19 مرداد 1393, 4:48
انگيزه قسم
اقسام قسم
شرايط قسم
كفّاره قسم
احكام قسم
قسم با دو انگيزه مطرح مىشود: 1. براى دفع ضرر و اتهام; 2 . براى جلب منفعت. اما قسمهاى قرآنى، براى دو انگيزه فوق نيست. بلكه براى تأكيد بر موضوعات مطرح شده در آيات است.
قسم اقسام بسيارى دارد: قسم به خدا، معصومان، قرآن و مقدسات ديگر، ولى آن قسمى كه داراى احكام ويژه است، قسم به اسم جلاله است. و قسم به غير از اسم جلاله اگر دروغ باشد، گناه است ولى كفاره ندارد.
قسم داراى چند شرط است:
اگر كسى قسم بخورد كه كارى را انجام دهد يا ترك كند، چنانچه به عمد مخالفت كند، بايد كفّاره بدهد; يعنى به ترتيب يكى از كفّارههاى زير را بر عهده گيرد:
اگر پدر از قسم خوردن فرزند جلوگيرى كند يا شوهر از قسم خوردن زن جلوگيرى نمايد، قسم آنان صحيح نيست. [3]
اگر انسان از روى فراموشى يا ناچارى به قسم خود عمل نكند، كفاره بر او واجب نيست و همچنين است اگر مجبورش كنند كه به قسم عمل ننمايد. [4]
كسى كه قسم مىخورد، اگر حرف او راست باشد قسم خوردن او مكروه است و اگر دروغ باشد حرام و از گناهان بزرگ مىباشد. ولى اگر براى اين كه خودش يا مسلمان ديگرى را از شر ظالمى نجات دهد، قسم دروغ بخورد اشكال ندارد بلكه گاهى واجب مىشود. و اين جور قسم خوردن غير از قسمى است كه در مسائل پيش گفته شد. [5]
منبع:پژوهه تبلیغ
کتابخانه هادی
پژوهه تبلیغ
ارتباطات دینی
اطلاع رسانی
فرهیختگان