مرورگر شما از جاوا اسکریپت پشتیبانی نمی کند. این مسئله ممکن است باعث ایجاد عملکرد غیر صحیحی در سایت گردد.
بزرگترین بانک مقالات علوم انسانی و اسلامی
خانه
درباره ما
تماس با ما
جستجو
بزرگترین بانک مقالات علوم انسانی و اسلامی
جستجو
موضوعات
منو
اطلاع رسانی های علمی
معرفی کتاب
تاریخ
تبلیغ
تعلیم و تربیت
حدیث
دین
سیاسی
قرآن
مدیریت
فلسفه
اهل بیت
مهدویت
آداب و احکام اصناف
عمومی
فقه
اخلاق
مجموعه پرسش ها و پاسخ های دانش آموزی
مطالب نقد شده
نقد فیلم و سینما
نقد فیلم
معارف فیلم
تاریخ سینمای ایران
سینمای ایران
سینمای جهان
اندیشه
تلویزیون
مصاحبه ها
علمی
مذهبی
زندگی نامه
سیاسی
اجتماعی
اخلاقی
نشست ها وهمایش ها
معرفی نرم افزار
معرفی نشریات
معرفی مراکز پژوهشی
زندگی نامه
یادداشتها
بانک پژوهشگران وفرهیختگان
زندگی نامه فرهیختگان
معرفی پژوهشگران
اخبار
فرهنگی
حوزه و دانشگاه
اعتقادی
سیاسی
اجتماعی
جامعه
اخبار عمومی
خبرگزاری ها
معرفی سایت ها
پایگاه های علمی
پایگاه های مذهبی
پایگاههای عقائد
پایگاههای فرهنگی
پایگاههای جامع موضوعات
پایگاههای اندیشمندان اسلامی
پایگاه های پاسخ گویی به سوالات
پایگاه های پاسخ گویی به احکام شرعی
پایگاه های تاریخی
پایگاه های آموزشی
اطلاعیه
بانک محتوای تبلیغ
محتوای تبلیغی
سیره اهل بیت علیهم السلام
تربیت در قرآن
شرح جامع نهج البلاغه
مشاوره اسلامی
خانواده
پاسخ به شبهات
اخلاق
حکایات
منبرهای شما
معارف نهج البلاغه
نهج البلاغه
اخلاق وتربیت اسلامی
اخلاق اسلامی
تربیت اسلامی
معارف اسلامی
حلال و حرام
قرآن شناسی
مباحث تفسیری
معرفت در اسلام
ویژگی ایمان ومؤمن
مصادیقی از سبک زندگی اسلامی
علل وعوامل ترس از مرگ
شیطان از منظرقرآن و روایات
دین وجامعه دینی
دنیاو آخرت
تعاون و بررسی مسأله اعانه
توبه و امید به مغفرت
اهتمام به عمر انسان در اسلام
خداشناسی
امامت و ولایت
خطبه فدکیه و فضایل حضرت زهرا (س)
ویژگی های انتظارو عصر ظهور
زیارت و توسل
شرح خطبه قاصعه
فضایل پیامبر (ص) و اهل بیت (ع)
سیره معصومین (ع)
محبت اهل بیت (ع)
مقامات اهل بیت (ع)
ویژگی ولایت اهل بیت (ع)
راه توشه عاشورائیان
روضه ها
ذکر مصیبت پیامبر صلی الله علیه وآله وسلم
ذکر مصیبت فاطمه الزهراء سلام الله علیها
ذکر مصیبت امیرالمومنین علیه السلام
ذکر مصیبت امام حسن مجتبی علیه السلام
ذکر مصیبت امام حسین علیه السلام
ذکر مصیبت امام سجاد علیه السلام
ذکر مصیبت امام باقر علیه السلام
ذکر مصیبت امام صادق علیه السلام
ذکر مصیبت امام موسی علیه السلام
ذکر مصیبت امام رضا علیه السلام
ذکر مصیبت امام جواد علیه السلام
ذکر مصیبت امام هادی علیه السلام
ذکر مصیبت امام حسن عسکری علیه السلام
ذکر مصیبت متفرقه
آموزش تبلیغ
آموزش فن خطابه
آموزش کلاسداری
روش بیان احکام
سیره تبلیغی علماء وارسته
سیره تبلیغی معصومین
کاربرد جامعه شناسی در تبلیغ
مقالات اخلاق و آداب در تبلیغ
مهارت های آموزش معارف اسلامی
روش تحقیق و منبع شناسی
ویژه نامه ها
ویژهنامه دهه آخر صفر
ویژهنامه محرم
ویژه نامه ماه رجب
رمضان؛ماه نیایش ودعا
اطلاعیه
احادیث موضوعی
عبرهای نجات بخش
سعادت در زیادها
شقاوت در زیادها
سخنرانی ها
سخنران ها
سخنرانی موضوعی
بانک مقالات
نوع مقاله
پژوهشی
نشریات
پاسخ به سوالات
احکام
احکام
جنبشهای معنوی نوپدید
سبک زندگی اسلامی
تربیت دینی
تاریخ
اسلام
ایران
تاریخ اسلام
تاریخ ایران
تاریخ انقلاب
سیاسی
تاریخ اسلام
اسلام
ایران
تاریخ انقلاب
علوم سیاسی
اجتماعی
زن و خانواده
فرهنگی
ارتباطات
جامعه شناسی
روانشناسی
پیشوایان معصوم
حدیث
فقه
اعتقادی
اخلاق
اندیشه ها و مکاتب
رذایل
فضائل
مبانی علم اخلاق
نامه های اخلاقی
پند و اندرز
حکایات
مدیریت
مدیریت و فقه اسلامی
خلاصه کتب مدیریت
مدیریت اسلامی
آینده پژوهی
مدیریت آموزشی
مدیریت زمان
اقتصاد
فرق و مذاهب
فرق شیعی
فرق غیر شیعی
ادیان
ابراهیمی
غیر ابراهیمی
علوم قرآنی
علوم حدیث
فلسفه
محض
مضاف
فلسفه اسلامی
کلام
اسلامی
جدید
فقه و اصول
حقوق
منتخب نشریات
ارتباطات
فصل نامه تربیت تبلیغی
پيش شماره اول فصلنامه مطالعات معنوی
پيش شماره 2 فصل نامه تربیت تبلیغی
شماره اول فصل نامه تربیت تبلیغی
شماره دوم فصل نامه تربیت تبلیغی
شماره سوم و چهارم فصل نامه تربیت تبلیغی
شماره پنج و شش فصل نامه تربیت تبلیغی
فصلنامه مطالعات معنوی
پيش شماره اول فصلنامه مطالعات معنوی
پيش شماره 2 فصلنامه مطالعات معنوی
شماره اول فصل نامه مطالعات معنوی
شماره دوم فصل نامه مطالعات معنوی
شماره سوم فصل نامه مطالعات معنوی
شماره چهارم و پنجم فصل نامه مطالعات معنوی
شماره ششم فصل نامه مطالعات معنوی
شماره هشتم و نهم فصلنامه مطالعات معنوی
شماره دهم فصلنامه مطالعات معنوی
فصل نامه سبک زندگی
علوم تربیتی
آئین دوست یابی
خانواده
پرسش و پاسخ
تقویم عبادی
اعمال شب
اعمال شبانهروز
ولادت
شهادت
اعمال ماه ها
اعمال روز
اعمال ماه محرم
اعمال ماه رمضان
اعمال ماه شعبان
اعمال ماه رجب
چند رسانه ای
آلبوم تصاویر
علماء
شخصیتهای برجسته
اماکن
رهبران دینی
انقلاب
جبهه و جنگ
مقاومت
مناسبتها
آرشیو فیلم
سخنرانی
مداحی
مذهبی
آرشیو صوت
مداحی
مذهبی
سخنرانی
علمی
مولودی
مرثیه
اخلاقی
ادعیه
متفرقه
قرآن
معرفی نرم افزار
احادیث
سخنوری
آیات قرآن
صبر
کمک کردن
اخلاق و رفتار
اعمال دینی
فرهنگ علوم انسانی و اسلامی
اقتصاد
اقتصاد خرد
اقتصاد کلان
اقتصاد مالی و بخش عمومی
اقتصاد کشاورزی و منابع طبیعی
اقتصاد توسعه
اقتصاد اسلامی
اقتصاد و ریاضی
تجارت بین الملل
مکاتب اقتصادی
پول و بانکداری
علوم تربیتی
تکنولوژی آموزشی
تحقیقات آموزشی
فلسفه تعلیم و تربیت
علوم کتابداری و اطلاع رسانی
روانشناسی تربیتی
مشاوره و راهنمایی
کودکان استثنایی
مدیریت آموزشی
برنامه ریزی درسی
پیش دبستانی و دبستان
مدیریت
مدیریت صنعتی
مدیریت تحول
فرهنگ سازمانی
مدیریت استراتژیک
نظریه های مدیریت
مدیریت منابع انسانی
مدیریت عمومی
مبانی سازمان و مدیریت
مدیریت بازرگانی
مدیریت دولتی
مدیریت رفتارسازمانی
مدیریت فرهنگی
روانشناسی
روانشناسی عمومی
روانشناسی بالینی
روانشناسی رشد
روانشناسی شخصیت
روانشناسی فیزیولوژیک
روانشناسی یادگیری
روانشناسی صنعتی و سازمانی
روانشناسی اجتماعی
آسیب شناسی روانی
روان سنجی
روان شناسان نامدار
فرا روانشناسی
بهداشت روان
منطق
ارتباطات
جامعه شناسی
ادبیات فارسی
ادبا و نویسندگان
بلاغت
نظم
نثر
تاریخ
تاریخ اسلام
تاریخ ایران
فلسفه تاریخ
علوم سیاسی
مسائل ایران
اندیشههای سیاسی
روابط بینالملل
ادبیات عرب
ادیان و فرق
ادیان ابراهیمی - یهودیت
ادیان ابراهیمی - مسیحیت
ادیان غیرابراهیمی
فقه و اصول
فلسفه
فلسفه علم
فلسفه اسلامی
فلسفه غرب
فلسفه اخلاق
کلام
کلام اسلامی
کلام جدید
قرآنپژوهی
انسان شناسی
پیامبر شناسی
امام شناسی
هستی شناسی
معاد شناسی
خدا شناسی
قصص و تاریخ
اخلاق
احکام و فقه
علوم قرآنی
تاریخ تفسیر و مفسران
تاریخ قرآن
علوم حدیث
درایه حدیث
پیش زمینه حدیث
اصطلاحات حدیث
رجال
اخلاق
فضائل
رذائل
عرفان
نظری
عملی
فرق و مذاهب
خوارج (غیرشیعی)
تصوف (غیرشیعی)
اصحاب حدیث (غیرشیعی)
اشاعره (غیرشیعی)
ماتریدیه (غیرشیعی)
وهابیت (غیرشیعی)
غلات (غیرشیعی)
سایر فرق اهل سنت
معتزله (غیرشیعی)
مرجئه (غیرشیعی)
مشترک
کیسانیه (شیعی)
اثنا عشریه (شیعی)
زیدیه (شیعی)
اسماعیلیه (شیعی)
واقفیه (شیعی)
غالیان (شیعی)
بهائیت (شیعی)
اهل حق (شیعی)
نصیریه (شیعی)
سایر فرق شیعی
اصول فقه
فقه
عبادات
معاملات
ملحقات
حقوق
آیین دادرسی
جرم شناسی
حقوق بشر
مالکیت فکری
حقوق بینالملل
حقوق عمومی
حقوق جزا و جرمشناسی
حقوق خصوصی
ویترین
یادداشتها
تست
بازخوانی جامعه شناسی دین در ایران
25 فروردین 1387, 0:0
خبرگزاری فارس: بررسی جایگاه یک حوزه فکری و علمی در یک منطقه خاص می تواند کمک بسزایی در نشان دادن ارزشمندی و میزان و معیار آن حوزه در جهت تحلیل مسائل مربوط به آن داشته باشد. نوشتار حاضر در پی بیان حوزه جامعه شناسی دین و تحلیلی از آن در ایران می باشد...
بازخوانی جامعه شناسی دین در ایران
اشاره: بررسی جایگاه یک حوزه فکری و علمی در یک منطقة خاص می تواند کمک بسزایی در نشان دادن ارزشمندی و میزان و معیار آن حوزه در جهت تحلیل مسائل مربوط به آن داشته باشد. نوشتار حاضر در پی بیان حوزه جامعه شناسی دین و تحلیلی از آن در ایران می باشد. به نظر می رسد که گلوگاه های متنوعی دراین حوزه وجود دارد. همچنین استدلالات محکم و ضعیفی در جهت رد یا اثبات این حوزه قبل و بعد از انقلاب در ایران مطرح بوده و هست. از آنجائی که نظریات جامعه شناسی به طور عام و جامعه شناسی دین به طورخاص در ایران به دلیل وارداتی بودن، همگی برگرفته ازنظریات جامعه شناسان اروپایی و آمریکائی است، لازم است به اختصار از رشد و فرایند این حوزه درغرب سخنی به میان آوریم. جامعه شناسی دین در غرب وقتی جامه شناسی دین با آثار کلاسیکی از طرف جامعه شناسان اروپائی و آمریکائی ارائه شد، از یک طرف موجی از اعتراضات را از سوی منتقدان جامعه شناسی به همراه داشت، زیرا قرار بود که دین به عنوان یک پدیده خاص اجتماعی مورد کندوکاو قرارگیرد و نتیجة آن حاکم شدن رویکردی سکولار بر عرصة دین بود. ازطرف دیگر نظریه پردازان این عرصه درک کرده بودند که بحرانی جدید بر غرب حاکم شده و آن عبارت بود از تعارض دین و مدرنیته. در واقع دو بحران و از دو جهت خاص زاییده شد. اول آنکه دین را نمی توان به عنوان یک پدیده اجتماعی درنظر گرفت و مورد بررسی قرارداد. زیرا دین دارای گزاره های خاص و منحصر به خود است که نمی توان آنها را با مبانی و نظریه های اجتماعی تجزیه و تحلیل نمود و لذا آزمون ناپذیر نخواهد بود. بحران دیگر نیزهمان تعارض دین و مدرنیته بود. بحران اول به تدریج به عرصه فلسفه ارجاع داده شد و فلسفه مدعی حل این بحران قرار گرفت. بحران دوم نیز به عرصه جامعه شناسی و گزارشات تحلیلی این رشته از حوزه دین و روابطش با دیگر نهادها و گروهای اجتماعی مرتبط گشت. «کانت» و بعد از او «دورکیم» و «وبر» هرسه از برجسته ترین شخصیتهای کلاسیک در این حوزه به حساب می آیند و لذا در پی حل این بحران از هیچ تلاشی دریغ نکردند؛ کانت با طرح پوزیتیویسم دینی، دورکیم با برجسته کردن مفهوم وجدان جمعی وگزارشات دینی از این وجدان ودر نهایت وبر با سبک و روشی جدید و با نوعی تحلیل تفهمی و درون یاب از رابطه دین و اقتصاد سعی کردند بحران موجود بین دین و مدرنتیته را به وضعی متعادل برگردانند. (رجوع شود به : مقاله دکتر رام نات شارما، کیهان فرهنگی، سال یازدهم شماره 2). نسل بعد از این جامعه شناسان که به نوعی معاصران را در بر می گیرند، مثل:«لاکمن»، «پیتر برگر»، «رابرت بلا» و «ویلسون» هرکدام به برجسته کردن زمینه های مختلفی از این حوزه پرداخته وسعی درجهت ساماندهی آن داشتند. ویلسون، معتقد است که دین به همراه تکنولوژی و عقلانیتی که جوامع مدرن را نظم داده، کارکردهای اجتماعی و روانشناختی مسلّمی را در برداشته است که عبارت است از طرح و آماده کردن معنایی از فردیت و زندگی خصوصی و بیان و تبیینی از رنج و روشها و ارزشهای اخلاقی. رابرت بلا، شخصیت دیگری است که به بررسی و مطالعه ارزشها و اخلاقیات در آمریکای مرکزی پرداخته و بیان کرده است که یک خلأ اخلاقی در زندگی اجتماعی و مدنی آمریکائیان ایجاد شده است. در واقع این خلأ به دلیل محدودشدن نقش مدنی و عمومی دین در زندگی اجتماعی ایجاد شده است. دین کلی که مقدم بر اینها نیز می باشد، معتقداست که چون پاسخهای منطقی و غیر مسلمی ازطرف لیبرالهای کلیسایی به سؤالات و پرسشهای مربوط به معنا و غایت هستی ارائه نشده، نتیجه آن شده است که بین ارزشها و دکترینهای دینی و فرهنگ سکولار و زندگی جمعی تفاهمی بوجود نیاید. قابل توجه اینکه جامعه شناسی غرب در جهت تحولات موجود برای دین شکل می گیرد و براساس همان جریانات، جوابگوی خواسته های جامعة موجود می باشد. به طورکلی جامعه شناسان معاصر دین در غرب دو پیش فرض اساسی را مد نظرخود قرار داده اند؛ اول آنکه دین را بایستی از دیگر نهادها متمایزکرد. به عبارت دیگر، نگاه به دین یک نگاه فرانهادی است و جامعه شناس بایستی با این نوع از بینش حرکت کند. دوم آنکه، دین را بایستی فراتر از یک مقوله اجتماعی مطالعه نمود. گرچه پیشینیان جامعه شناسی غرب بر آن بودند که دین را در حدّ یک پدیده اجتماعی خاص تنزل دهند اما جامعه شناسان فعلی، دین را از مقوله تفاهم و در روابطی نو در درون انسانها خلاصه کرده وجستجو می کنند، بایستی از شعائر ، مناسک دینی عبورکنیم و خود را از این گونه مقولات به روابط ذاتی درون دینی وگزاره های ارتباطی سوق دهیم. جامعه شناسی دین درایران گفته شد که جامعه شناسی در ایران متأثر از ورود نظریات غرب است و به همین ترتیب نظریاتی هم که در حوزه جامعه شناسی دین به طور خاص مطرح است، از این قاعده مستثنی نخواهد بود. با در نظر داشتن این گفته، شاهد سه رویکرد نظری در حوزه جامعه شناسی دین در ایران هستیم. دو رویکرد مربوط به قبل از انقلاب و رویکرد دیگر بعد از انقلاب برجسته گردیده است. از دو رویکرد نظری قبل از انقلاب یک رویکرد مربوط به قبل از زمان دکتر شریعتی است . رویکرد مارکسیستی دورکیمی این رویکرد که از آن تحت عنوان مارکسیستی دورکیمی یاد می شود، ناظر به تأثیر جامعه بر دین است. اینکه جامعه چه تحولاتی را درجریانهای دینی موجود دارد و چگونه این جریانات دینی را جامعه بوجود می آورد. چگونگی روند رو به رشد آموزه های دینی برگرفته از اجتماع مدّ نظر این رویکرد است. جامعه چگونه شعائر و مناسک را ایجاد می کند و چگونه مناسک را به شکلی عملی ارائه می دهد؟ نتیجه گیری این رویکرد و تحلیل آن از دین آن است که دین به تدریج رو به اضمحلال خواهد گذارد و این جریان به شکلی در جامعه و توسط خود جامعه تحکیم خواهد یافت. رویکرد وبری با ظهور شریعتی مدافع نوگرایی دینی دردهه 50 و برجسته شدن رویکرد وبری درایران دقیقا معادله معکوس می گردد. این مسأله مطرح می شود که دین چه تأثیری در تحولات اجتماع دارد. شریعتی با تحلیلی جامعه شناختی ازکفر و توحید و فقر به دنبال بررسی برون گرایی دینی بود. با تحلیلی منطقی و تاریخ گرایی به قضا و قدر به آثار و تبیین آن درجامعه مسلمانان دست می یابد. (رجوع کنید به: کتاب ماه، آبان و آذر1380، قانعی راد و دیگران و همچنین سروش، عبدالکریم، شریعتی و جامعه شناسی دین، کیان شماره13، تیر و مرداد 1372). فرآیند فلسفی اجتماعی از دین بعد از انقلاب در واقع دو رویکرد فلسفی و جامعه شناسی به شکلی بسیار نزدیک و بدون انفکاک، حوزه دین را به نام جامعه شناسی بررسی می کنند. نتیجه این فرایند آن شد که جامعه شناسی دین در ایران بیشتر متأثر از فیلسوفان ایرانی باشد تا جامعه شناسان. بیشتر از آنکه دین در عرصه های تحقیقی و پژوهشی میدانی و حول مسائل مورد نیاز دین و جامعه باشد، درحوزه فلسفه و با رویکردهای اجتماعی مورد تحلیل و بررسی قرارمی گیرد. قابل توجه است که این گفته شامل دو رویکرد قبل ازانقلاب نیز می باشد. بدین گونه نیست که آمار پژوهشهای میدانی درحوزه دین نسبت به قبل و بعد از انقلاب تحوّل جدی پیدا کرده باشد. دراین صورت به جد می توان اعتراف کرد که فعالیتهای جامعه شناسان دین در ایران بیشتر در حوزه نظر گنجانده شده است تا حوزه عمل. به نظر می رسد که وجود چند عامل باعث این رویه در ایران شده است: 1. همانطورکه گفته شد عجین شدن و تفکیک ناپذیری دو حوزه فلسفه و جامعه شناسی و مشخص نبودن حد و مرزهای آنها درحوزة دین باعث شد که جامعه شناسی دین در ایران رشد قابل توجهی نیابد، در صورتی که در غرب بر اساس همین تفکیک پذیری هر دو بحران موردهای مناسب خود و جایگاههای بررسی خود را پیدا کردند. به نظر می رسد، برگشت این جریان به متصدیان این دو رویکرد است. مثلا دکتر سروش گرچه به عنوان یک فیلسوف در ایران مطرح است اما پرسشهای زیادی را در سر راه جامعه شناسان قرارمی دهد که آنها را مجبور می کند به جای استفاده از روشهای مختص تحقیقی جامعه شناسی، جوابهای نظری خود را در قالبی خاص و با رویکردی فلسفی اجتماعی ارائه دهند و نه آنکه این گونه نظریات را در حوزه عمل به کارگیرند. 2. جریان ناسازگاری جامعه شناسی دین و روندهای پژوهشی آن با مناسبات مذهبی ایران؛ از آنجایی که رویکرد جامعه شناسی به دین، یک رویکرد سکولار است به هیچ عنوان نمی توان پارادایمها و حتی نظریات مطرح را در شکل و قالب پروژه های تحقیقی و به شکل میدانی در یک فضای بازِ مذهبی به مرحله اجرا رسانیدند در واقع فضای تحقیقی ایران به آن حد از ظرفیت نرسیده است که به نوعی این گونه تحقیقات را به خوبی بپذیرد و در خود هضم کند. 3. جریان ناسازگاری سازمان رسمی دینی با داده های آماری جامعه شناسی دین درایران؛ توضیح اینکه تحقیقاتی که بعضا ازسوی برخی از سازمانها یا موسسات و بخشهای خصوصی و یا توسط دانشجویان در دانشگاههای ایران صورت می گیرد، با وجود آنکه این داده ها درطرح مسائل و بازشناسی جوابهایی به این مسائل مطرح شده و می تواند راه را بر مصلحان دینی اجتماعی بازکند، اما دیده می شود که اینگونه تحقیقات یا بدست فراموشی سپرده شده و یا از توجه بسیار اندکی برخوردار است. گرچه بایستی متذکر شد که درصد بسیار کمی از تحقیقات میدانی جامعه شناسی در ایران در عرصه دین است. به گونه ای که سالانه آمار حداقلی را به خود اختصاص داده است. 4. جریان دوگانه ای که بین متصدیان جامعه شناسی دین در ایران موجود است، عامل دیگری است که باعث تضعیف حوزه میدانی و پروژه هایی از این قبیل شده است. این در حالی است که برخی از آنها رویکردهایی خاص و منحصر به فرد دراین حوزه دارند و پیوسته در پی بازسازی حوزه فکری خود در زمینة جامعه شناسی دین هستند. در واقع فقط در بخش طرح فرضیه و بیان آن به سر می برند. البته این محصول اطلاعات و تحصیلات آنها در کشورهایی است که به نوعی این حوزه فکری خاص را تدریس کرده و آنها فرا گرفته اند. اما مشکل آن است که ا ین گونه فرضیات گرچه به حد اثبات هم برسد نه تنها نمی تواند درحوزه فکری ایران به ثبات دست یابد بلکه به دنبال خود تبعاتی به همراه خواهد داشت که حداقل باعث کند شدن اموری است که می تواند منجر به ساماندهی این حوزه فکری شود. مطرح کردن دین خاموش، دین پنهان و دین عامه به طرح و بررسی یک تئوری می پردازد که این تئوری نه در ایران بلکه درجایی اتفاق افتاده است که قابل لمس بوده و نگاهها را متفاوت کرده است. و نیز برخی دیگر از جامعه شناسان به کرسی جامعه شناسی دینی پناه آورده اند و نه جامعه شناسی دین. لذا با برجسته کردن برخی ازنظریات متقدمین اسلامی و انطباق ان با اندیشمندان غربی سعی در اثبات فرضیات خود دارند. صاحب کتاب مکاتب و نظریه های جامعه شناسی، در بخش پایانی کتاب تحت عنوان جامعه شناسی دینی با مطرح کردن گفته های اریک فرم و بازسازی آن و انطباق آن با عرفان اسلامی سعی در بازسازی اجتماعی مفاهیم دینی دارد. (رجوع کنید: نظریه های جامعه شناسی دکترتنهایی). این درحالی است که برخی دیگر در جامعه شناسی دینی به گزارشات اکتفا می کنند.(رجوع شود به: جامعه شناسی دینی، غلامعباس توسلی). به نظرمی رسد که برای تقویت این حوزه در ایران بتوان به راهکارهای ذیل توجهی کرد: 1. تاسیس یک مرکز پژوهشی ویژه جامعه شناسی دین؛ این مرکزپژوهشی سه کارکرد اساسی را در برخواهد داشت: الف) تأمین بودجه و تثبیت هزینه هایی برای به اجرا درآوردن این گونه تحقیقات. ب) ارائه راهبردهایی که منجر به سازمان دهی محققان و علاقمندان به این حوزه گردد. ج) و در نهایت با ارائه مشخصات کامل و معرفی این تحقیقات به سازمانهایی که می توانند مجری این گونه تحقیقات باشند، به روند کاربردی آن در جامعه کمک خواهدکرد. 2. اعتماد سازمان رسمی دینی در ایران به داده های این آمارها و تقویت روحیة جمعی و عمومی ایرانیان درجهت پاسخ گویی به پرسشهایی که در این عرصه از طرف محققان مطرح می شود. 3. «فیل ذاکرمن»، درکتاب درآمدی بر جامعه شناسی یکی از محورهای بنیادی مطالعه جامعه شناسی دین را بکارگیری رویکردهای انتقادی در پژوهشهای دینی می داند. این کار به صورت حداقلی و توسط دکترعباس کاظمی در انجمن جامعه شناسی ایران و به صورت سخنرانی ارائه شده است. به نظر می رسد که اگر این گونه انتقادها در سطح وسیعتری به مرحله اجرا درآید، اولا تحقیقات را به یک سطح کاربردی تری نزدیک می کند و ثانیا باعث رشد میزان علاقه دانشجویان جهت دفاع ازپایان نامه هایی در حوزه دین خواهد شد. برای مطالعه بیشتر مراجعه کنید به: 1. فراستخواه، مسعود، داوریهای جامعه شناسی دین، کیان شماره 21 فروردین و اردیبهشت 1374. 2. ویلسون، برایان، جدانگاری دین و دنیا، ترجمه محمود اسعدی، کیان شماره 22 آذر و دی 1373 . 3. نعمتی، همایون، جامعه شناسی دین از دیدگاه مطهری و شریعتی، نامة فرهنگ سال ششم، شماره اول. ........................................................................... منبع: www.7eqlim.ir
خبرگزاری فارس
بازخوانی جامعه شناسی دین در ایران
نظر خود را بنویسید!
در حال حاضر هیچ نظری برای این مقاله وجود ندارد.
برای درج نظر خود درباره
بازخوانی جامعه شناسی دین در ایران
فیلدهای زیر را پر کنید.
نظر شما
عنوان
این فیلد اجباریست.
امتیاز
-
1
2
3
4
5
این فیلد اجباریست.
نظر شما
این فیلد اجباریست.
اطلاعات شما(اختیاری)
نام شما
آدرس شما
پست الکترونیک
جستجو
این موضوعات را نیز بررسی کنید:
اجتماعی
مطلب مکمل
کتاب جامعه برتر
کتاب «جامعه برتر» با نگاهی عمیق و نو در کلمات گهربار امیرالمؤمنین علیه السلام، بحث امر به معروف و نهی از منکر را مورد بررسی قرار داده است.
24 آبان 1393, 13:59
جدیدترین ها در این موضوع
رفتار و منش امام خمینی (ره) با دختران
در همۀ جوامع بشری، تربیت فرزندان، به ویژه فرزند دختر ارزش و اهمیت زیادی دارد. ارزشهای اسلامی و زوایای زندگی ائمه معصومین علیهمالسلام و بزرگان، جایگاه تربیتی پدر در قبال دختران مورد تأکید قرار گرفته است. از آنجا که دشمنان فرهنگ اسلامی به این امر واقف شدهاند با تلاشهای خود سعی بر بیارزش نمودن جایگاه پدر داشته واز سویی با استحاله اعتقادی و فرهنگی دختران و زنان (به عنوان ارکان اصلی خانواده اسلامی) به اهداف شوم خود که نابودی اسلام است دست یابند.
30 خرداد 1403, 15:48
تبیین و ضرورتشناسی مساله تعامل مؤثر پدری-دختری
در این نوشتار تلاش شده با تدقیق به اضلاع مسئله، یعنی خانواده، جایگاه پدری و دختری ضمن تبیین و ابهام زدایی از مسالهی «تعامل موثر پدری-دختری»، ضرورت آن بیش از پیش هویدا گردد.
30 خرداد 1403, 15:48
فرصت و تهدید رابطه پدر-دختری
در این نوشتار سعی شده است نقش پدر در خانواده به خصوص در رابطه پدری- دختری مورد تدقیق قرار گرفته و راهبردهای موثر عملی پیشنهاد گردد.
30 خرداد 1403, 15:48
دختر در آینه تعامل با پدر
یهود از پیامبری حضرت موسی علیهالسلام نشأت گرفت... کسی که چگونه دل کندن مادر از او در قرآن آمده است.. مسیحیت بعد از حضرت عیسی علیهالسلام شکل گرفت که متولد شدن از مادری تنها بدون پدر، در قرآن کریم ذکر شده است.
30 خرداد 1403, 15:47
رابطه پدر - دختری، پرهیز از تحمیل
با اینکه سعی کرده بودم، طوری که پدر دوست دارد لباس بپوشم، اما انگار جلب رضایتش غیر ممکن بود! من فقط سکوت کرده بودم و پدر پشت سر هم شروع کرد به سرزنش و پرخاش به من! تا اینکه به نزدیکی خانه رسیدیم.
30 خرداد 1403, 15:47
پر بازدیدترین ها
رساله حقوق امام سجاد(ع)
اشاره: برخی محققان میراث علمی امام سجاد(ع) را به سه بخش تقسیم کردهاند: روایات، ادعیه (بهویژه در صحیفه سجادیه)و رساله حقوق.
15 اردیبهشت 1397, 19:5
سخاوت و بخشش آرامشی برای خود، آسایشی برای دیگران
بخشش یکی از خصلتها و فضایل خوب و زیبای انسانی است.
31 شهریور 1397, 0:0
نقش تربیتی معلم از دیدگاه فلاسفه و مربیان بزرگ
از میان تمامی عوامل آموزشی و تربیتی، نقش معلم بهعنوان مهمترین عامل نظام تعلیم و تربیت، جایگاه و اهمیت بسزایی دارد. معلم در رشد و پرورش دانشآموزان، نقش بسیار مهمی را ایفا میکند.
23 فروردین 1397, 14:42
فرایند برنامه ریزی از نگاه امام علی(ع)
برنامهریزی مانند پلی، زمان حال را به آینده مربوط میکند.
3 اردیبهشت 1397, 12:32
نیکی به دیگری، نیکی به خود است
در فرهنگ اسلامی ایرانی این معنا جا افتاده است که «هر چه کنی به خود کنی؛ گر همه نیک و بد کنی»، یا «تو نیکی کن و در دجله انداز؛ که ایزد در بیابانت دهد باز».
14 تیر 1397, 0:0
سایت های پژوهشکده باقرالعلوم
کتابخانه هادی
پژوهه تبلیغ
ارتباطات دینی
اطلاع رسانی
فرهیختگان
پژوهه تبلیغ
Powered by
TayaCMS