرآنی
تاریخ تفسیر و مفسران
تاریخ قرآن
علوم حدیث
درایه حدیث
پیش زمینه حدیث
اصطلاحات حدیث
رجال
اخلاق
فضائل
رذائل
عرفان
نظری
عملی
فرق و مذاهب
خوارج (غیرشیعی)
تصوف (غیرشیعی)
اصحاب حدیث (غیرشیعی)
اشاعره (غیرشیعی)
ماتریدیه (غیرشیعی)
وهابیت (غیرشیعی)
غلات (غیرشیعی)
سایر فرق اهل سنت
معتزله (غیرشیعی)
مرجئه (غیرشیعی)
مشترک
کیسانیه (شیعی)
اثنا عشریه (شیعی)
زیدیه (شیعی)
اسماعیلیه (شیعی)
واقفیه (شیعی)
غالیان (شیعی)
بهائیت (شیعی)
اهل حق (شیعی)
نصیریه (شیعی)
سایر فرق شیعی
اصول فقه
فقه
عبادات
معاملات
ملحقات
حقوق
آیین دادرسی
جرم شناسی
حقوق بشر
مالکیت فکری
حقوق بینالملل
حقوق عمومی
حقوق جزا و جرمشناسی
حقوق خصوصی
ویترین
یادداشتها
تست
اندیشه
5 آذر 1386, 0:0
چنین ابزاری، مخصوصا در مقاطعی که موضوع انتخاب فرد یا گروهی، برای نشستن روی صندلی یا صندلیهای خاصی مطرح است بیشتر به کار میآید. اگرچه برخی، برای تصدی مسئولیتها، تخصص و کارآمدی و ویژگیهایی از «آن» دست را، بیشتر ملاک میدانند تا تعهد و اخلاق و خصوصیاتی از «این» دست، اما بههرحال، هنوز حداقل برای برخی، یافتن آن محک، که بتواند در وانفسایی که رنگ رخساره آدمها، دیگر خبر از سر درونشان نمیدهد، عیار ایمان را بسنجد، هنوز مهم است. این نوشتار در پی یافتن آن کیمیا...
اندیشه
اندیشهسیاسی - محمدرضا رجبیشکیب: خیلیها، بهدنبال ترازویی برای سنجش وزن تقوا و ایمان دیگران میگردند. چنین ابزاری، مخصوصا در مقاطعی که موضوع انتخاب فرد یا گروهی، برای نشستن روی صندلی یا صندلیهای خاصی مطرح است بیشتر به کار میآید. اگرچه برخی، برای تصدی مسئولیتها، تخصص و کارآمدی و ویژگیهایی از «آن» دست را، بیشتر ملاک میدانند تا تعهد و اخلاق و خصوصیاتی از «این» دست، اما بههرحال، هنوز حداقل برای برخی، یافتن آن محک، که بتواند در وانفسایی که رنگ رخساره آدمها، دیگر خبر از سر درونشان نمیدهد، عیار ایمان را بسنجد، هنوز مهم است. این نوشتار در پی یافتن آن کیمیا، در آیاتی از سوره معارج است. آیات 19 تا 21 سوره معارج، به ویژگیهایی انسانی اشاره میکند که عموما در تفاسیر، جنبه اقتصادی آن مورد تأکید قرار گرفته؛ درحالیکه آیات، اطلاق عام دارد و اگر بتوان مفهوم بیانشده را تعمیم داد، قواعدی در حوزه اخلاق سیاسی نیز به دست میآید که احتمالا این روزها مصادیق زیادی برای آن میتوان یافت. «ان الانسان خلق هلوعا؛ اذا مسه الشر جزوعا و اذا مسه الخیر منوعا»: انسان حریص/ کمطاقت آفریده شده است؛ وقتی شری به او برسد، بیتابی میکند و وقتی خیری نصیبش میشود، از دیگران دریغ میکند. برخی مفسران میگویند آیات 20و21، تفسیر آیه 19 است، یعنی اول میگوید انسان حریص است و بعد توضیح میدهد که این انسان حریص، نه طاقت و تحمل دارایى زیاد را دارد، نه طاقت و تحمل فقر زیاد را؛ نه مىتواند در بىچیزى خودش را حفظ کند و نه مى تواند در عین دارایى و مکنت، تعادل را نگهدارد. تفسیر دیگر اما این است که صفات جزوع و منوع، خودش مضمون مستقلی است از هلوع. یعنی این انسان حریص، از ویژگیهای دیگرش این است که اگر شرى یا مصیبتى به او برسد داد و فریادش بلند مى شود و جزع وفزع مىکند و اگر نعمتی به او برسد و اوضاعش روبهراه شود، در دریای کبر و نخوت خود غرق میشود. درهرحال، بهنظر میرسد اگر دایره شمول این آیات را فقط اخلاقیات ندانیم، شاید بتوان در حوزه جامعه شناسی یا بهطور خاص، رفتارشناسی سیاسی نیز از این آیات درس گرفت. حریصان ناشکیبا «هلوع» صفت مشبهه است از ریشه «هلع»(به فتحه هاء و لام) به معناى شدت حرص. کتب لغت اما 2معنی برای آن ذکر کردهاند: یکى حریص و یکى کم طاقت و ناشکیبا. هلوع، مفهومی افسانهای نیز یافته است. نوشتهاند نام پرندهای است نماد دل نگرانی و دریوزگی؛ پرندهای بیخواب، که در پشت کوه قاف زندگی میکند و 7 دریا آب پشت سر دارد و 7 صحرا گیاه پیش رو. از صبح در آن 7 صحرا میگردد و دانه میچیند و از آن 7 دریا مینوشد، اما هر شب، از ترس آنکه فردا چیزی برای خوردن و آشامیدن پیدا نکند، خوابش نمیبرد. با اینحال، و اگرچه هر روز صبح میبیند که آن 7دریا پر آب و 7 صحرا همچنان سبز است، باز در آغاز شب دغدغه و تشویش به سراغش میآید. در این آیات، آنچه عموم مترجمان و مفسران بر آن تأکید کردهاند، بیتابی یا کمطاقتی انسان در برابر - به قول امروزیها- نوسانات اقتصادی است. حریص بودن انسان را هم اغلب نسبت به مال و منال گرفتهاند و این که آدمی، اشتیاق بیپایانی به ثروت دنیا دارد. وقتی محروم است، نق میزند و احیانا عدالت خدا را هم زیر سؤال میبرد، و وقتی برخوردار میشود، محرومان را فراموش میکند و دستو دلش برای انفاق و بخشش به دیگران میلرزد.این معنا البته درست است، اما حداقل در 2 آیه «اذا مسه الشر جزوعا و اذا مسه الخیر منوعا»، اطلاق در مورد هرنوع خیر و شری که به انسان برسد وجود دارد و فقط قضیه مال و ثروت نیست. آیات 20 و 21 سوره معارج، از کسانی صحبت میکند که هنگام برخورد با ناملایمات - بهطور کلی- بسیار جزع مىکنند (جزوع؛ صفت مشبهه بر وزن فعول که نشاندهنده کثرت آن صفت در شخص است)؛ وقتی هم که به خیرى مىرسند، به آن میچسبند و رهایش نمیکنند و دیگران را در آن شریک و سهیم نمیدانند. مفسرانی که معتقدند2 جمله «اذا مسه الشر جزوعا و اذا مسه الخیر منوعا» تفسیر کلمه «هلوعا» است، اینطور نوشتهاند که «هلوع» با «حریص» قدری تفاوت دارد: حریص، نسبت به خیر حساس است، اما هلوع یعنی کسی که هم در شر و هم در خیر این اندازه حساسیت دارد. اما مصادیق این خیر و شر چیست؟ انواع بهرهمندی از نعمتها، ثروت و فقر، سلامت و بیماری، دانش و نادانی، زیبائی و زشتی، و بسیاری از واژههای متضاد دیگر را میتوان مصداق این خیر و شر آورد. اینکه انسان، وقت بیماری، شاکی است، اما وقتی از سلامت برخوردار میشود، به تنها چیزی که فکر نمیکند، بیماری دیگران است؛ حتی این راکه صاحبان دانش، اغلب دچار کبر و بخل میشوند یا زیبارویان گوشه چشمی به بیبهرگان از زیبائی ندارند را هم میتوان مصداق آورد. در علم اخلاق، ریشهیابی صفاتی از قبیل عجب، غرور، بخل و مانند آن در نهایت به همین ویژگیهای انسانی ذکر شده در آیات میرسد که البته گروهی از مفسران، آنها را شاخهای از حب ذات دانستهاند. سیاست و انتخاب طبیعی تردیدی نیست که یکی از مهمترین مصادیق خیر و شر مورد اشاره در آیات، میتواند «قدرت» و «ضعف» باشد. قدرت و ضعفی که بیش از همه عرصههای دیگر، در حوزه سیاست، مفهوم پیدا میکند. طبق این آیات، انسان، گذشته از این که ذاتا به قدرت متمایل است، اولا، وقتی در مصدر قدرت نیست، راهبرد «جزع و فزع» را بهکار میگیرد؛ ثانیا، وقتی صاحب قدرت میشود عملا تمامیتطلبی و انحصارگرائی را پیشه میکند. بهنظر میرسد در همه نظامهای سیاسی عملا همین قواعد حاکم است. تمایل همیشگی قدرت برای دو پاره شدن نیز بر همین مبناست. گروههای سیاسی، وقتی حاکم نیستند، حتی دست به ائتلاف میزنند، اما وقتی قدرت گرفتند، در یک حزب و گروه هم انشعاب رخ میدهد. این تمایل ذاتی به «منع» باعث میشود پیروزمندان عرصه سیاست، چندان تمایلی به شریک کردن دیگران در این پیروزی نداشتهباشند، یا اینکه تنها کسانی را به قلعه قدرت راه دهند که بر آنها مسلطند و بر دامن کبریایشان گردی نمینشانند. این حذف ثانویه به اولویت خود، البته همیشه میتواند جامههای غلطانداز دیگری به تن کند. گاهی اختلاف دیدگاه بهانه میشود، گاهی میگویند مصلحت اقتضا کرده، گاهی تمرکز در تصمیمگیری، توجیه فاصلهگیریها میشود؛ گاهی یکی به دیگری اتهام میزند که منافع جمعی را به پای منافع شخصی قربانی کردهاست و گاهی آنیکی پای اصول را وسط میکشد. همیشه دلیلی برای جدایی از شریک دیروز و رقیب امروز هست تا در نهایت، آنکه قدرتمندتر است، بماند. اما آنروی سکه سیاست، زندگی در موضع ضعف است. شخصیتهای حقیقی یا حقوقی که از دایره قدرت کنار گذاشته میشوند، ذاتا تمایل به «جزع» دارند. جزع را بیتابی و بیصبری و نالهوزاری کردن معنا کردهاند و البته این ناله و زاری در عرصه سیاسی، آداب خودش را دارد. با این اوصاف است که «انتخاب طبیعی»، آنچه در طبیعت باعث بقا یا حذف موجودات در طول زمان میشود، در دنیای سیاست (البته سیاست منهای اخلاق) قاعده میشود. میتوان ماند، اگر: قوی باشی و قلمرو خود را حفظ کنی، یا اگر ضعیفتری، قلمرو دیگری را محترم بشماری. نکته جالب این است که آنچه در آیات 19 تا 21 سوره معارج آمده، تأکید بر «ذاتی» بودن چنین ویژگیهایی برای انسان است. گویا گریزی از این واقعیتهای تلخ نیست. آدم اینگونه آفریدهشده است و ظاهرا، تا آیه 21 سوره معارج که پیش برویم، کاری هم نمیشود کرد. با اینحال، در ادامه آیات، گروهی، از این قواعد استثنا شدهاند. گروهی که فرجامشان در آیه 35 چنین است: «اولئک فی جنات مکرمون» محکی از قرآن در تفسیر این آیات سوره معارج، در پاسخ به این شبهه، که مگر صراحت شریفه «لقد خلقنا الانسان فی احسن تقویم» نیست، پس چطور در این آیات خداوند خلقت خود را مذمت کرده، مفسران به 2 راه رفتهاند.گروهی گفتهاند در این جملات استعاره بهکار رفته و معنایش این است که انسان، چون همیشه در مقام عمل، «جزع« و «منع» را مقدم بر صبر مى دارد و میشود گفت این 2 ویژگی در او حکومت دارند، انگار که این ویژگیها فطرى او هستند و گویا این دو صفت را از بدو تولد با خود آورده و دراختیار خودش نیست. این مفسران، که شاخص آنها زمخشری، صاحب تفسیر کشاف است، بر جنبه ادبی آیات تأکید میکنند و میگویند خداوند میخواهد این دو صفت را تشبیه کند به صفاتى که ذاتی آدمى است، نه اینکه بخواهد آنها را ذاتی بداند؛ چون بههرحال، خدا عمل خودش را مذمت نمىکند. دلیل دیگر هم همینکه در ادامه آیات، گروهی را با صفات خاصی توصیف میکند که آن ویژگیها در موردشان مصداق ندارد. اما گروه دیگری از مفسران، مسئله را با تشبث به «تشبیه» حل نمیکنند. آنان معتقدند این ویژگیها ذاتی انسان است و لزوما نکوهیده هم نیست. مثل خیلی از غرائز دیگر، این خصوصیات هم در انسان گذاشته شده، اما مهم، مدیریت و استفاده درست آنهاست. مطابق این تفسیر، هر انسانى از همان آغاز تولد، این حرص شدید را دارد و این صفتى است که اگر نبود، آدمی بهدنبال کمال و جلب خیر و دفع شر از خود بر نمىآمد. علامه طباطبائی در تفسیر المیزان مینویسد: «اگر صفت حرص در آیات مورد بحث به همه انسانها نسبت دادهشده، با احسن بودن خلقت هر چیز منافات ندارد، چون حرصى که منسوب به خداست، حرص بر خیر واقعى است، و حرصى که صرفجمع مال و غفلت از خدا مىشود منسوب به خود انسانهاست. این خود انسان است که حرص خدادادى را مثل سایر نعمتها به سوء اختیار و کج سلیقگى خود به نقمت مبدل مى سازد، و استثناى مؤمنین هم نه از این جهت است که این صفت در آنان وجود ندارد، بلکه استثناى آنان از این جهت است که مؤمنین حرص خود را به همان صورت کمال و فضیلت اصلى باقی گذاشتند و به صورت رذیله و نقمت مبدل نکردند.»با این اوصاف، چه خلقت انسانها را هلوع بدانیم، چه آنرا ویژگی اکثریت بیتقوا به حساب بیاوریم، این آیات گزارهای را بیان میکند که میتوان از آن، شاخصی برای آنچه در مقدمه آمد، به دست آورد. در آیات بعد، به قاعده هلوع بودن آدمی، یک استثنا خورده است. گروهی از این شمول خارج شدهاند: «الاالمصلین، الذین هم علی صلوتهم دائمون...» تا پایان آیه 34 سوره معارج که 9 ویژگی مومنانه را فهرست میکند و صاحبان آن را از اتهام هلوع بودن تبرئه میکند. توضیح آن 9 ویژگی از حوصله این متن خارج است، اما سرجمع، میشود گفت که 9 ویژگی متقین در این آیات نقل شده است. پس قاعده کلی این است: انسانها هلوعاند و جزوع و منوع، مگر آنان که با تقوا هستند و خصوصیات 9 گانه یادشده در آیات بعدی را دارند. به عبارت دیگر، تنها همین انسانهای باتقوا هستند که هلوع و جزوع و منوع نیستند. پس، به همان اندازه که نشانههای هلوع بودن سیاسی را بشود در وجنات و سکنات کسی دید، میتوان گفت او از دایره تقوا خارجشدهاست. و این انسان، طبیعتا میتواند موجودی باشد دورمانده از قدرت، یا در متن آن. بهنظر میرسد این یکی از محکهای قرآنی است که میتوان با آن، عیار ایمان داوطلبان ورود به عرصه قدرت را سنجید. مصادیق، کم نیستند.
روزنامه همشهری
اندیشه
نظر خود را بنویسید!
در حال حاضر هیچ نظری برای این مقاله وجود ندارد.
برای درج نظر خود درباره
اندیشه
فیلدهای زیر را پر کنید.
نظر شما
عنوان
این فیلد اجباریست.
امتیاز
-
1
2
3
4
5
این فیلد اجباریست.
نظر شما
این فیلد اجباریست.
اطلاعات شما(اختیاری)
نام شما
آدرس شما
پست الکترونیک
جستجو
این موضوعات را نیز بررسی کنید:
اعتقادی
منتخب نشریات
اردیبهشت 94
جدیدترین ها در این موضوع
رفتار و منش امام خمینی (ره) با دختران
در همۀ جوامع بشری، تربیت فرزندان، به ویژه فرزند دختر ارزش و اهمیت زیادی دارد. ارزشهای اسلامی و زوایای زندگی ائمه معصومین علیهمالسلام و بزرگان، جایگاه تربیتی پدر در قبال دختران مورد تأکید قرار گرفته است. از آنجا که دشمنان فرهنگ اسلامی به این امر واقف شدهاند با تلاشهای خود سعی بر بیارزش نمودن جایگاه پدر داشته واز سویی با استحاله اعتقادی و فرهنگی دختران و زنان (به عنوان ارکان اصلی خانواده اسلامی) به اهداف شوم خود که نابودی اسلام است دست یابند.
30 خرداد 1403, 15:48
تبیین و ضرورتشناسی مساله تعامل مؤثر پدری-دختری
در این نوشتار تلاش شده با تدقیق به اضلاع مسئله، یعنی خانواده، جایگاه پدری و دختری ضمن تبیین و ابهام زدایی از مسالهی «تعامل موثر پدری-دختری»، ضرورت آن بیش از پیش هویدا گردد.
30 خرداد 1403, 15:48
فرصت و تهدید رابطه پدر-دختری
در این نوشتار سعی شده است نقش پدر در خانواده به خصوص در رابطه پدری- دختری مورد تدقیق قرار گرفته و راهبردهای موثر عملی پیشنهاد گردد.
30 خرداد 1403, 15:48
دختر در آینه تعامل با پدر
یهود از پیامبری حضرت موسی علیهالسلام نشأت گرفت... کسی که چگونه دل کندن مادر از او در قرآن آمده است.. مسیحیت بعد از حضرت عیسی علیهالسلام شکل گرفت که متولد شدن از مادری تنها بدون پدر، در قرآن کریم ذکر شده است.
30 خرداد 1403, 15:47
رابطه پدر - دختری، پرهیز از تحمیل
با اینکه سعی کرده بودم، طوری که پدر دوست دارد لباس بپوشم، اما انگار جلب رضایتش غیر ممکن بود! من فقط سکوت کرده بودم و پدر پشت سر هم شروع کرد به سرزنش و پرخاش به من! تا اینکه به نزدیکی خانه رسیدیم.
30 خرداد 1403, 15:47
پر بازدیدترین ها
رابطه ایمان و عمل صالح
در آموزه های قرآنی ایمان و عمل صالح از چنان ارتباطی برخوردارند که فقدان هر یک، کارآیی و تأثیرگذاری دیگری را کم اهمیت و یا بی ارزش می کند. ایمان و عمل صالح دو بال پرواز بشر به مقام انسانیت و درک خلیفه اللهی و وصول به سرمنزل مقصود است. در آموزه های قرآنی، عمل صالح، بازتاب بیرونی ایمان واقعی است. هر کس به ایمان واقعی دست یافته باشد در منش و کنش خویش نیک کردار خواهد بود. این نوشتار تلاشی برای تبیین این همبستگی استوار میان ایمان و عمل صالح است...
13 آذر 1386, 0:0
نگاهى به آفرینش زن با توجه به داستان آدم و حوا در قرآن
خبرگزاری فارس: مسأله آفریده شدن حوا از پهلوى آدم، چیزى است که قرآن درباره آن صراحتى ندارد؛ و عبارت<و خلق منها زوجها» را نیز نباید بر آن معنى حمل کرد، به گونهاى که گزارش قرآن همسان گزارش تورات گردد، توراتى که در دست مردم است و آفرینش آدم را یکسان یک داستان تاریخى نقل...
23 آبان 1386, 0:0
آثار استغفار و توبه
1 مرداد 1386, 0:0
ماهیت مرگ از دیدگاه قرآن
25 خرداد 1387, 0:0
نامه امام زمان به شیخ مفید
در کتاب «احتجاج» از شیخ موثق ابوعمر عامرى رحمة الله علیه روایت مىکند که گفت: ابن ابى غانم قزوینى و جماعتى از شیعیان درباره فرزند امام حسن عسکرى علیه السلام گفتگو نمودند. ابن ابى غانم مىگفت: حضرت رحلت فرمود و اولادى نداشت.....
24 شهریور 1386, 0:0
سایت های پژوهشکده باقرالعلوم
کتابخانه هادی
پژوهه تبلیغ
ارتباطات دینی
اطلاع رسانی
فرهیختگان
پژوهه تبلیغ
Powered by
TayaCMS