دانشنامه پژوهه بزرگترین بانک مقالات علوم انسانی و اسلامی

حجاب پیام رسان بی صدای اسلام

حجاب تنها یک پوشش نیست بلکه یک فرهنگ است.
حجاب پیام رسان بی صدای اسلام
حجاب پیام رسان بی صدای اسلام

حجاب تنها یک پوشش نیست بلکه یک فرهنگ است. وقتی حجاب به صورتی خاص رعایت می‌شود در واقع یک فرهنگ منتقل می‌شود و به دلیل اینکه این فرهنگ همراه با پیام اسلام است زنی که به روش‌ها و صورت‌های مختلف حجاب را در کشورهای مختلف رعایت می‌کند، اشاعه دهنده پیام اسلام است.حجاب به عنوان یک نماد از نمادهای اسلام مطرح است به همین دلیل غرب از گسترش حجاب جلوگیری می‌کند؛ در حکومت‌های سکولار این طور گفته می‌شود که نمادهای مذهبی باید از جامعه و محیط‌های اجتماعی جدا شود و این اعتقادات باید تنها جنبه فردی داشته باشد. در این راستا به دلیل اینکه حجاب، نماد یک مذهب و دین خاصی است و پیام خاصی را به مخاطبان انتقال می‌دهد، از اهمیت خاصی برخوردار است. در کشورهای غربی بحث حجاب هراسی همان بحث اسلام هراسی است. مسلمانان در راستای احترام و اعتقاد به کتاب آسمانی خود، قرآن و پیامبر خاتم حضرت محمد مصطفی(ص) از سایر پیامبران و ادیان مختلف نیز با احترام یاد می‌کنند، ولی در کشورهای غربی توهین به پیامبران ادیان دیگر از جمله دین مبین اسلام را شاهد هستیم. در کشور آمریکا که خود را مهد آزادی معرفی می‌کند شاهد سوزاندن کتاب آسمانی قرآن هستیم؛ این موارد در واقع پروژه‌ای تعریف شده است؛ ساخت فیلم‌ها و کاریکاتورها و متهم کردن مسلمانان به خشونت و ممنوعیت ورود زنان محجبه به نهادهای دولتی و آموزشی در راستای پروژه اسلام هراسی است. حجاب نه تنها مربوط به تمام شرایع آسمانی است بلکه مربوط به فطرت انسان نیز است. ساده انگارانه است که حجاب و نوع پوشش را تنها یک مسئله فردی و شخصی بدانیم، فردی که حجاب اسلامی را رعایت می‌کند بدون سخنرانی تنها با نوع پوششی که در اجتماع ظاهر می‌شود این پیام را می‌رساند که «من مسلمانم » به دلیل اینکه این نحوه پوشش برای مسلمانان است.حجاب نماد فرهنگ اسلام است. اگر فرهنگ حجاب گسترش یابد قاعدتاً منجر به گسترش فرهنگ اسلام خواهد شد که غرب چنین چیزی را نمی‌خواهد؛ چراکه از دیدگاه آنان جامعه مسلمانان به شدت رو به افزایش است به همین دلیل در بسیاری از کشورهای غربی با ساخت مناره برای مساجد و پخش صدای اذان مخالفت می‌شود. تمایل مردم جوامع غربی نسبت به اسلام خواهی بسیار زیاد است. حمله به زنان محجبه و شهادت مروة الشروینی در دادگاه در کنار هم پازلی از سوی غرب در راستای اسلام هراسی مردم جوامع غربی، است.حجاب پیام رسان بی صدای اسلام است، یکی از مواردی که از طریق حجاب صورت می‌گیرد این است که حجاب پیام اسلام را بدون اینکه صحبتی با کسی صورت گیرد، انتقال می‌دهد.‌

زن غربی و انتخاب حجاب

زن غربی با انتخاب حجاب اسلامی به سیستم فرهنگی و اجتماعی که در واقع خرده سیستمی در سیستم سرمایه داری غرب محسوب می‌شود، «نه» می‌گوید. یکی از محصولات نگاه غرب به زن اشاعه فحشا، بی بند و باری و بازیچه قرار گرفتن زن است. جای سئوال مطرح است که علی رغم عواملی که در جوامع غربی فراهم شده تا زن‌ها را از داشتن نگاه انسانی نسبت به خود بازدارند، زنان غربی چرا به سمت حجاب روی می‌آورند؟ گرایش روز افزون زنان در غرب به حجاب موضوع قابل تاملی است. به دلیل تهاجم فرهنگی، غفلت و کم کاری فرهنگی شاهد پدیده بدحجابی در داخل کشور هستیم. بعد از موج بیداری اسلامی که در کشورهای منطقه و سطح دنیا حتی در حکومت‌های لائیک به وجود آمد شاهد اقبال قابل توجه حجاب در میان زنان در این کشورها هستیم. این امر خود قابل تامل و بررسی است که چه عواملی موجب شده تا با توجه به تلاش هماهنگ و برنامه ریزی شده‌ای که حدود بیش از دو قرن در غرب صورت گرفته است، زنان با پوششی که انتخاب می‌کنند به چنین سیستم فرهنگی پاسخ منفی می‌دهند. علی رغم برخورد دفعی و سخت گیری حکومت‌ها و نظام‌های سیاسی غرب با حجاب، زنان غربی با انتخاب حجاب به سیستم فرهنگی که با سیستم‌های اقتصادی و سیاسی غرب مرتبط است پاسخ منفی می‌دهند.این پاسخ منفی، به تمام سیستم غرب است که خرده سیستم‌های فرهنگی، سیاسی، اقتصادی و اجتماعی غرب را هم زیر سئوال می‌برد. چنین موضوعی برای غرب بسیار جدی تلقی می‌شود، گرایش زنان به حجاب در غرب در حد انتخاب یک نوع پوشش خاص نیست؛ زن غربی با انتخاب حجاب اسلامی به سیستم فرهنگی و اجتماعی که در واقع خرده سیستمی در سیستم سرمایه داری غرب محسوب می‌شود، «نه » می‌گوید و این موضوع برای حکومت‌های غربی قابل پذیرش و تحمل نبوده و سبب به وجود آمدن برخورد‌های شدید نسبت به رعایت حجاب می‌شود.

این موضوعات را نیز بررسی کنید:

جدیدترین ها در این موضوع

اهمیت شعار سلاح هسته‌ای ندادن در اذهان عمومی

اهمیت شعار سلاح هسته‌ای ندادن در اذهان عمومی

در تقابل ایران با اسرائیل و آمریکا، همیشه گزینه حمله اتمی چالش‌برانگیز بوده و هست. عده‌ای می‌گویند: وقتی آمریکا و اسرائیل به عنوان دشمن اصلی ما سلاح اتمی دارند و تجربه نشان‌داده، اگر لازم شود هیچ تعارفی در استفاده از آن ندارند، پس ما هم باید سلاح اتمی داشته باشیم.
باغ خسروشاهی

باغ خسروشاهی

کی از شبهاتی که در سال‌های اخیر سبب تحریف امام در ذهن نسل جوان شده است این ادعا است که برخی می‌گویند امام در باغ‌های بزرگ و مجلل اطراف جماران زندگی می‌کردند و بااین‌وجود در رسانه‌ها به مردم یک‌خانه کوچک و ساده به‌عنوان محیط زندگی ایشان نمایش داده می‌شد
دوگانه نهضت و نظام

دوگانه نهضت و نظام

برخی دوگانه‌ها را ابتدا درک نمی‌کنیم ولی به مرور که مشغول کاری علمی می‌شویم یا طرحی عملی را به پیش می‌بریم متوجه آن می‌شویم و بعد بر سر آن دو راهی به انتخابی خاص دست می‌زنیم.
چرا ظهور حاج قاسم، خارج از نظم جمهوری اسلامی امکان تاریخی ندارد؟

چرا ظهور حاج قاسم، خارج از نظم جمهوری اسلامی امکان تاریخی ندارد؟

شهید سلیمانی بی‌شک در زمره شخصیت‌هایی است که جامعه ایرانی بشدت از وی متأثر خواهد بود. احتمالاً در طول تاریخ هیچ بدرقه‌ای به میزان تشییع پیکر او شکوهمند نبوده است.
آب و برق مجانی می‌شود!

آب و برق مجانی می‌شود!

پر بازدیدترین ها

راههای رسیدن به آرامش روانی از نگاه قرآن

راههای رسیدن به آرامش روانی از نگاه قرآن

قرآن کریم که بزرگترین معجزه پیامبراکرم(ص) است و تمام آنچه را که بشر برای هدایت نیاز داشته ودر آن آمده است، کاملترین نسخه برای آرامش روح است.
تعامل اعراب مسلمان و ایرانیان ʆ) نقش امام حسن(ع) و امام حسین(ع) در فتح ایران

تعامل اعراب مسلمان و ایرانیان (6) نقش امام حسن(ع) و امام حسین(ع) در فتح ایران

این نوشتار در نقد سلسله مقالاتی است که فتح ایران توسط اعراب مسلمان را یکی از مقاطع تلخ تاریخ معرفی نموده‌اند.
چرا ظهور حاج قاسم، خارج از نظم جمهوری اسلامی امکان تاریخی ندارد؟

چرا ظهور حاج قاسم، خارج از نظم جمهوری اسلامی امکان تاریخی ندارد؟

شهید سلیمانی بی‌شک در زمره شخصیت‌هایی است که جامعه ایرانی بشدت از وی متأثر خواهد بود. احتمالاً در طول تاریخ هیچ بدرقه‌ای به میزان تشییع پیکر او شکوهمند نبوده است.
Powered by TayaCMS