دانشنامه پژوهه بزرگترین بانک مقالات علوم انسانی و اسلامی

ابن خلدون؛ نظریه پرداز مقدم بر فیلسوفان غرب

No image
ابن خلدون؛ نظریه پرداز مقدم بر فیلسوفان غرب

ابن خلدون؛ نظريه پرداز مقدم بر فيلسوفان غرب

ابراهیم علوی زادگان

زندگینامه: ابن خلدون فیلسوف و مورخ بزرگ مسلمان در سال‌های 732 الی 808 هـ .ق می‌‌زیسته است، وی در تونس به دنیا آمد، ادبیات و علوم عصر خویش را ابتدا نزد پدر خویش و سپس دیگر استادان زمانه خویش یاد گرفت. در اوان جوانی خویش در عین اینکه به فراگیری علم و دانش می‌‌پرداخت، به کارهای سیاسی و دولتی نیز می‌‌پرداخت. از این رو در کشورهای آندولس و آفریقا به مقامات دولتی قابل توجهی رسید. بعد از مدتی به مصر رفت و در جامعه الازهر به تدریس پرداخت. دیری نپایید که وی مورد توجه سلطان مصر قرار گرفت و به مقام قاضی القضاتی نایل گشت. همچنین وی در مسیر زیارت خانه خدا با تیمور لنگ در شام دیداری داشت و مورد عنایت وی نیز قرار گرفت.

آثار و تالیفات: مهم‌ترین اثر ابن خلدون کتابی است به نام «کتاب العبر و دیوان المبتدا و الخیر فی ایام العرب و العجم و البریر» در تاریخ عمومی که مقدمه آن یکی از شاهکارهای فلسفی و تاریخی عالم اسلام است و نخستین تصنیف در علم الاجتماع و فلسفه تاریخ به شمار می‌‌رود و همین مقدمه است که ابن خلدون را در ردیف یکی از بزرگ‌ترین فیلسوفان تاریخ قرار می‌‌دهد. در این مقدمه برای نخستین بار از فلسفه تاریخ و جامعه شناسی و مبادی علم اقتصاد سیاسی و عدالت اجتماعی بحث می‌‌شود. وی در این مقدمه فلسفه‌ای خاص و ممتاز را برای تاریخ ابداع نموده که در نوع خود بی‌نظیر و قابل توجه است.

آراء و نظرات جامعه شناسی ابن خلدون: ابن خلدون، در دیدگاه خود معتقد به فلسفه اثباتی بود و مطالعه و بررسی خود را مانند متفکران قرن‌ها بعد مغرب زمین، چون منتسکیو و بکل با نظریه‌های اثباتی آغاز می‌‌کند. تاثیرات جغرافیایی و ویژگی‌های طبیعی را بر روی ایجاد و توسعه فرهنگ‌های بزرگ موثر می‌‌داند، بخصوص عوامل آب و هوایی را در ایجاد تمدن‌ها و فرهنگ بسیار مهم تر از دیگر عوامل می‌‌دانست.

به نظر او مردمی که در نواحی معتدل زندگی می‌‌کنند «از حیث جسم و رنگ و اخلاق و ادیان مستقیم تر و راست تراند.» اینان در تمام مظاهر زندگی از لحاظ خانه و پوشیدنی و خوراک و صنایع نهایت میانه روی و اعتدال را در نظر می‌‌گیرند. غذا نیز در برانگیختن آدمی به کارها و فعالیت‌های متعالی سهم فراوان دارد. از همه اینها معلوم می‌‌شود که امکان به وجود آمدن فرهنگ‌های عالی در نواحی معتدل بیشتر است تا نواحی دیگر.

ابن خلدون می‌‌گوید: «انسان دارای سرشت مدنی است، یعنی ناگزیر است اجتماعی تشکیل دهد که در اصطلاح آن را مدنیت گویند و معنی عمران همین است.» انسان چنان آفریده شده است که زندگانی و بقایش بدون تغذیه امکان پذیر نیست. او به لحاظ ذاتی و جسمی به غذا نیاز دارد ولی توانایی و قدرت بدنی و ذهنی او در حدی نیست که به تنهایی بتواند نیازهای غذایی خود را تامین نماید و از این لحاظ به نیروهای دیگر انسان‌ها نیازمند است. در سایه تعاون و همکاری می‌‌تواند نیازهای خود و دیگران را به صورت اجتماعی و مشترک تامین نماید.

همچنین هر یک از افراد بشر برای دفاع خود در مقابل عوامل طبیعی و انسانی، به یاری و مساعدت همنوعان خود نیازمند است. یک فرد به تنهایی قادر نیست نیازهای غذایی و تدافعی خود را رفع سازد و نیازمند زندگی اجتماعی است. اگر همکاری و تعاون میان افراد بشر وجود نداشته باشد، زندگانی و حیات بشری امکان پذیر نیست. از این رو اجتماع برای نوع انسان اجتناب ناپذیر و ضروری است و انسان بالفطره موجودی اجتماعی است.

با توجه به گفته‌های فوق می‌‌توان گفت که بنیانگذار واقعی علم جامعه شناسی، ابن خلدون فیلسوف و اندیشمند مسلمان می‌‌باشد نه چنان که جوامع غرب آگوست کنت فرانسوی را می‌‌دانند. البته برخی از نظریه پردازان و دانشمندان غربی به این مسئله اعتراف کرده‌اند، از جمله اشمیت دانشمند آمریکایی می‌‌گوید: «ابن خلدون در دانش جامعه شناسی به مقامی نایل آمده است که حتی آگوست کنت در نیمه قرن نوزدهم بدان نرسیده است.»

آرای تاریخی ابن خلدون: نظریات و دیدگاه‌های ابن خلدون بیشتر در زمینه علم تاریخ، جامعه شناسی و فلسفه می‌‌باشد. ابن خلدون چهار قرن پیش از «ویکو» تاریخ را علم نامید، و از این جهت بر ویکو برتری دارد، چرا که او تاریخ را جزئی از علوم اجتماعی محسوب کرد و در کتاب خود درباره تاریخ چنین نوشت: «حقیقت تاریخ خبردادن از اجتماع انسانی، یعنی اجتماع جهان و کیفیاتی است که بر طبیعت این اجتماع عارض می‌‌شود، چون توحش، همزیستی، عصبیت‌ها و انواع جهانگشایی‌های بشر و چیرگی گروهی بر گروه دیگر؛ و آنچه از این اجتماع ایجاد می‌‌شود، مانند تشکیل سلطنت و دولت و مراتب و درجات پیشینه‌ها و معاش و دانش‌ها و هنرها و دیگر عادات و احوالی که در نتیجه طبیعت این اجتماع روی می‌‌دهد.»

در نظر ابن خلدون تاریخ مفهومی بسیار عام دارد. و همه فرهنگ‌ها و تمدن یک قوم را شامل می‌‌شود. «تاریخ ما را به حال آفریدگان آشنا می‌‌کند که چگونه اوضاع و احوال آنها، منقلب می‌‌گردد و دولت هایی که به آبادانی زمین می‌‌پردازند..» این صورت ظاهر تاریخ است اما تاریخ در باطن اندیشه و تحقیق درباره حوادث و مبادی آنها و جستجوی دقیق برای یافتن علل آنهاست، و علمی است که درباره کیفیات وقایع و موجبات و علل حقیقی آنها تحقیق می‌‌کند. به همین سبب تاریخ از حکمت سرچشمه می‌‌گیرد و می‌‌باید یکی از شعب و دانش‌های آن محسوب گردد.حاصل چنین فلسفه و روشی کتاب ارجمند «العبر» و مقدمه گران بهای آن است که نام ابن خلدون را در میان فلاسفه تاریخ و جامعه شناسان دنیا، جاویدان نگه داشته است. وی بر ماکیاولی، منتسکیو و ویکو در ایجاد وضع دانش نوین و افتخار بنیانگذاری نظریه جبر اجتماع پیشی دارد. این مورخ بزرگ، اصول نظریات عدالت اجتماعی و اقتصاد سیاسی را پنج قرن پیش از کونسیدران، مارکس و باکونین کشف کرده است. عقاید او درباره نقش کار و مالکیت و مزد نیز او را پیشوا و پیشقدم دانشمندان اقتصاد این عصر قرار می‌‌دهد.

این موضوعات را نیز بررسی کنید:

مطلب مکمل

کتاب نقد فمینیسم از منظر نویسندگان غرب

کتاب نقد فمینیسم از منظر نویسندگان غرب

کتاب «نقد فمینیسم از منظر نویسندگان غرب» مجموعه مقالاتی است که در فضای جامعه غرب در انتقاد از ابعاد نظری و عملی فمینیسم نگاشته شده است.

جدیدترین ها در این موضوع

نگاهی به رفتارشناسی اهل نفاق از دیدگاه قرآن

نگاهی به رفتارشناسی اهل نفاق از دیدگاه قرآن

نقش منافقان در جامعه اسلامی، نقشی بسیار مخرب و زیانبار است. حساسیت قرآن به این دسته از شهروندان به خوبی نشان می‌دهد که نمی‌توان به صرف شهروندی با همه افراد جامعه یکسان برخورد کرد و حقوق یکسانی را برای همگان به طور مطلق قائل شد؛ بلکه می‌بایست ملاحظاتی در نحوه تعامل با دسته‌هایی از افراد جامعه اعمال کرد.
مجالست با بدان در فضای مجازی

مجالست با بدان در فضای مجازی

فضاي مجازي هرچند که به نظر مي رسد که مجاز باشد و حقيقت نيست، ولي اگر دقت شود معلوم مي شود که حقيقت است نه مجاز؛ زيرا فضايي که امروز از آن به مجازي ياد مي شود، جلوه اي از دنياي حقيقي و واقعي است.
نقل 80 حدیث مُسلّم از ائمه اطهار(ع)

نقل 80 حدیث مُسلّم از ائمه اطهار(ع)

حجت‌الاسلام ناصر رفیعی نکات و مصادیق برجسته‌ای از بُعد ولایتمداری و جایگاه علمی حضرت عبدالعظیم الحسنی(ع)بیان کرده است که در ذیل می‌آید.
نسبت عدالت و آزادی در انديشه شهيد مطهری

نسبت عدالت و آزادی در انديشه شهيد مطهری

نسبت ميان دو واژه «آزادي» و «عدالت» و شيوه اعمال توازن بين اين دو مفهوم همواره از بحث‌هاي مناقشه برانگيز در ميان انديشمندان سياسي طول تاريخ بوده است.
قرآن و جریان نفوذ

قرآن و جریان نفوذ

نفوذ به معنای رخنه است.

پر بازدیدترین ها

No image

نحوه های مختلف شـروع کلاس توسط مربی

در این بخش "شـروع ها" در جهت آموزش کلاسداری مطرح می شود.
No image

ذكر مصیبت امام حسین علیه السلام : امام حسین(ع) تنها در صحرای کربلا

ذکر مصیبت امام حسین علیه السلام با موضوع امام حسین(ع) تنها در صحرای کربلا
No image

ذكر مصیبت فاطمه زهرا سلام الله علیها : لحظه وفات حضرت فاطمه(س)

ذکر مصیبت فاطمه زهرا سلام الله علیها با موضوع لحظه وفات حضرت فاطمه(س)
Powered by TayaCMS