دانشنامه پژوهه بزرگترین بانک مقالات علوم انسانی و اسلامی

غلبه بر آسیب های طلاق

No image
غلبه بر آسیب های طلاق

غلبه بر آسيب هاي طلاق

اشاره: طلاق مکروه‌ترین حلال خداوند است و این حلال مکروه خواه‌ناخواه گاه اتفاق می‌افتد و گریزی از آن نیست. وقتی یک زوج به هر دلیل به انتهای زندگی مشترک خود می‌رسند و شکستی سهمگین را تجربه می‌کنند، اغلب دچار افسردگی و در برخی مواقع با شدیدترین آسیب‌های روحی و روانی روبرو می‌شوند. گاهی باید این واقعیت تلخ را پذیرفت و برای کم کردن از آسیب‌های بعدی آن تلاش کرد. باید توجه داشت که بیشتر این آسیب‌ها متوجه فرزندان طلاق می‌شود. آنها با یک پدیدة ناخواسته و منفی روبرو هستند، در حالی که آمادگی لازم برای روبرو شدن با آن را ندارند، بر این اساس، زندگی پس از طلاق یکی از حساسترین و شکننده‌ترین زمان‌ها برای افراد جدا شده است. با اینکه بحث در این زمینه فراوان است، ولی روانشناسان برای چنین زمانی نکاتی را یادآور می‌شوند که توجه به آنها مفید خواهد بود خلاصه این نکات که در سایت عصر ایران منتشر شده، به شرح زیر است:

طلاق یک تغییر اساسی در زندگی است که شخص را دچار سردرگمی می‌کند. ناگهان شخص به تنهایی باید از پس مواردی مانند هزینه بچه‌ها، شغل، تغییرات و موقعیت‌هایی که اعضای خانواده را تحت فشار قرار می‌دهد برآید. در اینجا توصیه‌هایی وجود دارد که «چگونه زندگی جدید را پس از جدایی شروع کنید» اگر مشکلاتی دارید بدانید که:

در حال حاضر به سختی می‌توانید باور کنید، زیرا روزی این زندگی چیزی بود که شما خواستار آن بودید و ایجاد و تداوم آن توسط شما هدایت می‌شد.

از خودتان بپرسید: آیا به راستی این زندگی را می‌خواهید یا به علت ترس، دو دستی به آن چسبیده‌اید؟ اگر فکر تنها ماندن ترسناک‌تر از بودن در یک زندگی ازهم‌پاشیده است، بهتر است به ترس‌هایتان اجازه دهید تا تصمیم‌گیرنده باشند. آیا برای از دست دادن زندگی که بود یا باید باشد هنوز سوگواری می‌کنید؟

اندوهگین بودن هیچ بازه زمانی ندارد، اما زندگی محدود است. خواه شما این موضوع را متوجه شوید یا نشوید، زمان به سرعت سپری می‌شود. زمانی می‌رسد که شما باید حقیقت را بپذیرید و بگویید: من باید کاری برای زندگی‌ام انجام دهم بچه‌هایم را بزرگ کنم و کاری کنم که زندگی شاد و معناداری داشته باشم و شخصی فعال در جامعه باشم. پس از هم‌اکنون قدم‌های استوار بردارید و به جلو حرکت کنید.

«زندگی من تمام شده است.» «من همه چیز را از دست دادم.» «همه چیز خیلی بد است.» این‌ها افکاری هستند که تأثیرات خیلی قوی بر کیفیت احساسات شما دارند. متوجه باشید که واقعاً این‌ها درست نیستند. زندگی شما تمام نشده است فقط یک شروع جدید برای شماست. تغییر پیش‌فرض‌های منفی در ذهن‌تان به تغییر احساسات شما کمک می‌کند.

شما باید به خودتان بگویید: «اتفاقی است که افتاده!» شما نمی‌توانید به گذشته برگردید و کاری انجام دهید اما می‌توانید کارهای زیادی را هم‌اکنون انجام دهید.

به خاطر فرزندانتان با همسر سابق خود رابطه جدیدی را تعریف کنید.

در رابطه سابق، شما همسر وی بودید، اما در حال حاضر یک دوست معمولی هستید و این دوستی فقط به خاطر بچه‌هایتان است.

طلاق ممکن است زخم‌های عاطفی را برای بچه‌ها ایجاد کند. با آنها تعامل مثبت داشته باشید. با آنها درباره اتفاقاتی که در حال وقوع است و احساساتی که آنها نسبت به وقایع کنونی دارند صحبت کنید و به آنها اطمینان دهید همه چیز بهتر خواهد شد. اگر آنها خیلی چیزها را بدانند می‌توانند به شما در این مراحل کمک کنند و به این ترتیب آنها هم احساس قدرت می‌کنند.

اگر از مردم کمک بخواهید خوشحال می‌شوند. این لطفی است در حقشان که به آنها اجازه می‌دهید کاری برایتان انجام دهند. یک گروه حمایت‌کننده از نزدیکترین دوستانتان داشته باشید که حمایتگر عاطفی، راهنمای همیشگی و مشوق شما در کارهایتان باشند. بدانید شما اولین نفری نیستید که از سایرین کمک می‌گیرید.

هر کاری که می‌توانید برای رسیدن به موفقیت انجام دهید. توانایی‌ها و نقاط قوت خودتان را کشف کنید و برای کمک به خود و حرکت در یک مسیر جدید و مثبت روی آنها متمرکز شوید. هر شخصی حقیقت وجودی دارد که فقط خودش می‌داند و باور دارد. به یاد داشته باشید که شما نتایجی در زندگی بدست می‌آورید که ابتدا به آن باور دارید و سپس شایستگی آن را.

خودتان را در اولویت قرار دهید، کمی خودخواه باشید و کاری را فقط برای خودتان انجام دهید. بهترین هدیه‌ای که شما می‌توانید به فرزندانتان بدهید این است که از خودتان خوب مراقبت کنید. یک کلاس جدید را امتحان کنید، ورزش را شروع کنید و سرگرمی‌های فراموش‌شده که قبلاً انجام می‌دادید را دوباره شروع کنید.

اگر شما مجبور به تغییر منزل شدید، دنیا به آخر نرسیده است. بدانید که شما و بچه‌هایتان می‌توانید خاطراتی را بسازید که آنجا خانه رویاهایتان شود.

شما ممکن است زمان طولانی نیمی از یک زوج بوده‌اید، اما شما هنوز صد در صد یک شخصیت واحد هستید. آن شخص را دوباره کشف کنید.

هر روز وقتی از خواب بیدار می‌شوید، چه چیزی شما را به هیجان می‌آورد. یک فهرست از آنچه شما را به اهدافتان می‌رساند تهیه کنید.

در زندگی جدید کمی تفریح و شادی کنید. خاطرات زیبایی را با فرزندانتان بسازید تا آنها با اعتماد به نفس و حس احترام به خود به سوی آینده حرکت کنند.

این مهم است که همیشه به روابط خود توجه کنید و از خود بپرسید که: چقدر بودن در این رابطه ارزش دارد؟ اگر شما در آن رابطه کاملاً خود را فراموش می‌کنید، پس بهای سنگینی را می‌پردازید.

این موضوعات را نیز بررسی کنید:

جدیدترین ها در این موضوع

اهمیت شعار سلاح هسته‌ای ندادن در اذهان عمومی

اهمیت شعار سلاح هسته‌ای ندادن در اذهان عمومی

در تقابل ایران با اسرائیل و آمریکا، همیشه گزینه حمله اتمی چالش‌برانگیز بوده و هست. عده‌ای می‌گویند: وقتی آمریکا و اسرائیل به عنوان دشمن اصلی ما سلاح اتمی دارند و تجربه نشان‌داده، اگر لازم شود هیچ تعارفی در استفاده از آن ندارند، پس ما هم باید سلاح اتمی داشته باشیم.
باغ خسروشاهی

باغ خسروشاهی

کی از شبهاتی که در سال‌های اخیر سبب تحریف امام در ذهن نسل جوان شده است این ادعا است که برخی می‌گویند امام در باغ‌های بزرگ و مجلل اطراف جماران زندگی می‌کردند و بااین‌وجود در رسانه‌ها به مردم یک‌خانه کوچک و ساده به‌عنوان محیط زندگی ایشان نمایش داده می‌شد
دوگانه نهضت و نظام

دوگانه نهضت و نظام

برخی دوگانه‌ها را ابتدا درک نمی‌کنیم ولی به مرور که مشغول کاری علمی می‌شویم یا طرحی عملی را به پیش می‌بریم متوجه آن می‌شویم و بعد بر سر آن دو راهی به انتخابی خاص دست می‌زنیم.
چرا ظهور حاج قاسم، خارج از نظم جمهوری اسلامی امکان تاریخی ندارد؟

چرا ظهور حاج قاسم، خارج از نظم جمهوری اسلامی امکان تاریخی ندارد؟

شهید سلیمانی بی‌شک در زمره شخصیت‌هایی است که جامعه ایرانی بشدت از وی متأثر خواهد بود. احتمالاً در طول تاریخ هیچ بدرقه‌ای به میزان تشییع پیکر او شکوهمند نبوده است.
آب و برق مجانی می‌شود!

آب و برق مجانی می‌شود!

پر بازدیدترین ها

راههای رسیدن به آرامش روانی از نگاه قرآن

راههای رسیدن به آرامش روانی از نگاه قرآن

قرآن کریم که بزرگترین معجزه پیامبراکرم(ص) است و تمام آنچه را که بشر برای هدایت نیاز داشته ودر آن آمده است، کاملترین نسخه برای آرامش روح است.
تعامل اعراب مسلمان و ایرانیان ʆ) نقش امام حسن(ع) و امام حسین(ع) در فتح ایران

تعامل اعراب مسلمان و ایرانیان (6) نقش امام حسن(ع) و امام حسین(ع) در فتح ایران

این نوشتار در نقد سلسله مقالاتی است که فتح ایران توسط اعراب مسلمان را یکی از مقاطع تلخ تاریخ معرفی نموده‌اند.
چرا ظهور حاج قاسم، خارج از نظم جمهوری اسلامی امکان تاریخی ندارد؟

چرا ظهور حاج قاسم، خارج از نظم جمهوری اسلامی امکان تاریخی ندارد؟

شهید سلیمانی بی‌شک در زمره شخصیت‌هایی است که جامعه ایرانی بشدت از وی متأثر خواهد بود. احتمالاً در طول تاریخ هیچ بدرقه‌ای به میزان تشییع پیکر او شکوهمند نبوده است.
Powered by TayaCMS