دانشنامه پژوهه بزرگترین بانک مقالات علوم انسانی و اسلامی

حیا؛ گمشده رسانه ملی

کسی که حیا ندارد ایمان ندارد(کلینی: کافی، ج 2) .
حیا؛ گمشده رسانه ملی
حیا؛ گمشده رسانه ملی
نویسنده: علیرضا فرقانی

امام صادق (ع) می‌فرماید:

«لَا إِیمَانَ لِمَنْ لَا حَیاءَ لَه‌»

کسی که حیا ندارد ایمان ندارد(کلینی: کافی، ج 2) .از آنجایی که ایمان در حوزه فردی، شرط لازم برای تشکیل حکومت دینی می‌باشد و حیا با ایمان نسبتی مستقیم دارد، شرط تثبیت و بقای حکومت دینی به حیای تک تک آحاد جامعه بستگی دارد.از این جهت است که محور تمام برنامه ریزی های دشمنان بر علیه نظام جمهوری اسلا می‌و منقلب کردن انقلاب اسلا می‌«حیازدایی» بوده و به هر قیمتی فراگیر کردن بی حیایی را در دستور کار خود قرار داده‌اند. هر چند «حیا» امری است فطری که خداوند آن را در انسان به ودیعه گذاشته اما همچون دیگر ظرفیتهای پنهان بشری نیاز به تربیت و رشد برای رسیدن به کمال مطلوب را دارد. در این راستا به هر میزان که حیا در فرد منکوب شود به همان میزان نیز ایمان فرد دچار خدشه شده تا جایی که از بین رفتن حیا به انحطاط ایمان در افراد جامعه و در نهایت به اضمحلال حکومت دینی منتج می‌شود.به گفته استاد عباسی، حیا؛ در مردان غیرت و در زنان عفت را رقم میزند. حیا با شرم متفاوت است. هر بشر بی دینی نیز می‌تواند شرم داشته باشد، اما حیاء، مقوله ای ایمانی است و مختص انسان دین دار و مومن است. حضرت علی(ع) در میزان نسبت حیا و ایمان می‌فرمایند: «ایمان درختی است که ریشه آن یقین، شاخه آن تقوا، و شکوفه و میوه آن «حیاء» است». پس دشمنان اسلام، غیرت در مردان و عفت در زنان را مورد هدف حملات خود برای تضعیف انقلاب و نظام مقدس جمهوری اسلا می‌به واسطه از بین بردن حیا در حوزه فردی و در نهایت جامعه تعریف کرده اند.اما متاسفانه در سالهای اخیر، نهادهای آموزشی و رسانه های ابواب جمعی و در راس آنها صدا وسیما، نه تنها در راستای آموزش حیاورزی و تقویت آن تلاشی محسوس و قابل ذکری نکرده اند که بعضا آب در آسیاب دشمن ریخته و ناخواسته اما خالصانه قسمتی از بار ایشان را به دوش مبارک متحمل شده اند. وقتی در «طنز » ساختمان پزشکان، مردی همواره نظاره گر همسر خود به هنگام مسخره شدن به دست دیگران است و غیرت نداشته خود را قی می‌کند؛ باید برای نسل بعدی متاثر از رسانه ملی تاسف خورد.وقتی در سریال هایی مانند ساختمان پزشکان، هرگز فردی برای ورود به منزل دیگری خبر ن می‌کند و یا اصطلاحا «یا الله» ن می‌گوید و مرد خانواده به سادگی با این قضیه کنار می‌آید باید برای بی غیرتی نسل بعدی نگران شد.وقتی مردی برای همسر خود جشن تولدی با حضور مردان نامحرم می‌گیرد و از کادوی شال قرمز یک نامحرم به همسر خود تنها گلایه مند می‌شود که این کم است باید برای بی غیرتی نسل بعد جدا نگران شد.

دشمنان اسلام باید از بهنام ها بابت این القائات بی غیرتی تشکر کنند ولی جامعه مسلمان باید هوشیار باشد و در صورت خواب بودن مسئولین در چنین مواقعی، متوجه این شیطنت های حتی ناخواسته افراد شده و از مسئول دستگاه برخورد مناسب را طلب کنند.ساختمان پزشکان تنها نمونه‌ای از به نمایش گذاشتن بی غیرتی ها و بی عفتی ها در صدا و سیما و سینما است. شایسته است افراد زبونی که عاجزند از تئوریزه کردن مفاهیم قرآنی و نمایش آن در قالب هنر و القای غیر مستقیم آن به جامعه نباید وارد عرصه مه می‌همچون هنر شوند.

مقاله

نویسنده علیرضا فرقانی

این موضوعات را نیز بررسی کنید:

جدیدترین ها در این موضوع

اهمیت شعار سلاح هسته‌ای ندادن در اذهان عمومی

اهمیت شعار سلاح هسته‌ای ندادن در اذهان عمومی

در تقابل ایران با اسرائیل و آمریکا، همیشه گزینه حمله اتمی چالش‌برانگیز بوده و هست. عده‌ای می‌گویند: وقتی آمریکا و اسرائیل به عنوان دشمن اصلی ما سلاح اتمی دارند و تجربه نشان‌داده، اگر لازم شود هیچ تعارفی در استفاده از آن ندارند، پس ما هم باید سلاح اتمی داشته باشیم.
باغ خسروشاهی

باغ خسروشاهی

کی از شبهاتی که در سال‌های اخیر سبب تحریف امام در ذهن نسل جوان شده است این ادعا است که برخی می‌گویند امام در باغ‌های بزرگ و مجلل اطراف جماران زندگی می‌کردند و بااین‌وجود در رسانه‌ها به مردم یک‌خانه کوچک و ساده به‌عنوان محیط زندگی ایشان نمایش داده می‌شد
دوگانه نهضت و نظام

دوگانه نهضت و نظام

برخی دوگانه‌ها را ابتدا درک نمی‌کنیم ولی به مرور که مشغول کاری علمی می‌شویم یا طرحی عملی را به پیش می‌بریم متوجه آن می‌شویم و بعد بر سر آن دو راهی به انتخابی خاص دست می‌زنیم.
چرا ظهور حاج قاسم، خارج از نظم جمهوری اسلامی امکان تاریخی ندارد؟

چرا ظهور حاج قاسم، خارج از نظم جمهوری اسلامی امکان تاریخی ندارد؟

شهید سلیمانی بی‌شک در زمره شخصیت‌هایی است که جامعه ایرانی بشدت از وی متأثر خواهد بود. احتمالاً در طول تاریخ هیچ بدرقه‌ای به میزان تشییع پیکر او شکوهمند نبوده است.
آب و برق مجانی می‌شود!

آب و برق مجانی می‌شود!

پر بازدیدترین ها

راههای رسیدن به آرامش روانی از نگاه قرآن

راههای رسیدن به آرامش روانی از نگاه قرآن

قرآن کریم که بزرگترین معجزه پیامبراکرم(ص) است و تمام آنچه را که بشر برای هدایت نیاز داشته ودر آن آمده است، کاملترین نسخه برای آرامش روح است.
تعامل اعراب مسلمان و ایرانیان ʆ) نقش امام حسن(ع) و امام حسین(ع) در فتح ایران

تعامل اعراب مسلمان و ایرانیان (6) نقش امام حسن(ع) و امام حسین(ع) در فتح ایران

این نوشتار در نقد سلسله مقالاتی است که فتح ایران توسط اعراب مسلمان را یکی از مقاطع تلخ تاریخ معرفی نموده‌اند.
Powered by TayaCMS