دانشنامه پژوهه بزرگترین بانک مقالات علوم انسانی و اسلامی

کودکان نافرمان

No image
کودکان نافرمان

كودكان نافرمان

نسرین علیمحمدی

سوالی که همیشه در ذهن پدر یا مادر مطرح می‌شود این است که چگونه می‌توانیم از کودک خود بخواهیم تا اتاق‌اش را مرتب کند. آشکار است که تربیت بچه‌ها را باید از دوران کودکی آغاز کرد.

امروزه بسیاری از والدین به این دلیل که کودک‌شان اتاق خود را مرتب نمی‌کند و همیشه کثیف و نامرتب است، به طور پیوسته با کودک خود بگومگو و مشاجره دارند. البته این بگومگوها میان هر مادر و فرزندی پیش می‌آید و امری کاملاً طبیعی است. اما والدین باید بدانند که این مشاجره‌ها نباید خیلی طولانی باشد، چرا که ممکن است کودک در مقابل والدین ایستادگی و لجبازی کند. متأسفانه بعضی از والدین این‌گونه عمل می‌کنند. پس چه کار کنیم تا کودک به حرف پدر و مادر خود گوش داده و اتاقش را تمیز و مرتب کند.

1ـ باج‌دادن به کودک

بعضی از والدین برای اینکه کودک اتاق خود را مرتب کند، یا مقداری پول به او می‌دهند یا او را با خود به مغازه می‌برند تا هر اسباب‌بازی را که دوست دارد بخرد. در واقع والدین با این روش می‌خواهند کودک را مجبور کنند تا اتاق را مرتب کند. اما کودک وقتی بداند با مرتب‌کردن اتاق خود، هر اسباب‌بازی را که بخواهد، می‌تواند به دست بیاورد، اتاق‌اش را تمییز و مرتب می‌کند و اگر به آنچه می‌خواهد نرسد لجبازی می‌کند. آیا این روش صحیح است؟ به طور یقین نه، زیرا کودک عادت می‌کند، برای هر کاری که انجام می‌دهد، از والدین خود باج بخواهد.

2ـ تهدید

بعضی از والدین کودک‌شان را تهدید می‌کنند که اگر اتاق‌اش را مرتب نکند حق ندارد با دوستانش بازی کند و غیره... با وجود این نوع رفتارها اگر او به حرف شما گوش می‌کند و اتاق‌اش را مرتب می‌کند مطمئن باشید برای احترام به حرف شما نیست، بلکه بخاطر ترس از شماست. به هر حال مرتب کردن اتاق، فقط برای مدت کوتاهی طول خواهد کشید، زیرا او به زودی بزرگ می‌شود و دیگر از تهدیدها نمی‌ترسد و شما نیز قدرت و نفوذ خود را رفته رفته از دست می‌دهید.

اگر علاقمند هستید که کودک به حرف شما گوش کند و اتاق خویش را مرتب کند سعی کنید نکاتی را که در زیر ذکر می‌شود به خاطر بسپارید و آنها را به کار بندید.

1ـ جایزه‌دادن

وقتی کودک، خود اتاق‌اش را مرتب می‌کند، بدون اینکه اسباب‌بازی و یا چیز دیگری بخواهد، خوب است والدین به خاطر کار خوبی که انجام داده، برایش یک جایزه تهیه کنند. این کار باعث می‌شود تا کودک تشویق شده و با انگیزه بیشتری اتاق‌اش را تمییز کند. حالا کودک می‌داند که این جایزه، نتیجه کار خوبی است که انجام داده است.

2ـ تحسین کودک

وقتی کودک اتاق‌اش را مرتب می‌کند، خوب است والدین او را به خاطر کار خوبی که انجام داده تحسین کنند. و نیز مرتبا از کار خوب‌اش تعریف و تمجید کنند. تحسین‌کردن باعث می‌شود تا کودک با انرژی بیشتری اتاق‌اش را مرتب کند.

البته بد نیست شما هم زمانی که فرزندتان می‌خواهد اتاق‌اش را مرتب کند به او کمک کنید، او سرشار از انرژی می‌شود. به ویژه اگر در حین انجام کار او را تحسین کنید.

پدر و مادر باید بدانید بچه‌ها علاوه بر جایزه‌گرفتن و تشویق‌شدن نیاز به آموزش هم دارند.

1ـ گذاشتن وسایل سر جای خود

وقتی که کودک بزرگ‌تر شد باید مسئولیت مرتب‌کردن اتاق خود را به عهده بگیرد. و این وظیفه والدین است که به او آموزش بدهند. او باید یاد بگیرد وقتی که با یک یا دو تا از اسباب‌بازی‌هایش بازی می‌کند و حالا می‌خواهد یک اسباب‌بازی دیگر بردارد، اول باید آن دو تا اسباب‌بازی را که قبلاً برداشته بود را سرجایش بگذارد، بعد یک اسباب‌بازی جدید بردارد. با این کار اتاق بهم‌ریخته و کثیف نمی‌شود. همچنین به او بیاموزید که هر شب قبل از خوابیدن اسباب‌بازی‌هایش را از روی زمین جمع کرده و سرجایش بگذارد. در نتیجه اگر کودک عادت کند به طور مرتب وسایل خویش را جمع و جور کند، در نوجوانی، خودش به طور خودکار اتاق‌اش را تمیز و مرتب نگه می‌دارد.

2ـ مرتب‌کردن اتاق به طور روزانه

کودکان به ویژه نوجوانانی، که هر چند وقت یک‌بار اتاق‌شان را مرتب می‌کنند، از جمع و جور کردن اتاق‌شان واهمه دارند. زیرا در این چند روز اتاق‌شان حسابی کثیف و بهم‌ریخته شده است و مرتب‌کردن آن خیلی طولانی می‌شود. بنابراین به فرزند خود یاد بدهید، به طور روزانه، قبل از انجام هر کاری اول اتاق‌اش را مرتب کند. و هرگز اجازه ندهید اتاقش خیلی بهم ریخته شود که مجبور باشد ساعت‌ها وقت صرف آن کند.

این موضوعات را نیز بررسی کنید:

جدیدترین ها در این موضوع

اهمیت شعار سلاح هسته‌ای ندادن در اذهان عمومی

اهمیت شعار سلاح هسته‌ای ندادن در اذهان عمومی

در تقابل ایران با اسرائیل و آمریکا، همیشه گزینه حمله اتمی چالش‌برانگیز بوده و هست. عده‌ای می‌گویند: وقتی آمریکا و اسرائیل به عنوان دشمن اصلی ما سلاح اتمی دارند و تجربه نشان‌داده، اگر لازم شود هیچ تعارفی در استفاده از آن ندارند، پس ما هم باید سلاح اتمی داشته باشیم.
باغ خسروشاهی

باغ خسروشاهی

کی از شبهاتی که در سال‌های اخیر سبب تحریف امام در ذهن نسل جوان شده است این ادعا است که برخی می‌گویند امام در باغ‌های بزرگ و مجلل اطراف جماران زندگی می‌کردند و بااین‌وجود در رسانه‌ها به مردم یک‌خانه کوچک و ساده به‌عنوان محیط زندگی ایشان نمایش داده می‌شد
دوگانه نهضت و نظام

دوگانه نهضت و نظام

برخی دوگانه‌ها را ابتدا درک نمی‌کنیم ولی به مرور که مشغول کاری علمی می‌شویم یا طرحی عملی را به پیش می‌بریم متوجه آن می‌شویم و بعد بر سر آن دو راهی به انتخابی خاص دست می‌زنیم.
چرا ظهور حاج قاسم، خارج از نظم جمهوری اسلامی امکان تاریخی ندارد؟

چرا ظهور حاج قاسم، خارج از نظم جمهوری اسلامی امکان تاریخی ندارد؟

شهید سلیمانی بی‌شک در زمره شخصیت‌هایی است که جامعه ایرانی بشدت از وی متأثر خواهد بود. احتمالاً در طول تاریخ هیچ بدرقه‌ای به میزان تشییع پیکر او شکوهمند نبوده است.
آب و برق مجانی می‌شود!

آب و برق مجانی می‌شود!

پر بازدیدترین ها

تعامل اعراب مسلمان و ایرانیان ʆ) نقش امام حسن(ع) و امام حسین(ع) در فتح ایران

تعامل اعراب مسلمان و ایرانیان (6) نقش امام حسن(ع) و امام حسین(ع) در فتح ایران

این نوشتار در نقد سلسله مقالاتی است که فتح ایران توسط اعراب مسلمان را یکی از مقاطع تلخ تاریخ معرفی نموده‌اند.
راههای رسیدن به آرامش روانی از نگاه قرآن

راههای رسیدن به آرامش روانی از نگاه قرآن

قرآن کریم که بزرگترین معجزه پیامبراکرم(ص) است و تمام آنچه را که بشر برای هدایت نیاز داشته ودر آن آمده است، کاملترین نسخه برای آرامش روح است.
Powered by TayaCMS