دانشنامه پژوهه بزرگترین بانک مقالات علوم انسانی و اسلامی

راحتی

حضرت امام صادق علیه السّلام مى‌فرماید که: نیست هیچ راحتى از براى مؤمن، که از انحاى کدورت مبرّا باشد، مگر ملاقات کردن رحمت الهى و واصل شدن به جناب عزّت، پس بنا بر این در دنیا راحت نمى‌باشد، مگر در چهار چیز:
راحتی
راحتی

نویسنده : حضرت امام صادق علیه السلام

قال الصّادق علیه السّلام: لا راحة لمؤمن على الحقیقة الاّ عند لقاء الله، و ما سوى ذلک ففی أربعة أشیاء:[1]

حضرت امام صادق علیه السّلام مى‌فرماید که: نیست هیچ راحتى از براى مؤمن، که از انحاى کدورت مبرّا باشد، مگر ملاقات کردن رحمت الهى و واصل شدن به جناب عزّت، پس بنا بر این در دنیا راحت نمى‌باشد، مگر در چهار چیز:

صمت: تعرف به حال قلبک و نفسک فیما یکون بینک و بین باریک.

یکى از راحتهاى دنیا- در صمت و خاموشى است، امّا به شرط آن که خاموشى مقارن فکر و ذکر باشد و در بدایع و غرایب الهى، تأمّل کند. مثل آن که با خود بگوید که: جناب عزّت به حکمت کامله خود، تو را از عدم به وجود آورد و بر سایر مخلوقات، تفضیل داد و صنایع بدیعه و غرایب عجیبه، در تو ودیعه گذاشت که از او غافل نباشى و از فرموده او مخالفت جایز ندانى. حاصل، آدمى باید، در هنگام سکوت، از امثال این فکرها غافل و مانند این اندیشه‌ها، عاطل نباشد و همواره متوجّه جناب احدیّت باشد.

و خلوة: تنجو بها (و حلم تنجو به) من افات الزّمان ظاهرا و باطنا.

یکى دیگر از جمله راحتهاى دنیا- خلوت و گوشه‌گیرى است، امّا خلوتى که منجى باشد، نه مهلک. یعنى: به طاعت و عبادت و ذکر خدا گذرد، نه به لهو و لعب و ارتکاب مناهى. (و یکى دیگر حلم است) و او نیز به شرط مذکور و قید «من افات الزّمان» قید هر دو است. یعنى: خلوت و حلم ممدوح، خلوت و حلمى است که آدمى به آن، از آفات ظاهرى و باطنى زمان، در امان باشد. ظاهرى: مثل مجادله و منازعه با مردمان، و باطنى: مثل طغیان نفس و سورت غضب و مانند اینها. و دورى از فساد و فتنه، عین راحت است و در بعضى از نسخه‌ها به جاى «حلم»، «علم» است و این اظهر است: و جوع: تمیت به الشّهوات و الوسواس.

یکى دیگر- گرسنگى است، امّا گرسنگى‌اى که بر طرف کند خواهشهاى نفسانى را، نه گرسنگى‌اى که مقارن صبر و شکیبایى نباشد و مخاطرات شیطانى در خاطر[2]گذرد.

و سهر: تنوّر به قلبک، و تصفّى به طبعک، و تزکّى به روحک.

یکى دیگر- سحر خیزى و کم خوابى است. و خاصیّت کم خوابى خصوص در سحر، آن است که دل را نورانى مى‌کند و نفس را از آلایش و کدورات جلا مى‌دهد و روح را مصفّى مى‌کند.

قال النّبیّ صلّى الله علیه و آله: من أصبح امنا فی سربه، معافى فی بدنه، و عنده قوت یومه، فکأنّما حیزت له الدّنیا بحذافیرها.

حضرت پیغمبر صلّى الله علیه و آله فرموده است که: هر که صبح کند و شب را به روز آرد و از شرّ مردم ایمن باشد و معاش آن روز داشته باشد، پس، باید قیاس کند که تمام دنیا از او است و دقیقه‌اى از شکر فرو نگذارد و نگوید که: فردا چه خواهم خورد؟ و چه خواهم پوشید؟ چنانکه حضرت بارى در حدیث قدسی مى‌فرماید که: اى فرزندان آدم: چنانکه من، عمل فردا را امروز از شما نمى‌خواهم، شما هم روزى فردا را، امروز از من نخواهید.

و قال وهب بن منبّه: فی کتب الاوّلین کان مکتوبا: یا قناعة: العزّ و الغنى معک.

وهب بن منبّه نقل مى‌کند که: در کلام قدما دیده‌ام نوشته که: اى قناعت، عزّت با تو است و غنا با تو. یعنى: هر که قناعت دارد در نظر خالق و خلایق، عزیز و محترم است. چرا که منشأ خفّت و ذلّت، طمع است و قانع از این خصلت رذیله، برى است. و نیز هر که قانع است، غنى است، چرا که قانع به قدر دخل، خرج مى‌کند و هر که چنین است، هرگز محتاج به کس نمى‌شود و هیچ کس از دخل فی الجملة، که لازمه حیات است، منفکّ نیست. حدیث است که: «من قنع شبع، و من قنع استغنى».[3]

فاز من فاز بک.

یعنى: رستگار شد هر که راه به قناعت برد.

قال ابو ذر رحمه الله: هتک ستر من لا یثق بربّه و لو کان محبوسا فی الصّمّ الصّیاخید.

ابو ذر رحمه الله مى‌فرماید که: دریده شد پرده کسى که اعتماد به پروردگار خود نکرد، هر چند در میان سنگ سخت، محکم باشد. یعنى: هر که در کارها اعتماد به خداى خود نکرد، هر چند در میان سنگ باشد که رسوا مى‌شود و پرده او دریده مى‌شود و از مردم خفّت و خوارى مى‌کشد. بنا بر این تفسیر، جمله شرطیّه وصلیّه، متعلّق است به هتک. و ممکن است که جمله مذکوره، متعلّق باشد به موصول. یعنى: هر که اعتماد به خداى خود ندارد، هر چند در میان سنگ باشد، که رسوا مى‌شود. و فرق میان این دو معنى، ظاهر است.

فلیس احد أخسر و اذلّ و انزل ممّن، لا یصدّق ربّه فیما ضمن له، و تکفّل به من قبل ان خلقه، و هو مع ذلک یعتمد على قوّته، و تدبیره و جهده. و یتعدّى حدود ربّه، بأسباب قد أغناه الله تعالى عنها.

یعنى: نیست هیچکس زیانکارتر و خوارتر از کسى که، تصدیق نکند پروردگار خود را در آن چیز که پروردگار عالم، ضامن شده است و متکفّل شده است، پیش از خلق کردن خلایق که آن چیز را تا خلایق، حیات داشته باشند، به ایشان رساند که روزى باشد. و او با وجود علم به این، اعتماد به حضرت او نکند و اعتماد کلّى به زور و قوّت خود نماید و سعى خود را مناط اعتبار داند و از حدود الهى تجاوز نماید، با وجود عدم احتیاج به این سعى و تحصیل اسباب، با وجود مسبب الاسباب، که ضامن حقیقى و کفیل تحقیقی است.[4]

    منبع : شرح(ترجمه) مصباح الشریعة، عبد الرزاق گیلانى، انتشارات پیام حق، تهران، 1377 هجرى شمسى‌
    پی نوشت:
  • [1] - ترجمه مصباح الشریعة، ص: 201
  • [2] - ترجمه مصباح الشریعة، ص: 202
  • [3] - ترجمه مصباح الشریعة، ص: 203
  • [4] - ترجمه مصباح الشریعة، ص: 204

این موضوعات را نیز بررسی کنید:

جدیدترین ها در این موضوع

اهمیت شعار سلاح هسته‌ای ندادن در اذهان عمومی

اهمیت شعار سلاح هسته‌ای ندادن در اذهان عمومی

در تقابل ایران با اسرائیل و آمریکا، همیشه گزینه حمله اتمی چالش‌برانگیز بوده و هست. عده‌ای می‌گویند: وقتی آمریکا و اسرائیل به عنوان دشمن اصلی ما سلاح اتمی دارند و تجربه نشان‌داده، اگر لازم شود هیچ تعارفی در استفاده از آن ندارند، پس ما هم باید سلاح اتمی داشته باشیم.
باغ خسروشاهی

باغ خسروشاهی

کی از شبهاتی که در سال‌های اخیر سبب تحریف امام در ذهن نسل جوان شده است این ادعا است که برخی می‌گویند امام در باغ‌های بزرگ و مجلل اطراف جماران زندگی می‌کردند و بااین‌وجود در رسانه‌ها به مردم یک‌خانه کوچک و ساده به‌عنوان محیط زندگی ایشان نمایش داده می‌شد
دوگانه نهضت و نظام

دوگانه نهضت و نظام

برخی دوگانه‌ها را ابتدا درک نمی‌کنیم ولی به مرور که مشغول کاری علمی می‌شویم یا طرحی عملی را به پیش می‌بریم متوجه آن می‌شویم و بعد بر سر آن دو راهی به انتخابی خاص دست می‌زنیم.
چرا ظهور حاج قاسم، خارج از نظم جمهوری اسلامی امکان تاریخی ندارد؟

چرا ظهور حاج قاسم، خارج از نظم جمهوری اسلامی امکان تاریخی ندارد؟

شهید سلیمانی بی‌شک در زمره شخصیت‌هایی است که جامعه ایرانی بشدت از وی متأثر خواهد بود. احتمالاً در طول تاریخ هیچ بدرقه‌ای به میزان تشییع پیکر او شکوهمند نبوده است.
آب و برق مجانی می‌شود!

آب و برق مجانی می‌شود!

پر بازدیدترین ها

راههای رسیدن به آرامش روانی از نگاه قرآن

راههای رسیدن به آرامش روانی از نگاه قرآن

قرآن کریم که بزرگترین معجزه پیامبراکرم(ص) است و تمام آنچه را که بشر برای هدایت نیاز داشته ودر آن آمده است، کاملترین نسخه برای آرامش روح است.
تعامل اعراب مسلمان و ایرانیان ʆ) نقش امام حسن(ع) و امام حسین(ع) در فتح ایران

تعامل اعراب مسلمان و ایرانیان (6) نقش امام حسن(ع) و امام حسین(ع) در فتح ایران

این نوشتار در نقد سلسله مقالاتی است که فتح ایران توسط اعراب مسلمان را یکی از مقاطع تلخ تاریخ معرفی نموده‌اند.
Powered by TayaCMS