دانشنامه پژوهه بزرگترین بانک مقالات علوم انسانی و اسلامی

در تعظیم و تکریم امام حسین(ع)

محرم از راه می رسد. مبداء تاریخ اسلام، سال هجرت پیامبر اسلام(ص) و ماه نخست آن محرم است. علت نامگذاری محرم آن است که جنگ در این ماه حرام است.
در تعظیم و تکریم امام حسین(ع)
در تعظیم و تکریم امام حسین(ع)

نویسنده: محمدرضا شعبانی

محرم از راه می رسد. مبداء تاریخ اسلام، سال هجرت پیامبر اسلام(ص) و ماه نخست آن محرم است. علت نامگذاری محرم آن است که جنگ در این ماه حرام است.

محرم با حادثه عاشورا عجین شده و فرا رسیدن آن دل‌ها را پر از غم می‌سازد، برای ارادتمندان خاندان پیامبر(ص) درسراسر جهان انگار محرم بهار غم است که در آن گل های گریه می شکفند.

محرم ماه برافراشتن پرچم عزاست که دوستداران اهل بیت با دلدادگی با برافراشتن آن بر بام مساجد و حسینیه‌ها و سر در منازل، جهانیان را به عزای سالار شهیدان دعوت می‌کنند.

امام حسین(ع) و یاران با وفایش:

امام حسین(ع) در سوم شعبان سال چهارم هجری در مدینه به دنیا آمد. رسول خدا(ص) نام او را حسین نهاد. وی در آغوش پیامبر(ص) بزرگ شد و مورد علاقه شدید آن حضرت بود. زمان رحلت رسول خدا(ص) شش ساله بود. آن حضرت دارای صفات برجسته‌ای چون علم، شجاعت، عفو، بخشش، حلم، بزرگواری، تواضع و دستگیری از نیازمندان و بینوایان بود.

در دوران خلافت پدرش علی بن ابی طالب(ع) در کنار آن حضرت بود و در سه جنگ، آن حضرت را همراهی نمود.

بعد از شهادت پدر بزرگوارش، در زمان امام حسن مجتبی(ع) مانند سربازی فداکار، مطیع رهبر و مولای خویش، همراه آن حضرت بود. با شهادت امام حسن(ع) بار امامت امت بردوش او قرار گرفت. آن حضرت در دوران حکومت معاویه نسبت به کشتارها، دستگیری‌ها و سیاست‌های او همواره از معترضان سرسخت بود.

پس از مرگ معاویه، یزید به والی مدینه نامه نوشت تا از امام حسین(ع) به نفع او بیعت بگیرد، آن حضرت که از بی کفایتی و فساد یزید آگاه بود، از بیعت امتناع نمود و برای نجات دین راه مبارزه و مخالفت با حاکمیت جور را در پیش گرفت. با این وضعیت به وجود آمده آن حضرت بی درنگ از مدینه به مکه هجرت کرد و پس از دعوت کوفیان و شیعیان عراق برای هجرت به کوفه ابتدا مسلم بن عقیل را به عنوان سفیر خویش روانه کوفه نمود و پس از دریافت جواب آنان و بیعتشان با مسلم بن عقیل در ذی الحجه سال 60 هجری به سوی عراق حرکت کرد.

پس از پیمان شکنی و روی گردانی کوفیان و با شهادت مسلم، اوضاع عراق دگرگون شد و آن حضرت که با خانواده و یاران جان نثار خویش عازم کوفه بود قبل از رسیدن به آن سرزمین، در محل سرزمین کنونی کربلا در محاصره دغل بازان دین به دنیا فروش سپاه کوفه افتاد، ولی هرگز سرتسلیم فرود نیاورد و در روز عاشورا به همراه اصحاب شهادت طلب و باوفایش در اوج شجاعت و فداکاری، ایمان و بصیرت، مظلومانه و تشنه کام به شهادت رسید.

از آن تاریخ به بعد با فرا رسیدن ماه محرم، عشق حسینی در قلب مالامال از شور و عشق شیعیان و آزادگان جهان شعله می گیرد و آرمان و اهداف خدایی امام حسین(ع) و آثار قیام حضرتش فرصتی است برای شناخت هر چه بیشتر عاشقان و هم کشتی نجات است برای کسانی که به مسیر گناه و گمراهی چشم دوخته‌اند.

بار دیگر به ماه محرم، ماه خون و قیام که از راه می رسد درود می‌فرستیم و با گلاب اشک خویش غبار راه عزاداران حسینی را می‌شوییم و با نسیم گرم کربلایی گوش جان را می‌نوازیم و از صمیم قلب و باصدایی رسا، بر اصول اسلامی، احکام قرآنی، سنت پیامبری، ولایت و امامت و تداوم آن در نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران یعنی ولایت فقیه پای فشرده و هرگز تسلیم ذلت نمی‌شویم.

    روزنامه رسالت، شماره 7148 به تاریخ 15/9/89، صفحه 24 (صفحه آخر)

مقاله

نویسنده محمدرضا شعبانی

این موضوعات را نیز بررسی کنید:

جدیدترین ها در این موضوع

اهمیت شعار سلاح هسته‌ای ندادن در اذهان عمومی

اهمیت شعار سلاح هسته‌ای ندادن در اذهان عمومی

در تقابل ایران با اسرائیل و آمریکا، همیشه گزینه حمله اتمی چالش‌برانگیز بوده و هست. عده‌ای می‌گویند: وقتی آمریکا و اسرائیل به عنوان دشمن اصلی ما سلاح اتمی دارند و تجربه نشان‌داده، اگر لازم شود هیچ تعارفی در استفاده از آن ندارند، پس ما هم باید سلاح اتمی داشته باشیم.
باغ خسروشاهی

باغ خسروشاهی

کی از شبهاتی که در سال‌های اخیر سبب تحریف امام در ذهن نسل جوان شده است این ادعا است که برخی می‌گویند امام در باغ‌های بزرگ و مجلل اطراف جماران زندگی می‌کردند و بااین‌وجود در رسانه‌ها به مردم یک‌خانه کوچک و ساده به‌عنوان محیط زندگی ایشان نمایش داده می‌شد
دوگانه نهضت و نظام

دوگانه نهضت و نظام

برخی دوگانه‌ها را ابتدا درک نمی‌کنیم ولی به مرور که مشغول کاری علمی می‌شویم یا طرحی عملی را به پیش می‌بریم متوجه آن می‌شویم و بعد بر سر آن دو راهی به انتخابی خاص دست می‌زنیم.
چرا ظهور حاج قاسم، خارج از نظم جمهوری اسلامی امکان تاریخی ندارد؟

چرا ظهور حاج قاسم، خارج از نظم جمهوری اسلامی امکان تاریخی ندارد؟

شهید سلیمانی بی‌شک در زمره شخصیت‌هایی است که جامعه ایرانی بشدت از وی متأثر خواهد بود. احتمالاً در طول تاریخ هیچ بدرقه‌ای به میزان تشییع پیکر او شکوهمند نبوده است.
آب و برق مجانی می‌شود!

آب و برق مجانی می‌شود!

پر بازدیدترین ها

راههای رسیدن به آرامش روانی از نگاه قرآن

راههای رسیدن به آرامش روانی از نگاه قرآن

قرآن کریم که بزرگترین معجزه پیامبراکرم(ص) است و تمام آنچه را که بشر برای هدایت نیاز داشته ودر آن آمده است، کاملترین نسخه برای آرامش روح است.
تعامل اعراب مسلمان و ایرانیان ʆ) نقش امام حسن(ع) و امام حسین(ع) در فتح ایران

تعامل اعراب مسلمان و ایرانیان (6) نقش امام حسن(ع) و امام حسین(ع) در فتح ایران

این نوشتار در نقد سلسله مقالاتی است که فتح ایران توسط اعراب مسلمان را یکی از مقاطع تلخ تاریخ معرفی نموده‌اند.
Powered by TayaCMS