دانشنامه پژوهه بزرگترین بانک مقالات علوم انسانی و اسلامی

با مردم این‌گونه باش

No image
با مردم این‌گونه باش

بـرخـى در روابـط اجتماعى ، ادب و احترام را رعایت نمى كنند. برای مثال، امروزه در بسیارى از كشورهاى غربى و شرقى مردم در روابط اجتماعى خود بدون سلام كردن از كنار هم رد مى شوند. در مـقـابـل ، بعضى دیگر در سلام كردن دچار افراط شده و به مرز چاپلوسى نزدیك مى گردند. امـام عـلى (ع) بـه ایـن نـكـتـه تـوجـّه دارند كـه اعتدال حتّى در سلام كردن نیز باید حفظ شود. ایشان در این‌باره می‌فرمایند: سلام داراى چهار صیغه است : سَلامٌ عَلَیك ؛سَلامٌ عَلَیكُم ؛السَلامٌ عَلَیك؛السَلامٌ عَلَیكُم .اگـر سلام كننده عبارت (وَ رَحمَهُ اللّه) را بر سلامش افزود، تو نیز متقابلاً بیفزاى ، و اگـر كـلمه (وَ بَرَكاتُهُ) را نیز اضافه كنى ، در زمره كسانى خواهى شد كه تحیّت دیگران را به نحو احسن پاسخ مى دهند. خداوند متعال مى فرماید: وَ إِذا حُیِّیتُم فَحَیُّوا بِاءَحسَنِ مِنها اَو رُدُّها اِنَّ اللّهَ عَلَى كُلِّ شَى ءٍ حَسِیبا (سوره نساء آیه 86) (چـون مـورد تـحیّت و اكرام قرار گرفتید، شما نیز متقابلاً آن را به وجه نیكوتر یا دسـت كـم بـه هـمان گونه پاسخ گویید، كه خداوند بدون تردید همه چیز را به حساب مى آورد). اگر سلام كننده، عبارت وَ رَحمَهُ اللّهِ وَ بَرَكَاتُهُ را بـر سـلام خـویـش افـزود بـهـتر آن است كه به همان نحو پاسخ گفته و چیزى بر آن اضافه نكنند. حـضـرت امـیـرالمـؤمـنین علیه السّلام بر جماعتى مى گذشت و بر آنها سلام كرد، آنان در پاسخ خویش عبارت وَ مَغفِرَتُهُ وَ رِضوَانُهُ را افزودند. حضرت فرمودند: از حدّ سلام ملائكه به پدر ما ابراهیم علیه‌السّلام تجاوز نكنید. خواسته هاى مردم در دل هاى بندگان امانت است، هركس آن را پنهان دارد براى او عبادت نـوشـتـه مـى شـود، و كـسـى كـه آن را آشـكـار كـند، باید شنوندگان او را یارى كنند و نیز فرمودند : صـیغه سلام را 10 حَسَنه و ثواب است و افزودن كلمه (وَ رَحمَهُ اللّهِ) را 20 حَسَنه و كلمه (وَ بَرَكاتُهُ) را 30 حَسَنه است . (حلیه‌المتّقین باب یازدهم فصل دوّم)

رسیدگى به محرومان

امـام عـلى عـلیـه السـلام رسـیـدگـى بـه مـحـرومـان را تـنـهـا بـا دستورالعمل و فرمان انجام نمى داد، بلكه شخصا به رفع مشكلات مردم مى پرداخت . نـان و خـرمـا را درون زنـبـیـل مـى گـذاشـت و بـا دوش مـبـارك حمل مى كرد و به فقرا مى رساند. اصحاب و یاران مى گفتند: یا اَمیرالمُومِنین ، نَحنُ نَحمِلَهُ (یا امیرالمؤمنین ما این بار را بر مى داریم) حضرت پاسخ مى داد كه : رَبُّ العَیالِ اَحَقُّ بِحَملِهِ. (رهبر امّت سزاوارتر است كه بردارد) (كوكب درّى ج 2 ص 132).

سه شرط پذیرش میهمانى

شخصى امام على علیه السّلام را به مهمانى دعوت كرد، امیرالمو منین فرمودند: سه شرط دارد اگر قبول مى كنى مى پذیرم ، آن شخص گفت شرایط كدامند؟

امام على علیه السّلام فرمودند: 1 ـ از بیرون چیزى تهیّه نکنی، هر چه هست بیاورى. 2 ـ آنچه در منزل دارى از ما دریغ نكنى . 3 ـ به زن و بچّه هایت سخت نگیرى . آن شخص گفت : هر سه شرط را قبول دارم . و امام نیز مهمانى او را پذیرفت (خصال ج 1 ص‌188).

روش برخورد با نیازمند

حارث همدانى حاجتى داشت ، به منزل حضرت امیرالمؤمنین على علیه‌السّلام رفت ، امام على علیه السّلام پس از سلام و احوال پرسى، فرمودند: آیا خواسته اى دارى ؟ حارث گفت : آرى . حضرت بلند شدند و چراغ را خاموش كردند و فرمودند: اى حارث! چراغ را خاموش كردم كه در برابر خواسته ات دچار ذلّت و خوارى نشوى. حال هر چه مى خواهى بگو! زیرا از پیامبر خدا شنیدم : «خواسته هاى مردم در دل هاى بندگان امانت است، هركس آن را پنهان دارد براى او عبادت نـوشـتـه مـى شـود، و كـسـى كـه آن را آشـكـار كـند، باید شنوندگان او را یارى كنند» (بهج الصّباغه ج 12 ص 212).

این موضوعات را نیز بررسی کنید:

مطلب مکمل

کتاب سازمان‌های مردم نهاد

کتاب سازمان‌های مردم نهاد

هدف کلی این تحقیق استخراج راهکارهای ممکن در ایجاد و تقویت زمینه‌های لازم نظارت سازمان‌های غیر دولتی بر تبلیغ و ترویج پیام دینی است؛ اهداف فرعی این تحقیق عبارتنداز: ترسیم وضعیت موجود سازمان‌های غیر دولتی فعال در حوزه فرهنگی‌دینی، شناخت نوع رابطه دولت و سازمان‌های غیر دولتی فعال در حوزه فرهنگی دینی در نظارت بر تبلیغ و ترویج پیام های دینی، شناخت نوع رابطه سازمان‌های غیر دولتی در امر نظارت بر تبلیغ و ترویج پیام‌های دینی با یکدیگر، شناخت موانع موجود در نظارت سازمان‌های غیر دولتی بر تبلیغ و ترویج پیام‌های دینی است.

جدیدترین ها در این موضوع

اهمیت شعار سلاح هسته‌ای ندادن در اذهان عمومی

اهمیت شعار سلاح هسته‌ای ندادن در اذهان عمومی

در تقابل ایران با اسرائیل و آمریکا، همیشه گزینه حمله اتمی چالش‌برانگیز بوده و هست. عده‌ای می‌گویند: وقتی آمریکا و اسرائیل به عنوان دشمن اصلی ما سلاح اتمی دارند و تجربه نشان‌داده، اگر لازم شود هیچ تعارفی در استفاده از آن ندارند، پس ما هم باید سلاح اتمی داشته باشیم.
باغ خسروشاهی

باغ خسروشاهی

کی از شبهاتی که در سال‌های اخیر سبب تحریف امام در ذهن نسل جوان شده است این ادعا است که برخی می‌گویند امام در باغ‌های بزرگ و مجلل اطراف جماران زندگی می‌کردند و بااین‌وجود در رسانه‌ها به مردم یک‌خانه کوچک و ساده به‌عنوان محیط زندگی ایشان نمایش داده می‌شد
دوگانه نهضت و نظام

دوگانه نهضت و نظام

برخی دوگانه‌ها را ابتدا درک نمی‌کنیم ولی به مرور که مشغول کاری علمی می‌شویم یا طرحی عملی را به پیش می‌بریم متوجه آن می‌شویم و بعد بر سر آن دو راهی به انتخابی خاص دست می‌زنیم.
چرا ظهور حاج قاسم، خارج از نظم جمهوری اسلامی امکان تاریخی ندارد؟

چرا ظهور حاج قاسم، خارج از نظم جمهوری اسلامی امکان تاریخی ندارد؟

شهید سلیمانی بی‌شک در زمره شخصیت‌هایی است که جامعه ایرانی بشدت از وی متأثر خواهد بود. احتمالاً در طول تاریخ هیچ بدرقه‌ای به میزان تشییع پیکر او شکوهمند نبوده است.
آب و برق مجانی می‌شود!

آب و برق مجانی می‌شود!

پر بازدیدترین ها

تعامل اعراب مسلمان و ایرانیان ʆ) نقش امام حسن(ع) و امام حسین(ع) در فتح ایران

تعامل اعراب مسلمان و ایرانیان (6) نقش امام حسن(ع) و امام حسین(ع) در فتح ایران

این نوشتار در نقد سلسله مقالاتی است که فتح ایران توسط اعراب مسلمان را یکی از مقاطع تلخ تاریخ معرفی نموده‌اند.
راههای رسیدن به آرامش روانی از نگاه قرآن

راههای رسیدن به آرامش روانی از نگاه قرآن

قرآن کریم که بزرگترین معجزه پیامبراکرم(ص) است و تمام آنچه را که بشر برای هدایت نیاز داشته ودر آن آمده است، کاملترین نسخه برای آرامش روح است.
Powered by TayaCMS