مرورگر شما از جاوا اسکریپت پشتیبانی نمی کند. این مسئله ممکن است باعث ایجاد عملکرد غیر صحیحی در سایت گردد.
بزرگترین بانک مقالات علوم انسانی و اسلامی
خانه
درباره ما
تماس با ما
جستجو
بزرگترین بانک مقالات علوم انسانی و اسلامی
جستجو
موضوعات
منو
اطلاع رسانی های علمی
معرفی کتاب
تاریخ
تبلیغ
تعلیم و تربیت
حدیث
دین
سیاسی
قرآن
مدیریت
فلسفه
اهل بیت
مهدویت
آداب و احکام اصناف
عمومی
فقه
اخلاق
مجموعه پرسش ها و پاسخ های دانش آموزی
مطالب نقد شده
نقد فیلم و سینما
نقد فیلم
معارف فیلم
تاریخ سینمای ایران
سینمای ایران
سینمای جهان
اندیشه
تلویزیون
مصاحبه ها
علمی
مذهبی
زندگی نامه
سیاسی
اجتماعی
اخلاقی
نشست ها وهمایش ها
معرفی نرم افزار
معرفی نشریات
معرفی مراکز پژوهشی
زندگی نامه
یادداشتها
بانک پژوهشگران وفرهیختگان
زندگی نامه فرهیختگان
معرفی پژوهشگران
اخبار
فرهنگی
حوزه و دانشگاه
اعتقادی
سیاسی
اجتماعی
جامعه
اخبار عمومی
خبرگزاری ها
معرفی سایت ها
پایگاه های علمی
پایگاه های مذهبی
پایگاههای عقائد
پایگاههای فرهنگی
پایگاههای جامع موضوعات
پایگاههای اندیشمندان اسلامی
پایگاه های پاسخ گویی به سوالات
پایگاه های پاسخ گویی به احکام شرعی
پایگاه های تاریخی
پایگاه های آموزشی
اطلاعیه
بانک محتوای تبلیغ
محتوای تبلیغی
سیره اهل بیت علیهم السلام
تربیت در قرآن
شرح جامع نهج البلاغه
مشاوره اسلامی
خانواده
پاسخ به شبهات
اخلاق
حکایات
منبرهای شما
معارف نهج البلاغه
نهج البلاغه
اخلاق وتربیت اسلامی
اخلاق اسلامی
تربیت اسلامی
معارف اسلامی
حلال و حرام
قرآن شناسی
مباحث تفسیری
معرفت در اسلام
ویژگی ایمان ومؤمن
مصادیقی از سبک زندگی اسلامی
علل وعوامل ترس از مرگ
شیطان از منظرقرآن و روایات
دین وجامعه دینی
دنیاو آخرت
تعاون و بررسی مسأله اعانه
توبه و امید به مغفرت
اهتمام به عمر انسان در اسلام
خداشناسی
امامت و ولایت
خطبه فدکیه و فضایل حضرت زهرا (س)
ویژگی های انتظارو عصر ظهور
زیارت و توسل
شرح خطبه قاصعه
فضایل پیامبر (ص) و اهل بیت (ع)
سیره معصومین (ع)
محبت اهل بیت (ع)
مقامات اهل بیت (ع)
ویژگی ولایت اهل بیت (ع)
راه توشه عاشورائیان
روضه ها
ذکر مصیبت پیامبر صلی الله علیه وآله وسلم
ذکر مصیبت فاطمه الزهراء سلام الله علیها
ذکر مصیبت امیرالمومنین علیه السلام
ذکر مصیبت امام حسن مجتبی علیه السلام
ذکر مصیبت امام حسین علیه السلام
ذکر مصیبت امام سجاد علیه السلام
ذکر مصیبت امام باقر علیه السلام
ذکر مصیبت امام صادق علیه السلام
ذکر مصیبت امام موسی علیه السلام
ذکر مصیبت امام رضا علیه السلام
ذکر مصیبت امام جواد علیه السلام
ذکر مصیبت امام هادی علیه السلام
ذکر مصیبت امام حسن عسکری علیه السلام
ذکر مصیبت متفرقه
آموزش تبلیغ
آموزش فن خطابه
آموزش کلاسداری
روش بیان احکام
سیره تبلیغی علماء وارسته
سیره تبلیغی معصومین
کاربرد جامعه شناسی در تبلیغ
مقالات اخلاق و آداب در تبلیغ
مهارت های آموزش معارف اسلامی
روش تحقیق و منبع شناسی
ویژه نامه ها
ویژهنامه دهه آخر صفر
ویژهنامه محرم
ویژه نامه ماه رجب
رمضان؛ماه نیایش ودعا
اطلاعیه
احادیث موضوعی
عبرهای نجات بخش
سعادت در زیادها
شقاوت در زیادها
سخنرانی ها
سخنران ها
سخنرانی موضوعی
بانک مقالات
نوع مقاله
پژوهشی
نشریات
پاسخ به سوالات
احکام
احکام
جنبشهای معنوی نوپدید
سبک زندگی اسلامی
تربیت دینی
تاریخ
اسلام
ایران
تاریخ اسلام
تاریخ ایران
تاریخ انقلاب
سیاسی
تاریخ اسلام
اسلام
ایران
تاریخ انقلاب
علوم سیاسی
اجتماعی
زن و خانواده
فرهنگی
ارتباطات
جامعه شناسی
روانشناسی
پیشوایان معصوم
حدیث
فقه
اعتقادی
اخلاق
اندیشه ها و مکاتب
رذایل
فضائل
مبانی علم اخلاق
نامه های اخلاقی
پند و اندرز
حکایات
مدیریت
مدیریت و فقه اسلامی
خلاصه کتب مدیریت
مدیریت اسلامی
آینده پژوهی
مدیریت آموزشی
مدیریت زمان
اقتصاد
فرق و مذاهب
فرق شیعی
فرق غیر شیعی
ادیان
ابراهیمی
غیر ابراهیمی
علوم قرآنی
علوم حدیث
فلسفه
محض
مضاف
فلسفه اسلامی
کلام
اسلامی
جدید
فقه و اصول
حقوق
منتخب نشریات
ارتباطات
فصل نامه تربیت تبلیغی
پيش شماره اول فصلنامه مطالعات معنوی
پيش شماره 2 فصل نامه تربیت تبلیغی
شماره اول فصل نامه تربیت تبلیغی
شماره دوم فصل نامه تربیت تبلیغی
شماره سوم و چهارم فصل نامه تربیت تبلیغی
شماره پنج و شش فصل نامه تربیت تبلیغی
فصلنامه مطالعات معنوی
پيش شماره اول فصلنامه مطالعات معنوی
پيش شماره 2 فصلنامه مطالعات معنوی
شماره اول فصل نامه مطالعات معنوی
شماره دوم فصل نامه مطالعات معنوی
شماره سوم فصل نامه مطالعات معنوی
شماره چهارم و پنجم فصل نامه مطالعات معنوی
شماره ششم فصل نامه مطالعات معنوی
شماره هشتم و نهم فصلنامه مطالعات معنوی
شماره دهم فصلنامه مطالعات معنوی
فصل نامه سبک زندگی
علوم تربیتی
آئین دوست یابی
خانواده
پرسش و پاسخ
تقویم عبادی
اعمال شب
اعمال شبانهروز
ولادت
شهادت
اعمال ماه ها
اعمال روز
اعمال ماه محرم
اعمال ماه رمضان
اعمال ماه شعبان
اعمال ماه رجب
چند رسانه ای
آلبوم تصاویر
علماء
شخصیتهای برجسته
اماکن
رهبران دینی
انقلاب
جبهه و جنگ
مقاومت
مناسبتها
آرشیو فیلم
سخنرانی
مداحی
مذهبی
آرشیو صوت
مداحی
مذهبی
سخنرانی
علمی
مولودی
مرثیه
اخلاقی
ادعیه
متفرقه
قرآن
معرفی نرم افزار
احادیث
سخنوری
آیات قرآن
صبر
کمک کردن
اخلاق و رفتار
اعمال دینی
فرهنگ علوم انسانی و اسلامی
اقتصاد
اقتصاد خرد
اقتصاد کلان
اقتصاد مالی و بخش عمومی
اقتصاد کشاورزی و منابع طبیعی
اقتصاد توسعه
اقتصاد اسلامی
اقتصاد و ریاضی
تجارت بین الملل
مکاتب اقتصادی
پول و بانکداری
علوم تربیتی
تکنولوژی آموزشی
تحقیقات آموزشی
فلسفه تعلیم و تربیت
علوم کتابداری و اطلاع رسانی
روانشناسی تربیتی
مشاوره و راهنمایی
کودکان استثنایی
مدیریت آموزشی
برنامه ریزی درسی
پیش دبستانی و دبستان
مدیریت
مدیریت صنعتی
مدیریت تحول
فرهنگ سازمانی
مدیریت استراتژیک
نظریه های مدیریت
مدیریت منابع انسانی
مدیریت عمومی
مبانی سازمان و مدیریت
مدیریت بازرگانی
مدیریت دولتی
مدیریت رفتارسازمانی
مدیریت فرهنگی
روانشناسی
روانشناسی عمومی
روانشناسی بالینی
روانشناسی رشد
روانشناسی شخصیت
روانشناسی فیزیولوژیک
روانشناسی یادگیری
روانشناسی صنعتی و سازمانی
روانشناسی اجتماعی
آسیب شناسی روانی
روان سنجی
روان شناسان نامدار
فرا روانشناسی
بهداشت روان
منطق
ارتباطات
جامعه شناسی
ادبیات فارسی
ادبا و نویسندگان
بلاغت
نظم
نثر
تاریخ
تاریخ اسلام
تاریخ ایران
فلسفه تاریخ
علوم سیاسی
مسائل ایران
اندیشههای سیاسی
روابط بینالملل
ادبیات عرب
ادیان و فرق
ادیان ابراهیمی - یهودیت
ادیان ابراهیمی - مسیحیت
ادیان غیرابراهیمی
فقه و اصول
فلسفه
فلسفه علم
فلسفه اسلامی
فلسفه غرب
فلسفه اخلاق
کلام
کلام اسلامی
کلام جدید
قرآنپژوهی
انسان شناسی
پیامبر شناسی
امام شناسی
هستی شناسی
معاد شناسی
خدا شناسی
قصص و تاریخ
اخلاق
احکام و فقه
علوم قرآنی
تاریخ تفسیر و مفسران
تاریخ قرآن
علوم حدیث
درایه حدیث
پیش زمینه حدیث
اصطلاحات حدیث
رجال
اخلاق
فضائل
رذائل
عرفان
نظری
عملی
فرق و مذاهب
خوارج (غیرشیعی)
تصوف (غیرشیعی)
اصحاب حدیث (غیرشیعی)
اشاعره (غیرشیعی)
ماتریدیه (غیرشیعی)
وهابیت (غیرشیعی)
غلات (غیرشیعی)
سایر فرق اهل سنت
معتزله (غیرشیعی)
مرجئه (غیرشیعی)
مشترک
کیسانیه (شیعی)
اثنا عشریه (شیعی)
زیدیه (شیعی)
اسماعیلیه (شیعی)
واقفیه (شیعی)
غالیان (شیعی)
بهائیت (شیعی)
اهل حق (شیعی)
نصیریه (شیعی)
سایر فرق شیعی
اصول فقه
فقه
عبادات
معاملات
ملحقات
حقوق
آیین دادرسی
جرم شناسی
حقوق بشر
مالکیت فکری
حقوق بینالملل
حقوق عمومی
حقوق جزا و جرمشناسی
حقوق خصوصی
ویترین
یادداشتها
تست
مباحث جارى در اخلاق کاربردی
27 آبان 1386, 0:0
امروزه فلاسفه اخلاق، درصدد برآمدهاند تا بیشتر به مسائل و امورى بپردازند که کانون بحرانها و معضلات عملى اخلاق را نشانه رفته باشد. اصول و قواعدى نظیر عدالت ورزیدن، دروغ نگفتن، بهحق حیات دیگران احترام گذاشتن، آسیبنرساندن به دیگران و... که موردقبول عموم نظریههاى هنجارىاند و در اصل اخلاقى بودن آنها اختلاف چندانى مشاهده نمىشود و فاعل اخلاقى در کاربرد آنها نیز در بسیارى موارد با پیچیدگى و دشوارى خاصى مواجه نمىشود؛ اما شناسایى و تشخیص رفتار درست از نادرست، در بسیارى حوزههاى عملی- خصوصا با پیشرفتى که فناورى داشته تصمیمگیرىهاى اخلاقى دشوارى را در حوزههایى...
مباحث جارى در اخلاق کاربردی
مباحث جارى در اخلاق کاربردی سقط جنین، شبیهسازی، قتل ترحمى و خودکشی، حقوق حیوانات، تبعیض مثبت و...1 . مقدمه: امروزه فلاسفه اخلاق، درصدد برآمدهاند تا بیشتر به مسائل و امورى بپردازند که کانون بحرانها و معضلات عملى اخلاق را نشانه رفته باشد. اصول و قواعدى نظیر عدالت ورزیدن، دروغ نگفتن، بهحق حیات دیگران احترام گذاشتن، آسیبنرساندن به دیگران و... که موردقبول عموم نظریههاى هنجارىاند و در اصل اخلاقى بودن آنها اختلاف چندانى مشاهده نمىشود و فاعل اخلاقى در کاربرد آنها نیز در بسیارى موارد با پیچیدگى و دشوارى خاصى مواجه نمىشود؛ اما شناسایى و تشخیص رفتار درست از نادرست، در بسیارى حوزههاى عملی- خصوصا با پیشرفتى که فناورى داشته تصمیمگیرىهاى اخلاقى دشوارى را در حوزههایى بکر فراروى فیلسوفان اخلاق قرار داده است- پیچیدگىها و ظرافتهایى دارد که معضلاتى اخلاقى را پدیده آورده است. همین مسئله توجه فیلسوفان اخلاق را به رشتهاى به نام اخلاق کاربردى )applied ethics( جلب کرده است. اخلاق کاربردى درباره مسائلى نظیر محیطزیست، سقطجنین، قتل ترحمی، شبیهسازی، معضلات اخلاقى مدیریت، شهروندی، مهاجرت، حقوق حیوانات، نژادپرستی، تبعیض جنسی، خشونت وجنگ و... به بحث مىپردازد. آنگاه که فیلسوفان بهجاى تعیین درستى و ناردستى امور، در کلىترین حالتها، به دنبال تشخیص رفتارها و عملکردهاى اخلاقی، درست در اینگونه موارد و حیطههاى خاص باشند، درگیر اخلاق کاربردى شدهاند. بنابراین اخلاق کاربردى به دنبال دست یافتن به قواعدى خاصتر ازقواعد عام اخلاقى است که در شرایط ویژه و موضوعات و موارد مشخصتر و جزئىتر کارایى داشته باشد؛ هرچند که به نظریههاى عام مطرح در اخلاق هنجارى نیز بىتوجه نیست. از این نظر امروزه درحوزه تفکر اخلاقى به این دسته مباحث بهعنوان بخشى مستقل از اخلاق که از دامنهاى بسیار گسترده برخوردار است، نظر مىشود. برخى ویژگىهاى اخلاق کاربردى عبارت است از: 1- توجه بیشتر به زمینهها وجزئیات 2- تکیه بر معضلات کاربردى مسائل و کانون بحرانهاى اخلاقی 3- برخوردارى از روشى نه کاملا قیاسى و نه کاملا استقرایی، بلکه شیوهاى که به استعاره از جان راولز، آن را “موازنه متفکرانه” )Reflective equilibrium( مىخوانند. 4- توجه مستقیم به موضوعات عملى و کاربردى در اخلاق 5- بررسى مسائل جدید اخلاقى که در نتیجه پیشرفت تکنولوژى و علم مطرح شده است 6- پىجویى راهحلهاى عملى در مورد تعارضات اخلاقى و تلاش براى ارائه پاسخهاى جدید به برخى مسائل چالش خیز قدیمی. 7- تلاش براى نهادینه کردن اخلاق میان گروهها وجوامع مختلف گفتنى است اخلاق کاربردى شامل اخلاق حرفهاى هم مىشود، اخلاق حرفهاى به بررسى چالشهاى اخلاقىاى که توسط شاغلین حرفهها، نظیر پزشکان، پرستاران، وکلا، کارگران و... تجربه مىشوند، مىپردازد و بهدنبال مطالعه و فهم مبانى ارزشها و الزامات حرفهاى است. 2. معرفى یک کتاب: در ادامه براى آشنایى بیشتر با برخى از جدیدترین بحثها در اخلاق کاربردی، گزارشى از کتاب مباحثات جارى در اخلاق کاربردی، نوشته آندرو آی. کوهن )Andrewi. Cohen( و کریستوفر، هیث ولمن )Christopher heath wellman( که در سال 2005 انتشار یافته، تقدیم مىشود. کتاب “مباحث جارى در اخلاق کاربردی”، 11 بخش دارد که در هر بخش دو مقاله در مقابل هم نگاشته شده است. اینها مقالاتى تازه سفارش شده به قلم برخى نظریهپردازان برجسته معاصر در این رشته است. فیلسوفان، نظریهپردازان اجتماعى و دانشمندان حقوق، بر سر موضوعاتى ماندگار و ارزشهاى ویژه معاصری، مانند سقطجنین، تبعیض مثبت، حیوانات، اعدام، شبیهسازی، قتل ترحمی، مهاجرت، پورنوگرافى (هرزگى جنسی)، زندگى خصوصى در جامعه مدنی، ارزشهاى طبیعت و گرسنگى جهانی، در تقابل با یکدیگر قرار گرفتهاند. نویسندگان مقالات مذکور از پیشرفتهاى تازه در اخلاق و نظریه سیاسی، اقتصاد، علم و سیاست عمومى بهره جستهاند. مقالات آنها با بیانى ساده و قلمى روان نگاشته شده تا براى دانشآموزان مقدماتى قابل فهم باشد؛ اما در عین حال استدلالهاى قاطع و موشکافانهاى را مطرح کردهاند که دقت دانشمندانى را که با این موضوع مهم سروکار دارند، طلب مىکند. پاتریک لى )patrik lee( و روبرت پی.جرج )Robert P.George( ادعا مىکنند که سقطجنین غالبا به قتل ناصواب یک انسان منجر مىشود. آنان در مقاله “خطاى سقط جنین” اظهار مىدارند که جنین موجودى متمایز و اخلاقا مهم است که ذاتا براى تبدیل به انسانى مستقل و کامل طراحى شده است؛ البته اگر به واسطه مرض یا رفتار خشونتآمیزى متوقف نشود. جنین همان موجودیت یک انسان را داراست و تنها تفاوت آن این است که در سطح کاملا بدوى از رشد به سر مىبرد. نویسندگان این مقاله از چگونگى جوهر جسمانى زندگى ما و نیز چگونگى رشد جسمانى ما پیش از تولد بحث مىکنند. ما در لحظه وقوع حاملگى (لحظهاى که در رحم مادر قرار مىگیریم) شانیت اخلاقى مىیابیم؛ هر یک از ما در آن لحظه به موجودى تبدیل مىشود که از استعداد تجربه و رشد عملیات ذهنى بالاتر برخوردار است. چنین استعدادى در اجزاى صرف بدن آدمى یا در میان حیوانات غیرانسانى یافت نمىشود. انسانها بدان دلیل که گونه خاصى از وجودند، از حقوق برخوردارند؛ اما منزلت اخلاقى آنان تابعى از قلمروى نیست که در آن صفات ویژهاى از خود بروز مىدهند. لى و جرج استدلالى را تحت عنوان “استدلال حقوق جسمی”بررسى مىکنند که معتقد است زنان ملزم به این نیستند که جسم خود را در معرض حمل جنین قرار دهند؛ اما با این بیان که روابط غیرتوافقى گاه مسئولیتهاى اخلاقى به بار مىآورد، این استدلال را رد مىکنند. جز در مواردى که زندگى مادر در خطر است، هنگامى که سختى به نهایت رساندن حمل یک جنین بسیار کمتر از صدمهاى باشد که بر کشتن جنین مترتب مىشود، مادر باید ایثار کرده دوران حمل را به پایان برساند. مارگارت اولیفیالیتل )Margaret Olivia little( از سقط جنین بهعنوان کارى که اغلب بهلحاظ اخلاقى مجاز است، دفاع مىکند؛ اما نه به این دلیل که جنینهاى روبه رشد از نظر اخلاقى تودههاى بىاثرى از سلولها هستند. وى در مقاله “جواز اخلاقى سقط جنین” از این بحث مىکند که در اخلاق و ادله اخلاقى نباید به پذیرش دیدگاههاى متافیزیکى مجبور شویم که مقولات تبیینى را تنها در بیانهاى ثابت و لایتغیر لحاظ مىکنند، بلکه مىتوانیم از دیدگاه متافیزیکى متنوعترى بهرهمند شویم که کیفیتهاى اسکالر )Skaler( و تحول جارى را به عنوان کلیدى براى رسیدن به تصویرى مناسب از جهان به رسمیت مىشناسد.لیتل متذکر مىشود که استدلالهایى که شانیت اخلاقى را صرف استعداد جنینى مىکنند، عمدتا گمراه کننده هستند. باید بپذیریم که چنین استعدادهایى جدا به این وابسته است که عدهاى از زنان آن را اختیار کنند. لیتل معتقد است که جنینها از نظر اخلاقى بىاثر نیستند؛ موقعیت روبهرشد آنها شانیت روبهرشد اخلاقى را در آنها سبب مىشود. با این حال به نظر او گاهى مىتوان زنان را در ابتداى بارداری، در انصراف از خاصیت و تحمل موجود زنده روبه رشدى که هنوز موجودیت آن شکل نگرفته، مجاز دانست و در نتیجه سقط جنین را در مورد آنان تجویز کرد. این نکته بخشى از استدلال بر این است که چرا برخى مواردسقط جنین ناقض هیچ حقى نیست. سپس لیتل بازسازى بحث سقط جنین را در قالب یکى از بحثهاى اخلاقى حاملگى طرح مىکند. موضوعات حاملگى و مادر شدن پروژههاى بسیار مهمى هستند که لوازم اخلاقى ژرفى را در پى دارند. این موضوعات علاوه بر پرداختن به ریسکها و سختىهاى عمده توجه به بازسازىهایى را در هویت رفتارى فرد نیز شامل مىشود. بهمنظور حفظ خصوصیتى که براى هویت و معنادارى شخصى ضرورى است. لیتل معتقد است حاملگى ومادرى باید از حقوق اخلاقى مهم دانسته شود که در انحصار فرد هستند. کاهشى که درارزش فرزند و مادرى به دلیل به رسمیت شناختن چنین حقى پدید مىآید، بیش از کاهشى نیست که در ارزش ازدواج و خانواده در اثر به رسمیت شناختن حق انحصارى نسبت به مسائل جنسى پدید مىآید. در عین حال حتى با داشتن اختیار (حق انحصاری) اخلاقى در پایان دادن به حاملگی، ممکن است ادله اخلاقى محکمى بر منع از سقط جنین در موقعیتهاى ویژه وجود داشته باشد. لیتل در پایان به موضوعاتى درباره اخلاق آفرینش و پدید آوردن و ارتباط آنها با موضوع اخلاق حاملگى مىپردازد. آلبرت موسلى )Albert Mosley( در مقاله “دفاعى از تبعیض مثبت” از برنامههایى دفاع مىکند که نژاد را به عنوان ابزارى براى ارتقاى قدرت اقلیتها، در حداکثر بهرهبردارى از فرصتهاى شغلی، تحصیلى و سرمایهگذارى تلقى مىکنند. او در مقابل به رد استدلالهایى چند مىپردازد که درصدد نقد برنامههاى تبعیض مثبت هستند. اقلیتهاى نژادى بهواسطه سهم ناخواستهاى که در بىعدالتىهاى نژادى دارند، چیزى طلبکار نیستند. تستهاى آىکیو و استعداد نشان مىدهد که این اقلیتها از میانگین استعداد کمترى برخوردارند. نژاد مفهومى ساختگى است و برنامههاى نژاد محور، نوعى تبعیض معکوس هستند که در قانون اساسى منع شده است. موسلى معتقد است اقداماتى که بهمنظور رشد تمایز نژادى انجام مىشود، بهعنوان گامهایى در جهت انهدام هنجاریهاى مستحکم ناعادلانه و ایجاد توزیع عادلانهتر کالاها و خدمات در جوامع محروم به لحاظ اخلاقى مثبت ارزیابى مىشوند. مخالفت عمده سلیاولف دیواین )Celia wolf devine( با موسلى درباره امتیازات برنامههاى تبعیض مثبت ترجیحى است. این برنامهها براى متقاضیانى تنها به دلیل اینکه اعضاى گروههایى بودهاند که بهلحاظ تاریخى نادیده گرفته مىشدهاند حق انحصارى قائل مىشوند. ولف دیواین در مقاله “برنامههاى ترجیحى آفت مىگیرند” چند استدلال کلیدى بر این برنامهها را مطرح کرده از نارسایى آنها پرده بر مىدارد. برنامههاى تبعیض مثبت ترجیحى باید براى بىعدالتىهاى گذشته جبرانى بیندیشند؛ اما خانم ولف دیواین معتقد است که این برنامهها اغلب ناصواب بوده و به ندرت هدفمند هستند. وى همچنین بر ضدبرنامههایى که نمایندگى تمامى گروهها را در همه دعاوى طرحریزى مىکنند، هشدار مىدهد، چرا که به گفته او باید تفاوتهاى فرهنگى مهمى (فارغ از نتایج پریشانىهاى گذشته) وجود داشته باشد تا توضیح دهد که چرا گروههاى قومى ونژادى خاص دچار احوال ویژهاى شدهاند. دفاعیههاى اصلاحى از تبعیض مثبت ترجیحى نسبت به جلب نظر تمایلات یافت شده در یک موقعیت، به موقعیتهاى دیگر نگران باشیم. ولف دیواین در پایان دفاعیههاى پیشتاز گوناگون از تبعیض مثبت ترجیحى را موردتوجه قرار مىدهد؛ ولى از برخى نتایج ناخواسته آنها نگران است؛ نتایجى چون پرورش فشارهاى سرسختانه براى موافقت گروه با برخى وارثان این برنامهها، بهوجود آمدن طبقه و نژاد آشفتهتر در نتیجه برنامههاى اصلاحى اجتماعی، رشد آهنگ ترکتحصیل در میان دانشجویان سیاه پوست، تداوم کلیشههاى منفى نژادی. ولف دیواین در پایان ادعا مىکند که برنامههاى ترجیحى منافقانه هستند زیرا اینها برنامههایى مجموع صفرى (به صورت بده و بستان) هستند. او با تائید شواهدى تازه بر فروپاشى طبقهبندى نژادی، از برنامههاى اجتماعى که به جاى نژاد قدرت را هدف گرفتهاند دفاع مىکند. تام رگان )Tom regan( در مقاله “قفسهاى خالی؛ تشریح جانوران زنده و حقوق حیوانات”بر ضد تحقیق بر روى حیوانات چه براى آموزش و مطالعات پزشکى وچه براى آزمایش تولید،استدلال مىکند. وى یادآور مىشود که بسیارى بهرهبردارىهایى که از حیوانات مىشود، اگر بىجهت نباشد، غیرضرورى است. رگان مدعى است که حتى در مواردى که بهرهبردارى از حیوانات حیاتى به نظر مىرسد معمولا یک اصل مهم اخلاقى یاحقوق اخلاقى ما را از بهرهکشى از حیوانات براى رسیدن به منافع خود باز مىدارد. آنگاه ادلهاى را ارائه مىکند که نشان مىدهند حیوانات داراى حقوق هستند و نظریاتى را که انسانها را از امتیاز اخلاقى بر سایر حیوانات برخوردار مىدانند، موردبحث قرار داده رد مىکند. انسجام منطقى مستدعى است که سایر حیوانات هم درست همانند انسانها از نظر حقوق اساسى ویژهاى برخوردار باشند. از سوى دیگر ار.جی.فرى )R.G.frey( معتقد است که استفاده از حیوانات براى برخى اهداف تحقیقاتى مجاز است. وى در مقاله “حیوانات و استفاده آنان در پزشکی”دیدگاهى را مىپذیرد که میان دو دیدگاه قرار دارد: دیدگاهى مبتنى بر حقوق حیوانات که هرگونه تجربه بر روى حیوانات را ممنوع مىداند و دیدگاهى “اباحهآمیز” )ANYTHING GOESE VIEW( که جز استفاده بىجهت و ظلمانه هرگونه استفادهاى از حیوانات را مجاز مىداند. فرى در مقابل دیدگاه نخست چنین استدلال مىکند که صاحب حقوق دانستن حیوانات موجب مصونیت آنها از استفاده تجربى خواهد شد و هنگامى که این مصونیت را با مدعیاتى افراطى همراه کنیم، دیگر هیچگونه دفاعى از تحقیقات حیوانى ممکن نخواهد بود. حقوق آنها هرگونه استناد به منفعت بالقوه انسانى را هراندازه که عظیم باشد، از همان آغاز منقطع مىسازد. در مقابل دیدگاه “اباحهآمیز”چنین استدلال مىکند که ما به زحمت مىتوانیم تحمیل رنج بر حیوانات را بویژه به این دلیل که به درستى آنها را موجوداتى اخلاقى مىدانیم، توجیه کنیم؛ اما چنین نیست که همه موجودات زنده براى توسعه رفاه انسانها ضرورى باشد، باید زندگى کمارزشتر را به سود زندگى باارزشتر مصرف کنیم. چنانکه در میان موجوداتى از یک نوع نیز ممکن است زندگىهاى بهتر و بدتر وجود داشته باشد؛ از این رو همچنین مىتوانیم بگوییم که زندگى یک انسان بالغ بسیار ارزشمندتر از زندگى یک حیوان است، چرا که یک انسان استعدادهاى بیشترى براى خودشکوفایى دارد. بنابراین باید زندگى غنىترى داشته باشد. فرى بهطور خاص بر این نکته متمرکز مىشود که چگونه فاعلیت انسانى به یک زندگى ارزش اخلاقى مىافزاید وسپس دو تقریر از اخلاق اجتماعى را مطرح مىسازد و روش خود را در تعیین اینکه چگونه و تا چه اندازه حیوانات به لحاظ اخلاقى قابل ملاحظه هستند، به کار مىگیرد.
روزنامه رسالت
مباحث جارى در اخلاق کاربردی
نظر خود را بنویسید!
در حال حاضر هیچ نظری برای این مقاله وجود ندارد.
برای درج نظر خود درباره
مباحث جارى در اخلاق کاربردی
فیلدهای زیر را پر کنید.
نظر شما
عنوان
این فیلد اجباریست.
امتیاز
-
1
2
3
4
5
این فیلد اجباریست.
نظر شما
این فیلد اجباریست.
اطلاعات شما(اختیاری)
نام شما
آدرس شما
پست الکترونیک
جستجو
این موضوعات را نیز بررسی کنید:
مبانی علم اخلاق
منتخب نشریات
اردیبهشت 94
جدیدترین ها در این موضوع
رفتار و منش امام خمینی (ره) با دختران
در همۀ جوامع بشری، تربیت فرزندان، به ویژه فرزند دختر ارزش و اهمیت زیادی دارد. ارزشهای اسلامی و زوایای زندگی ائمه معصومین علیهمالسلام و بزرگان، جایگاه تربیتی پدر در قبال دختران مورد تأکید قرار گرفته است. از آنجا که دشمنان فرهنگ اسلامی به این امر واقف شدهاند با تلاشهای خود سعی بر بیارزش نمودن جایگاه پدر داشته واز سویی با استحاله اعتقادی و فرهنگی دختران و زنان (به عنوان ارکان اصلی خانواده اسلامی) به اهداف شوم خود که نابودی اسلام است دست یابند.
30 خرداد 1403, 15:48
تبیین و ضرورتشناسی مساله تعامل مؤثر پدری-دختری
در این نوشتار تلاش شده با تدقیق به اضلاع مسئله، یعنی خانواده، جایگاه پدری و دختری ضمن تبیین و ابهام زدایی از مسالهی «تعامل موثر پدری-دختری»، ضرورت آن بیش از پیش هویدا گردد.
30 خرداد 1403, 15:48
فرصت و تهدید رابطه پدر-دختری
در این نوشتار سعی شده است نقش پدر در خانواده به خصوص در رابطه پدری- دختری مورد تدقیق قرار گرفته و راهبردهای موثر عملی پیشنهاد گردد.
30 خرداد 1403, 15:48
دختر در آینه تعامل با پدر
یهود از پیامبری حضرت موسی علیهالسلام نشأت گرفت... کسی که چگونه دل کندن مادر از او در قرآن آمده است.. مسیحیت بعد از حضرت عیسی علیهالسلام شکل گرفت که متولد شدن از مادری تنها بدون پدر، در قرآن کریم ذکر شده است.
30 خرداد 1403, 15:47
رابطه پدر - دختری، پرهیز از تحمیل
با اینکه سعی کرده بودم، طوری که پدر دوست دارد لباس بپوشم، اما انگار جلب رضایتش غیر ممکن بود! من فقط سکوت کرده بودم و پدر پشت سر هم شروع کرد به سرزنش و پرخاش به من! تا اینکه به نزدیکی خانه رسیدیم.
30 خرداد 1403, 15:47
پر بازدیدترین ها
اگر والدین به فرزندان ستم کنند فرزندان چطور برخورد کنند، بطوری که هم موجب ناراحتی آنها نشود و هم بتوانند آنها را امر به معروف و نهی از منکر کنند، و اگر نصیحت تأثیر نداشت چطور باید با آنها برخورد کرد؟
24 آبان 1393, 14:10
نسبت های چهارگانه (نسب اربع)
24 آبان 1393, 14:8
راههای رسیدن به آرامش روانی از نگاه قرآن
قرآن کریم که بزرگترین معجزه پیامبراکرم(ص) است و تمام آنچه را که بشر برای هدایت نیاز داشته ودر آن آمده است، کاملترین نسخه برای آرامش روح است.
11 دی 1396, 13:58
تعامل اعراب مسلمان و ایرانیان (6) نقش امام حسن(ع) و امام حسین(ع) در فتح ایران
این نوشتار در نقد سلسله مقالاتی است که فتح ایران توسط اعراب مسلمان را یکی از مقاطع تلخ تاریخ معرفی نمودهاند.
4 تیر 1390, 0:0
نحوه های مختلف شـروع کلاس توسط مربی
در این بخش "شـروع ها" در جهت آموزش کلاسداری مطرح می شود.
4 خرداد 1394, 17:28
سایت های پژوهشکده باقرالعلوم
کتابخانه هادی
پژوهه تبلیغ
ارتباطات دینی
اطلاع رسانی
فرهیختگان
پژوهه تبلیغ
Powered by
TayaCMS