دانشنامه پژوهه بزرگترین بانک مقالات علوم انسانی و اسلامی

از فضایل سالار شهیدان

No image
از فضایل سالار شهیدان

از فضايل سالار شهيدان

زهرا نقوی

حضرت حسین (ع) تربیت یافته و پرورش یافته مکتب نبوی بود. پیغمبر اسلام می‌خواست نسل او و امامت از ذریه حسین(ع) باقی بماند و حسین(ع) در بقای تعلیمات عالیه اسلام نقش مهمی را ایفا نماید و لذا هر چه از امور اسرار عالم غیب در دل بزرگوارش جا گرفته بود یک جا به روان کودک خود آموخت و او را چنان پرورش داد که طراوت خردسالی و تازگی ولادت را با پیکر سالخوردگی و حقیقت معنوی به هم آمیخت. آنچه دست قدرت الهی در صفحه پاکدل حبیبش نگارش داده بود، پیغمبر اکرم(ص) در مقابل لوح خاطر حسین قرار داد و منعکس ساخت. نگارش خاطر پهناور دل او دوستی و ایمان به معنی حقیقی بود که از گهواره پرورشگاه پیغمبر یک آرامشی مشحون به جوش و خروش معنوی در حسین(ع) ایجاد کرد و اثر این تعلیم آن بود که زنگ کدورات گمراهی را از قلوب مردم بزداید.

حضرت امام حسین(ع) بر پای رسول خدا(ص) جای داشت، پیغمبر(ص) او را می‌بوسید و می‌فرمود: تو سید پسر سید و پدر ساداتی و امام پسر امام و پدر امامانی و حجت پسر حجت و پدر حجت‌های خدایی. از صلب تو نه تن امام پدید آیند و نهم ایشان قائم آل محمد(ع) است. ‌شخصیت امام حسین(ع) روی صفات فاضله بود که در تمام عمر در ایشان دیده می‌شد. او مهمان را گرامی می‌داشت. سائل را محروم نمی‌کرد، صله ارحام می‌نمود، پشتیبان ضعفا و دوست ایتام بود، با فقرا مجالست و معاشرت داشت و آنها را گرامی می‌داشت.

روایت شده که روزی امام حسین (ع) به جمعی از مساکین گذشت که عباهای خود را افکنده بودند و نان خشکی در پیش داشتند و می‌خوردند، چون حضرت را دیدند او را دعوت کردند، حضرت از اسب خویش فرود آمد و فرمود: خداوند متکبران را دوست نمی‌دارد و نزد ایشان نشست و با ایشان تناول فرمود، پس به ایشان فرمود: چون من دعوت شما را اجابت کردم، شما نیز اجابت من کنید، سپس ایشان را به خانه برد و به جاریه خویش فرمود که هر چه برای مهمانان عزیز ذخیره کرده ای حاضر ساز و ایشان را ضیافت کرد و انعامات و نوازش کرده و روانه فرمود. همچنین روایت شده که چون امام حسین (ع) شهید شد بر پشت بدن مبارک آن حضرت پینه ها دیدند، از حضرت امام سجاد پرسیدند که این چه اثر است. فرمود: از بس که انبان‌های طعام و دیگر چیزها بر پشت مبارک کشید و به خانه زن‌های بیوه و فقرا برد، این پینه ها پدید گشت.

در احادیث معتبره از طرق خاصه و عامه روایت شده است که بسیار بود که حضرت فاطمه(س) در خواب بود و حضرت حسین در گهواره می‌گریست و جبرئیل گهواره آن حضرت را می‌جنبانید و با او سخن می‌گفت و او را ساکت می‌گردانید، چون فاطمه(س) بیدار می‌شد می‌دید که گهواره حسین(ع) می‌جنبد و کسی با او سخن می‌گوید و لکن شخصی نمایان نیست.

چون از حضرت پیغمبر (ص) می‌پرسید می‌فرمود او جبرئیل است.از حضرت امام حسین احادیث و سخنان ارزنده ای باقیمانده است: «ایاک و ظلم من لایجد علیک ناصراً الّا الله» از ستم کردن بر آن کس که جز خدا کسی را ندارد دوری کن. «دراسه العلم لقاح المعرفه» گفتگوی علمی نطفه ازدیاد فهم است. «مجالسه اهل الفسق ریبهٌ» همنشینی با افراد فاسق و لاابالی موجب بدگمانی است. «انّ النّاس عبید الدّنیا، والدّین لعقٌ علی السنتهم، بحوطونه مادرّت معائشیهم فاذا محصّوا بالبلاء قلّ الدّیانون.» مردم بندگان دنیایند و دینداریشان فقط زبانی است تا آنجا با دین همراهند و بر گرد آن می‌چرخند که زندگی مادی آنها را تامین کند و چون گرفتار آزمایش شدند (معلوم می‌شود) که دیندار کم است. «من جاد ساد، و من بخل رذل» کسی که بخشنده باشد بزرگ شود و هر که بخیل و تنگ نظر باشد خوار شود.

این موضوعات را نیز بررسی کنید:

جدیدترین ها در این موضوع

اهمیت شعار سلاح هسته‌ای ندادن در اذهان عمومی

اهمیت شعار سلاح هسته‌ای ندادن در اذهان عمومی

در تقابل ایران با اسرائیل و آمریکا، همیشه گزینه حمله اتمی چالش‌برانگیز بوده و هست. عده‌ای می‌گویند: وقتی آمریکا و اسرائیل به عنوان دشمن اصلی ما سلاح اتمی دارند و تجربه نشان‌داده، اگر لازم شود هیچ تعارفی در استفاده از آن ندارند، پس ما هم باید سلاح اتمی داشته باشیم.
باغ خسروشاهی

باغ خسروشاهی

کی از شبهاتی که در سال‌های اخیر سبب تحریف امام در ذهن نسل جوان شده است این ادعا است که برخی می‌گویند امام در باغ‌های بزرگ و مجلل اطراف جماران زندگی می‌کردند و بااین‌وجود در رسانه‌ها به مردم یک‌خانه کوچک و ساده به‌عنوان محیط زندگی ایشان نمایش داده می‌شد
دوگانه نهضت و نظام

دوگانه نهضت و نظام

برخی دوگانه‌ها را ابتدا درک نمی‌کنیم ولی به مرور که مشغول کاری علمی می‌شویم یا طرحی عملی را به پیش می‌بریم متوجه آن می‌شویم و بعد بر سر آن دو راهی به انتخابی خاص دست می‌زنیم.
چرا ظهور حاج قاسم، خارج از نظم جمهوری اسلامی امکان تاریخی ندارد؟

چرا ظهور حاج قاسم، خارج از نظم جمهوری اسلامی امکان تاریخی ندارد؟

شهید سلیمانی بی‌شک در زمره شخصیت‌هایی است که جامعه ایرانی بشدت از وی متأثر خواهد بود. احتمالاً در طول تاریخ هیچ بدرقه‌ای به میزان تشییع پیکر او شکوهمند نبوده است.
آب و برق مجانی می‌شود!

آب و برق مجانی می‌شود!

پر بازدیدترین ها

راههای رسیدن به آرامش روانی از نگاه قرآن

راههای رسیدن به آرامش روانی از نگاه قرآن

قرآن کریم که بزرگترین معجزه پیامبراکرم(ص) است و تمام آنچه را که بشر برای هدایت نیاز داشته ودر آن آمده است، کاملترین نسخه برای آرامش روح است.
تعامل اعراب مسلمان و ایرانیان ʆ) نقش امام حسن(ع) و امام حسین(ع) در فتح ایران

تعامل اعراب مسلمان و ایرانیان (6) نقش امام حسن(ع) و امام حسین(ع) در فتح ایران

این نوشتار در نقد سلسله مقالاتی است که فتح ایران توسط اعراب مسلمان را یکی از مقاطع تلخ تاریخ معرفی نموده‌اند.
چرا ظهور حاج قاسم، خارج از نظم جمهوری اسلامی امکان تاریخی ندارد؟

چرا ظهور حاج قاسم، خارج از نظم جمهوری اسلامی امکان تاریخی ندارد؟

شهید سلیمانی بی‌شک در زمره شخصیت‌هایی است که جامعه ایرانی بشدت از وی متأثر خواهد بود. احتمالاً در طول تاریخ هیچ بدرقه‌ای به میزان تشییع پیکر او شکوهمند نبوده است.
Powered by TayaCMS