دانشنامه پژوهه بزرگترین بانک مقالات علوم انسانی و اسلامی

قبله

توجه به قبله ، مصروف داشتن ظاهر صورت بسوی کعبه و دوری از جهات دیگر می باشد .
قبله
قبله

نویسنده : علامه سید عبدالله شُبّر

غزالی می گوید :

«توجه به قبله ، مصروف داشتن ظاهر صورت بسوی کعبه و دوری از جهات دیگر می باشد . حال اگر قلبت را از دیگر جهات دور سازی و به فرمان خدا متوجه کنی آیا اینکار مطلوب تو نیست؟ البته که مطلوبی غیر از این وجود ندارد و بدرستی که این ظواهر برای برانگیختن باطنها است. کنترل اعضاء و آرامش ، و جهت دادن انها بسوی جهت یگانه و واحدی ، برای این است که قلب نیز از خدا رو گردانده عصیان خواهد کرد. پس باید جهت قلب با جهت بدن همراه باشد. همان گونه که ، صورت انسان بسوی کعبه جز به روی گرداندن از غیر ان ، توجه پیدا نمی کند ، قلب نیز جز به دور شدن از انچه غیر خداست ، به خدا روی نمی آورد. »[1]

پیامبر صلی الله علیه وآله فرموده است:

«چون بنده به نماز ایستد ، و دل و توجه او با خدا باشد ، از نماز خارج می شود مانند روزی که از مادر متولد شده بود.»[2]

ونیز ایشان فرمودند :

«آیا کسی که در نمازش ، از خدا روی می گرداند نمی ترسد از اینکه ، خداوند متعال رویش (روی نمازگزار ) را به روی خران بگرداند؟»[3]

در این باره گفته شده است که در این حدیث «نهی از روی گردانی »، همان «نهی از غفلت» در توجه به خدا و ملاحظه عظمت او در حال نماز است ، که التفات بسوی راست و چپ ، روی گرداندن از خدای متعال و غفلت از یافتن انوار کبریایی اوست. کسی که این چنین باشد امکان دارد که غفلت او تا آنجا ادامه یابد که وجه قلب اور ا به قلب الاغ ماننده سازد . چرا که قلب الاغ در کمترین مرتبه درک امور معنوی و جهل به دانشهای حقیقی است.

امام صادق علیه السلام فرمود :

«چون رو به قبله ایستادی ، از دنیا و آنچه در دنیاست و از مردم و از آنچه در دست آنان می باشد مأیوس باش ، و قلب خود را از هر چیزی که تو را به خود مشغول کرده و از خدا بازداشته است ، فارغ کن ، و از صمیم دل و خلوص قلب، خود را به عظمت و جلال پروردگار متوجه ساز ، و خود را در پیشگاه با عظمت او ببین . خداوند متعال می فرماید : «در آنروز (قیامت)هر کس جزای اعمالی که پیش فرستاده است خواهد دید و همه به سوی معبود مولای حقیقی خود باز می گردند.» پس بایستی که وقوف تو در برابر خداوند، قیام بر خوف و رجا باشد.»[4]

    منبع: بنیادهای اخلاق اسلامی ، علامه سید عبدالله شبر،چاپ دوم سال 1369،‌ناشر/بنیاد فرهنگی امام المهدی (عج)
    پی نوشت:
  • [1] . احیاء العلوم ، جلد1 ، صفحه 166.
  • [2] . اسرارالصلوة صفحه 186
  • [3] . اسرا الصلوة صفحه 186
  • [4] . مصباح الشریعة و مفتاح الحقیقة ، شرح عبدالرزاق گیلانی ، باب سیزدهم صفحه 91

این موضوعات را نیز بررسی کنید:

جدیدترین ها در این موضوع

چگونه خود را از گمراهی نگه داریم؟

چگونه خود را از گمراهی نگه داریم؟

انسان به طور طبیعی گرایش به کمال و امور کمالی دارد و لذا عشق به زیبایی‌ها و بیزاری از کاستی‌ها و زشتی‌ها در وجود انسان نهادینه شده است.
علم آموزی و تأمین رزق و روزی (پرسش و پاسخ؟)

علم آموزی و تأمین رزق و روزی (پرسش و پاسخ؟)

پرسش: بر اساس آموزه‌های وحیانی چگونه علم آموزی موجبات از بین رفتن فقر و تنگدستی را فراهم آورده و مستوجب تضمین رزق و روزی انسان می‌گردد؟ لطفاً به نحو اجمال پاسخ دهید.
بخل و آثار زیانبار آن

بخل و آثار زیانبار آن

برخی از رفتارهای اجتماعی بیانگر بینش و نگرش افراد است.
انسان از خاک تا افلاک

انسان از خاک تا افلاک

انسان موجودی مرکب است ولی آنچه هویت انسانی را معنا می‌بخشد، بخش معنوی و روحانی اوست که جایگاه خلافت الهی را به همین سبب کسب کرده است؛ زیرا خداوند پس از آنکه در کالبد خاکی انسان روح خویش را دمید و همه صفات خویش را در انسان با تعلیم اسمایی به ودیعت گذاشت، آنگاه بود که فرمان سجده را صادر کرد و از همه ما سوی الله خواست تا بر انسان سجده کنند.
بی احترامی به بهانه رفاقت!

بی احترامی به بهانه رفاقت!

با توجه به اینکه انسان موجودی اجتماعی است و برای ارائه حیات خویش نیاز به ارتباطات در جامعه دارد.

پر بازدیدترین ها

رابطه علم و عمل

رابطه علم و عمل

علم و دانش بشری زمانی برای جامعه و مردم سودمند و مفید است که با عمل و اجرا همراه گردد یعنی عالم به علم و دانسته‌های خود عمل کرده و آن را با اشتیاق به دیگران نیز بیاموزد.
الخیر فی ماوقع

الخیر فی ماوقع

برای خیلی‌ها این پرسش مطرح می‌شود که چرا ما هر گاه با مصیبت و گرفتاری مواجه می‌شویم، و نخستین تحلیل و توصیف ما از آن این است که در آن خیری بوده است؟
No image

اشعار ناقوسیه

مال حرام و آثار حرامخواری

مال حرام و آثار حرامخواری

مال حرام به سبب آنکه تاثیر شگرف منفی در زندگی بشر دارد، یکی از مباحث مهم در فقه زندگی است.
Powered by TayaCMS