دانشنامه پژوهه بزرگترین بانک مقالات علوم انسانی و اسلامی

تالیفات عبد الجواد فلاطوری حکیمی

No image
تالیفات عبد الجواد فلاطوری حکیمی

آثار علمى

مرحوم پروفسور فلاطورى براى ایجاد مباحثه و تفاهم و همفکرى میان پیروان ادیان مختلف و نیز مذاهب اسلامى، مى کوشید. وى با داشتن شناخت ژرف و گسترده از جهان پیچیده ى نوین و مطالعه ى زبان اقوام و ملل و نحل مختلف با همتى بلند و تفاهم مرز بین قومیتها و ملّیتها را شکست و تا آن جا که مى توانست در جهت ایجاد مفاهمه کوشید. شمارى از آثار او عبارت است از:

1. اسلام در دیالوگ، 2 ج، حاوى مجموعه مقالات پروفسور فلاطورى که در سال 1979 م. منتشر شد. این اثر تاکنون پنج نوبت تجدید چاپ شده است.[23]

2. فهرست بخش کوچکى از کتابهاى آکادمى اسلامى، در سال 1367 ش. انتشار یافت.

3. فهرست کامل کتابهاى آکادمى اسلامى، در سال 1374 ش. در 6 جلد منتشر شد.[24]

4. پروژه اصلاح کتب درسى آلمان در 6 مجلد.

تصحیح کتب درسى مدارس آلمان و سپس دیگر کشورهاى اروپایى، ازکارهاى بنیادین و مهمى بود که این دانشور بزرگوار در آکادمى علمى ـ اسلامى کلن به ثمر رساند. وى این کار سترگ را با کمک استادان، خاورشناسان اروپایى و مؤلفان کتابها انجام داد و توانست پس از سالها پشتکار، مسافرت، سخنرانى و بحث این آثار را از مطالب نادرست پیراسته سازد کاستیهاشان را اصلاح کند و آنها را به عنوان مرجعى مطمئن براى نویسندگان کتابهاى درسى آلمان و دیگر کشورهاى اروپایى در آورد.

محتواى این کتابها چنین است:

الف) خدا و الاهیات

ب) حضرت محمد(صلى الله علیه وآله وسلم)

ج) قرآن عظیم

د) اعمال مذهبى

هـ) رابطه ادیان یهودى، مسیحى و اسلام

و) تاریخ

ز) موقعیت کنونى اسلام در جهان و در کشور آلمان فدرال

استاد فلاطورى پس از اتمام پروژه ى اصلاح کتب درسى، در گزارشى به هیأت مدیره ى آکادمى در ایران، چنین مى نویسد:

برادران عزیز! خوشوقت از آنم که در این لحظه به یارى خداوند مى توانم بشارت به ثمر رسیدن پروژه ى اصلاح کتب درسى مدارس آلمان غربى را در مورد آموزش و عرضه ى اسلام به دانش آموزان دبستانى، دبیرستانى و مدارس حرفه اى به حضورتان عرض کنم: آکادمى موفق شده است، پس از ماه ها تلاش و تحمل مرارت، این کتب را در سلسله انتشارات معتبرترین و رسمى ترین انستیتوى بین المللى تحقیق کتب درسى منتشره ساخته، به آن ها رسمیت ببخشد.[25]

وى پس از رسیدن به این موفقیت بزرگ در آلمان، در جهت گسترش این طرح در سراسر اروپا گام برداشت سمپوزیومهایى در کلن تشکیل داد و در چهارمین سمپوزیوم بین المللى آکادمى علمى ـ اسلامى شهر کلن در سال 1991 م. که در سالن اجتماعات آکادمى برگزار شد، از نمایندگان آکادمى چهارده کشور اروپایى دعوت به عمل آورد.

دکتر فلاطورى، پس از پایان این سمپوزیوم سه روزه، در گزارشى چنین مى نویسد:

«مهمتر از همه این که طبق گزراش هاى پروژه اروپایى ما به شوراى اروپا در استراسبورگ معرفى شد و بسیار مورد استقبال قرار گرفت... این جریانات وضع پروژه ما را بدون تردید یک وضع رسمى اروپایى بخشید و در این موفقیت که ما در آستانه ى اتحاد ملل اروپا قرار گرفته ایم، این پروژه مى تواند نقش اساسى داشته به یارى خداوند به اسلام در اروپا و جهه نوینى ببخشد.»[26]

اسلام شناس دانشگاه «اکستر» آقاى پروفسور عزیز العظمه در سال 1993 م. در خصوص فعالیتهاى فلاطورى در زمینه تصحیح کتب درسى اروپاییها، چنین نوشت:

«سه مورد تحریف در اسلام از طرف غربیان به وجود آمده که لطمه ى شدیدى به اسلام زده است:

1. قبل از اصلاح طلبى قرن 16، اسلام به عنوان دین متعصب و مظهر بدى به صورت کاریکاتور در آمد.

2. در طول عصر روشنگرى (رنسانس) قرن 18 به صورت مذهبى بیگانه و نسبتاً مضحک ارائه شد.

3. در دوران معاصر به عنوان ایمانى که نسبت به آن بیم و هراس وجود دارد و متصور گردید.

و آقاى پروفسور فلاطورى (این حکیم برجسته) در این عصر توانست حقایق اسلامى را در کتب درسى کشورهاى غربى و بیگانه با اسلام و مسلمین وارد کند.»[27]

آرى، مجاهد نستوه فلاطورى توانست با عزمى راسخ و همتى سترگ طبق برنامه اى زمان بندى شده تا سال 1994 م. کتابهاى درسى 17 کشور اروپایى را از پیش داوریهاى مغرضان بزداید و اسلام ناب، چهره مسلمانان واقعى و قرآن (قانون و منشور بین المللى) و پیام آور رحمت و اسوه کامل بشریّت را چنان که ـ هست ـ معرفى کند.[28]

منبع:فرهیختگان تمدن شیعه

این موضوعات را نیز بررسی کنید:

جدیدترین ها در این موضوع

نگاهی به رفتارشناسی اهل نفاق از دیدگاه قرآن

نگاهی به رفتارشناسی اهل نفاق از دیدگاه قرآن

نقش منافقان در جامعه اسلامی، نقشی بسیار مخرب و زیانبار است. حساسیت قرآن به این دسته از شهروندان به خوبی نشان می‌دهد که نمی‌توان به صرف شهروندی با همه افراد جامعه یکسان برخورد کرد و حقوق یکسانی را برای همگان به طور مطلق قائل شد؛ بلکه می‌بایست ملاحظاتی در نحوه تعامل با دسته‌هایی از افراد جامعه اعمال کرد.
مجالست با بدان در فضای مجازی

مجالست با بدان در فضای مجازی

فضاي مجازي هرچند که به نظر مي رسد که مجاز باشد و حقيقت نيست، ولي اگر دقت شود معلوم مي شود که حقيقت است نه مجاز؛ زيرا فضايي که امروز از آن به مجازي ياد مي شود، جلوه اي از دنياي حقيقي و واقعي است.
نقل 80 حدیث مُسلّم از ائمه اطهار(ع)

نقل 80 حدیث مُسلّم از ائمه اطهار(ع)

حجت‌الاسلام ناصر رفیعی نکات و مصادیق برجسته‌ای از بُعد ولایتمداری و جایگاه علمی حضرت عبدالعظیم الحسنی(ع)بیان کرده است که در ذیل می‌آید.
نسبت عدالت و آزادی در انديشه شهيد مطهری

نسبت عدالت و آزادی در انديشه شهيد مطهری

نسبت ميان دو واژه «آزادي» و «عدالت» و شيوه اعمال توازن بين اين دو مفهوم همواره از بحث‌هاي مناقشه برانگيز در ميان انديشمندان سياسي طول تاريخ بوده است.
قرآن و جریان نفوذ

قرآن و جریان نفوذ

نفوذ به معنای رخنه است.

پر بازدیدترین ها

No image

نحوه های مختلف شـروع کلاس توسط مربی

در این بخش "شـروع ها" در جهت آموزش کلاسداری مطرح می شود.
No image

ذكر مصیبت امام حسین علیه السلام : امام حسین(ع) تنها در صحرای کربلا

ذکر مصیبت امام حسین علیه السلام با موضوع امام حسین(ع) تنها در صحرای کربلا
No image

سخنرانی استاد فرحزاد با عنوان آماده شدن برای سفر آخرت

سخنرانی استاد فرحزاد با عنوان آماده شدن برای سفر آخرت در رابطه با موضوع اخلاق در این قسمت قرار دارد.
Powered by TayaCMS