دانشنامه پژوهه بزرگترین بانک مقالات علوم انسانی و اسلامی

بیشترین طلاق در 4 سال نخست زندگی

No image
بیشترین طلاق در 4 سال نخست زندگی

کلمات کلیدی: طلاق، فرهنگ، زندگي، اقتصاد، اعتقادات مذهبي

نویسنده : طهورا نوروزی

بیشترین آمار جدایی زوجین در 4 سال نخست زندگی آنها رخ می‌دهد. طلاق یک آسیب اجتماعی است که امروزه در جوامع مدرن افزایش یافته و در دهه 90 در جوامع غربی اوج گرفت؛ در ایران از دهه 70 به بعد زمانی که جامعه به سمت مدرن شدن پیش رفت، آمار طلاق افزایش یافت. رشد طلاق چند عامل اصلی دارد؛ کاهش سن بلوغ جنسی در جوامع توسعه یافته و در حال توسعه و اینکه افراد در سن پایین‌تری تمایلات جنسی شان بروز پیدا می‌کند و بر اساس این تمایلات ازدواج می‌کنند، رشد طلاق را افزایش می‌دهد در این مواقع با عشق و هوس زودگذر خانواده هایی تشکیل می‌شوند که هرلحظه در معرض فروپاشی قرار دارند. استقلال اقتصادی زنان عاملی برای طلاق است چون زنان زندگی بعد از طلاق را سخت و سیاه ندانسته و با کوچک ترین مسئله زندگی خود را به هم می‌زنند اگر در جامعه فرهنگ اشتغال و استقلال اقتصادی زنان بدون تفهیم فرهنگ دینی که گذشت و ایثار را می‌آموزد ترویج پیدا کند این امرموجب فروپاشی خانواده‌ها می‌شود. روابط آزاد عامل دیگری برای طلاق است هر چقدر جوامع به سمت روابط آزاد و هنجار شکنی‌های ظاهری پیش رود و بی بندوباری رشد پیدا کند خانواده اولین نقطه‌ای است که از این موضوع آسیب می‌بیند. در خانواده‌هایی که اعتقادات مذهبی کمتری دارند آمار طلاق بالاتر است، افت اعتقادات مذهبی عامل دیگری برای طلاق است چرا که اعتقادات مذهبی مسائل اخلاقی بسیاری را به افراد گوشزد می‌کند که این مسائل اخلاقی روحیه گذشت و ایثار را ترویج می‌دهد و این نکات اخلاقی تحمل و طاقت افراد را افزایش داده به گونه‌ای که دیگر مشکلات زندگی آنها را به سمت طلاق سوق نمی‌دهد. تغییر نگرش جوامع و اینکه در گذشته بیان می‌شد «دختر با لباس سفید به خانه بخت رفته و با لباس سفید بر می‌گردد اما امروزه تا به دختری گفته می‌شود بالای چشم تو ابروست برای طلاق آماده می‌شود» عامل دیگری برای طلاق است این تغییر نگرش موجب کاهش زشتی طلاق در جامعه و در میان خانواده‌ها شده است. تفاوت‌های فرهنگی زوجین به ویژه در کلان شهرها در افزایش آمار طلاق تاثیرگذار است، زمانی که افراد با فرهنگ‌های مختلف با یکدیگر ازدواج می‌کنند و از آنجا که شیوه‌های زندگی را به خوبی نمی‌دانند تفاوت‌های فرهنگی یکدیگر را تاب نیاورده و از هم جدا می‌شوند. تغییر نگرش به نقش‌های جنسیتی در خانواده‌ها یکی از عوامل طلاق است.

هم اکنون در خانواده‌ها دیگر زنان وظیفه خود را فقط مادری نمی دانند بلکه به اشتغال پرداخته و در آمد زایی دارند و بخشی از زمان زندگی خود را در محیط کار گذرانده و پولی را به خانه می‌آورند همچنین نقش مردانگی پدر کاهش یافته که این تغییر نگرش به نقش‌های جنسیتی و اینکه زنان نقش مادری را محقر می‌دانند باعث می‌شود آنها در این اختلاط نقش‌ها در زندگی خود دچار مشکل شوند.آگاهی نداشتن زوجین از مهارت‌های زندگی آمار طلاق را افزایش می‌دهد «یک دختر زمانی که می‌خواهدازدواج کند جهیزیه کاملی را با خود می‌برد اما از مهارت هایی که موجب حفظ زندگی او می‌شود هیچ آگاهی ندارد» در حالی که بیشترین میانگین آمار طلاق در زوجین از سال اول تا سال چهارم زندگی مشترک است و آگاهی از مهارت‌های زندگی و همسرداری به حفظ زندگی بخصوص در سال‌های نخست کمک فراوانی می‌کند.اعتیاد، بیکاری و مشکلات اقتصادی عوامل موثر دیگربررشد طلاق در جامعه است اما نکته‌ای که باید به آن توجه ویژه داشت رشد طلاق عاطفی در میان خانواده‌های ایرانی است هم اکنون میانگین صحبت کردن اعضای خانواده بایکدیگر در طول روز 10 تا 15 دقیقه است؛ در طلاق عاطفی ظاهر خانواده سالم است اما این خانواده ریشه ای نداشته و با کوچکترین مشکلی فرو می‌پاشد.

این موضوعات را نیز بررسی کنید:

جدیدترین ها در این موضوع

اهمیت شعار سلاح هسته‌ای ندادن در اذهان عمومی

اهمیت شعار سلاح هسته‌ای ندادن در اذهان عمومی

در تقابل ایران با اسرائیل و آمریکا، همیشه گزینه حمله اتمی چالش‌برانگیز بوده و هست. عده‌ای می‌گویند: وقتی آمریکا و اسرائیل به عنوان دشمن اصلی ما سلاح اتمی دارند و تجربه نشان‌داده، اگر لازم شود هیچ تعارفی در استفاده از آن ندارند، پس ما هم باید سلاح اتمی داشته باشیم.
باغ خسروشاهی

باغ خسروشاهی

کی از شبهاتی که در سال‌های اخیر سبب تحریف امام در ذهن نسل جوان شده است این ادعا است که برخی می‌گویند امام در باغ‌های بزرگ و مجلل اطراف جماران زندگی می‌کردند و بااین‌وجود در رسانه‌ها به مردم یک‌خانه کوچک و ساده به‌عنوان محیط زندگی ایشان نمایش داده می‌شد
دوگانه نهضت و نظام

دوگانه نهضت و نظام

برخی دوگانه‌ها را ابتدا درک نمی‌کنیم ولی به مرور که مشغول کاری علمی می‌شویم یا طرحی عملی را به پیش می‌بریم متوجه آن می‌شویم و بعد بر سر آن دو راهی به انتخابی خاص دست می‌زنیم.
چرا ظهور حاج قاسم، خارج از نظم جمهوری اسلامی امکان تاریخی ندارد؟

چرا ظهور حاج قاسم، خارج از نظم جمهوری اسلامی امکان تاریخی ندارد؟

شهید سلیمانی بی‌شک در زمره شخصیت‌هایی است که جامعه ایرانی بشدت از وی متأثر خواهد بود. احتمالاً در طول تاریخ هیچ بدرقه‌ای به میزان تشییع پیکر او شکوهمند نبوده است.
آب و برق مجانی می‌شود!

آب و برق مجانی می‌شود!

پر بازدیدترین ها

تعامل اعراب مسلمان و ایرانیان ʆ) نقش امام حسن(ع) و امام حسین(ع) در فتح ایران

تعامل اعراب مسلمان و ایرانیان (6) نقش امام حسن(ع) و امام حسین(ع) در فتح ایران

این نوشتار در نقد سلسله مقالاتی است که فتح ایران توسط اعراب مسلمان را یکی از مقاطع تلخ تاریخ معرفی نموده‌اند.
راههای رسیدن به آرامش روانی از نگاه قرآن

راههای رسیدن به آرامش روانی از نگاه قرآن

قرآن کریم که بزرگترین معجزه پیامبراکرم(ص) است و تمام آنچه را که بشر برای هدایت نیاز داشته ودر آن آمده است، کاملترین نسخه برای آرامش روح است.
Powered by TayaCMS