13 آذر 1395, 20:46
مسئله این است که آیا جنبشهای معنوی نوظهور در جنگ نرم علیه نظام جمهوری اسلامی ایران نقش و کارکردی دارند؟ ادیان جدید و معنویت های نوظهور با تکثرگرایی، شک گرایی، احساسگرایی، ناعقل گروی و خودمحور معنوی، فرهنگ دینی را دگرگون میکنند و فرهنگ سیاسی برآمده از آن را ـ که پشتوانة نظام جمهوری اسلامی است ـ تغییر میدهند.
جنبشهای معنوی نوپدید با هدف گرفتن طبقة مرفه در شهر تهران توانستند زمینة اغتشاشات پس از انتخابات 88 را در مردم شمال و غرب تهران به وجود آورند. افرادی که از جنبش های معنوی نوظهور اثر پذیرفتند، در تشخیص حق و باطل و دشمن شناسی، حفظ اصالت معانی نمادهای دینی و کنشهای عقلانی با مشکل مواجه شدند.
جنبشهای معنوی نوپدید در جامع های دینی مثل ایران، امکان موفقیت زیادی دارند و میتوانند افراد زیادی را به خود جلب کنند. مهاجمان جنگ نرم در اغتشاشات بعد از انتخابات 88 به کارایی نمادهای دینی در حرکت علیه نظام پی بردند و در برنامه های بعدی خود بیش از پیش از این قابلیت استفاده خواهند کرد.
واژگان کلیدی: جنگ نرم، فرهنگ دینی، فرهنگ سیاسی، جنبشهای معنوی نوپدید، طبقه مرفه، تکثرگرایی، شکگرایی، احساسگرایی، ناعقلگروی، خودمحوری معنوی.
جهت دانلود متن کامل مقاله، روی «دانلود» کلیک فرمایید.
یادداشت | رضا طراوت
یادداشت | سعید احمدی
یادداشت | حبیبالله اسداللهی
کتابخانه هادی
پژوهه تبلیغ
ارتباطات دینی
اطلاع رسانی
فرهیختگان