دانشنامه پژوهه بزرگترین بانک مقالات علوم انسانی و اسلامی

ایدئولوژی اسلامی بدون هیچ گرایش انحرافی

مرحوم استاد شهیدمطهری باصراحت، ایدئولوژی اسلامیِ متکی به متون اسلامی و بدون هیچ گرایش به چپ و راست را مطرح می‌نمود.
ایدئولوژی اسلامی بدون هیچ گرایش انحرافی
ایدئولوژی اسلامی بدون هیچ گرایش انحرافی

نویسنده: حضرت آیت‌الله سید علی خامنه‌ای

مرحوم استاد شهیدمطهری باصراحت، ایدئولوژی اسلامیِ متکی به متون اسلامی و بدون هیچ گرایش به چپ و راست را مطرح می‌نمود.

مرحوم شهیدمطهری از اول حساسیت عجیبی روی تفکر التقاطی داشت و آن وقت که همه با تفکرات التقاطی، برخوردهای سطحی داشتند، او با کمال سخت‌گیری روی جابه‌جایی این تفکر می‌ایستاد و آن را مردود می‌شمرد که در این زمینه نمونه‌های بی‌شماری از ایشان به یاد دارم. در همان جلسه‌ای که گفتم قرار شده بود که شرکت‌کنندگان هر کدام که آمادگی دارند متنی را به‌عنوان زمینه‌ی جهان‌بینی اسلام تهیه کنند، چند نفر متنی تهیه کردند از جمله‌ی آن چند نفر یکی من بودم. در این متن ویژگی‌های اندیشه‌ی اسلامی را ذکر کرده بودم: اندیشه‌ی اسلامی، ضد استعماری، ضد استبدادی و در آخر اضافه کرده بودم اندیشه‌ی اسلامی، ضد الحادی است. یادم نمی‌رود که ایشان از این قسمت خیلی خوش‌شان آمده بود و بارها به خود من گفتند که این نکته‌ی ضد الحادی، نکته دقیق و بسیار ظریفی بود که شما مطرح کردید؛ زیرا هر اندیشه‌ای، هر فصلی از فصول جهان‌بینی که اندک گرایش به زمینه‌های تفکر الحادی داشته باشد، جزء جهان‌بینی اسلامی نیست.

ایشان هنگامی که به مشهد آمدند، گاهی اوقات به منزل ما وارد می‌شدند؛ البته ایشان در مشهد آشنا داشتند و جا و مکان هم داشتند، منتهی به‌خاطر علاقه‌ای که من به ایشان داشتم و خودشان هم این علاقه را می‌دانستند، مستقیماً به منزل ما می‌آمدند. اطاقی که ایشان شب‌ها می‌خوابیدند، با یک در فاصله داشت، با اطاقی که من شب می‌خوابیدم. ایشان همیشه وقت خواب مقید بود به خواندن قرآن. نیمه‌ شب صدای ایشان را شنیدم که در هنگام تهجد و نماز شب‌خواندن گریه می‌کردند. البته نماز شب‌خوان زیاد داریم؛ اما نماز شب‌خوانی که در آن نیمه‌ی شب با آن حال اشک بریزد و گریه کند کم داریم. بعدها از دوستان قدیمی ایشان مثل آقای منتظری و دیگران شنیدیم که ایشان از همان زمان طلبگی هم نماز شب می‌خوانده و اهل تهجد بوده‌اند.

تا سال 49 و 50 خیلی مسائل انحرافی در محیط مبارزه به چشم نمی‌خورد. وقتی که منافقین دستشان را رو کردند و نوشته‌های ایدئولوژیک آن‌ها کم‌کم پخش شد، آقای مطهری بیش از همه حساسیت نشان داد، چون من به یاد دارم که در سال 51 تلاش فراوانی شد که امام را وارد کنند که این حرکت جوان‌ها را تایید کنند که به نام «مجاهدین» و... بودند، اما امام سخت ابا کردند و یک بار کتاب‌های مجاهدین را خوانده بودند و گفته بودند این‌ها همان حرف‌های لنین و ارانی است، پس حرف‌های شما کدام است؟ مرحوم مطهری در معرفی این‌ها به امام نقش داشتند و خودشان آن‌قدر حساسیت نشان دادند تا عملا کنار کشیدند و آن ‌وقت مجاهدین ایشان را متهم کردند به این‌که سازش‌کارند و اهل مبارزه نیستند و حال اینکه کنارکشیدن ایشان حساسیت ایشان را نشان می‌داد و مؤثر و مفید هم واقع شد. ایشان در آن موقع کار ایدئولوژیک‌شان را زیاد کردند، اثرش این بود که در سه، چهار سال بعد حقانیت حرکت ایشان روشن شد و حرکت صحیح اسلامی دوباره از سال 54 رو به رشد رفت و کم‌کم خط امام تبلور یافت.

این موضوعات را نیز بررسی کنید:

جدیدترین ها در این موضوع

اهمیت شعار سلاح هسته‌ای ندادن در اذهان عمومی

اهمیت شعار سلاح هسته‌ای ندادن در اذهان عمومی

در تقابل ایران با اسرائیل و آمریکا، همیشه گزینه حمله اتمی چالش‌برانگیز بوده و هست. عده‌ای می‌گویند: وقتی آمریکا و اسرائیل به عنوان دشمن اصلی ما سلاح اتمی دارند و تجربه نشان‌داده، اگر لازم شود هیچ تعارفی در استفاده از آن ندارند، پس ما هم باید سلاح اتمی داشته باشیم.
باغ خسروشاهی

باغ خسروشاهی

کی از شبهاتی که در سال‌های اخیر سبب تحریف امام در ذهن نسل جوان شده است این ادعا است که برخی می‌گویند امام در باغ‌های بزرگ و مجلل اطراف جماران زندگی می‌کردند و بااین‌وجود در رسانه‌ها به مردم یک‌خانه کوچک و ساده به‌عنوان محیط زندگی ایشان نمایش داده می‌شد
دوگانه نهضت و نظام

دوگانه نهضت و نظام

برخی دوگانه‌ها را ابتدا درک نمی‌کنیم ولی به مرور که مشغول کاری علمی می‌شویم یا طرحی عملی را به پیش می‌بریم متوجه آن می‌شویم و بعد بر سر آن دو راهی به انتخابی خاص دست می‌زنیم.
چرا ظهور حاج قاسم، خارج از نظم جمهوری اسلامی امکان تاریخی ندارد؟

چرا ظهور حاج قاسم، خارج از نظم جمهوری اسلامی امکان تاریخی ندارد؟

شهید سلیمانی بی‌شک در زمره شخصیت‌هایی است که جامعه ایرانی بشدت از وی متأثر خواهد بود. احتمالاً در طول تاریخ هیچ بدرقه‌ای به میزان تشییع پیکر او شکوهمند نبوده است.
آب و برق مجانی می‌شود!

آب و برق مجانی می‌شود!

پر بازدیدترین ها

تعامل اعراب مسلمان و ایرانیان ʆ) نقش امام حسن(ع) و امام حسین(ع) در فتح ایران

تعامل اعراب مسلمان و ایرانیان (6) نقش امام حسن(ع) و امام حسین(ع) در فتح ایران

این نوشتار در نقد سلسله مقالاتی است که فتح ایران توسط اعراب مسلمان را یکی از مقاطع تلخ تاریخ معرفی نموده‌اند.
راههای رسیدن به آرامش روانی از نگاه قرآن

راههای رسیدن به آرامش روانی از نگاه قرآن

قرآن کریم که بزرگترین معجزه پیامبراکرم(ص) است و تمام آنچه را که بشر برای هدایت نیاز داشته ودر آن آمده است، کاملترین نسخه برای آرامش روح است.
Powered by TayaCMS