دانشنامه پژوهه بزرگترین بانک مقالات علوم انسانی و اسلامی

پنج زبان محبت به کودکان

No image
پنج زبان محبت به کودکان

کلمات کلیدی: پنج زبان محبت به كودكان

نویسنده :

راه‌هایی برای آنکه فرزندتان احساس کند دوستش دارید

هیچ می‌دانستید هریک از فرزندان شما به شیوه خاص خودش محبت و عشق شما را دریافت می‌کنند؟ پس از خواندن این مطلب متوجه خواهید شد که کودک شما با کدام زبان عشق صحبت می‌کند و شما چطور می‌توانید به بهترین نحو عشق خود را با زبان خاص او نثارش کنید.

مردی که بیست و پنج سال است پدری می‌کند و شخصیت‌های منحصر به فرد هر کدام از پنج فرزندش را در حین رشد آنها تجربه کرده، عقیده دارد حداقل در خانواده او تک تک فرزندانش تاکنون شخصیت منحصربه فرد و متمایز خودشان را داشته‌اند.

یکی از چیزهایی که چند سال پیش توجه او را جلب کرد این بود که به هر کدام از بچه‌هایش باید به شیوه‌ای کاملا فردی و متفاوت از دیگری عشق بورزد. مثلا یکی از دخترهایش وقتی از مامان یا بابا هدیه خیلی شخصی مثل یک یاد داشت، یک بسته خودکار رنگی یا تی‌شرت می‌گرفت برایش به این معنا بود که او را خیلی دوست دارند. او هدیه گرفتن را نشانه عشق و علاقه‌ای که نثارش می‌شد، می‌دانست. فرزند چهارم پسری است که در سال دوم دبیرستان تحصیل می‌کند. او زمانی احساس می‌کند پدر و مادرش دوستش دارند که با او باشند، با او به کوه بروند، برای خوردن بستنی با او بیرون بروند یا کنارش بنشینند و به حرف‌هایش گوش دهند. پس اگر بخواهیم از تکنیک محبت کردن به یکی از فرزندانمان برای دیگری استفاده کنیم قاعدتا جواب نمی‌گیریم.

چند سال پیش این مرد کتابی خواند که زندگی‌اش را تغییر داد. اسم این کتاب بود «پنج زبان عشق» نوشته گری چپمن: «چپمن آنچه من نسبت به بچه‌ها و همسرم در طی سال‌ها احساس و تجربه کرده بودم را بیان کرده بود. آنچه در همه این سال‌ها به آن فکر کرده بودم، چپمن توضیح داده بود که هر فرد پیغام عشق را از طریق یکی از پنج زبان عشق دریافت می‌کند. راه حل این است که به زبان عشق کسانی که دوستشان دارد، پی ببرید و بعد عشق تان را به زبان خاص خودشان به آنها ابراز کنید.»

پنج زبان عشق چپمن از این قرار است:

واژگان تایید کننده: در این زبان، فرد نیاز دارد تصدیق شود و دیگران او را با حرف‌هایشان تایید کنند.

زمان کیفی: کسانی که عشق را از طریق زمان کیفی دریافت می‌کنند عشق را در زمانی که دیگران با آنان می‌گذرانند، می‌بینند. مثلا زمانی که کسی به آنها گوش می‌دهد، با آنها راه می‌رود، حرف می‌زند، یا به مسافرت می‌رود.

تماس فیزیکی: افرادی که عشق را از این طریق دریافت می‌کنند نیاز به تماس فیزیکی دارند مثل در بغل گرفتن، نشستن در کنار یکدیگر، نشستن پشت به پشت و از این قبیل.

هدیه گرفتن: چنین افرادی باید هدیه‌های شخصی و هدیه هایی که با تامل تهیه شده اند، دریافت کنند که البته اصلالازم نیست هدیه حتما چیز خاص یا گران قیمتی باشد.

خدمت کردن: این افراد ندای عشق را از طریق کار یا خدمتی که دیگری برایشان انجام می‌دهد، دریافت می‌کنند. مثل مرتب کردن رخت خوابشان، تمیز کردن دستشویی یا حمام و انجام کاری که آنها دوست ندارند خودشان انجام دهند یا حتی از طریق انجام تمام کارهای شخصی کسی که دوستش دارند.

احتمالا شما و همسرتان پس از خواندن این جملات به راحتی پی خواهید برد که جزو کدام دسته هستید اما ممکن است بچه‌ها قادر نباشند مشخص کنند که زبان عشق شان چیست. با اینهمه زبان عشق مفهومی انتزاعی دارد.

حال شما چگونه پی به زبان عشق کودک خود می‌برید و چطور از آن برای ایجاد رابطه بهتر با فرزند خود استفاده می‌کنید؟ می‌توانید هر پنج راه را انتخاب کنید و ببینید کدامیک بیشتر از بقیه در مورد او صدق می‌کند. همین طور می‌توانید ببینید کودک شما چطور به دیگران ابراز علاقه می‌کند. مثلااگر دائما برای دیگران کارهای کوچک انجام می‌دهد، نشان دهنده این است که زبان عشق او خدمت کردن است. اگر کودک تان دوست دارد خودش را روی زانو یا بغل شما رها کند به احتمال زیاد قاعده زبان عشق او تماس فیزیکی است. پس خوب به او دقت کنید و سعی کنید در این رابطه زیر نظرش داشته باشید تا ببینید بهترین شیوه ای که به آن واکنش مثبت نشان می‌دهد، کدام است.

با استناد بر این پنج زبان عشق، یک پدر چطور می‌تواند به زبان عشق فرزندش حرف بزند؟

1- اگر زبان اول کودک شما واژگان تایید کننده است، اصلااز او انتقاد نکنید! اگر لازم شد رفتارش را اصلاح کنید دقیقا مشخص کنید که چه چیزی باید در او عوض شود، آن وقت با کلام مثبت و محبت آمیز با او صحبت کنید. گاه و بیگاه از او تعریف کنید. از هر فرصتی استفاده کنید تا به او یا در مورد او به دیگران حرف‌های مثبت بزنید.

2- هیچ چیز بهتر از وقت گذراندن برای بچه هایی که عشق را از طریق زمان کیفی دریافت می‌کنند، نیست. با فرزند خود به پیاده روی بروید، رانندگی کنید. وقتی از شما می‌خواهد او را به جایی ببرید یا بیایید و کاری که انجام داده را تماشا کنید معطل نکنید.

3- بچه هایی که عشق را تماس فیزیکی می‌دانند از ناز و نوازش لذت می‌برند. برای این گروه کودکان قصه بگویید، با هم شعر بخوانید، همراهش به تماشای فیلمی بنشینید یا با او بازی کنید. پسرهایی که علاقه شان را از طریق تماس فیزیکی ابراز می‌کنند از اینکه با شما کشتی بگیرند لذت می‌برند. وقتی کمی بزرگتر شوند شاید با این نوع تماس‌های فیزیکی احساس راحتی نکنند اما یک در آغوش کشیدن گاه و بیگاه ، نوازش شانه ، بازو یا پشت از سوی پدر یا مادر می‌تواند جایگزین خوبی باشد.

4- اگر فرزند شما هدیه گرفتن را مساوی عشق و علاقه می‌داند، به مناسبت‌های مختلف به او کارت هدیه بدهید، یا یک دسته بادکنک برای او بخرید یا در کیف مدرسه اش جایزه بگذارید. حتما علاقه تان به او را به زبان بیاورید یا روی هدیه ای که به او می‌دهید یادداشتی بنویسید. می‌توانید بارها به فرزند خود هدیه دهید و مطمئن باشید که این کار هیچ وقت بی معنا نیست بلکه به یادآوردن زبان عشق او همراه با هدایای گاه و بیگاه تجربه هایی به یاد ماندنی و دوست داشتنی می‌سازد.

5- انجام دادن کارهای کوچک برای بچه هایی که زبان عشق شان خدمت کردن است بزرگ ترین قدرشناسی محسوب می‌شود. اگر فرزند شما اصلادوست ندارد میز غذا را جمع کند شما این کار را انجام دهید و به او یادآور شوید که دوستش دارید. اگر علاقه خاصی به انجام کاری دارد در مورد آن اطلاعاتی کسب کنید تا بتوانید با او مشارکت کنید. تمام اوقاتی که از سوی شما وقف گذراندن با فرزندتان و انجام کاری برای او بشود پیغام عشق است.

در نهایت یادتان باشد که کشف و آموختن زبان اصلی و منحصر به فرد عشق فرزندتان به او کمک می‌کند تا احساس کند پدریا مادرش او را واقعا دوست دارند، به او اهمیت می‌دهند و حتی او را به بقیه امور زندگی ترجیح می‌دهند.
شما باید آنچه را که به بچه شما احساس دوست داشته شدن و محبت و عشق می‌دهد یاد بگیرید و بعد شاهد رشد رابطه تان باشید.

این موضوعات را نیز بررسی کنید:

جدیدترین ها در این موضوع

راه های تربیت کودک از نظر اسلام

راه های تربیت کودک از نظر اسلام

آنان می‌پوشانند و موهای ایشان را برهنه می‌گذارند. سپس توقع دارند که در هنگام بلوغ شکل و ظاهری دیگری به خود گیرد و حجاب داشته باشد، درحالی که تا بیش از این نیمه عریان در اجتماع رفت و آمد داشته است.
No image

مهرورزی و گذشت

Powered by TayaCMS