دانشنامه پژوهه بزرگترین بانک مقالات علوم انسانی و اسلامی

انتظار، محبت، استقامت و پیوستگی وظایف منتظران از دیدگاه قرآن

No image
انتظار، محبت، استقامت و پیوستگی وظایف منتظران از دیدگاه قرآن

انتظار، محبت، استقامت

محمدعلی شیران خراسانی

زمین هیچ گاه از حجت الهی خالی نبوده است. همه مردم در هر عصر و زمانی با حجتی از حجت‌های الهی سروکار داشته اند و همچنین در روز قیامت هم هر امت و گروهی به دنبال امامی که آن را پذیرفته است خواهد رفت، این حقیقتی است که قرآن کریم به ما آموخته: یوم ندعُو کل اناس بامامهم: «روز قیامت» روزی است که هر امتی را به امامش فرا می‌خوانیم. سوره اسرا (17)

پس از آنجایی که امر شناخت امام زمان (عجل الله تعالی فرجه الشریف) و یاری رساندن به ایشان مهم ترین وظیفه در زندگی مردم در هر زمانی بوده به صورتی که پیامبر اکرم(ص) می‌فرمایند: «من مات و لم یعرف امام زمانه مات میته جاهلیه: هر کسی بمیرد و امام زمانش را نشناسد، به مرگ جاهلیت مرده.»

ما هم باید به دنبال شناخت اماممان و یاری رسانی به آن حضرت باشیم. در ادامه به شناخت یاران امام مهدی عجل الله و اعمالشان در زمان غیبت، وظایف خودمان در این دوران و حقوق حضرت بر ما از دیدگاه قرآن کریم خواهیم پرداخت.

قرآن کریم در سوره مائده، آیه 5 می‌فرماید: «پس بزودی خداوند گروهی را می‌آورد که آنان را دوست می‌دارد و ایشان هم دوستدار خدایند. در برابر مومنان فروتن و در برابر کافران سرفرازند. در راه خدا جهاد می‌کنند و از ملامت هیچ سرزنش کننده‌ای نمی‌هراسند.»

ما برای رسیدن به این درجات چه ویژگی هایی باید داشته باشیم؟ یاران حضرت مهدی عجل الله چه ویژگی‌هایی دارند؟

اولین ویژگی، عبادت و پارسایی: در این مورد امام صادق(ع) می‌فرمایند: آنان مردانی شب زنده دار هستند که شب را به عبادت می‌گذرانند و به هنگام نماز زمزمه ای همچون صدای زنبور دارند. «بحارالانوار»

دومین ویژگی، قدرت و تلاش: امیرالمومنین در این مورد می‌فرمایند: اصحاب مهدی جوان‌اند، سالخورده‌ای در میان آنها نیست مگر به مقدار سرمه در چشم و نمک در غذا «الغیبه- شیخ طوسی»

سومین ویژگی، ایمان و بصیرت: امام صادق(ع) در این مورد فرموده اند: مومنانی که خداوند، مهدی را در میان آنها به پا می‌دارد، افراد برگزیده و شایسته قضاوت و حکومت و در دین فقیه هستند. همچنین دلبستگی و فرمانبرداری از امام مهدی (عج) از دیگر ویژگی‌های یاران ایشان می‌باشد. قرآن کریم که وسیله هدایت خداوند برای هرکسی که خود خداوند بخواهد است وظایفی برای ما در دوران غیبت مشخص و همچنین حقوق امام مهدی بر ما را نیز بیان می‌فرماید: ... ان اشکر لی ولوالدیک ...: ... سپاسگزار من و پدر و مادرت باش ... «سوره لقمان (31):14» مهربان‌ترین پدر دنیا از ابعاد گوناگون، حقوق فراوانی به ما دارد که توجه به آنها ما را در انجام وظایف موفق می‌کند. برخی از این حقوق این چنین اند: حق پدری: پدر حقیقی هر زمان، امام و پیشوای الهی در آن روزگار است. چنان که پیامبر اکرم خود و امیرالمومنین را دو پدر امت معرفی نموده اند. (امالی شیخ صدوق) امام رضا(ع) در این مورد می‌فرمایند: امام دوست سازگار و پدر دلسوز و برادر تنی و مادر مهربان نسبت به فرزند کوچک خویش است. (کافی)

حق هدایت و تعلیم: هدایت خداوند توسط پیامبران و امامان به مردم جهان می‌رسد. از این روهادی و معلم الهی در زمان ما حضرت مهدی می‌باشد. امام عصر ارواحنا فداه همه حقوق یک معلم بر شاگرد و یک هادی بر هدایت شده را بر مومنان دارند. حق نعمت و . . . نیز از دیگر حقوق امام مهدی (عج) نسبت بر ماست. حال، با همه این تفاسیر وظیفه ما نسبت به اماممان در زمان غیبت این حضرت چیست؟ چه کارهایی منجی بشریت را شاد و چه کارهایی این امام مهربان و دلسوز را می‌رنجاند؟ چگونه می‌توانیم در برابر حقوقی که پدر مهربانمان نسبت به ما انجام می‌دهد از ایشان سپاسگزاری بنماییم؟

ای افراد باایمان، تقوا پیشه کنید و با راستگویان همراه شوید. (سوره توبه، آیه 9).

وظیفه اول ما، محبت: قرآن کریم محبت وعلاقه مندی به اهل بیت پیامبر اکرم (ص) را بر هر مسلمانی واجب دانسته: قل لااسالکم علیه اجرا الاالموده فی القربی «سوره شوری (43)» یقیناً در عصر حاضر در بین وابستگان رسول خدا شخصیتی چون امام زمان (عج) وجود ندارد که از هرکس دیگر به آن حضرت نزدیک‌تر باشد. وظیفه دوم ما، دعا: هر کسی دوستدار امام زمان (عج) باشد تحمل غم هجران این حضرت در دوران غیبت برای او سخت و طاقت فرسا خواهد بود، همچنین خود حضرت فرموده اند:برای تعجیل در ظهور، زیاد دعا کنید که این کثرت دعا، گشایش کار شما خواهد بود. وظیفه سوم ما، انتظار: بزرگ ترین عمل و والاترین عبادتی که برای ما در این زمان امکان پذیر است انتظار ظهور آن امام مهربان می‌باشد. رسول خدا(ص) در همین رابطه فرموده اند: بزرگ ترین عمل امت من، انتظار فرج است. وظیفه چهارم ما، پیوند: وظیفه هر شیعه در زمان غیبت این است که پیوند و محبت خود را نسبت به امامش همیشه در دل داشته باشد و به امام خویش معتقد و به یاد ایشان باشد. قرآن کریم با اشاره به این مسئله می‌فرماید: ای ایمان آورندگان! صبر و استقامت کنید و با یکدیگر پیوستگی محکم داشته باشید و پرهیزکار باشید، امید است که رستگار شوید. (آل عمران 3)

امام باقر(ع) این آیه را این گونه تفسیر می‌کنند: برانجام واجبات صبر پیشه کنید و در برابر دشمن شکیبا باشید و با امامی که چشم به راهش هستید، پیوستگی داشته باشید.

این موضوعات را نیز بررسی کنید:

جدیدترین ها در این موضوع

اهمیت شعار سلاح هسته‌ای ندادن در اذهان عمومی

اهمیت شعار سلاح هسته‌ای ندادن در اذهان عمومی

در تقابل ایران با اسرائیل و آمریکا، همیشه گزینه حمله اتمی چالش‌برانگیز بوده و هست. عده‌ای می‌گویند: وقتی آمریکا و اسرائیل به عنوان دشمن اصلی ما سلاح اتمی دارند و تجربه نشان‌داده، اگر لازم شود هیچ تعارفی در استفاده از آن ندارند، پس ما هم باید سلاح اتمی داشته باشیم.
باغ خسروشاهی

باغ خسروشاهی

کی از شبهاتی که در سال‌های اخیر سبب تحریف امام در ذهن نسل جوان شده است این ادعا است که برخی می‌گویند امام در باغ‌های بزرگ و مجلل اطراف جماران زندگی می‌کردند و بااین‌وجود در رسانه‌ها به مردم یک‌خانه کوچک و ساده به‌عنوان محیط زندگی ایشان نمایش داده می‌شد
دوگانه نهضت و نظام

دوگانه نهضت و نظام

برخی دوگانه‌ها را ابتدا درک نمی‌کنیم ولی به مرور که مشغول کاری علمی می‌شویم یا طرحی عملی را به پیش می‌بریم متوجه آن می‌شویم و بعد بر سر آن دو راهی به انتخابی خاص دست می‌زنیم.
چرا ظهور حاج قاسم، خارج از نظم جمهوری اسلامی امکان تاریخی ندارد؟

چرا ظهور حاج قاسم، خارج از نظم جمهوری اسلامی امکان تاریخی ندارد؟

شهید سلیمانی بی‌شک در زمره شخصیت‌هایی است که جامعه ایرانی بشدت از وی متأثر خواهد بود. احتمالاً در طول تاریخ هیچ بدرقه‌ای به میزان تشییع پیکر او شکوهمند نبوده است.
آب و برق مجانی می‌شود!

آب و برق مجانی می‌شود!

پر بازدیدترین ها

راههای رسیدن به آرامش روانی از نگاه قرآن

راههای رسیدن به آرامش روانی از نگاه قرآن

قرآن کریم که بزرگترین معجزه پیامبراکرم(ص) است و تمام آنچه را که بشر برای هدایت نیاز داشته ودر آن آمده است، کاملترین نسخه برای آرامش روح است.
تعامل اعراب مسلمان و ایرانیان ʆ) نقش امام حسن(ع) و امام حسین(ع) در فتح ایران

تعامل اعراب مسلمان و ایرانیان (6) نقش امام حسن(ع) و امام حسین(ع) در فتح ایران

این نوشتار در نقد سلسله مقالاتی است که فتح ایران توسط اعراب مسلمان را یکی از مقاطع تلخ تاریخ معرفی نموده‌اند.
چرا ظهور حاج قاسم، خارج از نظم جمهوری اسلامی امکان تاریخی ندارد؟

چرا ظهور حاج قاسم، خارج از نظم جمهوری اسلامی امکان تاریخی ندارد؟

شهید سلیمانی بی‌شک در زمره شخصیت‌هایی است که جامعه ایرانی بشدت از وی متأثر خواهد بود. احتمالاً در طول تاریخ هیچ بدرقه‌ای به میزان تشییع پیکر او شکوهمند نبوده است.
Powered by TayaCMS