دانشنامه پژوهه بزرگترین بانک مقالات علوم انسانی و اسلامی

صراط مستقیم - وصیت نامه امام خمینی

اسلام و حکومت اسلامی پدیده الهی است که با به کار بستن آن سعادت فرزندان خود را در دنیا و آخرت به بالاترین وجه تامین می‌کند و قدرت آن دارد که قلم سرخ بر ستمگری‌ها و چپاولگری‌ها و فسادها و تجاوزها بکشد وانسان‌ها را به کمال مطلوب خود برساند.
صراط مستقیم - وصیت نامه امام خمینی
صراط مستقیم - وصیت نامه امام خمینی
نویسنده: سید علی بنی لوحی

رمز بقای انقلاب اسلامی ایران

2- اسلام و حکومت اسلامی پدیده الهی است که با به کار بستن آن سعادت فرزندان خود را در دنیا و آخرت به بالاترین وجه تامین می‌کند و قدرت آن دارد که قلم سرخ بر ستمگری‌ها و چپاولگری‌ها و فسادها و تجاوزها بکشد وانسان‌ها را به کمال مطلوب خود برساند. و مکتبی است که برخلاف مکتب‌های غیرتوحیدی ، در تمام شئون فردی و اجتماعی و مادی و معنوی و فرهنگی و سیاسی و نظامی و اقتصادی دخالت و نظارت دارد و از هیچ نکته ، ولو بسیارناچیز که در تربیت انسان و جامعه و پیشرفت مادی و معنوی نقش دارد فروگذارننموده است ؛57 و موانع و مشکلات سر راه تکامل را در اجتماع و فرد گوشزدنموده و به رفع آنها کوشیده است . اینک که به توفیق و تایید خداوند، جمهوری اسلامی با دست توانای ملت متعهد پایه ریزی شده ، و آنچه در این حکومت اسلامی مطرح است اسلام و احکام مترقی آن است ، بر ملت عظیم الشان ایران است که در تحقق محتوای آن به جمیع ابعاد و حفظ و حراست آن بکوشند که حفظ اسلام در راس تمام واجبات است58 ، که انبیای عظام از آدم - علیه السلام - تاخاتم النبیین - صلی الله علیه و آله و سلم - در راه آن کوشش و فداکاری جانفرسا نموده اند و هیچ مانعی آنان را از این فریضه بزرگ بازنداشته ؛ و همچنین پس ازآنان اصحاب متعهد و ائمه اسلام - علیهم صلوات الله - با کوشش‌های توانفرسا تاحد نثار خون خود درحفظ آن کوشیده اند59. و امروز بر ملت ایران ، خصوصا، وبر جمیع مسلمانان ، عموماً، واجب است این امانت الهی را که در ایران به طوررسمی اعلام شده و در مدتی کوتاه نتایج عظیمی به بار آورده ، با تمام توان حفظ نموده و در راه ایجاد مقتضیات بقای آن و رفع موانع و مشکلات آن کوشش نمایند. و امید است که پرتو نور آن بر تمام کشورهای اسلامی تابیدن گرفته وتمام دولت‌ها و ملت‌ها با یکدیگر تفاهم در این امر حیاتی نمایند60 و دست ابرقدرت‌های عالم خوار و جنایت کاران تاریخ را تا ابد از سر مظلومان و ستمدیدگان جهان کوتاه نمایند.

اینجانب که نفس‌های آخر عمر را می‌کشم به حسب وظیفه، شطری از آنچه درحفظ و بقای این ودیعه الهی دخالت دارد و شطری از موانع و خطرهایی که آن را تهدید می‌کنند، برای نسل حاضر و نسل‌های آینده عرض می‌کنم و توفیق وتایید همگان را از درگاه پروردگار عالمیان خواهانم.

الف - بی تردید رمز بقای انقلاب اسلامی همان رمز پیروزی است؛ و رمزپیروزی را ملت می‌داند و نسل‌های آینده در تاریخ خواهند خواند که دو رکن اصلی آن: انگیزه الهی61 و مقصد عالی حکومت اسلامی؛ و اجتماع ملت درسراسر کشور با وحدت کلمه برای همان انگیزه و مقصد.

اینجانب به همه نسلهای حاضر و آینده وصیت می‌کنم که اگر بخواهید اسلام و حکومت الله برقرار باشد و دست استعمار و استثمارگران خارج و داخل ازکشورتان قطع شود، این انگیزه الهی را که خداوند تعالی در قرآن کریم بر آن سفارش فرموده است از دست ندهید؛ و در مقابل این انگیزه که رمز پیروزی وبقای آن است فراموشی هدف و تفرقه و اختلاف است.

57 - دین اسلام برای رشد و پویایی جامعه خود بیش از هرچیز بر علم آموزی، تفکر و عقلانیت تاکید دارد که در احادیث ائمه معصومین به موارد بسیاری از آن اشاره شده است. مرحوم کلینی رحمه الله علیه در تقسیم بندی احادیث در کتاب 6 جلدی اصول کافی، احادیث مربوط به «عقل و جهل»، «فضل علم»، «عالم و متعلم» و عموماً احادیث مربوط به «تفکر» را در جلد اول آورده است که خود نشان دهنده جایگاه علم در نگاه عالمان اسلامی پیرو مذهب جعفری است. در حقیقت درسایه همین «علم و تفکر در عالم خلقت» بود که حضرت امام (رحمه الله علیه) به بالاترین درجه از دریافت علوم مختلف رسیدند و به واسطه آن رهبری بزرگ ترین انقلاب قرن بلکه جهان اسلام را به دست گرفتند. در اینجا اشاره می‌کنیم به شرح حدیث دوازدهم از کتاب چهل حدیث آن حضرت (رحمه الله علیه) که می‌فرمایند: «بدان که برای تفکر فضلیت بسیار است. و تفکر مفتاح ابواب معارف و کلید خزائن کمالات وعلوم است، و مقدمه لازمه حتمیه سلوک انسانیت است. و در قرآن شریف و احادیث کریمه تعظیم بلیغ و تمجید کامل از آن گردیده و از تارک آن تعبیر و تکذیب شده است. و در حدیث نبوی صلی الله علیه و آله وسلم است که تفکر یک ساعت از عبادت یک سال بهتراست و در حدیث دیگر است که تفکر یک ساعت بهتر است از عبادت شصت سال، و در حدیث دیگر هفتاد سال، و از بعضی علمای فقه و حدیث هزار سال هم حدیث شده است. در هر صورت، از برای آن درجات و مراتبی است و از برای هر مرتبه ای نتیجه ای یا نتایجی است.» چهل حدیث، امام خمینی (رحمه الله علیه)، ص 191 . 58 - حضرت امام خمینی (رحمه الله علیه) در جای دیگر، با تاکید بر واجب بودن حفظ نظام اسلامی می‌فرمایند: «مسئله حفظ نظام جمهوری اسلامی در این عصر و با وضعی که در دنیا مشاهده می‌شود و با این نشانه گیریهایی که از چپ و راست و دور و نزدیک نسبت به این مولود شریف می‌شود، از اهم واجبات عقلی و شرعی است که هیچ چیز به آن مزاحمت نمی کند، و از اموری است که احتمال خلل درآن عقلاً منجز است.» صحیفه امام، ج 19، ص 153

59 - هیچ قیامی در جهان دارای ابعادی وسیع، اثرگذار، و غم انگیز چون قیام امام حسین (علیه السلام) نبوده است، و آن حضرت به کربلاهجرت نفرمود مگر به خاطر حفظ اسلام و اصلاح امتی که به بی راهه رفته بود، تا اینکه درسخت ترین شرایط به شهادت رسید. آن حضرت قبل از حرکت از مدینه به سمت مکه، وصیت نامه ای خطاب به برادرش محمد بن حنیفه نوشت که در قسمتی از آن آمده است: «من خروج نکردم از برای تفریح و تفرج، و نه از برای استکبار و بلند منشی، و نه از برای فساد و خرابی، و نه از برای ظلم و ستم و بیدادگری! بلکه خروج من برای اصلاح امت جدم محمد (صلی الله وآله و سلم) می‌باشد. من می‌خواهم امر به معروف نمایم، و نهی از منکر کنم و به سیره و سنت جدم، و آئین و روش پدرم علی بن ابی طالب (علیه السلام) رفتار نمایم. پس هر که مرا در این امر رد کند و قبول ننماید، پس من صبر و شکیبایی پیشه می‌گیرم تا آنکه خداوند میان من و این جماعت، حکم به حق فرماید و اوست که از میان حکم کنندگان، مورد اختیار است.....». همچنین آن حضرت در زمان حرکت از مکه به سوی کربلاخطبه ای ایراد فرمودند که در فرازی از آن آمده است: «گویا من می‌بینم که بندبند مرا گرگان بیابان بین نوامیس و کربلااز هم جدا می‌سازند و از من شکمبه‌های تهی خود را پر می‌کنند و انبانهای گرسنه خود را سرشار می‌نمایند.» و به راستی که هیچ روزی چون عاشورا در خلقت نبوده است. رجوع کنید به کتاب لمعات الحسین که مجموعه خطبه‌های آن حضرت از مدینه تا کربلاو زمان شهادت است.

60 - در سی و دومین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی جنبش عظیم مردمی سراسر کشورهای عرب منطقه خاورمیانه را فرا گرفت، در اولین گام، حسنی مبارک دیکتاتور مصر فرار کرد و پس از آن در مدتی کمتر از ده روز کشورهای یمن، بحرین، عربستان، اردن، تونس، مغرب و لیبی با خیزش بی سابقه مردم مسلمان روبه رو گردید. مقام معظم رهبری با بر شمردن دو خصوصیت مهم «حضور مردم» و «شعار اسلام» در این انقلاب‌ها می‌فرمایند: «همان طور که امام در آن سال‌ها فرمودند، خون بر شمشیر فائق خواهد آمد، این اتفاق افتاده است. مردم با جسم خودشان، با وجود خودشان وارد میدان شده اند، نماینده نفرستاده اند، به حرف اکتفا نکردند، آن هم نه در یک کشور، درچندین کشور که زمینه آن در کشورهای دیگر وجود دارد. این یک نکته است که خیلی مهم است. جز دست قدرت الهی، کسی قادر نیست یک چنین وضعی را به وجود بیاورد. زمینه‌ها فراهم می‌شود، افراد نقش ایفا می‌کنند، اما این دست قدرت خداوند است که مالک دل هاست.» در دیدار خبرگان کشور، کیهان،ص 3، 21/12/89

تحلیل گران سیاسی جهان به طور کلی، تاثیر انقلاب اسلامی ایران بر مسلمانان منطقه را عامل اصلی این انقلاب‌ها دانسته و فضای حاکم بر حضور مردم را، به دوران انقلاب اسلامی در شهرهای ایران تشبیه می‌کنند.

61 - انگیزه الهی مهم ترین عامل پیروزی یاران امام (رحمه الله علیه) در دوران دفاع مقدس و همه صحنه‌های بحرانی انقلاب اسلامی بود اما آنچه مسلم است معنویت بی نظیر امام (ره) که نتیجه اخلاص و صداقت ایشان بود مانند خورشید، همه امت را گرمی بخشیده به صراط مستقیم الهی رهنمون می‌کرد. معنویت امام خمینی (رحمه الله علیه) که نتیجه رنگ خدایی دادن ایشان به لحظه لحظه زندگی بود را از قلم یک خبرنگار غربی بخوانید: «روبین وود زورث» در تشریح جریان ملاقات خود با امام (رحمه الله علیه) در جماران می‌نویسد: ...«زمانی که امام خمینی (رحمه الله علیه) از در وارد می‌شد احساس می‌کردم که از لابه لای آن گرد بادی از نیروی معنوی وزیدن گرفت، گویا در ورای آن عبای قهوه ای، عمامه مشکی و ریش سفید روح زندگی جریان داشت؛ به طوری که همه بینندگان را محو تماشای خود کرد، در آن هنگام حس کردم که با حضور او همه ما کوچک شده ایم و گویا در سالن کسی جز او باقی نمانده است.

آری! او بارقه ای از نور بود که در قلب و روح همه حضار رسوخ کرده بود، او تمام معیارهایی را که گمان می‌کردم می‌توانند مرا در تعریف و ارزیابی شخصیت و مقامش یاری کنند در هم شکست، او با حضور خود آن قدر در ما تاثیر گذارد که احساس کردم تمام روح و جسم را فرا گرفته است! ..... زمانی که بر روی صندلی خود نشست، احساس کردم که نیرویی از وجودش ساطع می‌شود، نیرویی بسان یک گردباد که اگر با دقت نگاه می‌کردی در می‌یافتی که نوعی «آرامش مطلق» در درون آن نهفته است، چرا که [ امام ] خمینی (رحمه الله علیه) بسیار جدی و استوار و مسلط بود. در عین حال او را آن چنان ساکت و آرام می‌یافتی که گویی نیروی ثابت و استوار در درون او جریان دارد و البته این نیرو همان چیزی است که رژیم سابق ایران را به یک باره بر چید. حال آیا چنین شخصیتی می‌تواند یک فرد عادی باشد؟ ..... من تاکنون هیچ یک از مردان بزرگ را برتر از این مرد و یا نظیر او ندیده ام. ...... کمترین چیزی که می‌توانم بگویم این است که گویا او یکی از انبیای گذشته است و یا این که او موسای اسلام است و آمده تا فرعون کافر را از سرزمین خود براند.» نشریه یاد یار، ص 40.

مقاله

نویسنده سید علی بنی لوحی

این موضوعات را نیز بررسی کنید:

جدیدترین ها در این موضوع

اهمیت شعار سلاح هسته‌ای ندادن در اذهان عمومی

اهمیت شعار سلاح هسته‌ای ندادن در اذهان عمومی

در تقابل ایران با اسرائیل و آمریکا، همیشه گزینه حمله اتمی چالش‌برانگیز بوده و هست. عده‌ای می‌گویند: وقتی آمریکا و اسرائیل به عنوان دشمن اصلی ما سلاح اتمی دارند و تجربه نشان‌داده، اگر لازم شود هیچ تعارفی در استفاده از آن ندارند، پس ما هم باید سلاح اتمی داشته باشیم.
باغ خسروشاهی

باغ خسروشاهی

کی از شبهاتی که در سال‌های اخیر سبب تحریف امام در ذهن نسل جوان شده است این ادعا است که برخی می‌گویند امام در باغ‌های بزرگ و مجلل اطراف جماران زندگی می‌کردند و بااین‌وجود در رسانه‌ها به مردم یک‌خانه کوچک و ساده به‌عنوان محیط زندگی ایشان نمایش داده می‌شد
دوگانه نهضت و نظام

دوگانه نهضت و نظام

برخی دوگانه‌ها را ابتدا درک نمی‌کنیم ولی به مرور که مشغول کاری علمی می‌شویم یا طرحی عملی را به پیش می‌بریم متوجه آن می‌شویم و بعد بر سر آن دو راهی به انتخابی خاص دست می‌زنیم.
چرا ظهور حاج قاسم، خارج از نظم جمهوری اسلامی امکان تاریخی ندارد؟

چرا ظهور حاج قاسم، خارج از نظم جمهوری اسلامی امکان تاریخی ندارد؟

شهید سلیمانی بی‌شک در زمره شخصیت‌هایی است که جامعه ایرانی بشدت از وی متأثر خواهد بود. احتمالاً در طول تاریخ هیچ بدرقه‌ای به میزان تشییع پیکر او شکوهمند نبوده است.
آب و برق مجانی می‌شود!

آب و برق مجانی می‌شود!

Powered by TayaCMS