دانشنامه پژوهه بزرگترین بانک مقالات علوم انسانی و اسلامی

حیله های نوظهور و کژراهه های مدرن

تاریخ حیات انسان‌ها در تمام جوامع بشری، آکنده از افراد، گروه‌ها و جریان هایی است که به نام هدایت آدمیان، آنان را به تباهی کشاندند و انحرافات گسترده اعتقادی، رفتاری و اخلاقی را پدیدار ساختند.
حیله های نوظهور و کژراهه های مدرن
حیله های نوظهور و کژراهه های مدرن

1. تاریخ حیات انسان‌ها در تمام جوامع بشری، آکنده از افراد، گروه‌ها و جریان هایی است که به نام هدایت آدمیان، آنان را به تباهی کشاندند و انحرافات گسترده اعتقادی، رفتاری و اخلاقی را پدیدار ساختند.

برخی از این انحرافات، سر از تاسیس فرقه‌ها و مذاهب درآوردند و در رویارویی با جریان‌ها و افراد حق مدار یا در تنازع میان خود، کشتار گسترده انسان‌ها و ویرانی و خرابی سرزمین‌ها را موجب شدند و برخی جز نامی در تاریخ از آنها نمانده است و باید در تاریخ فرقه‌ها و نحله‌ها رد پای آنها را جست وجو کرد.

نکته پراهمیت آن است که بسیاری از این انحرافات اعتقادی، سیاسی و رفتاری در آغاز پیدایی کمتر از آن بودند که بعدها شدند. در واقع در مقطع ایجاد این انحراف‌ها کمتر کسی فکر می‌کرد که یک جریان کوچک و کم اثر روزی به صورت یک فرقه و جریان در تاریخ بماند و موجبات انحرافات گوناگون اخلاقی، اجتماعی و اعتقادی را فراهم آورد.

طبعاً اگر در زمان مناسب و بهنگام، عالمان و حاکمان متعهد و مسئول با این گونه انحرافات برخورد می‌کردند و با افشاگری یا ردیه نویسی و حتی ایجاد محدودیت مانع از عضوگیری و گسترش آن در میان مردم می‌شدند، میزان اثرگذاری آن محدود می‌شد و طبعاً در راستای زمان اثری از آنها باقی نمی‌ماند. شاید همین مسئله رمز حساسیت اسلام در مقابل بدعت و بدعت گذاران باشد و علت تاکیدی است که این دین حنیف بر مقابله با این گونه انحرافات از سوی عالمان دین شناس و مسئول دارد.

2. از این نکته هم نباید غافل شد که در سدههای اخیر فرقه سازی و ایجاد تفرقه در سرزمین اسلام و در میان مسلمین یکی از روشهای استعماری بوده است که ظهور بهائیت و تقویت وهابیت نمونه‌هایی از این جریان فرقه سازی استعماری است.

این موضوع در سالهای اخیر، اشکال تازه تر و متفاوت تری پیدا کرده که خود ناشی از بحرانهای درونی جوامع غربی در زمینه معنویت است. غرب امروز اوج تمدن اومانیستی مدرن را نمایندگی می‌کند و انسان را جایگزین خدا قرار داده است. در فرهنگ دینی قرار بود انسان خلیفه الله و جانشین خدا در زمین شود و این مسئله را در پیروی از خداوند و تعالیم پیامبرانش محقق کند اما تمدن مدرن غربی عملاً خدا و انبیا را حذف کرده است و به انسان همچون خداوند می‌نگرد و مقام تشریع ارزشهای اخلاقی و تعالیم اجتماعی را به او واگذار کرده است. در این شرایط عرفان و معنویت که نیاز ذاتی انسان‌ها است به گونه ای بدلی و انحرافی مورد توجه قرار می‌گیرند و حاصل آن عرفانهای اومانیستی و سکولار است. در این مسیر حتی عرفانهای شرقی هم وقتی به غرب می‌روند تغییر ماهیت می‌دهند و به صورت انحرافی دوباره به سوی شرق سرازیر می‌شوند.

آنچه اکنون به گسترش و نفوذ این گونه انحراف‌ها در جوامع گوناگون مدد می‌رساند ابزارهای رسانه ای جدید است که از سوی حامیان این جریانهای منحرف به استخدام درآمده اند و مورد حمایت سرمایه داری جهانی هم هستند.

3. به منظور مواجهه سنجیده با این گونه انحرافات اجتماعی – عقیدتی، شورای فرهنگ عمومی از سال 1383 به این موضوع توجه ویژه نشان داد و تلاش کرد با درگیر کردن نهادها و سازمانهای گوناگون در این مسئله به بررسی ریشههای رشد و ظهور جریان‌ها و انجمنهای انحرافی و یافتن راهکارهای مقابله با آنها بپردازد.

سازمان تبلیغات اسلامی و حوزههای علمیه و پژوهشگران صاحب نظر هم مکلف شدند با تکیه بر دانش موجود در حوزه پژوهش تفکرات انحرافی این فرقه‌ها و جریانهای انحرافی را مورد نقد قرار دهند.

4. کتاب «کژراهه» که اخیراً به همت انتشارات «جام جم» و با تلاش جمعی از نویسندگان و صاحب نظران منتشر شده سعی کرده درباره فرقه‌ها و عرفانهای دروغین و مدعیان کوچک و بزرگی که در سالهای اخیر بازار مکاره‌ای ایجاد کرده اند روشنگری کند و با پرداختن به موضوعاتی چون مدعیان ارتباط با امام زمان(عج) دکانداران عرفانهای کاذب مروجان عرفانهای شرقی و غربی شیطان پرستی، انرژی درمانی انحرافی و نیز عرفان نمایی‌ها و انحرافات برآمده از فرهنگ سکولار غربی این جریانات انحرافی را آسیب شناسی کند. موضوعات فوق الذکر در این کتاب در قالبهای گزارش، گفت وگو و مقاله و سخنرانی تنظیم شده اند که توسط صاحب نظران، اصحاب اندیشه و منتقدان و تحلیلگران این حوزه‌ها به تالیف و تدوین درآمده‌اند.

این موضوعات را نیز بررسی کنید:

جدیدترین ها در این موضوع

اهمیت شعار سلاح هسته‌ای ندادن در اذهان عمومی

اهمیت شعار سلاح هسته‌ای ندادن در اذهان عمومی

در تقابل ایران با اسرائیل و آمریکا، همیشه گزینه حمله اتمی چالش‌برانگیز بوده و هست. عده‌ای می‌گویند: وقتی آمریکا و اسرائیل به عنوان دشمن اصلی ما سلاح اتمی دارند و تجربه نشان‌داده، اگر لازم شود هیچ تعارفی در استفاده از آن ندارند، پس ما هم باید سلاح اتمی داشته باشیم.
باغ خسروشاهی

باغ خسروشاهی

کی از شبهاتی که در سال‌های اخیر سبب تحریف امام در ذهن نسل جوان شده است این ادعا است که برخی می‌گویند امام در باغ‌های بزرگ و مجلل اطراف جماران زندگی می‌کردند و بااین‌وجود در رسانه‌ها به مردم یک‌خانه کوچک و ساده به‌عنوان محیط زندگی ایشان نمایش داده می‌شد
دوگانه نهضت و نظام

دوگانه نهضت و نظام

برخی دوگانه‌ها را ابتدا درک نمی‌کنیم ولی به مرور که مشغول کاری علمی می‌شویم یا طرحی عملی را به پیش می‌بریم متوجه آن می‌شویم و بعد بر سر آن دو راهی به انتخابی خاص دست می‌زنیم.
چرا ظهور حاج قاسم، خارج از نظم جمهوری اسلامی امکان تاریخی ندارد؟

چرا ظهور حاج قاسم، خارج از نظم جمهوری اسلامی امکان تاریخی ندارد؟

شهید سلیمانی بی‌شک در زمره شخصیت‌هایی است که جامعه ایرانی بشدت از وی متأثر خواهد بود. احتمالاً در طول تاریخ هیچ بدرقه‌ای به میزان تشییع پیکر او شکوهمند نبوده است.
آب و برق مجانی می‌شود!

آب و برق مجانی می‌شود!

پر بازدیدترین ها

راههای رسیدن به آرامش روانی از نگاه قرآن

راههای رسیدن به آرامش روانی از نگاه قرآن

قرآن کریم که بزرگترین معجزه پیامبراکرم(ص) است و تمام آنچه را که بشر برای هدایت نیاز داشته ودر آن آمده است، کاملترین نسخه برای آرامش روح است.
تعامل اعراب مسلمان و ایرانیان ʆ) نقش امام حسن(ع) و امام حسین(ع) در فتح ایران

تعامل اعراب مسلمان و ایرانیان (6) نقش امام حسن(ع) و امام حسین(ع) در فتح ایران

این نوشتار در نقد سلسله مقالاتی است که فتح ایران توسط اعراب مسلمان را یکی از مقاطع تلخ تاریخ معرفی نموده‌اند.
Powered by TayaCMS