دانشنامه پژوهه بزرگترین بانک مقالات علوم انسانی و اسلامی

خلقت آسمان و زمین در قرآن

قرآن آخرین کتاب آسمانی است که برای هدایت انسان‌ها نازل شده و جنبه‌های اعجاز آن هم در مباحث لفظی و هم در محتوای آن نهفته است.
خلقت آسمان و زمین در قرآن
خلقت آسمان و زمین در قرآن
نویسنده: لیلا مهدوی زادگان

قرآن آخرین کتاب آسمانی است که برای هدایت انسان‌ها نازل شده و جنبه‌های اعجاز آن هم در مباحث لفظی و هم در محتوای آن نهفته است. به نحوی که این کتاب آسمانی معجزه پیامبر خاتم و مسلمانان می‌باشد. علاوه بر اعجاز قرآن، این کتاب آسمانی تمام مسائل و برنامه‌های اساسی را که برای سعادت و کمال انسان لازم است بیان نموده است.

برنامه‌هایی که انسان‌ها با رعایت اصول و احکام آن می‌توانند کل جامعه را به سعادت برسانند.‌

روش قرآن در هدایت بشر، روش تفکر و تدبر می‌باشد. خداوند در اکثر آیات قرآن، انسان‌ها را به تفکر و تعقل دعوت نموده است تا خودشان راه را از چاه بازشناسند. از طرفی بسیاری از آیات با دعوت انسان به تفکر در طبیعت و ذکر اسرار علمی آنها، هم او را به سمت خداشناسی رهنمون ساخته و هم به او درس معاد و اخلاق می‌دهد. قرآن کریم در آیات متعددی انسان را به تفکر و تدبر در مسائل طبیعی و علمی فرا می‌خواند و گاه اشارات علمی به آنها دارد و در واقع مهمترین هدفش از بیان این مسائل، خداشناسی می‌باشد. از طرفی امروزه بررسی مسائل علمی در قرآن بسیار حائز اهمیت بوده و یکی از جنبه‌های اعجاز قرآن را نشان می‌دهد.‌

در این میان پدیده آسمان و زمین، همیشه یکی از مسائل مهم در حیطه علمی بوده به طوری که در آیات بسیاری از قرآن، ویژگی‌های آسمان و زمین و چگونگی خلقت آنها بیان گردیده است و خداوند قدرت بی نهایت خود را از چنین خلقت هایی به انسان نشان داده است. این آیات توجه دانشمندان را به خود جلب نموده است تا آنجا که رشته‌ای از علوم بشری به شناخت آسمان ها، سیارات، زمین و مصادیق آنها اختصاص پیدا کرده و تحت عنوان علم نجوم پا به عرصه علوم نهاد. قرآن کریم نیز در آیات متعددی به این پدیده‌ها توجه علمی داشته و از آنها یاد کرده است که قرن‌ها بعد ازآن علوم کیهان شناسی آن مطالب علمی را کشف نموده و اعجاز و اسرار علمی قرآن را به اثبات می‌رسانند. علاوه بر آن بسیاری از اسرار و رموز آیات قرآنی بعد از پیشرفت علوم و دانش بشری کشف شده است. با همه این اوصاف به دلیل محدودیت قدرت عقل و هوش انسان، نمی‌توان به طور کامل تمام اسرار علمی قرآن را بیان کرد.‌

در قرآن کریم آفرینش آسمان و آغاز جهان چنین بیان گردیده است: «ثمّ استوی الی السّماء و هی دخانٌ». پس آهنگ (آفرینش) آسمان کرد و آن دودی بود. دخان در لغت به معنی چیزی است که به دنبال شعله و لهیب آتش بر می‌خیزد. یعنی آغاز آفرینش آسمان‌ها از توده گازهای گسترده عظیمی بوده است و این نظریه با آخرین تحقیقات علمی در مورد آغاز آفرینش کاملاً هماهنگ است. چنان که امروزه بسیاری از سیارات و اجرام آسمانی از توده‌های گاز تشکیل یافته‌اند.‌

در مورد مراحل خلقت در قرآن کریم در سوره اعراف، یونس، هود و حدید آمده است: «انّ ربّکم الله الّذی خلق السّماوات والارض فی ستّه ایامٍ». در حقیقت پروردگار شما آن خدایی است که آسمان‌ها و زمین را در شش روز آفرید. همچنین در قرآن آمده است: «الله الّذی خلق السّماوات والارض و ما بینهما فی ستّه ایامٍ». خدا کسی است که آسمان‌ها و زمین و آنچه بین آنهاست را در شش روز آفرید.

خداوند در این دو آیه بیان نموده که آسمان و زمین و آنچه را که بین این دو وجود دارد در هفت روز خلق نموده است. این آیات قدرت و علم بی نهایت خداوند را نشان می‌دهد که همواره بشر از فهم و درک آن عاجز است.

مقاله

نویسنده لیلا مهدوی زادگان

این موضوعات را نیز بررسی کنید:

جدیدترین ها در این موضوع

اهمیت شعار سلاح هسته‌ای ندادن در اذهان عمومی

اهمیت شعار سلاح هسته‌ای ندادن در اذهان عمومی

در تقابل ایران با اسرائیل و آمریکا، همیشه گزینه حمله اتمی چالش‌برانگیز بوده و هست. عده‌ای می‌گویند: وقتی آمریکا و اسرائیل به عنوان دشمن اصلی ما سلاح اتمی دارند و تجربه نشان‌داده، اگر لازم شود هیچ تعارفی در استفاده از آن ندارند، پس ما هم باید سلاح اتمی داشته باشیم.
باغ خسروشاهی

باغ خسروشاهی

کی از شبهاتی که در سال‌های اخیر سبب تحریف امام در ذهن نسل جوان شده است این ادعا است که برخی می‌گویند امام در باغ‌های بزرگ و مجلل اطراف جماران زندگی می‌کردند و بااین‌وجود در رسانه‌ها به مردم یک‌خانه کوچک و ساده به‌عنوان محیط زندگی ایشان نمایش داده می‌شد
دوگانه نهضت و نظام

دوگانه نهضت و نظام

برخی دوگانه‌ها را ابتدا درک نمی‌کنیم ولی به مرور که مشغول کاری علمی می‌شویم یا طرحی عملی را به پیش می‌بریم متوجه آن می‌شویم و بعد بر سر آن دو راهی به انتخابی خاص دست می‌زنیم.
چرا ظهور حاج قاسم، خارج از نظم جمهوری اسلامی امکان تاریخی ندارد؟

چرا ظهور حاج قاسم، خارج از نظم جمهوری اسلامی امکان تاریخی ندارد؟

شهید سلیمانی بی‌شک در زمره شخصیت‌هایی است که جامعه ایرانی بشدت از وی متأثر خواهد بود. احتمالاً در طول تاریخ هیچ بدرقه‌ای به میزان تشییع پیکر او شکوهمند نبوده است.
آب و برق مجانی می‌شود!

آب و برق مجانی می‌شود!

پر بازدیدترین ها

راههای رسیدن به آرامش روانی از نگاه قرآن

راههای رسیدن به آرامش روانی از نگاه قرآن

قرآن کریم که بزرگترین معجزه پیامبراکرم(ص) است و تمام آنچه را که بشر برای هدایت نیاز داشته ودر آن آمده است، کاملترین نسخه برای آرامش روح است.
تعامل اعراب مسلمان و ایرانیان ʆ) نقش امام حسن(ع) و امام حسین(ع) در فتح ایران

تعامل اعراب مسلمان و ایرانیان (6) نقش امام حسن(ع) و امام حسین(ع) در فتح ایران

این نوشتار در نقد سلسله مقالاتی است که فتح ایران توسط اعراب مسلمان را یکی از مقاطع تلخ تاریخ معرفی نموده‌اند.
Powered by TayaCMS