مرورگر شما از جاوا اسکریپت پشتیبانی نمی کند. این مسئله ممکن است باعث ایجاد عملکرد غیر صحیحی در سایت گردد.
بزرگترین بانک مقالات علوم انسانی و اسلامی
خانه
درباره ما
تماس با ما
جستجو
بزرگترین بانک مقالات علوم انسانی و اسلامی
جستجو
موضوعات
منو
اطلاع رسانی های علمی
معرفی کتاب
تاریخ
تبلیغ
تعلیم و تربیت
حدیث
دین
سیاسی
قرآن
مدیریت
فلسفه
اهل بیت
مهدویت
آداب و احکام اصناف
عمومی
فقه
اخلاق
مجموعه پرسش ها و پاسخ های دانش آموزی
مطالب نقد شده
نقد فیلم و سینما
نقد فیلم
معارف فیلم
تاریخ سینمای ایران
سینمای ایران
سینمای جهان
اندیشه
تلویزیون
مصاحبه ها
علمی
مذهبی
زندگی نامه
سیاسی
اجتماعی
اخلاقی
نشست ها وهمایش ها
معرفی نرم افزار
معرفی نشریات
معرفی مراکز پژوهشی
زندگی نامه
یادداشتها
بانک پژوهشگران وفرهیختگان
زندگی نامه فرهیختگان
معرفی پژوهشگران
اخبار
فرهنگی
حوزه و دانشگاه
اعتقادی
سیاسی
اجتماعی
جامعه
اخبار عمومی
خبرگزاری ها
معرفی سایت ها
پایگاه های علمی
پایگاه های مذهبی
پایگاههای عقائد
پایگاههای فرهنگی
پایگاههای جامع موضوعات
پایگاههای اندیشمندان اسلامی
پایگاه های پاسخ گویی به سوالات
پایگاه های پاسخ گویی به احکام شرعی
پایگاه های تاریخی
پایگاه های آموزشی
اطلاعیه
بانک محتوای تبلیغ
محتوای تبلیغی
سیره اهل بیت علیهم السلام
تربیت در قرآن
شرح جامع نهج البلاغه
مشاوره اسلامی
خانواده
پاسخ به شبهات
اخلاق
حکایات
منبرهای شما
معارف نهج البلاغه
نهج البلاغه
اخلاق وتربیت اسلامی
اخلاق اسلامی
تربیت اسلامی
معارف اسلامی
حلال و حرام
قرآن شناسی
مباحث تفسیری
معرفت در اسلام
ویژگی ایمان ومؤمن
مصادیقی از سبک زندگی اسلامی
علل وعوامل ترس از مرگ
شیطان از منظرقرآن و روایات
دین وجامعه دینی
دنیاو آخرت
تعاون و بررسی مسأله اعانه
توبه و امید به مغفرت
اهتمام به عمر انسان در اسلام
خداشناسی
امامت و ولایت
خطبه فدکیه و فضایل حضرت زهرا (س)
ویژگی های انتظارو عصر ظهور
زیارت و توسل
شرح خطبه قاصعه
فضایل پیامبر (ص) و اهل بیت (ع)
سیره معصومین (ع)
محبت اهل بیت (ع)
مقامات اهل بیت (ع)
ویژگی ولایت اهل بیت (ع)
راه توشه عاشورائیان
روضه ها
ذکر مصیبت پیامبر صلی الله علیه وآله وسلم
ذکر مصیبت فاطمه الزهراء سلام الله علیها
ذکر مصیبت امیرالمومنین علیه السلام
ذکر مصیبت امام حسن مجتبی علیه السلام
ذکر مصیبت امام حسین علیه السلام
ذکر مصیبت امام سجاد علیه السلام
ذکر مصیبت امام باقر علیه السلام
ذکر مصیبت امام صادق علیه السلام
ذکر مصیبت امام موسی علیه السلام
ذکر مصیبت امام رضا علیه السلام
ذکر مصیبت امام جواد علیه السلام
ذکر مصیبت امام هادی علیه السلام
ذکر مصیبت امام حسن عسکری علیه السلام
ذکر مصیبت متفرقه
آموزش تبلیغ
آموزش فن خطابه
آموزش کلاسداری
روش بیان احکام
سیره تبلیغی علماء وارسته
سیره تبلیغی معصومین
کاربرد جامعه شناسی در تبلیغ
مقالات اخلاق و آداب در تبلیغ
مهارت های آموزش معارف اسلامی
روش تحقیق و منبع شناسی
ویژه نامه ها
ویژهنامه دهه آخر صفر
ویژهنامه محرم
ویژه نامه ماه رجب
رمضان؛ماه نیایش ودعا
اطلاعیه
احادیث موضوعی
عبرهای نجات بخش
سعادت در زیادها
شقاوت در زیادها
سخنرانی ها
سخنران ها
سخنرانی موضوعی
بانک مقالات
نوع مقاله
پژوهشی
نشریات
پاسخ به سوالات
احکام
احکام
جنبشهای معنوی نوپدید
سبک زندگی اسلامی
تربیت دینی
تاریخ
اسلام
ایران
تاریخ اسلام
تاریخ ایران
تاریخ انقلاب
سیاسی
تاریخ اسلام
اسلام
ایران
تاریخ انقلاب
علوم سیاسی
اجتماعی
زن و خانواده
فرهنگی
ارتباطات
جامعه شناسی
روانشناسی
پیشوایان معصوم
حدیث
فقه
اعتقادی
اخلاق
اندیشه ها و مکاتب
رذایل
فضائل
مبانی علم اخلاق
نامه های اخلاقی
پند و اندرز
حکایات
مدیریت
مدیریت و فقه اسلامی
خلاصه کتب مدیریت
مدیریت اسلامی
آینده پژوهی
مدیریت آموزشی
مدیریت زمان
اقتصاد
فرق و مذاهب
فرق شیعی
فرق غیر شیعی
ادیان
ابراهیمی
غیر ابراهیمی
علوم قرآنی
علوم حدیث
فلسفه
محض
مضاف
فلسفه اسلامی
کلام
اسلامی
جدید
فقه و اصول
حقوق
منتخب نشریات
ارتباطات
فصل نامه تربیت تبلیغی
پيش شماره اول فصلنامه مطالعات معنوی
پيش شماره 2 فصل نامه تربیت تبلیغی
شماره اول فصل نامه تربیت تبلیغی
شماره دوم فصل نامه تربیت تبلیغی
شماره سوم و چهارم فصل نامه تربیت تبلیغی
شماره پنج و شش فصل نامه تربیت تبلیغی
فصلنامه مطالعات معنوی
پيش شماره اول فصلنامه مطالعات معنوی
پيش شماره 2 فصلنامه مطالعات معنوی
شماره اول فصل نامه مطالعات معنوی
شماره دوم فصل نامه مطالعات معنوی
شماره سوم فصل نامه مطالعات معنوی
شماره چهارم و پنجم فصل نامه مطالعات معنوی
شماره ششم فصل نامه مطالعات معنوی
شماره هشتم و نهم فصلنامه مطالعات معنوی
شماره دهم فصلنامه مطالعات معنوی
فصل نامه سبک زندگی
علوم تربیتی
آئین دوست یابی
خانواده
پرسش و پاسخ
تقویم عبادی
اعمال شب
اعمال شبانهروز
ولادت
شهادت
اعمال ماه ها
اعمال روز
اعمال ماه محرم
اعمال ماه رمضان
اعمال ماه شعبان
اعمال ماه رجب
چند رسانه ای
آلبوم تصاویر
علماء
شخصیتهای برجسته
اماکن
رهبران دینی
انقلاب
جبهه و جنگ
مقاومت
مناسبتها
آرشیو فیلم
سخنرانی
مداحی
مذهبی
آرشیو صوت
مداحی
مذهبی
سخنرانی
علمی
مولودی
مرثیه
اخلاقی
ادعیه
متفرقه
قرآن
معرفی نرم افزار
احادیث
سخنوری
آیات قرآن
صبر
کمک کردن
اخلاق و رفتار
اعمال دینی
فرهنگ علوم انسانی و اسلامی
اقتصاد
اقتصاد خرد
اقتصاد کلان
اقتصاد مالی و بخش عمومی
اقتصاد کشاورزی و منابع طبیعی
اقتصاد توسعه
اقتصاد اسلامی
اقتصاد و ریاضی
تجارت بین الملل
مکاتب اقتصادی
پول و بانکداری
علوم تربیتی
تکنولوژی آموزشی
تحقیقات آموزشی
فلسفه تعلیم و تربیت
علوم کتابداری و اطلاع رسانی
روانشناسی تربیتی
مشاوره و راهنمایی
کودکان استثنایی
مدیریت آموزشی
برنامه ریزی درسی
پیش دبستانی و دبستان
مدیریت
مدیریت صنعتی
مدیریت تحول
فرهنگ سازمانی
مدیریت استراتژیک
نظریه های مدیریت
مدیریت منابع انسانی
مدیریت عمومی
مبانی سازمان و مدیریت
مدیریت بازرگانی
مدیریت دولتی
مدیریت رفتارسازمانی
مدیریت فرهنگی
روانشناسی
روانشناسی عمومی
روانشناسی بالینی
روانشناسی رشد
روانشناسی شخصیت
روانشناسی فیزیولوژیک
روانشناسی یادگیری
روانشناسی صنعتی و سازمانی
روانشناسی اجتماعی
آسیب شناسی روانی
روان سنجی
روان شناسان نامدار
فرا روانشناسی
بهداشت روان
منطق
ارتباطات
جامعه شناسی
ادبیات فارسی
ادبا و نویسندگان
بلاغت
نظم
نثر
تاریخ
تاریخ اسلام
تاریخ ایران
فلسفه تاریخ
علوم سیاسی
مسائل ایران
اندیشههای سیاسی
روابط بینالملل
ادبیات عرب
ادیان و فرق
ادیان ابراهیمی - یهودیت
ادیان ابراهیمی - مسیحیت
ادیان غیرابراهیمی
فقه و اصول
فلسفه
فلسفه علم
فلسفه اسلامی
فلسفه غرب
فلسفه اخلاق
کلام
کلام اسلامی
کلام جدید
قرآنپژوهی
انسان شناسی
پیامبر شناسی
امام شناسی
هستی شناسی
معاد شناسی
خدا شناسی
قصص و تاریخ
اخلاق
احکام و فقه
علوم قرآنی
تاریخ تفسیر و مفسران
تاریخ قرآن
علوم حدیث
درایه حدیث
پیش زمینه حدیث
اصطلاحات حدیث
رجال
اخلاق
فضائل
رذائل
عرفان
نظری
عملی
فرق و مذاهب
خوارج (غیرشیعی)
تصوف (غیرشیعی)
اصحاب حدیث (غیرشیعی)
اشاعره (غیرشیعی)
ماتریدیه (غیرشیعی)
وهابیت (غیرشیعی)
غلات (غیرشیعی)
سایر فرق اهل سنت
معتزله (غیرشیعی)
مرجئه (غیرشیعی)
مشترک
کیسانیه (شیعی)
اثنا عشریه (شیعی)
زیدیه (شیعی)
اسماعیلیه (شیعی)
واقفیه (شیعی)
غالیان (شیعی)
بهائیت (شیعی)
اهل حق (شیعی)
نصیریه (شیعی)
سایر فرق شیعی
اصول فقه
فقه
عبادات
معاملات
ملحقات
حقوق
آیین دادرسی
جرم شناسی
حقوق بشر
مالکیت فکری
حقوق بینالملل
حقوق عمومی
حقوق جزا و جرمشناسی
حقوق خصوصی
ویترین
یادداشتها
تست
اسلامشناسی و ایرانشناسی از نگاه ژرمنها (قسمت دوم)
2 دی 1386, 0:0
اسلامشناسی و ایرانشناسی از نگاه ژرمنها (قسمت دوم)
اسلامشناسی و ایرانشناسی از نگاه ژرمنها (قسمت دوم) خبرگزاری فارس: در این مقاله شناخت شرق از نگاه ژرمنها بررسی شده است. صرفنظر از نظریات آنها در خصوص اسلامشناسی و ایرانشناسی، این بحثها افق جدیدی در تعاملات و تقابلات دو طرف ایجاد میکند. روشنگری و زمینههای پیشرفت شرقشناسی: در قرن هفدهم در زمان لویی چهاردهم، مکتب خردگرایی فرانسوی جهانبینی غالب بود که در اکثر کشورهای اروپایی منتشر شد و نهضت "روشنگری" را بهوجود آورد. از جمله افکار دوره "روشنگری" افکار سینگ، دکارت، هابز، لاک، هیوم و ولتر بود که تجربه و دریافتهای حسی را تنها سرچشمههای دریافت ادراک بشر میشناختند و میخواستند توفیقهای علوم در جهان مادی را با زبان فلسفی بیان کنند. "مدارا" (Toleranz) یکی از ویژگیهای اصلی عصر "روشنگری" بود. بر مبنای این اصل، اروپاییها، که حدود ده قرن تصویری غلط و مغرضانه از اسلام ارائه داده بودند، کوشش کردند برای بررسی و گفتوگو درباره اسلام، ابتدا عقاید و اعتقادات مسلمانان را مشتاقانه و بدون غرض و پیشداوری مطالعه کنند. در قرن هیجدهم، کمکم اروپاییان سعی کردند از تعصبات قبلی چشم بپوشند تا زمینه برای تحمّل و "مدارا" و شنیدن عقاید دیگران مهیّا شود. در آلمان نیز، روشنفکران و آزادیخواهان متفکری مثل لایبنیتس و کانت، سعی کردند به نهضت روشنگری مساعدت کنند. عصر روشنگری توانست زمینه خوبی برای شرقشناسی مهیّا کند تا جهانگردان و شرقشناسان اروپایی بتوانند برای مطالعه و تحقیق به شرق به خصوص شرق اسلامی سفر کنند و نتایج تحقیقات خود را به ارمغان آورند؛ زیرا در این زمان دیگر اروپا، شرق را در سرزمین جهل و ظلمت نمیدید. روابط ایران و آلمان: بررسیهای تاریخی نشان داده است که اولین روابط ایرانیان و قوم ژرمن در زمان شاهان اشکانی پدید آمد و یک نوع رابطه مبتنی بر اتحاد بدون عهدنامه میان ایران و آلمان تا عهد ساسانیها ادامه داشت، ولی به طور مستند روابط ایران و آلمان تاریخ پانصدساله دارد. روز 20 اکتبر 1600.م تاریخ آغاز روابط سیاسی بین ایران و آلمان است. حسینعلی بیک بیات و آنتونی شرلی، سفیران شاهعباس اول، در شهر پراک به حضور امپراتور آلمان رسیدند و دعوت پادشاه صفوی به ایجاد اتحادی با آلمان بر ضد دولت عثمانی را اعلام نمودند. بهاینترتیب روابط دو کشور گسترش یافت و هر دو بر ضد دشمن مشترک، یعنی امپراتوری عثمانی، عمل میکردند. نام آلمان اولینبار در نامهای که شاه اسماعیل اول در تاریخ 11 سپتامبر 1523 به کارل پنجم، امپراتور آلمان فرستاد، آورده شده و در آن پادشاه صفوی تمایل خود را به اتحاد با آلمان علیه عثمانی ابراز داشته است. این نامه اولین سند باقی مانده از روابط دو کشور میباشد. بههرحال، در دوره صفویه، به خصوص در زمان شاهعباس اول، روابط این دو کشور با اعزام هیأتهای سفارت گسترش پیدا کرد و آلمانیها توانستند با زبان، فرهنگ و تمدن ایران آشنایی پیدا کنند و در حقیقت به ایرانشناسی اقدام نمایند. هانس شیلت برگر (Hans Schiltberger) متولد 1380 در شهر مونیخ، بعد از سالها زندگی در شرق و سیزده سال اسارت در دولت عثمانی در سال 1427 به آلمان برگشت و سیاحتنامه خود را به نام "سفر شیلت برگر به سرزمین کفار" نوشت. هرچند این کتاب از نظر اطلاعات ضعیف است، ولی اولین سفرنامهای به شمار میرود که درباره ایران در آلمان نوشته شده است. آدم اولئاریوس (Adam Olearius)، منشی و مشاور سفیر فریدریش سوم که بعداً نیز با آموختن زبان فارسی به ایرانشناسی گروید، در سال 1636.م با هیأتی به ایران سفر کرد. او بیشتر دانشمند بود تا جهانگرد. وی بعد از مراجعت به آلمان، "گلستان" سعدی را به زبان آلمانی برگرداند. ده سال بعد که دوباره به ایران بازگشت، "یادداشتهای تازه درباره سفر شرق" را نوشت. در سال 1654.م نیز ترجمه "گلستان" سعدی را با توضیحاتی به چاپ رساند. با استقبال مردم و چاپهای متعدد این کتاب، وی به ترجمه "بوستان" سعدی همّت گماشت.[19] او خدمات گرانبهایی در زمینه معرفی فرهنگ ایرانی و ادب فارسی به مردم آلمان انجام داده است. یوهان گوتلیپ ورم در سال 1717.م به ایران سفر کرد و بعد از مراجعت به آلمان سفرنامه خود را که شامل معرفی "عصر صفوی" بود، منتشر ساخت. بعد از پیروزی نظامی نادرشاه در هند و آسیای صغیر، توجه آلمانیها بر ایران متمرکز شد و کتب بسیاری درباره تاریخ گذشته ایران و جنگهای نادرشاه منتشر ساختند. اولین کتابی که در این دوره ترجمه و چاپ شد، کتاب "درّه نادری" اثر میرزامهدیخان، دبیر نادرشاه، است. چند سال بعد، انگلبرت کمپفر (1651ــ1716.م)، بزرگترین ایرانشناس عصر صفوی، در سال 1712.م کتابی درباره ایران به زبان آلمانی چاپ کرد که شامل تحقیقات او در مورد کتیبههای تختجمشید میباشد. وی برای اولینبار در این کتاب از "خط میخی" سخن به میان آورده است. بعداً نیز در نتیجه سفری که به اصفهان کرده بود، نقشه این شهر را دقیقاً کشید و با تفسیر لاتین به چاپ رساند. وی کتابی نیز به نام "ویژگی بیگانگان" نوشت. فریدریش وال نیز برای اولینبار در سال 1791 قسمتی از حافظ را به زبان آلمانی منتشر ساخت. او در سالهای 1684 و 1685.م درباره اوضاع طبیعی، سازمان اداری و وضع زندگی مردم ایران تحقیق نمود و نتایج تحقیقاتش را به زبان لاتین منتشر ساخت. کارستن نیبور، محقق آلمانی، بعد از سفر خود به شرق در سال 1765.م وارد بوشهر شد و از شیراز و جزیره خارک بازدید کرد. در سال 1774.م سفرنامه خود را درباره ایران و کشورهای عربی منتشر ساخت که در آن 24 تصویر از ایران مشاهده میشود. او بعد از مشاهده تختجمشید و تحقیق درباره آن پی برد که کتیبههای آن به سه زبان است و رونوشتی از آنها برداشت. هاینریش فن پوزر نیز در سال 1621.م به ایران آمد و سفرنامه خود را به لاتین نوشت که بعد از مرگ وی به زبان آلمانی ترجمه و منتشر شد (1675). او از جذابیت پلهای اصفهان و طبیعت خوانسار و ساختمانهای گلپایگان یاد کرد. پاوْل فلمینگ (1640ــ1609)، شاعر آلمانی که در سال 1633 با اولئاریوس در یک گروه تجاری 34 نفری به ایران سفر کرد، گزارش سفر خود در ایران و اصفهان را از شدت شوق به شعر درآورد: اینک ایران آزاد با آغوش باز به استقبال ما میآید تا دردهای ما را با شادی ایزدی خود تسکین دهد آتش سرور و شادی بر فروزد و ما را به سوی اصفهان هدایت کند.[20] بنابراین بسیار واضح است که قرن هیجدهم، آغاز تکوین و تثبیت مکتب ایرانشناسی آلمان بوده است، ولی در این زمان هنوز حوزههای مطالعاتی ایران مشخص نشده بود و فقط چند ایرانشناس مهم به نامهای کارستن و آیشهورن در مورد ایران مشغول مطالعه بودند. در این قرن، هرمان بروکماس متن کامل حافظ را ترجمه و در سال 1860 چاپ کرد. یوهان فولرز نیز فرهنگی فارسی به لاتین را چاپ کرد (1876). روکرت نیز شاهنامه فردوسی را ترجمه و چاپ کرد (1895). اوایل قرن نوزدهم، روابط تجاری و بازرگانی میان ایران و آلمان به خاطر وجود نمایشگاهها در آلمان گسترش پیدا کرد. در سال 1842.م بنا به تقاضای دولت ایران، میان ایران و اداره گمرک آلمان همکاری تجاری منعقد شد، ولی اجرای آن بعداً انجام پذیرفت.[21] نخستین تماس دیپلماتیک میان ایران و آلمان در سال 1857.م اتفاق افتاد. در این سال، پیمان بازرگانی و مودّت توسط فرخخان امینالملک، سفیر ایران در فرانسه و کارل فرانس فن هاتس فلد ویلدنبورگ به نمایندگی از پروس و اتحادیه گمرکی آلمان به امضا رسید. در سال 1860.م نیز هیأتی از پروس عازم ایران گردید و به حضور ناصرالدینشاه رسید. در آوریل 1873.م، ناصرالدینشاه برای اولینبار به اروپا سفر کرد، ولی هدف سیاسی نداشت. ولی یک قراردادی تجاری و یک پیشنویس مودّت تجاری و دریانوردی میان دو کشور ایران و آلمان به امضا رسید. ناصرالدینشاه فکر میکرد که آلمان تنها کشور اروپایی است که قصد مداخله در امور داخلی ایران را ندارد و بدیندلیل مشاوران آلمانی برای کار در ایران مناسب هستند. آلمانیها هنگام رفت و آمد به ایران، با آداب و رسوم و فرهنگ و تمدن ایران بیشتر آشنا شدند و روابط فرهنگی میان این دو کشور بهتر شد و ایرانشناسان آلمانی بیشتر به تحقیق درباره ایرانشناسی اشتیاق پیدا کردند و از این زمان به بعد در آلمان، ایرانشناسی و اسلامشناسی بسیار گسترش پیدا کرد.[22] ایرانشناسی در آلمان و کشورهای آلمانیزبان: ایرانشناسی در کشورهای آلمانیزبان، برخلاف اکثر دانشگاههای کشورهای دیگر، در رشتهای از رشتههای دانشگاهی متمرکز نیست. بنابراین برای بازبینی یا بازسازی تاریخ مطالعات ایرانشناسی در این کشورها باید در رشتههای مطالعاتی و دانشگاهی متعددی کاوش کرد. 1ــ زبانشناسی و فقهاللغه ایرانی: تنها رشته دانشگاهی در حوزه زبان آلمانی که نام "ایران" را با خود دارد، رشته زبانشناسی و فقهاللغه میباشد. مطالعات جدید ایرانی در زبان آلمانی از اوایل قرن نوزدهم، یعنی وقتی که فریدریش گروته فند (Friedrich Grote Fend) مؤسس مکتب ایرانشناسی در اروپا در قرن نوزدهم رمز نوشتههای خط میخی کتیبههای بیستون کرمانشاه را کشف کرد و تاریخ هخامنشی، ساسانیان و اشکانی را به اروپاییان شناساند، باب شد. توجه به زبانشناسی و فقهاللغه ایرانی میان روشنفکران و متفکران آلمانی ناشی از روابط و پیوندهای نزدیک آن با زبانشناسی هندواروپایی میباشد. برخلاف آنچه در مورد قدرتهای استعماری فرانسه و انگلیس مشهود بود، در آلمان توجه عمومی به این رشته، ناشی از انگیزههای اقتصادی و میل به سلطه مستقیم نبود، بلکه انگیزه سیاسی توجه به موضوعات ایرانی مبنای ذهنی و مرامی داشت. رکن "آریایی" در آلمان، تأثیر مهمّی در انگیزش مطالعات و تحقیقات ایرانی داشت. مانفرد مایرهوف، کارل هوفمان، هلموت هومباخ از این نوع ایرانشناسان میباشند. در دانشگاه هومبولد، مانفرد لورنتس که از شاگردان پروفسور یونکر است، استاد فعلی زبان فارسی این دانشگاه میباشد. یونکر و پروفسور بزرگ علوی فرهنگ فارسی به آلمانی کاملی نوشتهاند (این کتاب در ایران نیز چاپ شده است). بزرگ علوی با نوشتن کتاب تاریخ و تطور ادبیات نوین ایران (1964) خدمت بزرگی به ادبیات ایران در آلمان کرده است. فریتس ولف کتاب "کشفالغات" شاهنامه فردوسی را نوشت و اوستا را به آلمانی ترجمه کرد. کریستیان بارتولومه نیز کتاب جامع "واژه پارسی قدیم" را نوشت. کریستف بورگل، مانفرد هرمان و فرامرز بهزاد نیز داستانهای کوتاه پنجاه سال اخیر ایران را ترجمه کردهاند. زبان و ادبیات فارسی در سه دانشگاه مهم آلمان، یعنی دانشگاه هامبورگ، دانشگاه برلین و دانشگاه گوتینگن (Gottingen) تدریس میشود. از جمله استادان زبان فارسی و ادبیات ایران، پروفسور اَیلرز میباشد که سالها روی لغتنامه آلمانی به فارسی کار کرد که فقط چند جزوه آن چاپ شد. اسلامشناسی نیز به عنوان یک رشته مطالعاتی منظم از بطن شرقشناسی سربرآورد، اما بخشهایی از زبانشناسی عربی، فارسی و ترکی و سؤالهای ماهیتاً دینی اسلامی و تاریخ و ادبیات خاورمیانه را در خود داشت. در قرن بیستم، روششناسی تحقیق درباره اسلام به کمک رشتههای علوم سیاسی و تاریخ و انسانشناسی فرهنگی و اجتماعی توسعه یافت و رهیافتها و مفاهیم بسیار متنوع و بدیعی در مطالعات اسلامی در رشتههای اسلامشناسی دانشگاههای آلمانی مطرح شد. در آلمان، اسلامشناسی همواره بر مدار منابع و زبان عربی استوار بوده است. اما در اتریش، گرایش شرقشناسان به زبان ترکی بود تا اینکه هامر پورگشتال (Hammer Purgstall) تحولی در ادبیات اسلامی و ایرانی ایجاد کرد و بیشتر از یکصد جلد کتاب در مورد شرق نوشت که مهمترین آنها عبارتاند از: نظام حکومتی و اداری دولت در امپراتوری عثمانی، تاریخ امپراتوری عثمانی، تاریخ سخنوری در ایران، ترجمه گلشن راز، ترجمه دیوان حافظ. البته زبان عربی جایگاه خاص خود را در مطالعات شرقشناسی دارد. شایان ذکر است که به تاریخ ایران در حال حاضر توجه چندانی نشده است. مسأله دیگری که در خور ذکر است، این است که بسیاری از اسلامشناسان که در تحقیق درباره ایران مشارکت جستهاند، توجه خاصی به مسائل ایران ندارند و هنوز مطالعه درباره زبانها و تاریخ و فرهنگ ایران دوره اسلامی به عنوان یک رشته مشخص تحقیقاتی، مبانی واضح و منظمی نیافته است. انقلاب اسلامی ایران در سال 1979.م باعث شد اسلامشناسان بیشتر به مسائل مسلمانان توجه کنند. 2ــ زبان، تاریخ و فرهنگ ایران دوره اسلامی: در نیمه اول قرن بیستم، مشهورترین شرقشناسان و اسلامشناسانی که به امر زبانشناسی اقدام کردند، هانس شِدِر (Hans Schهder) (1896ــ1957)، ولفگنگ لنتس (Wolfgang Lentz) و والتر هاینتس (Walter Heinz) بودهاند. حوزه تحقیقاتی شِدِر، تاریخ عمومی و بررسی تطبیقی تمدنها بود و درباره سهم ایران در تطوّر تمدن بشر نیز تحقیق میکرد. لِنتس بیشتر مشتاق تحقیق در زبانشناسی ایرانی بود و در زمینه اوضاع و احوال اجتماعی ــ فرهنگی مردم ایران نیز پژوهش مینمود. هاینتس نیز راه جدیدی را در مطالعه تاریخی ایران اواخر قرون وسطی باز کرد و کتاب "ظهور ایران به عنوان یک دولت ملّی در قرن پانزدهم" را نوشت. هانس رومر (Hans Rهmmer) و برتولد اشپولر (Berthold Spuler) نیز با او همکاری میکردند. آنها از استادان اسلامشناسی بودند. حوزه اصلی تحقیقات اشپولر، قرون اولیه اسلامی بود و حوزه اصلی تحقیقات رومر، سلسلههای بعد از مغول تا سقوط صفویه. اشپولر و رومر چشمانداز تاریخی را وسیله گسترش دامنه مطالعات اسلامی میشمردند. پروفسور برت گئورگ فراگنر (Bert Georg Fragner) نیز از استادان مشهور اسلامشناسی و ایرانشناسی آلمان میباشد و اداره مطالعات ایرانی دانشگاه برلین بر عهده اوست. آثار او عبارتاند از: ادبیات فارسی، منبع تاریخ جدید ایران، قدرت روسیه و اسلام، از الهیّون دولتی تا دولت دینی. 3ــ مکتب تاریخی هاینتس، رومر و اشپولر: اشپولر با کتاب خود به نام "تاریخ ایران در نخستین قرون اسلامی" خدمت بزرگی به اسلامشناسی کرده است (این کتاب توسط مرحوم پروفسور فلاطوری و خانم مریم میراحمدی به فارسی ترجمه و چاپ شده است). رومر نیز تحقیقات ارزندهای بر روی تاریخ ایران انجام داده است. تأکید خاص مکتب تاریخی این سه دانشمند، بر روی نهادهاست. این نگرش باعث شده است با ارزشترین آثار محققان و متخصصان ایرانشناس آلمانی درباره تاریخ میانه و اوایل عصر جدید ایران فراهم آید. دستهای دیگر از آثار مهم و ارزنده ایرانشناسان و اسلامشناسان آلمانیزبان عبارت است از: "مبانی و طرز اخذ مالیات در ایران" اثر هاینتس، "مکاتبات و رسائل دیوانی دوره تیموریان" اثر رومر، "حکومت و تشکیلات دیوانی در عهد سلاجقه و خوارزمشاهیان" اثر هُورست، ترجمه "نامه نامی خواندمیر" اثر گ. هرمان، "دیوانهای رسائل در کشورهای اسلامی" اثر بوسه، "فرماننامههای صفویان" اثر شیمکورت، "اسناد اردبیل در دوران پیش از مغول" اثر مونیکا گرونه، "اسناد و گزارشهای سیاسی دوره مغول" اثر گوتفرید هرمان. ایرانشناسان آلمانی، آثار بسیار مهمی در زمینه اسناد و گزارشهای فارسی و مطالعات تحلیلی و استنتاجی درباره نهادها و تشکیلات دیوانی، به ویژه در عصر صفوی، داشتهاند. 4ــ مطالعات اسلامی: مشهورترین چهره در زمینه مطالعات اسلامی در آلمان، هلموت ریتر (1971ــ1892.م) میباشد. او تحقیق در زبانشناسی و تجزیه و تحلیل علمی اسلام را از لوازم ضروری مهم فرهنگ سنّتی اسلام میدانست. اثر عظیم او، "دریای جان" است که تحقیقی درباره تعابیر ادبی و دینی حوزههای عرفانی عطار میباشد (این کتاب به فارسی نیز ترجمه شده است). فریتس مایر (1988ــ1912.م) نیز از استادان بنام اسلامشناسی و عرفان اسلامی است که در کشور سوئیس در دانشگاه بال (Ball) تدریس میکرد. او آثار ارزشمندی در مورد رباعیهای مهستی شاعر و ابوسعید ابوالخیر عارف خراسانی دارد. بعضی از آثار او به قرار زیر میباشند: "زندگانی ولد پدر مولوی"، "خراسان و پایان عرفان کلاسیک". ویلهلم هاینتس، محقق اتریشی استاد دانشگاه وورسبوگ (Würzburg)، در مورد سبک هندی و شعر کهن فارسی تحقیق بسیار کرده است. یوهان کریستُف بورگل، محقق آلمانی و استاد دانشگاه زوریخ، با تحلیلها و ترجمههای ادبی خود پیوندهایی میان ادبیات قدیم و جدید برقرار کرده است. رودولف گِلپکه، محقق سوئیسی، اِبرهارد کروگر، دانشمند آلمانی، و گوتفرید هرمان نیز از استادان دانشگاههای آلمانیزبان میباشند که در ادبیات ایران و اسلام کار کردهاند. 5ــ دین، مذهب و تاریخ علم: محققان آلمانی در زمینه عرفان، ادبیات و اسلامشناسی بسیار فعالیت کردهاند. یکی از محققان صاحب نام آلمانی که روی عرفان ایرانی کار کرده است، ریچارد گراملیش میباشد که کتابی در سه جلد در مورد طریقههای درویشی شیعی در ایران منتشر کرده است که هیچ متخصصی بینیاز از این کتاب نیست. یکی دیگر از دانشمندان اسلامشناس که ایرانی است، مرحوم پروفسور فلاطوری، استاد دانشگاه کلن، میباشد که آثار گرانبهایی از خود به جای گذاشته است مثل: "الهیّات شیعی"، "اشتباهات اصطلاحات اسلامی در دروس مدارس آلمان"، "اسلام در گفتوگو"، "فهرست کتابهای کتابخانه آکادمی علوم اسلامی (بخش شیعه) شهر کلن". دیگری هرالد لوشنر، استاد حقوق دانشگاه ارلانگن (Erlangen)، میباشد که درباره اصول شیعه امامیه تحقیق کرده است. متأسفانه توجه اسلامشناسان به فقه اسلامی، به خصوص فقه شیعه، بسیار کم است که باید در اینباره تحقیق شود. حتی بعد از پیروزی انقلاب اسلامی و آثار آن در جهان، اسلامشناسان آلمانی آنطور که در خور آن است به پژوهش در خصوص مسائل اسلامی و فقهی به طور علمی برنخاستهاند و به جز چند کتاب و مقاله از جمله رسالات تحقیقی درباره اسلام بعد از انقلاب اسلامی، رساله یورگن یاکوبیس درباره ذهنیت تاریخی شهید مطهری، "اسلامی کردن کتابها و برنامههای درسی ایران بعد از انقلاب اسلامی" و نیز رساله دکترای خانم زیلویا تکنباخ درباره قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران، کتابی در این زمینه منتشر نساختهاند. 6ــ علوم سیاسی و تاریخ معاصر ایران: حدود چهل سال است که منطقه خاور نزدیک و میانه به صورت زمینهای برای مطالعات رشتههای علوم سیاسی دانشگاههای آلمانیزبان درآمده است. رویکرد مطالعات اسلامی در آلمان با در نظر گرفتن مناسبات اقتصادی و بازرگانی آلمان با ایران تناسب صحیحی نداشته است. روشنفکران آلمانی از 1960.م به بعد نظر منتقدانهای نسبت به ایران داشتهاند. این گرایش باعث شد کتب بسیاری در مورد وضعیت سیاسی و اقتصادی در ایران انتشار یابد. البته کتابهای علمی ــ تحقیقی دراینباره اندک است. از جمله کتب مهمی که دراینباره نوشته شده است. "ایران" اثر اولریش گِرِکه، "ما و ایران" اثر فریدریش کوخواسر میباشد. در خور ذکر است که هیچکدام از مؤسسات تحقیقاتی علوم سیاسی در آلمان برنامه منظمی برای تحقیق در امور ایران نداشتهاند. با این حال به طور انفرادی کتبی به طبع رسیده است؛ مثل ترجمه "حکومت اسلامی" آیتالله خمینی. کتاب "ایران و بحران" نیز حاصل مقالات دو کنفرانس بینالمللی درباره انقلاب اسلامی ایران میباشد. رساله دیگری نیز درباره جنگ ایران و عراق نوشته شده است. کتاب "دین و سیاست در ایران" نیز حاصل زحمات دو روزنامهنگار بوده است. دانشمندان علوم سیاسی توجه چندانی به ایران بعد از جنگ جهانی مبذول نکردهاند. احمد مهراد، کارشناس علوم سیاسی در آلمان درباره اوضاع و احوال ایران بعد از جنگ اول جهانی تحقیقات منظمی انجام داده و ضمناً در مورد مناسبات ایران و آلمان نیز بررسیهای علمیای کرده است. تنها مؤسسه تحقیقاتی آلمان که بدون ارتباط با هیچ دانشگاهی، به مسائل ایران امروز توجه میکند و در این زمینه پژوهش مینماید، "موسسه شرقی آلمان" در هامبورگ است که زیر نظر پروفسور ادو اشتینباخ (Udo Steinbach) اداره میشود و فصلنامهای به نام "شرق" منتشر میکند. موسسه "کانون معنویت ایران" نیز به مدیریت دکتر علی رهبر سالهاست که در شهر بن در زمینه اسلامشناسی فعالیت میکند و فصلنامه "ایرانزمین" را منتشر میسازد. 7ــ علوم اجتماعی و انسانشناسی و جغرافیا: تحقیقاتی که در زمینه علوم اجتماعی در مورد آلمان انجام میشود، سازمانیافته نیست، حتی در چارچوبی علمی و دانشگاهی ارائه نمیشود، بلکه اتفاقی و بدون برنامه و صرفاً انفرادی است. با وجود این، خانم سوزان سرخوش رساله خود را درباره بررسی و تجزیه و تحلیل مفهوم "طریقه تولید آسیایی" در قرن نوزدهم نوشت. کورت گروسینگ نیز تحقیقاتی در مورد "اقتدار، اقتصاد و جامعه مقطّع در تاریخ اجتماعی ایران" عرضه کرد. در حوزه جغرافیا نیز بسیار کم کار شده است، با اینکه جغرافیای ایران زمینه خوبی برای تحقیق بوده است. مشهورترین محقق در این حوزه مطالعاتی، اِکارت اهلرز (Eckard Ehlers) میباشد. او کتابها و رسالههای بیشماری در مورد جغرافیای ایران دارد که مهمترین آن، که از مراجع مهم حوزه جغرافیای ایران به شمار میرود، کتاب "وجوه و جنبههای جغرافیای ایران" میباشد. زگر (Seger) نیز درباره ساختار شهری و به ویژه بازار تهران تحقیقاتی انجام داده است. 8ــ هنر و باستانشناسی: هنر ایرانی ــ اسلامی در هیچ یک از دانشگاهها یا مؤسسات تحقیقاتی آلمانیزبان موضوع درسی یا مطالعاتی نبوده، بلکه فقط در موزهها، این موضوع مطرح است و آن هم زیر مجموعهای از هنر اسلامی میباشد. کلاوس بریش و باربارا فینستر از جمله متخصصان هنر ایرانی هستند. شایان ذکر است که خانم پروفسور شیمل سالها استاد هنر اسلامی و در نتیجه هنر ایرانی در دانشگاه هاروارد بوده است. کتابهای "خوشنویسی و فرهنگ اسلامی"، "گل و ستاره"، "باغ و گل در فرهنگ اسلامی" از آثار او میباشند (این کتب به فارسی ترجمه شدهاند). فریدریش زاره نیز در مورد سفالکاری و هنر کاشیکاری ایران تحقیق نموده و کتابهای "یادگارهای هنر معماری ایران" و "صنایع ساختمانی ایران" را منتشر ساخته است. تحقیقات باستانشناسی آلمان بیشتر دوره قبل از اسلام را دربرگرفته است. کلایس از باستانشناسان ایرانشناس آلمانی است که مجله "گزارشات باستانشناسی ایران" را مرتباً منتشر میسازد. کتابی نیز درباره "راههای کاروانرو ایران" دارد. هاینتس گائوبه نیز باستانشناس و ایرانشناسی است که باستانشناسی و تاریخ هنر را با روشها و رهیافتهای زبانشناختی و تاریخی درهم آمیخته است. ارنست هرتسفلد نیز تحقیقات بسیار وسیعی در مورد تختجمشید کرده است.[23] نتیجه 1ــ مطالعه شرقشناسی و جستجوی اهداف شرقشناسان بهخاطر کمبود منابع در دسترس و وجود دیدگاههای مختلف، و تأثیرپذیری آنها از سیاستهای اصلی کشورشان بسیار مشکل است و باید برای آن، سمینارها و کنگرههای دوطرفه برگزار گردد. 2ــ مطالعه شرقشناسی به طور کلی ضمن تحقیق در آثار شرقی، منافع بسیاری از نظر اقتصادی و فرهنگی و سلطه بر شرق داشته است. 3ــ شرقشناسی باعث شناخت و حفظ و نگهداری و انتشار بسیاری از کتب خطی شرقی شد. 4ــ شرقشناسی ابزاری برای نفوذ در فرهنگ و ملتهای شرق بوده است. 5ــ روح تعصب مسیحی ــ یهودی و اندیشههای کلیسایی، که با روح اسلام ناسازگار میباشد، در نهاد اندیشه شرقشناسی نهفته بوده است تا استعمار بتواند با چنین ابزارهایی سلطه همیشگی خود را میان کشورهای آسیایی و افریقایی حفظ کند. 6ــ شرقشناسی در نتیجه آشنایی غرب با تمدن اسلامی کمک بزرگی به پیشرفت علم و دانش، و در نتیجه پیدایش عصر روشنگری و رنسانس کرد. 7ــ دیدگاه شرقشناسان به مرور زمان نسبت به اسلام رو به بهبود بوده است تا آنجا که عدهای از شرقشناسان منصف دین اسلام را به عنوان یک دین واقعی به رسمیت شمرده و حتی پیشداوریها و دیدگاههای غلط غربیها را تصحیح کرده و امروز گفتوگوی میان ادیان را مطرح کردهاند. 8ــ سابقه شرقشناسی و روابط میان ایران و آلمان به دوران بسیار دور میرسد. 9ــ ویژگی شرقشناسی آلمان، نداشتن هیچگونه مستعمره و تحقیق در زبانشناسی، فقهالغه، باستانشناسی و هنر و ارائه نتایج تحقیقات علمیشان به جامعه میباشد. ضمناً رکن "آریایی" در آلمان تأثیر مهمی در انگیزش مطالعات و تحقیقات ایرانی داشته است. 10ــ آلمانیها در ترجمه ادبیات شرق، امانت را رعایت کرده و گلچین خوبی از آثار شرق ارائه دادهاند. 11ــ شرقشناسان آلمانی بیشتر از کشورهای دیگر غربی به ایرانشناسی و اسلامشناسی دست زده و دیدگاه معتدلتری نسبت به دین اسلام دارند. 12ــ کشور آلمان بهخاطر وجود بیش از سه میلیون مسلمان در آنجا، اشتیاق بیشتری به مطالعه و شناخت اسلام دارد، چون بیشتر اندیشمندان آن با صلح از طریق شناخت یکدیگر و گفتوگو موافق هستند. 13ــ رویکرد مطالعات اسلامی در آلمان با میزان مناسبات بازرگانی و اقتصادی این کشور با ایران تناسب صحیحی نداشته است. 14ــ مسلمانان برای پاسداری از مرزهای عقیدتی اسلام و اثبات حقانیت آن، لازم است درباره این پدیده تاریخی از ابعاد مختلف تحقیق کنند تا از صدمه احتمالی آنها بتوانند جلوگیری نمایند و بهخصوص بتوانند از پیشرفت تهاجم فرهنگی بکاهند. 15ــ شرقیها بهخصوص مسلمانان باید برای دفاع و حفظ فرهنگ خود، اندیشه و فرهنگ غرب را خوب بشناسند تا بتوانند به نحو احسن برای پیشبرد اهداف خود از آن استفاده کنند. پینوشتها * پژوهشگر تاریخ و فلسفه علم. [1]ــ "مصاحبه با آنه ماری شیمل"، نشر دانش، سال 7، ش2، ص61 [2]ــ "شرق، غرب و غنای فرهنگ و ادبیات فارسی"، اطلاعات، ش 20973، ص6 [3]ــ "همیشه میخواستم شرقشناس باشم"، ادبستان، سال 4، ش 48، ص17 [4]ــ داریوش آشوری، ایرانشناسی چیست، نشر آگاه، 1351، ص9؛ سیمین فصیحی، جریانهای اصلی تاریخنگاری در دوره پهلوی، نشر نوید، 1372، ص53 [5]ــ ادوارد سعید، شرقشناسی، ترجمه دکتر عبدالرحیم گواهی، دفتر نشر فرهنگ اسلامی، 1383، صص16ــ15 [6]ــ دکتر محمد سوقی، سیر تاریخی و ارزیابی اندیشه شرقشناسی، ترجمه دکتر افتخارزاده، نشر هزاران، 1376، صص56ــ55 [7]ــ همان، صص62ــ61؛ دفتر مطالعات سیاسی و بینالمللی، آلمان، انتشارات وزارت خارجه، 1379، ص204 [8]ــ موسوی گرمارودی، مجموعه مقالات انجمنواره بررسی مسائل ایرانشناسی، دفتر مطالعات سیاسی و بینالمللی، 1369، صص124ــ123؛ کتاب ماه (دین)، ش107 (سال1385)، صص65ــ64 [9]ــ جرج سارتی، سرگذشت علم، ترجمه احمد بیرشک، سال 1345، انتشارات سیمرغ، صص203 و 202 [10]ــ دائرهالمعارف علم و صنعت، ایزاک اسمیوف، انتشارات سیمرغ، 1348، ص24 [11]ــ فرهنگ اسلام در اروپا، زیگرید هونکه، ترجمه مرتضی رهبان، دفتر نشر و فرهنگ اسلامی، 1378، صص6ــ5 [12]ــ ابوالقاسم سحاب، فرهنگ خاورشناسان، موسسه جغرافیایی و کارتوگرافی سحاب، 1356، صص9ــ6 [13]ــ کتاب "قدرت پیامبر" به زبان آلمانی (Die Macht des Propheten)، فرانچسکو گابریل، چاپ آلمان، 1389، صص85ــ76، Die arabischen Studien in Europa, Johann Fück, Leipzig 1955, PP 16, 24, 27 [14]ــ دائرهالمعارف اسلام (Lexikon Islam)، تألیف اودو تووروشکا، ص49، انتشارات پاتموس، 2002 [15]ــ کتاب آلمانی "صلح جهانی در سایه صلح ادیان" (Weltfrieden durch Religionsfrieden)، تالیف هانس کونگ و کوشل، صص45ــ21، چاپ آلمان، 1993 [16]ــ محمد اخگری، نغمه محمد، پژوهشگاه فرهنگ و معارف، 1384، صص55ــ48 [17]ــ دکتر محمد سوقی، سیر تاریخی و ارزیابی اندیشه شرقشناسی، ترجمه دکتر افتخارزاده، نشر فرزان، 1376، صص40ــ38 [18]ــ مجله اسلام (der Islam) چاپ آلمان 2002، صص8ــ7 [19]ــ امیر اشرف آریانپور، "پانصد سال روابط ایران و آلمان"، مجله هنر و مردم، سال 13، ش146 (سال 1353)، ص52 [20]ــ دفتر مطالعات سیاسی و بینالمللی، همان، صص377ــ375 [21]ــ مریم میراحمدی، "روابط ایران و آلمان در قرن نوزدهم"، تحقیقات تاریخی، ش 1 (سال 1367)، ص86 [22]ــ براد فورد، تاریخ روابط ایران و آلمان، ترجمه پیمان آزاد، پیک ترجمه و نشر، 1368، صص30ــ29 [23]ــ رودی متی و نیکی کدی، ایرانشناسی در اروپا و ژاپن، ترجمه مرتضی اسعدی، انتشارات بینالمللی الهدی، 1371، صص131ــ69 ................................................................................. منبع:ماهنامه زمانه ، شماره 60
خبرگزاری فارس
اسلامشناسی و ایرانشناسی از نگاه ژرمنها (قسمت دوم)
مقالاتی که اخیرا مشاهده شده اند.
الفهرست
4 آذر 1403, 11:39
الاربعون حدیثا
4 آذر 1403, 11:39
نظر خود را بنویسید!
در حال حاضر هیچ نظری برای این مقاله وجود ندارد.
برای درج نظر خود درباره
اسلامشناسی و ایرانشناسی از نگاه ژرمنها (قسمت دوم)
فیلدهای زیر را پر کنید.
نظر شما
عنوان
این فیلد اجباریست.
امتیاز
-
1
2
3
4
5
این فیلد اجباریست.
نظر شما
این فیلد اجباریست.
اطلاعات شما(اختیاری)
نام شما
آدرس شما
پست الکترونیک
جستجو
این موضوعات را نیز بررسی کنید:
منتخب نشریات
اردیبهشت 94
جدیدترین ها در این موضوع
رفتار و منش امام خمینی (ره) با دختران
در همۀ جوامع بشری، تربیت فرزندان، به ویژه فرزند دختر ارزش و اهمیت زیادی دارد. ارزشهای اسلامی و زوایای زندگی ائمه معصومین علیهمالسلام و بزرگان، جایگاه تربیتی پدر در قبال دختران مورد تأکید قرار گرفته است. از آنجا که دشمنان فرهنگ اسلامی به این امر واقف شدهاند با تلاشهای خود سعی بر بیارزش نمودن جایگاه پدر داشته واز سویی با استحاله اعتقادی و فرهنگی دختران و زنان (به عنوان ارکان اصلی خانواده اسلامی) به اهداف شوم خود که نابودی اسلام است دست یابند.
30 خرداد 1403, 15:48
تبیین و ضرورتشناسی مساله تعامل مؤثر پدری-دختری
در این نوشتار تلاش شده با تدقیق به اضلاع مسئله، یعنی خانواده، جایگاه پدری و دختری ضمن تبیین و ابهام زدایی از مسالهی «تعامل موثر پدری-دختری»، ضرورت آن بیش از پیش هویدا گردد.
30 خرداد 1403, 15:48
فرصت و تهدید رابطه پدر-دختری
در این نوشتار سعی شده است نقش پدر در خانواده به خصوص در رابطه پدری- دختری مورد تدقیق قرار گرفته و راهبردهای موثر عملی پیشنهاد گردد.
30 خرداد 1403, 15:48
دختر در آینه تعامل با پدر
یهود از پیامبری حضرت موسی علیهالسلام نشأت گرفت... کسی که چگونه دل کندن مادر از او در قرآن آمده است.. مسیحیت بعد از حضرت عیسی علیهالسلام شکل گرفت که متولد شدن از مادری تنها بدون پدر، در قرآن کریم ذکر شده است.
30 خرداد 1403, 15:47
رابطه پدر - دختری، پرهیز از تحمیل
با اینکه سعی کرده بودم، طوری که پدر دوست دارد لباس بپوشم، اما انگار جلب رضایتش غیر ممکن بود! من فقط سکوت کرده بودم و پدر پشت سر هم شروع کرد به سرزنش و پرخاش به من! تا اینکه به نزدیکی خانه رسیدیم.
30 خرداد 1403, 15:47
پر بازدیدترین ها
اگر والدین به فرزندان ستم کنند فرزندان چطور برخورد کنند، بطوری که هم موجب ناراحتی آنها نشود و هم بتوانند آنها را امر به معروف و نهی از منکر کنند، و اگر نصیحت تأثیر نداشت چطور باید با آنها برخورد کرد؟
24 آبان 1393, 14:10
نسبت های چهارگانه (نسب اربع)
24 آبان 1393, 14:8
راههای رسیدن به آرامش روانی از نگاه قرآن
قرآن کریم که بزرگترین معجزه پیامبراکرم(ص) است و تمام آنچه را که بشر برای هدایت نیاز داشته ودر آن آمده است، کاملترین نسخه برای آرامش روح است.
11 دی 1396, 13:58
تعامل اعراب مسلمان و ایرانیان (6) نقش امام حسن(ع) و امام حسین(ع) در فتح ایران
این نوشتار در نقد سلسله مقالاتی است که فتح ایران توسط اعراب مسلمان را یکی از مقاطع تلخ تاریخ معرفی نمودهاند.
4 تیر 1390, 0:0
رساله حقوق امام سجاد(ع)
اشاره: برخی محققان میراث علمی امام سجاد(ع) را به سه بخش تقسیم کردهاند: روایات، ادعیه (بهویژه در صحیفه سجادیه)و رساله حقوق.
15 اردیبهشت 1397, 19:5
سایت های پژوهشکده باقرالعلوم
کتابخانه هادی
پژوهه تبلیغ
ارتباطات دینی
اطلاع رسانی
فرهیختگان
پژوهه تبلیغ
Powered by
TayaCMS