دانشنامه پژوهه بزرگترین بانک مقالات علوم انسانی و اسلامی

لزوم تبیین جایگاه زنان در آموزه های دینی

جهت گیری فرهنگی، سیاسی و اجتماعی یک جامعه اسلامی در دستورات دینی و سیره پیشوایان مشخص شده است که لایه‌های عمیق و ابعاد مختلف آن باید از سوی صاحب نظران و کارشناسان مسائل دینی و فرهنگی تدوین شود و در این راه وظیفه حوزه‌های علمیه ، مراکز آموزشی و نهادهای فرهنگی بیش از دیگران است.
لزوم تبیین جایگاه زنان در آموزه های دینی
لزوم تبیین جایگاه زنان در آموزه های دینی

نویسنده: عشرت شایق

جهت گیری فرهنگی، سیاسی و اجتماعی یک جامعه اسلامی در دستورات دینی و سیره پیشوایان مشخص شده است که لایه‌های عمیق و ابعاد مختلف آن باید از سوی صاحب نظران و کارشناسان مسائل دینی و فرهنگی تدوین شود و در این راه وظیفه حوزه‌های علمیه ، مراکز آموزشی و نهادهای فرهنگی بیش از دیگران است. با توجه به اینکه حفظ اقتدار و جایگاه نظام مردمسالاری دینی در کنار تعلیم و ترویج دستورات اخلاقی و سنت‌های حسنه اسلام از اهداف اصلی برپایی نظام جمهوری اسلامی است لذا این اصول باید همواره به عنوان تکلیف شرعی و قانونی مورد توجه جدی مسئولین قوای سه گانه و همه دست اندرکاران نظام باشد تا سمت و سوی حرکت عمومی کشور در جهت این اهداف والا قرار گرفته و افق‌های روشن‌تر و شفاف‌تری را در ذهن و دل مردم ایجاد نماید. هر چند وضعیت فرهنگی و دینی جامعه قابل مقایسه با دوران طاغوت نبوده و تحولات گسترده‌ای در زندگی فردی و اجتماعی مردم ایران صورت گرفته اما باید اذعان کرد که اقدامات فرهنگی از نظر کیفی و کمی متناسب با نیازها نبوده و این خلاء فرهنگی در جامعه کاملامحسوس است و به همین خاطر ودر راستای رشد وتکامل جامعه اسلامی ایران تمامی مراکز و نهادهای تصمیم گیرنده و اجرایی کشور موظفند براساس دستورات دینی و سیره پیامبر اسلام (ص) و ائمه معصومین(ع) زمینه رشد و تعالی زنان و ارتقای سطح عملی و اخلاقی آنها را فراهم سازند تا آنان بتوانند در فضایی سالم رسالت‌های خانوادگی واجتماعی خود را انجام دهند. تجربه ثابت کرده است چنانچه مدیران مصمم به اجرای احکام دینی و حفظ ارزش‌های اخلاقی درجامعه باشند می‌توانند به پشتوانه مردم در هر شرایطی آنها را به نحو شایسته‌ای اجرا نموده و مردم را از برکات یک جامعه دینی و سالم بهره‌مند سازند.شکی نیست که تربیت اجتماعی و آماده ساختن زنان برای حضور موثر در خانواده و جامعه از برنامه‌های برجسته تربیتی اسلام به شمار می‌آید لذا اعتقاد کامل دارم که در صورت عمل به دستورات دینی، روند حرکت به سوی یک جامعه متعالی سرعت خواهد یافت و با این رویکرد زنان برای برپایی یک خانواده موفق و برقراری تعاملات سالم اجتماعی احساس مسئولیت بیشتری خواهند داشت و درجهت رشد ابعاد مختلف فردی و اجتماعی خود، تلاش مضاعفی نشان خواهند داد.با توجه به نقش بی‌بدیل خانواده در شکل‌گیری شخصیت افراد، دشمنان برای رسیدن به اهداف سلطه جویانه خود در جنگ نرم همواره تضعیف بنیان خانواده‌ها را جزء مهمترین اهداف خود قرار داده و با تمام قوا در تلاش هستند تا پایه‌ها وباورهای فرهنگی و ایدئولوژیک خانواده‌ها را نابود ساخته و آینده را بدلخواه خود رقم بزنند که در این راه ترویج فساد و ابتذال اخلاقی و تبلیغ عرفان‌های انحرافی و مسلک‌های منحط از روش‌های معمول وهمیشگی محسوب می‌شوند و در سال‌های اخیرهجمه به خانواده‌ها از طریق تقابل اعضای خانواده و اضمحلال عطوفت پایدار به روش‌های شناخته شده قبلی اضافه شده است.نگاهی به وضعیت موجود نشان دهنده این واقعیت تلخ است که متاسفانه از فرصت‌های به دست آمده استفاده مناسبی جهت روشنگری و ارتقای بینش زنان نشده است که برای جبران آن باید یک نهضت فراگیر و موثر در جهت تبیین حقوق و جایگاه رفیع زنان در آموزه‌های دینی برپا شود.

    روزنامه رسالت، شماره 7100، 15/7/89، صفحه 8

مقاله

نویسنده عشرت شایق

این موضوعات را نیز بررسی کنید:

جدیدترین ها در این موضوع

اهمیت شعار سلاح هسته‌ای ندادن در اذهان عمومی

اهمیت شعار سلاح هسته‌ای ندادن در اذهان عمومی

در تقابل ایران با اسرائیل و آمریکا، همیشه گزینه حمله اتمی چالش‌برانگیز بوده و هست. عده‌ای می‌گویند: وقتی آمریکا و اسرائیل به عنوان دشمن اصلی ما سلاح اتمی دارند و تجربه نشان‌داده، اگر لازم شود هیچ تعارفی در استفاده از آن ندارند، پس ما هم باید سلاح اتمی داشته باشیم.
باغ خسروشاهی

باغ خسروشاهی

کی از شبهاتی که در سال‌های اخیر سبب تحریف امام در ذهن نسل جوان شده است این ادعا است که برخی می‌گویند امام در باغ‌های بزرگ و مجلل اطراف جماران زندگی می‌کردند و بااین‌وجود در رسانه‌ها به مردم یک‌خانه کوچک و ساده به‌عنوان محیط زندگی ایشان نمایش داده می‌شد
دوگانه نهضت و نظام

دوگانه نهضت و نظام

برخی دوگانه‌ها را ابتدا درک نمی‌کنیم ولی به مرور که مشغول کاری علمی می‌شویم یا طرحی عملی را به پیش می‌بریم متوجه آن می‌شویم و بعد بر سر آن دو راهی به انتخابی خاص دست می‌زنیم.
چرا ظهور حاج قاسم، خارج از نظم جمهوری اسلامی امکان تاریخی ندارد؟

چرا ظهور حاج قاسم، خارج از نظم جمهوری اسلامی امکان تاریخی ندارد؟

شهید سلیمانی بی‌شک در زمره شخصیت‌هایی است که جامعه ایرانی بشدت از وی متأثر خواهد بود. احتمالاً در طول تاریخ هیچ بدرقه‌ای به میزان تشییع پیکر او شکوهمند نبوده است.
آب و برق مجانی می‌شود!

آب و برق مجانی می‌شود!

پر بازدیدترین ها

راههای رسیدن به آرامش روانی از نگاه قرآن

راههای رسیدن به آرامش روانی از نگاه قرآن

قرآن کریم که بزرگترین معجزه پیامبراکرم(ص) است و تمام آنچه را که بشر برای هدایت نیاز داشته ودر آن آمده است، کاملترین نسخه برای آرامش روح است.
تعامل اعراب مسلمان و ایرانیان ʆ) نقش امام حسن(ع) و امام حسین(ع) در فتح ایران

تعامل اعراب مسلمان و ایرانیان (6) نقش امام حسن(ع) و امام حسین(ع) در فتح ایران

این نوشتار در نقد سلسله مقالاتی است که فتح ایران توسط اعراب مسلمان را یکی از مقاطع تلخ تاریخ معرفی نموده‌اند.
Powered by TayaCMS