دانشنامه پژوهه بزرگترین بانک مقالات علوم انسانی و اسلامی

عدالت حضرت علی(ع) در کار

نیازها و احتیاجات مختلف در طول زندگی افراد در جامعه موجب می‌شود طبقات متعددی از افراد وجود داشته باشند تا بر اساس همکاری و تعاون، نیازها برطرف شود.
عدالت حضرت علی(ع) در کار
عدالت حضرت علی(ع) در کار
نویسنده: جمیله مهدوی‌نیا

نیازها و احتیاجات مختلف در طول زندگی افراد در جامعه موجب می‌شود طبقات متعددی از افراد وجود داشته باشند تا بر اساس همکاری و تعاون، نیازها برطرف شود. این تعاون و همکاری موجب گسترش تقسیم‌ کار می‌شود. هر انسانی بر اساس استعدادها، توانایی‌ها و خصوصیات جسمانی و روحی و علاقه به کاری مشغول می‌شود. فعالیت همه گروه‌ها و قشرها موجب بقا و انسجام اجتماعی می‌شود.

از نظر حضرت علی‌(ع) انسان موجودی اجتماعی است و برای ادامه زندگی خود و جامعه لازم است هر فرد متناسب با استعداد و توانایی و مهارت خود به کاری مشغول باشد؛ زیرا بسیاری از نیازهای مردم با کار جمعی و گروهی و تقسیم کار بهتر و آسان‌تر برطرف می‌شود.

حضرت علی‌(ع) فرموده‌اند: صاحبان کسب و کار به کارهای خود باز می‌گردند و مردم از تلاش آنان سود می‌برند. حضرت علی‌(ع) به تقسیم کار برای برقراری عدالت توجه خاصی داشتند و فرمودند: تقسیم کار آثار مفید و مناسبی در جامعه به وجود می‌آورد و بسیاری از نیازهای ضروری زندگی افراد تأمین می‌شود.

در حدیثی دیگر فرمودند: با تخصصی شدن کارها و تقسیم کار زمینه برای موفقیت و شکوفایی افراد و جامعه فراهم می‌شود. در صورتی که افراد به کارهای گوناگون بپردازند، نه فقط موفقیتی کسب نمی‌کنند؛ بلکه موجب هدر دادن منابع و امکانات می‌شوند. تقسیم کار موجب افزایش کارآیی می‌شود. افرادی که به کارهای گوناگون بپردازند، کوچک شده و پیروز نمی‌شوند.

حضرت علی(ع) به تقسیم کار بین زن و مرد توجه داشتند. امور خانه را به عهده‌ی زن و کارهای خارج از منزل را به عهده‌ی مرد می‌دانستند و فرمودند: باید کارهایی به زنان واگذار شود که با روحیه و توانایی جسمی آنان سازگار باشد. کاری که در توانایی زنان نیست به آنان واگذار نکنید. زن گل بهاری است، نه پهلوانی سخت‌کوش.

حضرت علی‌(ع) به امام حسن فرموده‌اند:

کار هر کدام از خدمتکارانت را معین کن تا او را در برابر آن کار مسئول بدانی.

تقسیم درست کار، سبب می‌شود؛ وظایف را به یکدیگر واگذار نکنند و در خدمت سستی نکنند.

حضرت علی(ع) در حدیثی فرمودند: مسلمان واقعی ساعات شبانه روز زندگی خود را به سه قسمت تقسیم می‌کند. 1ـ عبادت و پرستش و نیایش پروردگار 2ـ کار و فعالیت و کسب درآمد حلال 3ـ استراحت و رسیدگی به امور منزل.

حـــضرت عـــلی(ع) سفارش فرمودند: کـــار هر روز را در همان روز انجام دهید؛ زیرا هر روزی، کار مخصوص به خود دارد و کـــار و تلاش باید با برنامه‌ریزی روزانه انجام گیرد.

مقاله

نویسنده جمیله مهدوی‌نیا

این موضوعات را نیز بررسی کنید:

جدیدترین ها در این موضوع

اهمیت شعار سلاح هسته‌ای ندادن در اذهان عمومی

اهمیت شعار سلاح هسته‌ای ندادن در اذهان عمومی

در تقابل ایران با اسرائیل و آمریکا، همیشه گزینه حمله اتمی چالش‌برانگیز بوده و هست. عده‌ای می‌گویند: وقتی آمریکا و اسرائیل به عنوان دشمن اصلی ما سلاح اتمی دارند و تجربه نشان‌داده، اگر لازم شود هیچ تعارفی در استفاده از آن ندارند، پس ما هم باید سلاح اتمی داشته باشیم.
باغ خسروشاهی

باغ خسروشاهی

کی از شبهاتی که در سال‌های اخیر سبب تحریف امام در ذهن نسل جوان شده است این ادعا است که برخی می‌گویند امام در باغ‌های بزرگ و مجلل اطراف جماران زندگی می‌کردند و بااین‌وجود در رسانه‌ها به مردم یک‌خانه کوچک و ساده به‌عنوان محیط زندگی ایشان نمایش داده می‌شد
دوگانه نهضت و نظام

دوگانه نهضت و نظام

برخی دوگانه‌ها را ابتدا درک نمی‌کنیم ولی به مرور که مشغول کاری علمی می‌شویم یا طرحی عملی را به پیش می‌بریم متوجه آن می‌شویم و بعد بر سر آن دو راهی به انتخابی خاص دست می‌زنیم.
چرا ظهور حاج قاسم، خارج از نظم جمهوری اسلامی امکان تاریخی ندارد؟

چرا ظهور حاج قاسم، خارج از نظم جمهوری اسلامی امکان تاریخی ندارد؟

شهید سلیمانی بی‌شک در زمره شخصیت‌هایی است که جامعه ایرانی بشدت از وی متأثر خواهد بود. احتمالاً در طول تاریخ هیچ بدرقه‌ای به میزان تشییع پیکر او شکوهمند نبوده است.
آب و برق مجانی می‌شود!

آب و برق مجانی می‌شود!

Powered by TayaCMS