2 تیر 1394, 13:12
ریشه های اولیه برخی از انحرافات و جرائم جنسی را می بایست در عدم رعایت قوانین و مقررات فقهی و حقوقی طراحی شده از سوی شرع مقدس اسلام در روابط اجتماعی زنان و مردان دانست. با نگاهی به ضوابط و توصیههای موجود در اندیشه و متون اسلامی میتوان یافت که اسلام با آیندهنگری هوشمندانهای از طریق الزام پیروان خویش به دستورات سعادت بخش خانوادگی و اجتماعی، تمامی پرتگاههای منجر به سقوط در سراشیبیی انحرافات و جرائم جنسی را در نظام خانوادگی و اجتماعی را ترسیم کرده و حضور در آنجاها را مسدود کرده است. از این رو میتوان ادعا کرد که پناه بردن به قوانین دینی، رمز نجات از آسیبها و چالشهای جنسی جامعه خواهد بود.
از این رو براساس تعالیم قرآن مجید و احادیث ائمه معصومین (ع)، تعدادی از این توصیههای پیشگیرانه را که موجب سلامت روانی و حفظ حریمهای خانوادگی جامعه می گردد، مرور میکنیم.
البته چه بسا در برخی مواقع لازم است که زنان در مقابل تعدادی از بستگان محرم نیز مراعات پوشش را بنمایند.
همچنین لازم به ذکراست که رعایت وقار و حیاء در پوشش و انتخاب لباس مناسب علاوه برزنان، بر مردان هم ضروری است.
راه رفتن در معابر عمومی و یا در مجالس و میهمانیها چنانچه همراه با حرکات زاید و رفتارهای تحریک کننده جنسی باشد، از دیدگاه برخی مردان بمنزله مجوز ارتباط و حضور در حریم خصوصی وی تلقی شده و چه بسا نتایج مخربی برای آن زن داشته باشد.
گاه جنایتهاى بزرگ از یک سخن وسوسهانگیز و لبخند معنادار و ارتباط نابجا شروع شده است. پروندههاى فراوانى در دادگاهها و محاکم قضایی وجود دارد که عشوهگرى یا طنّازى یک زن عامل ارتباط نامشروع گشته و سرانجام منجر به یک ماجرای جنایی و قتل شده است.
در بسیاری از مواقع ، پس از حضور دو فرد نامحرم در یک خانه یا مکان خلوت دیگر با هر بهانه و انگیزهای ، چه بسا نفر سوم در بین آندو شیطان باشد که در این صورت وجود هر اتفاق ناگواری بعید نمیباشد. بهترین راه در چنین وضعیتی ترک کردن آن جلسه و مکان دو نفری و خلوت خواهد بود.
توجه به توصیه امام علی 7در باره صفات سهگانه زنان علت برخی از این محدویتها را بخوبی روشن میکند:
« بهترین صفات زنان، بدترین صفات مردان است. تکبر، ترس، بخیل بودن. زیرا هرگاه زن دارای تکبر باشد، در مقابل بیگانگان سرتسلیم فرود نمی آورد و هرگاه بخیل باشد از اموال خود و همسرش بخوبی محافظت میکند و هرگاه ترسو باشد، خود را از تمام آسیهای احتمالی رهایی میبخشد.»
عدم فرق نهادن بین شجاعت و حماقت و بین تواضع و تکبرو بین خوشرفتاری و سبکسری از سوی برخی دختران و زنان موجب شده است تا عدهای از آنان ناخواسته در گرداب و بحرانهای بی آبرویی و بیعفتی واقع شده وازاین رهگذر هزینههای سنگین اجتماعی و خانوادگی را پرداخت کنند.
این گونه توصیهها نشان میدهد که اسلام علاوه برنفی ارتباطات فیزیکی، دیداری وگفتاری با نامحرمان، ارتباط و تعامل عاطفی بین زنان و مردان نامحرم را ناپسند
میشمارد و خواهان محدود شدن ارضای نیازهای عاطفی زن و مرد در کانون خانواده است.
غیرت یکی ازاخلاق حمیده وملکات فاضله است و آن عبارت است از: دگرگونی حالت انسان از حالت عادی واعتدال، به طوری که انسان را برای دفاع و انتقام از کسی که به یکی از مقدساتش اعم از دین، ناموس و یا جاه و امثال آن تجاوز کرده، از جای خود حرکت میدهد. غیرت یکی از امور فطری است و اسلام هم دینی است که براساس فطرت تشریع شد و آن مقداری که در حیات بشر لازم و ضروری است معتبر و واجب است. البته غیرتورزی وتعصب نابجا به شدّت نکوهش شده است.(همان؛ ج 14، ص 175)
سکوت و بیتفاوتی در مقابل زیر پا نهادن ارزشهای دینی و انسانی با فرهنگ اسلامی سازگار نیست؛ چون در تعالیم دین و متون روایی بر حفظ موازین شرع، بسیار تأکید شده است. در حقیقت روحیهی دینی با غیرت پیوند خورده و بیغیرتی، مساوی با ضعف اعتقادات دینی یا بیدینی است.
پیامبر اکرم(صلی الله و علیه و آله)فرمودند: سوگند به ذات پاک خداوند که چند نفروارد بهشت نمیشوند، از جمله انسان بیغیرت و انسان دیوّث (کسی که در ناموسداری وعفت بیتفاوت باشد).
http://kolbeparvaz.persianblog.ir
منبع:پژوهه تبلیغ
کتابخانه هادی
پژوهه تبلیغ
ارتباطات دینی
اطلاع رسانی
فرهیختگان