دانشنامه پژوهه بزرگترین بانک مقالات علوم انسانی و اسلامی

حقوق و مسئولیت های انسان

در زندگی روزمره شاید بارها با کلمات صغیر، بالغ و رشید برخورد کرده ایم اما شاید ندانیم...
حقوق و مسئولیت های انسان
حقوق و مسئولیت های انسان

در زندگی روزمره شاید بارها با کلمات صغیر، بالغ و رشید برخورد کرده ایم اما شاید ندانیم که هریک از این کلمات از نظر حقوقی چه معنا و مفهومی و چه تفاوت‌هایی با یکدیگر دارند و شاید ندانیم انسان در هریک از مراحل فوق از نظر قانونی وظایف و تکالیف و مسئولیت‌های خاص همان دوران را دارد و لهذا آشنایی با این اصطلاحات برای ورود به جامعه ضروری به نظر می‌رسد.

تعریف صغیر

صغیر وضعیت کسی است که از نظر سن به رشد جسمی و فکری لازم برای زندگی اجتماعی نرسیده باشد و به عبارت دیگر صغیر کسی است که بالغ و رشید نشده است، اما صغیر در این مرحله دو دوره را پشت سر می‌گذارد؛ دوره‌ای که می‌تواند خوب و بد و زشت و زیبا را تا حدودی تشخیص دهد و دوره‌ای که نمی‌تواند چنین تشخیصی داشته باشد. به صغیری که به هیچ وجه قوه درک و فهم نداشته باشد صغیر غیرممیز می‌گویند که اعمال حس صغیری مانند مجنون (دیوانه) باطل است، زیرا نمی‌تواند مصلحت خود را در کلیه امور رعایت کند. اما صغیر ممیز می‌تواند تا حدودی مصالح خود را تشخیص دهد که چنین صغیری می‌تواند هبه، صلح (چون برایش هیچگونه تعهدی ایجاد نمی کند) قبول کند اما از انجام معامله ممنوع است، زیرا قادر نیست به تنهایی اموال خود را اداره کند.

در پاره‌ای از کشورها برای تشخیص صغیر ممیز از غیرممیز اماره و نشانه سن را قرار داده‌اند. اما در کشور ما تشخیص صغیر ممیز از غیرممیز با قاضی دادگاه می‌باشد. صغار اعم از ممیز و غیرممیز تحت ولایت پدر و جد پدری خود می‌باشند و به موجب ماده 1207 قانون مدنی از تصرف در اموال و حقوق مالی خود ممنوع می‌باشند.

به موجب ماده 1207 قانون مدنی اشخاص ذیل محجور و از تصرف در اموال و حقوق مالی خود ممنوع می‌باشند. 1- صغار 2- اشخاص غیررشید 3- مجانین. همچنین طبق ماده 49 قانون مجازات اسلامی «اطفال در صورت ارتکاب جرم مبرا از مسئولیت کیفری هستند و تربیت آنان با نظر دادگاه به عهده سرپرست اطفال و عندالاقتضا کانون اصلاح و تربیت اطفال می‌باشد.

این موضوعات را نیز بررسی کنید:

جدیدترین ها در این موضوع

اهمیت شعار سلاح هسته‌ای ندادن در اذهان عمومی

اهمیت شعار سلاح هسته‌ای ندادن در اذهان عمومی

در تقابل ایران با اسرائیل و آمریکا، همیشه گزینه حمله اتمی چالش‌برانگیز بوده و هست. عده‌ای می‌گویند: وقتی آمریکا و اسرائیل به عنوان دشمن اصلی ما سلاح اتمی دارند و تجربه نشان‌داده، اگر لازم شود هیچ تعارفی در استفاده از آن ندارند، پس ما هم باید سلاح اتمی داشته باشیم.
باغ خسروشاهی

باغ خسروشاهی

کی از شبهاتی که در سال‌های اخیر سبب تحریف امام در ذهن نسل جوان شده است این ادعا است که برخی می‌گویند امام در باغ‌های بزرگ و مجلل اطراف جماران زندگی می‌کردند و بااین‌وجود در رسانه‌ها به مردم یک‌خانه کوچک و ساده به‌عنوان محیط زندگی ایشان نمایش داده می‌شد
دوگانه نهضت و نظام

دوگانه نهضت و نظام

برخی دوگانه‌ها را ابتدا درک نمی‌کنیم ولی به مرور که مشغول کاری علمی می‌شویم یا طرحی عملی را به پیش می‌بریم متوجه آن می‌شویم و بعد بر سر آن دو راهی به انتخابی خاص دست می‌زنیم.
چرا ظهور حاج قاسم، خارج از نظم جمهوری اسلامی امکان تاریخی ندارد؟

چرا ظهور حاج قاسم، خارج از نظم جمهوری اسلامی امکان تاریخی ندارد؟

شهید سلیمانی بی‌شک در زمره شخصیت‌هایی است که جامعه ایرانی بشدت از وی متأثر خواهد بود. احتمالاً در طول تاریخ هیچ بدرقه‌ای به میزان تشییع پیکر او شکوهمند نبوده است.
آب و برق مجانی می‌شود!

آب و برق مجانی می‌شود!

پر بازدیدترین ها

تعامل اعراب مسلمان و ایرانیان ʆ) نقش امام حسن(ع) و امام حسین(ع) در فتح ایران

تعامل اعراب مسلمان و ایرانیان (6) نقش امام حسن(ع) و امام حسین(ع) در فتح ایران

این نوشتار در نقد سلسله مقالاتی است که فتح ایران توسط اعراب مسلمان را یکی از مقاطع تلخ تاریخ معرفی نموده‌اند.
راههای رسیدن به آرامش روانی از نگاه قرآن

راههای رسیدن به آرامش روانی از نگاه قرآن

قرآن کریم که بزرگترین معجزه پیامبراکرم(ص) است و تمام آنچه را که بشر برای هدایت نیاز داشته ودر آن آمده است، کاملترین نسخه برای آرامش روح است.
Powered by TayaCMS