23 مهر 1396, 8:39
نویسنده : حضرت امام خمینی (ره) زبان نامه اخلاقی فارسی
ای عزیز !
بیدار شو، و پنبه غفلت را از گوش برون کن و خواب غفلت را بر چشم خود حرام نما، و بدان که تو را خدای تعالی برای خود آفریده است .چنانچه در حدیث قدسی می فرماید: یابن آدم خلقت الاشیاء لاجلک و خلقتک لاجلی[1] یعنی : ای پسر آدم ! همه چیز را برای تو آفریدم و تو را برای خود آفریدم ، و قلب تو را منزلگاه خود قرار داده ، تو و قلب تو، یکی از نوامیس الهیه هستید. حق تعالی غیور است نسبت به ناموس خود. این قدر پرده بردری مکن به ناموس حق تعالی ، دست درازی را روا مدار. بترس از غیرت حق تعالی که تو را در این عالم همچنان رسوا کند که هرچه خواهی اصلاح کنی ، نتوانی ، و اخلاق فاضله را که به واسطه آن ها، اولیاء تشبه به حق پیدا می کنند، تسلیم غیر حق می کنی و قلب خود را به دشمن حق می دهی و شرک می ورزی در باطن ملکوت خود. بترس از آن که حق تعالی علاوه بر آن که ناموس مملکت تو را پاره کند، و تو را پیش انبیاء عظام و ملائکه مقربین ، مفتضح و رسوا کند، در همین عالم تو را مفتضح کند، و مبتلا کند به فضیحتی که جبران پذیر نباشد و پاره شدن عصمتی که وصله بردار نباشد. حق تعالی (ستار) است ولی (غیور) هم هست.)ارحم الراحمین ( است ، ولی )اشد المعاقبین ( هم هست . ستر می فرماید، تا وقتی از حد نگذرد. ممکن است خدای نخواسته این کار بزرگ و این رسوایی ناهنجار، غیرت را بر ستر غلبه دهد، چنانچه در حدیث شریف شنیدی . پس قدری به خود آی ، و رجوع به خدا کن و بازگشت به سوی او نما که خدای تعالی رحیم است و پی بهانه می گردد برای رحمت . اگر رجوع کردی ، به غفران خود ستر می فرماید عیوب گذشته را، و نمی گذارد کسی بر آن مطلع شود، و تو را صاحب فضیلت می کند، و اخلاق کریمه را در تو جلوه می دهد، و تو را مرآت صفات خود می فرماید، و اراده تو را در آن عالم کار کن ، می فرماید، چنانچه اراده خود )و( در همه عوالم نافذ است ، چنانچه در حدیثی است منقول است که وقتی که اهل بهشت قرار گرفتند، نامه یی از جانب حق تعالی برای آن ها می آید که مضمونش این است : از جانب زنده پاینده یی که نمی میرد به سوی زنده پاینده یی که نمی میرد. من هرچه را می خواهم موجود شود به او می گویم باش . پس موجود می شود. تو را هم امروز قرار دادم که هرچه را می خواهد بشود، امر کن ، می شود. تو خودخواهی این قدر نداشته باش . تو اراده خود را تسلیم حق کن . ذات مقدس هم تو را مظهر اراده خود می فرماید. تو را متصرف در امور قرار میدهد. مملکت ایجاد را در آخرت در تحت قدرت تو قرار میدهد، و این غیر توفیض باطل است ، چنانچه در محل خود معلوم است .
هان ای عزیز! تو خود می دانی ، می خواهی این را بپذیر یا آن را، که خدای تعالی بی نیاز است از ما و همه مخلوقات و اخلاص ما وهمه موجودات عالم[2]
کتابخانه هادی
پژوهه تبلیغ
ارتباطات دینی
اطلاع رسانی
فرهیختگان