دانشنامه پژوهه بزرگترین بانک مقالات علوم انسانی و اسلامی

علت غیبت امام عصر (عج)

در مورد علت غیبت امام زمان (عج) باید گفت: 1-اولاً کارهایی را که فهمیدنش فایده ای نداشته و تاثیری هم در برنامه کار و زندگی و سایر شئون ندارد، عقلاً سماجت کردن در درک علت آن و پرسش های زیاد و طرح آن لزومی ندارد.
علت غیبت امام عصر (عج)
علت غیبت امام عصر (عج)
نویسنده: امیر محمد پورنصیر

در مورد علت غیبت امام زمان (عج) باید گفت: 1-اولاً کارهایی را که فهمیدنش فایده ای نداشته و تاثیری هم در برنامه کار و زندگی و سایر شئون ندارد، عقلاً سماجت کردن در درک علت آن و پرسش های زیاد و طرح آن لزومی ندارد. چرا که وظیفه ما اطاعت از فرامین دینی است دستور و احکام دینی همان است که اسلام داده است و باید در تمام این مدت مو به مو عمل شود.

2- اصلاً ظرفیت علمی و عقلی بشر از درک بعضی مطالب عاجز است و قادر نیست آنها را درک نماید، بسیاری از احکام و اصول دینی است که انسان از درک و فلسفه آنان ناآگاه است. مثلاً موقعی که مردم از پیامبرشان می‌خواهند که روح را بفهمند و بشناسند خداوند به پیامبر خطاب می‌کند: «و یسئلونک عن الرّوح قل الرّوح من امر ربّی و ما اوتیتم من العلم الّا قلیلاً» یعنی می‌پرسند تو را از روح بگو روح از امر پروردگار من است و داده نشدید از دانش مگر اندکی. و در این مورد هم بشر و عقلش و علمش و ظرفیتش عاجز است و قاصر است که غیبت را درک کند، لذا نمی تواند ادراک نماید.

3- حضرت امام زمان (عج) آخرین حجت خداست و بایستی زمین بی حجت نباشد و از طرفی مردم بایستی آمادگی برای دیدار آن حضرت را داشته باشند. و بتوانند دنیا و مردم آن برای ظهور‌ ‌‌ موفورالسرورش خود را هماهنگ سازند و چون با پیامبر بزرگ و یازده نفر از اوصیای بزرگوارش خوب رفتار نکردند و نتوانستند آن طور که باید و شاید از وجود آنان استفاده کنند، لذا در این مورد باید مردم خوب آماده شوند تا حضرتش ظهور نموده و دیده ها را به نور جمالش روشن و منور گرداند. و البته مردم بایستی به واقع متظر ظهور آن سرور باشند و انتظار بالاترین مرتبه آمادگی است. یعنی انسان باید تمام کارهای مقدماتی را برای پذیرایی آماده کند و سپس بگوید منتظرم و اگر چنین شد، چنان می‌شود و به همین دلیل هم انتظار فرج بالاترین عبادات است. «افضل الاعمال انتظار الفرج». چرا که حضرت برای برقراری عدالت و احقاق حقوق محرومان و مستضعفین و مبارزه با هر ظلم و ستمی فرج می‌نمایند، تاکید بر وجود ظلم و ستم وافر و فساد در آخرالزمان باعث گشته که برخی گمان نمایند در هنگام ظهور هیچ صلح و انسان صالحی وجود نخواهد داشت. در حدیث معروفی آمده است: «یملاالله به الارض قسطاً و عدلاً کما ملئت ظلماً و جوراً». نیز شاهد این امر است. در این حدیث نیز نکته ای است مبنی بر اینکه تکیه بر روی ظلم شده است و سخن از گروه ظالم ست که مستلزم وجود گروه مظلوم است و می‌رساند که قیام حضرت مهدی (عج) برای حمایت مظلومانی است که استحقاق حمایت دارند. بدیهی است اگر گفته شده بود: یملاالله به الارض ایماناً و توحیداً و صلاحاً بعد ما مائت کفراً و شرکاً و فساداً. مستلزم این نبود که لزوماً گروهی مستحق حمایت وجود داشته باشد، در آن صورت استنباط می‌شد که قیام حضرت برای نجات حق از دست رفته و به صفر رسیده است، نه برای گروه اهل حق ولو به صورت یک اقلیت.

در برخی روایات اسلامی سخن از دولتی است از اهل حق که تا قیامت مهدی (عج) ادامه پیدا می‌کند و چنان که می‌دانیم بعضی از علمای شیعه که به برخی از دولت های شیعی معاصر خود حسن ظن داشته اند احتمال داده اند که دولت حقی که تا قیام مهدی (عج) ادامه خواهد یافت همین دولت است. این احتمال هر چند ناشی از ضعف اطلاعات اجتماعی و عدم بینش صحیح آنان نسبت به اوضاع سیاسی زمان خود بوده، اما حکایتگر این است که استنباط این شخصیت ها از مجموع آیات و اخبار و احادیث مهدی (ع) که جناح حق و عدل و ایمان باید در هم بشکند و نابود شود و اثری از صالحان و متقیان باقی نماند تا دولت مهدی ظاهر شود، بلکه آن را به صورت پیروزی جناح صلاح و عدل و توقی بر جناح فساد و ظلم و بی بند و باری تلقی می‌کرده اند.

مقاله

نویسنده امیر محمد پورنصیر

این موضوعات را نیز بررسی کنید:

جدیدترین ها در این موضوع

رفتار و منش امام خمینی (ره) با دختران

رفتار و منش امام خمینی (ره) با دختران

در همۀ جوامع بشری، تربیت فرزندان، به ویژه فرزند دختر ارزش و اهمیت زیادی دارد. ارزش‌های اسلامی و زوایای زندگی ائمه معصومین علیهم‌السلام و بزرگان، جایگاه تربیتی پدر در قبال دختران مورد تأکید قرار گرفته است. از آنجا که دشمنان فرهنگ اسلامی به این امر واقف شده‌اند با تلاش‌های خود سعی بر بی‌ارزش نمودن جایگاه پدر داشته واز سویی با استحاله اعتقادی و فرهنگی دختران و زنان (به عنوان ارکان اصلی خانواده اسلامی) به اهداف شوم خود که نابودی اسلام است دست یابند.
تبیین و ضرورت‌شناسی مساله تعامل مؤثر پدری-دختری

تبیین و ضرورت‌شناسی مساله تعامل مؤثر پدری-دختری

در این نوشتار تلاش شده با تدقیق به اضلاع مسئله، یعنی خانواده، جایگاه پدری و دختری ضمن تبیین و ابهام زدایی از مساله‌ی «تعامل موثر پدری-دختری»، ضرورت آن بیش از پیش هویدا گردد.
فرصت و تهدید رابطه پدر-دختری

فرصت و تهدید رابطه پدر-دختری

در این نوشتار سعی شده است نقش پدر در خانواده به خصوص در رابطه پدری- دختری مورد تدقیق قرار گرفته و راهبردهای موثر عملی پیشنهاد گردد.
دختر در آینه تعامل با پدر

دختر در آینه تعامل با پدر

یهود از پیامبری حضرت موسی علیه‌السلام نشأت گرفت... کسی که چگونه دل کندن مادر از او در قرآن آمده است.. مسیحیت بعد از حضرت عیسی علیه‌السلام شکل گرفت که متولد شدن از مادری تنها بدون پدر، در قرآن کریم ذکر شده است.
رابطه پدر - دختری، پرهیز از تحمیل

رابطه پدر - دختری، پرهیز از تحمیل

با اینکه سعی کرده بودم، طوری که پدر دوست دارد لباس بپوشم، اما انگار جلب رضایتش غیر ممکن بود! من فقط سکوت کرده بودم و پدر پشت سر هم شروع کرد به سرزنش و پرخاش به من! تا اینکه به نزدیکی خانه رسیدیم.

پر بازدیدترین ها

تعامل اعراب مسلمان و ایرانیان ʆ) نقش امام حسن(ع) و امام حسین(ع) در فتح ایران

تعامل اعراب مسلمان و ایرانیان (6) نقش امام حسن(ع) و امام حسین(ع) در فتح ایران

این نوشتار در نقد سلسله مقالاتی است که فتح ایران توسط اعراب مسلمان را یکی از مقاطع تلخ تاریخ معرفی نموده‌اند.
راههای رسیدن به آرامش روانی از نگاه قرآن

راههای رسیدن به آرامش روانی از نگاه قرآن

قرآن کریم که بزرگترین معجزه پیامبراکرم(ص) است و تمام آنچه را که بشر برای هدایت نیاز داشته ودر آن آمده است، کاملترین نسخه برای آرامش روح است.
No image

ذكر مصیبت امام حسین علیه السلام : امام حسین(ع) تنها در صحرای کربلا

ذکر مصیبت امام حسین علیه السلام با موضوع امام حسین(ع) تنها در صحرای کربلا
Powered by TayaCMS