دانشنامه پژوهه بزرگترین بانک مقالات علوم انسانی و اسلامی

عوامل مخرب زندگی

No image
عوامل مخرب زندگی

هر انسانی می‌تواند عوامل مخرب زندگی خود را بشناسد و با درایت راهكارهایی را برای آن بیابد و از زندگی خود نهایت لذت را ببرد و دیگران را نیز در آن سهیم كند. زندگی زناشوئی حساسیت‌های خاص خود را دارد و ممکن است عواملی موجب شود انسان زندگی خود را همراه با غم و اندوه تصور كند. برخی عوامل كه موجب خراب شدن زندگی می‌شوند عبارتند از؛

  عصبانیت؛

 عصبانیت یك حس طبیعی است مانند شادی، غم و اندوه. احساسات زمانی بروز می‌كند كه اتفاقی برای فرد رخ می‌دهد.عصبانیت وقتی بروز می‌كند كه فرد احساس كند مثلاً با او به درستی رفتار نشده است. عصبانیت رابطه نزدیكی با سایر احساسات از جمله ترس، ناراحتی،یاس و نا امیدی دارد، اما گاهی عصبانیت تنها احساسی است كه فرد برای نشان دادن هیجانات خود انتخاب می‌كند.گاهی اوقات حتی نمی‌توان آن را از سایر احساسات تمییز داد.همه اعم از پیر و جوان و زن و مرد در هر زمانی عصبانی می‌شوند. صرف نظر از بعضی از جنبه‌های مثبت عصبانیت كه ما آن را عصبانیت مفید می‌نامیم بیشتر اوقات عصبانیت‌ها غیر مفید یعنی منفی هستند، چون عصبانیت بیشتر منجر به طغیان می‌شود و در نتیجه انواع مختلف خشونت حتی آزار و اذیت اطرافیان را در پی دارند.بدین جهت عصبانیت در كل از ابزارهای مخرب بشری است.

 ترس از دیگران؛

 در لابه لای تار و پود زندگی روزمره بارها اتفاق افتاده با اشخاصی برخورد كنید كه از هر گونه صمیمیت و نزدیكی عمیقاً وحشت دارند. این روابط محبت آمیز و عاطفی به زندگی معنا می‌دهند و این افراد از اینكه زندگی را بی معنا می‌بینند بسیار وحشت می‌كنند.ترس از صمیمیت با دیگران را می‌توان در عوامل زیربنایی و درونی شخصیت هر فرد جست‌وجو كرد. ممكن است فرد از تمام شدن رابطه بترسد.چنین ترسی ممكن است ریشه در فقدانی داشته باشد كه فرد در دوران كودكی خود تجربه كرده است. شاید دلیل دیگر اجتناب از محبت در این گونه اشخاص، وحشت از تحت سلطه دیگری قرار گرفتن به گونه ای باشد كه فرد هویت خود را به عنوان شخصی مجزا از دست بدهد. 

 غیبت و نمامی‌ ریشه زندگی را خشك می‌كند؛

 امام صادق(ع) به نقل از رسول خدا(ص) فرمودند؛ غیبت در دین شخص مسلمان سریع تر از مرض اكله در درونش اثر می‌گذارد. رسول خدا(ص) فرمودند؛ نشستن در مسجد در انتظار خواندن نماز عبادت به حساب می‌آید.تا زمانی كه از او چیزی سر نزند.از آن حضرت سوال شد؛چه چیزی از او سر نزند؟حضرت فرمودند؛غیبت و نمامی. حضرت امام جواد (ع) فرمود؛غیبت گوشت گندیده ای است كه غیبت كننده می‌خورد، به ویژه اگر در زندگی زناشویی اتفاق افتد موجب می‌شود كه زندگی دچار هرج و مرج گردد و از هم پاشیده شود. معمولاً عیب‌گیریهای خانوادگی و زناشویی رنجشهای كوچك و بی‌اهمیت بذر ناراحتی و ویرانگری زناشویی را می‌پراكنند. 

 تقلید؛

در دنیای مصرف گرای امروز، خانواده‌ها برای زیاده خواهی شبانه روز تلاش می‌كنند بدون اینكه بدانند در كجای میدان زندگی قرار دارند. روزانه میلیونها انسان‌ بر اثر تقلید‌های كوركورانه زندگی خود را از دست می‌دهند و از هستی ساقط می‌شوند در حالی كه اگر لذت ساده زیستن را داوطلبانه درك كنند و عصاره شیرین ساده زیستن آنان را شاد و خرسند خواهد كرد. ساده زیستن از امور اختیاری است و در آن به نوعی، انسان سرپوش بر تمایلات خود می‌گذارد. بر اثر ساده زیستن بر تمایلات نفسانی سرپوش نهاده می‌شود و آرامش به ارمغان می‌آید و به این ترتیب، وقت،پول و انرژی شما آزاد می‌شود. 

 از خشونت جداً پرهیز كنید؛

 از آنجا كه مهم‌ترین نهاد هر جامعه ای، نهاد خانواده می‌باشد و ادامه موجودیت خانواده به نقش آفرینی اعضای خانواده اتكا دارد و نقش زنان نیز در خانواده به دلیل تربیت و سازندگی بر كسی پوشیده نیست، این نقش آفرینی در حالی میسر می‌شود كه زنان در محیطی آرام و مردان در ساحتی شاد و فرح‌بخش و به دور از خشونت به سر برند.خشونت عملی خلاف احساسات و طبع آدمی ‌است و آن رفتار فردی می‌باشد كه تحت تأثیر موقعیت‌های خاص بروز می‌كند. خشونت طیفی از رفتارهای بسیار تند و آسیب‌زا و واكنشهایی منفی چون كم توجهی و بی اعتنایی را در زن و مرد دربر می‌گیرد. 

وظیفه ما هنگام شنیدن صدای اذان

وقتی صدای زنگ تلفن منزل یا تلفن همراهمان را می شنویم با شتاب و عجله هر چه تمامتر خودمان را به آن می رسانیم که مبادا قطع شود و کسی کار مهمی داشته باشد. اگر اطرافیان صدایمان بزنند خیلی زود پاسخ می‌دهیم و حداقل واکنشی نشان می دهیم . اگر در محیط کار باشد و کارفرمای ما به هر دلیلی ما را بخواهد سریعاً خود را مرتب کرده می‌ایستیم و در نهایت ادب و احترام سر خم کرده و گوش به فرمان می ایستیم. اما در مقابل ندای بزرگترین و با نفوذترین و قدرتمندترین مقام عالم هستی بسیاری از ما بی خیال و بی تفاوت هستیم، انگار نه انگار که منادی ندا می دهد که ای مردم وقت صحبت کردن با خداوند متعال است، بشتابید به سوی نماز ، بشتابید به سوی بهترین عمل . این دل مشغولی‌های دنیا را رها کنید وقت آن رسیده که کمی با خدای خود خلوت کنید، ولی انگار نه انگار، ما کارهای مهمی داریم و برای نماز هم وقت زیاد است، تا قضا شدن نماز وقت بسیار است. کار بعضی از ما به جایی رسیده است که تا صدای اذان بلند می شود تلویزیون را خاموش می کنیم. یکی از دستوراتی که در آموزه‌های دینی به آن سفارش شده، این است: کسی که صدای اذان را می‌شنود از کارهای دنیایی پرهیز نموده و آماده انجام نماز شود. در روایتی امام علی(علیه السلام) از رسول خدا(صلی الله علیه و آله) راجع به تفسیر اذان پرسید؟ پیامبر در پاسخ فرمود: ای على! اذان حجتى است بر امت من و تفسیر آن این است که موذّن هنگامی که بگوید: «ا...ُ أَکْبَرُ ا...ُ أَکْبَرُ» معنایش این است که خدایا! تو گواهى بر آنچه من می‌گویم که اى امّت احمد به تحقیق که وقت نماز رسید، پس آماده باشید و کار دنیا را رها نمایید و چون گوید: «أَشْهَدُ أَنْ لَا إِلَهَ إِلَّا ا...ُ» معناى آن این است که خدا و فرشتگان خدا و آنچه در آسمان‌ها و زمین است، آگاه هستند که من وقت نمازهای پنج‌گانه را به اطلاع شما رساندم پس خود را برای نماز آماده نمایید و چون گوید: «أَشْهَدُ أَنَّ مُحَمَّداً رَسُولُ ا...ِ»، معناى آن این است که خدا و ملائکه آگاه‌اند که من شما را از زمان انجام نماز آگاه کردم پس سرگرم امور دیگر نشوید که این برای شما بهتر است [شعیری، محمد بن محمد، جامع الأخبار، ص 67، مطبعة حیدریة، نجف، چاپ اول، بی‌تا.]

مقاله

جمع آوری و تدوین رسول غفارپور

این موضوعات را نیز بررسی کنید:

جدیدترین ها در این موضوع

اهمیت شعار سلاح هسته‌ای ندادن در اذهان عمومی

اهمیت شعار سلاح هسته‌ای ندادن در اذهان عمومی

در تقابل ایران با اسرائیل و آمریکا، همیشه گزینه حمله اتمی چالش‌برانگیز بوده و هست. عده‌ای می‌گویند: وقتی آمریکا و اسرائیل به عنوان دشمن اصلی ما سلاح اتمی دارند و تجربه نشان‌داده، اگر لازم شود هیچ تعارفی در استفاده از آن ندارند، پس ما هم باید سلاح اتمی داشته باشیم.
باغ خسروشاهی

باغ خسروشاهی

کی از شبهاتی که در سال‌های اخیر سبب تحریف امام در ذهن نسل جوان شده است این ادعا است که برخی می‌گویند امام در باغ‌های بزرگ و مجلل اطراف جماران زندگی می‌کردند و بااین‌وجود در رسانه‌ها به مردم یک‌خانه کوچک و ساده به‌عنوان محیط زندگی ایشان نمایش داده می‌شد
دوگانه نهضت و نظام

دوگانه نهضت و نظام

برخی دوگانه‌ها را ابتدا درک نمی‌کنیم ولی به مرور که مشغول کاری علمی می‌شویم یا طرحی عملی را به پیش می‌بریم متوجه آن می‌شویم و بعد بر سر آن دو راهی به انتخابی خاص دست می‌زنیم.
چرا ظهور حاج قاسم، خارج از نظم جمهوری اسلامی امکان تاریخی ندارد؟

چرا ظهور حاج قاسم، خارج از نظم جمهوری اسلامی امکان تاریخی ندارد؟

شهید سلیمانی بی‌شک در زمره شخصیت‌هایی است که جامعه ایرانی بشدت از وی متأثر خواهد بود. احتمالاً در طول تاریخ هیچ بدرقه‌ای به میزان تشییع پیکر او شکوهمند نبوده است.
آب و برق مجانی می‌شود!

آب و برق مجانی می‌شود!

پر بازدیدترین ها

راههای رسیدن به آرامش روانی از نگاه قرآن

راههای رسیدن به آرامش روانی از نگاه قرآن

قرآن کریم که بزرگترین معجزه پیامبراکرم(ص) است و تمام آنچه را که بشر برای هدایت نیاز داشته ودر آن آمده است، کاملترین نسخه برای آرامش روح است.
تعامل اعراب مسلمان و ایرانیان ʆ) نقش امام حسن(ع) و امام حسین(ع) در فتح ایران

تعامل اعراب مسلمان و ایرانیان (6) نقش امام حسن(ع) و امام حسین(ع) در فتح ایران

این نوشتار در نقد سلسله مقالاتی است که فتح ایران توسط اعراب مسلمان را یکی از مقاطع تلخ تاریخ معرفی نموده‌اند.
چرا ظهور حاج قاسم، خارج از نظم جمهوری اسلامی امکان تاریخی ندارد؟

چرا ظهور حاج قاسم، خارج از نظم جمهوری اسلامی امکان تاریخی ندارد؟

شهید سلیمانی بی‌شک در زمره شخصیت‌هایی است که جامعه ایرانی بشدت از وی متأثر خواهد بود. احتمالاً در طول تاریخ هیچ بدرقه‌ای به میزان تشییع پیکر او شکوهمند نبوده است.
Powered by TayaCMS