دانشنامه پژوهه بزرگترین بانک مقالات علوم انسانی و اسلامی

ارزش و فضیلت انتقادپذیری در کلام امام هادی (ع)

No image
ارزش و فضیلت انتقادپذیری در کلام امام هادی (ع)

انتقاد پذيري، امام هادي(ع)

دكترمحمد رضا جواهری

امام‌هادی علیه‌السلام به یکی از دوستان خویش فرمودند: فلانی را عتاب و توبیخ کن و به او بگو: هرگاه خداوند برای بنده‌ای خیر بخواهد، چون توبیخ شود بپذیرد. مطابق این رهنمود الهی امام دهم باید در بین دوستان صراحت و صداقت در اعتراض بر گفتار و رفتارهای نادرست یکدیگر حاکم باشد و بی‌محافظه‌کاری و مصلحت‌جویی برای رشد و رستگاری یکدیگر تلاش نمایند.

هر انسانی در راه رشد و کمال، نیازمند بهره‌برداری از انتقادات هشدارها یادآوری‌ها اعتراضات، عتاب‌ها و سرزنش‌های دیگران است. گردن‌فرازی، فخرفروشی، نفاق، بی‌اعتقادی به ارزش‌های دینی، غرور، تکبر، خودخواهی، خودپسندی و نادانی مانع پذیرش انتقادات است.‌

‌«انتقاد پذیری» یک اصل سرنوشت‌ساز و مهم اخلاقی و یک ارزش در مجموعه عناصر پیشرفت و کمال است. وظیفه عمومی مسلمانان آیینه بودن است. باید شفاف و روشن عیب و نقص هم را بازگو نمایند تا برطرف گردد. البته انتقاد دو رکن دارد: انتقادگر و انتقادپذیر. ‌اگر انتقاد ‌کننده آداب انتقادگری را رعایت نماید و دلسوزی و صداقت و خیرخواهی‌اش بر انتقاد شونده روشن باشد، احتمال اثرگذاری‌اش بیشتر می‌شود. آفت بزرگ عموم اقشار به ویژه کارگزاران و مدیران کشور، عدم پذیرش انتقاد است. یکی از ریشه‌های عقب ماندگی و مشکلات جامعه انتقادناپذیری است.‌‌ رواج روحیه تملق و چاپلوسی و ستایش‌گری و کرنش‌خواهی در میان مدیران کشور باعث نفی و انزوای مصلحان بیدار و منتقدان هوشیار و آگاه و مخلص است. در این میان کشور و مردم ضرر خواهند کرد و حکومت اسلامی و انقلاب شکوهمند اسلامی صدمه می‌بیند و همه در پیشگاه خدای متعال مسئول خواهند بود.‌

‌ باید نظارت ملی و امر به معروف و نهی از منکر و انتقادگری در فرهنگ مردم جان گیرد و انتقادگری و انتقادپذیری نهادینه شود. با انتقاد باید مشکلات و موانع رشد آشکار گردد و راهکارهای برطرف شدن آنها شناسایی شود و اهداف و آرمان‌های مقدس انقلاب اسلامی تحقق یابد و حکومت ایران در جایگاه اسوه و نمونه برتر برای کشورهای اسلامی قرار گیرد.‌

انتقادناپذیری و بلکه آزار و سرکوب منتقدان و اعتراض بر انتقادگران و سرانجام بی‌اثر شدن انتقادها موجب کم شدن حساسیت‌ها و ناامیدی دلسوزان کشور می‌گردد. با مرگ انتقاد، جامعه از نشاط و پویایی و تحرک و احساس مسئولیت و بیداری و روح پایدار سازندگی تهی می‌شود و گرفتار انفعال بی‌حالی تنبلی فکری و تعطیلی خرد و اندیشه‌ورزی خواهد شد و این آفت بسیاربزرگ و خطرناک برای تداوم انقلاب اسلامی و برای جامعه در حال توسعه همه جانبه و برای وصول به تمدن اسلامی شیعی است.

قبول عتاب خیر الهی، لزوم انتقادپذیری

پیامبراعظم ــ صلی الله علیه وآله وسلم ــ و امامان علیهم السلام، راههای رشدو کمال و فلاح و خوشبختی را به بشریت نشان داده‌اند. آموزه‌های دینی معصومین علیهم السلام، سراسر زندگی و تمام ابعاد نیازهای انسان را فرا گرفته است. ضرورت انتقاد و عتاب و لزوم انتقادپذیری و قبول عتاب یکی از اصول ارزش‌های اخلاق اسلامی است. امامان علیهم‌السلام اصحاب خویش را به عتاب و انتقاد از یکدیگر و بر پذیرش عتاب و انتقاد فراخوانده‌اند.

حسن بن شعبه حرانی نقل کرده است: «قال علیه السلام لبعض موالیه:

عاتب فلانا و قل له ان الله اذا اراد بعبد خیرا اذا عوتب قبل.

امام ‌هادی علیه‌السلام به یکی از دوستان خویش فرمودند: فلانی را عتاب و توبیخ کن! و به او بگو: هرگاه خداوند برای بنده‌ای خیر بخواهد چون توبیخ شود بپذیرد.»

مطابق این رهنمود الهی، امام دهم باید در بین دوستان صراحت و صداقت در اعتراض بر گفتار و رفتارهای نادرست یکدیگر حاکم باشد و بی‌محافظه‌کاری و مصلحت‌جویی برای رشد و رستگاری یکدیگر تلاش نمایند. انتقاد، عتاب، سرزنش، ملامت و توبیخ نیز همانند تشویق و تشکر لازم است. از این رو امام به یکی از دوستان خویش امر می‌کنند که دوست دیگر را عتاب و توبیخ نماید. قطعاً رفتار و گفتار نادرست و باطل و کار حرام او امام معصوم را به دستور و فرمان بر توبیخ وادار نموده است.‌‌

امام در همین فرمان الهی علاوه بر دستور به توبیخ دیگری به او امر می‌نمایند که اهمیت و ارزش پذیرش توبیخ و انتقادپذیری را هم به وی ابلاغ کند. انتقادپذیری و توبیخ‌پذیری و نرنجیدن از توبیخ و انتقاد بجا، خیرالهی است و هرکس خدای حکیم خیر او را بخواهد انتقادپذیر می‌گردد. بنابراین انتقادپذیری نشانه خیرالهی و رشد معنوی و کمال دینی است. ‌

مدیران و کارگزاران جمهوری اسلامی باید توبیخ‌های مؤمنان، انتقادهای فرزندان انقلاب و عتاب دلسوزان را با جان و دل بپذیرند و برای احساس مسئولیت منتقدان ارزش فراوان قائل شوند. رئیسان و مسئولان باید بدانند که احترام آنان نسبت به انتقادکنندگان خویش نه تنها مقام آنان را پایین نمی‌آورد بلکه علامت خیرخواهی خدای متعال برآنان است. انتقادپذیری و قبول عتاب و سرزنش مؤمنان، دستور امام‌هادی (ع) به شیعیان و پیروان اهل بیت (علیهم‌السلام) است.

در حدیث دیگری امام ‌هادی(ع) فرموده‌اند:

«العتاب مفتاح‌المقال و العتاب خیر من الحقد»

عتاب و انتقاد، کلید گفتگو است و عتاب بهتر از کینه بر دل گرفتن است.

مطابق این حدیث شریف، گرچه عتاب و سرزنش و ملامت باعث گفتگو و بگو مگو و جدال است، اما بهتر از نگفتن و به دل بردن و کینه‌ورزی است. بنابر این نباید از عتاب و سرزنش بجا و مناسب روی برگرداند و آن را به دل برد؛ زیرا به حقد و کینه و عقده‌های متراکم تبدیل می‌گردد و سرانجام به انفجار می‌رسد.

نصیحت‌پذیری نیاز مؤمنان

هر انسان باایمانی نیازمند خیرخواهی، نصیحت و انتقاد دیگران است. ارتباطات و تعاملات مؤمنان باید براساس نصیحت و خیرخواهی برای یکدیگر استوار گردد. اشتباه وگناه در گفتار و رفتار غیر معصوم راه پیدا می‌کند؛ بنابر این انتقادگری و انتقادپذیری از احتیاجات مؤمنان برای اصلاح گفتار و رفتار در راه تقرب به خدای متعال است.

امام جواد(ع) پدر امام‌هادی(ع)، در بیان احتیاجات مؤمن فرموده‌اند:

«المؤمن یحتاج الی ثلاث خصال: توفیق من الله و واعظ من نفسه و قبول ممن ینصحه»

مؤمن نیازمند سه خصلت است: توفیق الهی و واعظ درونی و قبول و پذیرش سخن از کسی که او را نصیحت می‌نماید. ‌

براساس این حدیث شریف، هر مؤمنی محتاج نصیحت پذیری است. انتقادپذیری مؤمنان سفارش بزرگان دین و مذهب است. هیچکس نباید خود را از نصیحت و انتقاد بی‌نیاز بداند. زیرا انتقادپذیری از نیازهای اساسی هر مؤمن در راه کمال است. نصیحت‌پذیری، عیب‌شناسی و نشاط و پویایی در جهت رفع عیب‌هاست و آثار سازنده و سودمند زیادی دارد. واژه «نصیحت» که در آن خلوص، صداقت، صافی و پاکی نهفته است؛ رسالت انتقادگران را یادآوری می‌نماید و شیوه و ادب انتقاد را نشان می‌دهد. انتقاد اگر ویژگی‌های نصیحت را دارا شود قطعاً آثار بیشتری خواهد داشت.

این موضوعات را نیز بررسی کنید:

جدیدترین ها در این موضوع

اهمیت شعار سلاح هسته‌ای ندادن در اذهان عمومی

اهمیت شعار سلاح هسته‌ای ندادن در اذهان عمومی

در تقابل ایران با اسرائیل و آمریکا، همیشه گزینه حمله اتمی چالش‌برانگیز بوده و هست. عده‌ای می‌گویند: وقتی آمریکا و اسرائیل به عنوان دشمن اصلی ما سلاح اتمی دارند و تجربه نشان‌داده، اگر لازم شود هیچ تعارفی در استفاده از آن ندارند، پس ما هم باید سلاح اتمی داشته باشیم.
باغ خسروشاهی

باغ خسروشاهی

کی از شبهاتی که در سال‌های اخیر سبب تحریف امام در ذهن نسل جوان شده است این ادعا است که برخی می‌گویند امام در باغ‌های بزرگ و مجلل اطراف جماران زندگی می‌کردند و بااین‌وجود در رسانه‌ها به مردم یک‌خانه کوچک و ساده به‌عنوان محیط زندگی ایشان نمایش داده می‌شد
دوگانه نهضت و نظام

دوگانه نهضت و نظام

برخی دوگانه‌ها را ابتدا درک نمی‌کنیم ولی به مرور که مشغول کاری علمی می‌شویم یا طرحی عملی را به پیش می‌بریم متوجه آن می‌شویم و بعد بر سر آن دو راهی به انتخابی خاص دست می‌زنیم.
چرا ظهور حاج قاسم، خارج از نظم جمهوری اسلامی امکان تاریخی ندارد؟

چرا ظهور حاج قاسم، خارج از نظم جمهوری اسلامی امکان تاریخی ندارد؟

شهید سلیمانی بی‌شک در زمره شخصیت‌هایی است که جامعه ایرانی بشدت از وی متأثر خواهد بود. احتمالاً در طول تاریخ هیچ بدرقه‌ای به میزان تشییع پیکر او شکوهمند نبوده است.
آب و برق مجانی می‌شود!

آب و برق مجانی می‌شود!

پر بازدیدترین ها

راههای رسیدن به آرامش روانی از نگاه قرآن

راههای رسیدن به آرامش روانی از نگاه قرآن

قرآن کریم که بزرگترین معجزه پیامبراکرم(ص) است و تمام آنچه را که بشر برای هدایت نیاز داشته ودر آن آمده است، کاملترین نسخه برای آرامش روح است.
تعامل اعراب مسلمان و ایرانیان ʆ) نقش امام حسن(ع) و امام حسین(ع) در فتح ایران

تعامل اعراب مسلمان و ایرانیان (6) نقش امام حسن(ع) و امام حسین(ع) در فتح ایران

این نوشتار در نقد سلسله مقالاتی است که فتح ایران توسط اعراب مسلمان را یکی از مقاطع تلخ تاریخ معرفی نموده‌اند.
چرا ظهور حاج قاسم، خارج از نظم جمهوری اسلامی امکان تاریخی ندارد؟

چرا ظهور حاج قاسم، خارج از نظم جمهوری اسلامی امکان تاریخی ندارد؟

شهید سلیمانی بی‌شک در زمره شخصیت‌هایی است که جامعه ایرانی بشدت از وی متأثر خواهد بود. احتمالاً در طول تاریخ هیچ بدرقه‌ای به میزان تشییع پیکر او شکوهمند نبوده است.
Powered by TayaCMS