افسران جوان چگونه مسجد ضرار را تخريب كنند؟!
سیده اعظم الشریعه موسوی بهرام آبادی
نگاهی به رهنمودهای مقام معظم رهبری در خصوص جنگ نرم
در ابتدای این نوشتار بدون هیچ مقدمهای گزیدهای از سخنان رهبر معظم انقلاب را از نظر میگذرانیم تا بحث را آغاز کنیم:«همینی که حالامعمول شده که در بیانها و در تلویزیون و توی تبلیغات و توی دادگاه و توی زبان همه، میگویند: جنگ نرم؛ راست است، این یک واقعیت است؛ یعنی الان جنگ است. البته این حرف را من امروز نمیزنم، من از بعد از جنگ - از سال 67 - همیشه این را گفتهام؛ بارها و بارها. علت این است که من صحنه را میبینم؛ چه بکنم اگر کسی نمیبیند؟! چه کار کند انسان؟! من دارم میبینم صحنه را، میبینم تجهیز را، میبینم صف آراییها را، میبینم دهانهای با حقد و غضب گشوده شده و دندانهای با غیظ به هم فشرده شده علیه انقلاب و علیه امام و علیه همه این آرمانها و علیه همه آن کسانی که به این حرکت دل بستهاند را؛ اینها را انسان دارد میبیند، خب چه کار کند؟ این تمام نشده. چون تمام نشده، همه وظیفه داریم.
پس شکی نیست که هم اکنون در جنگیم آن هم جنگی به مراتب سختتر و سنگینتر از جنگ سخت که جنگ نرم نام گرفته است و باید با آن مقابله کنیم اما برای مقابله با جنگ نرم ابتدا باید بدانیم که جنگ نرم چیست و تعریفی از آن داشته باشیم
جنگ نرم...
جان کالینز، تئوریسین دانشگاه ملی جنگ آمریکا، جنگ نرم را عبارت از «استفاده طراحی شده از تبلیغات و ابزارهای مربوط به آن را برای نفوذ در مختصات فکری دشمن با توسل به شیوههایی که موجب پیشرفت مقاصدامنیت ملی مجری میشود» میداند.
و البته در تعریفی کاملتر پیرامون جنگ نرم آمده است که:«یکی از صورتهای ایجاد تغییر در ساختار سیاسی و فرهنگی حکومتها و ملتها نوع نوینی از جنگ است که جنگ نرم خوانده میشود. جنگی که در آن بر خلاف جنگ سخت، سخن از حربههای نظامی و برخوردهای خونین و خشونت آمیز نیست، بلکه جنگ، تعریف و نمودی نرم افزاری دارد، گرچه درغایات و اهداف با جنگ سخت و نظامی، مشترک است.جنگ نرم نزاعی است که به جای تصرف نظامی سرزمین دشمن وازطریق حکومتی دست نشانده، میتوان مردم آن کشور را تسخیر کرد و برآنها حکومت کرد. راه تسخیر مردم به گونهای است که خود آنان خواستههای دشمن را محقق میسازند. در جنگ نرم قاعده این است که قلب و مغز افراد تسخیر شود و کسانی که قلب و ذهنشان تسخیرشد در راستای اهداف دشمن خود عمل میکنند. در جنگ نرم مهمترین صلاح برای تغییر نگرش و باورهای افراد و جامعه رسانهها هستند»
مقام معظم رهبری نیز در تعریف جنگ نرم میفرمایند: جنگ نرم، یعنی جنگ به وسیله ابزارهای فرهنگی، به وسیله نفوذ، دروغ، شایعه پراکنی با ابزارهای پیشرفتهای که امروز وجوددارد -ابزارهای ارتباطی که ده سال قبل و پانزده سال قبل و سی سال قبل نبود -امروز گسترش پیدا کرده... جنگ نرم یعنی ایجاد تردید در دلها وفرهنگهای مردم.
جنگ نرم یا جنگ سخت؟
حال بهتر است مقایسهای کوتاه داشته باشیم بین جنگ نرم و جنگ سخت و به این سئوال پاسخ دهیم که آیا جنگ نرم نسبت به جنگ سخت برتری دارد؟و اگر این گونه است چه برتریهایی نسبت به جنگ سخت دارد؟در پاسخ این سئوال این گونه باید گفت که «بی گمان جنگ نرم ازجهات بسیار، بر جنگ سخت ترجیح دارد.
موارد زیر میتواند به عنوان مهمترین علت ترجیح جنگ نرم باشد:1- خسارت کم.2- پنهان بودن.3- وسیعتر بودن گستره نتایج.4- عمیق بودن اثرگذاری ها.5- کاهش امکان مقابله.6- پایین بودن تبعات روانی و تبلیغاتی برای نیروی مهاجم.7- مصاعدتربودن زمینه عمومی موفقیت.8- ماهیت تفرقه انگیز.»
در این مورد مقام معظم رهبری در دیدار اعضای مجلس خبرگان رهبری میفرمایند: «امروز جنگ نظامی با ما خیلی محتمل نیست – نمیگوییم به کلی منتفی است، اما خیلی محتمل نیست - لکن جنگی که وجود دارد، از جنگ نظامی اگر خطرش بیشتر نباشد، کمتر نیست؛ اگر احتیاط بیشتری نخواهد، کمتر نمیخواهد. در جنگ نظامی دشمن به سراغ سنگرهای مرزی ما میآید، مراکز مرزی ما را سعی میکند منهدم بکند تا بتواند در مرز نفوذ کند؛ در جنگ روانی و آنچه که امروز به او جنگ نرم گفته میشود در دنیا، دشمن به سراغ سنگرهای معنوی میآید که آنها را منهدم کند؛ به سراغ ایمانها، معرفتها، عزمها، پایهها و ارکان اساسی یک نظام و یک کشور؛ دشمن به سراغ اینها میآید که اینها را منهدم بکند و نقاط قوت را در تبلیغات خود به نقاط ضعف تبدیل کند؛ فرصتهای یک نظام را به تهدید تبدیل کند. این کارهایی است که دارند میکنند؛ در این کار تجربه هم دارند، تلاش هم زیاد دارند میکنند، ابزار فراوانی هم در اختیارشان هست. باید ابعاد دشمن و ابعاد دشمنی را بدانیم تا بتوانیم بر او فائق بیاییم. البته ما مدد الهی داریم، کمک غیبی داریم بدون شک؛ این را انسان دارد مشاهده میکند؛ لکن ما مادامی که هوشیارانه، آگاهانه در میدان نباشیم، تدبیر لازم را به کار نبریم، کمک الهی به سراغ ما نخواهد آمد.»
اهداف جنگ نرم...
همان طور که اشاره شد، جنگ روانی جدید عملی سازمان یافته و برنامه ریزی شده پدیدهای همیشگی و پیوسته است که اختصاص به مقطع زمانی خاصی ندارد. با توجه به این مسئله میتوان اهداف جنگ روانی را در یک تقسیم بندی به اهداف سیاسی و اهداف نظامی و در تقسیمبندی دیگر، آن را به اهداف و مقاصد استراتژیکی و مقاصد تاکتیکی تقسیم نمود. با توجه به اینکه ماهیت اصلی عملیات روانی به اعتراف خود آمریکاییها عبارت است از تلاش برای تاثیرگذاری بر افکار، احساسات و تمایلات گروههای دوست، دشمن یا بی طرف میتوان تا حدودی به برخی از مهمترین اهداف جنگ روانی پی برد:
1- تاثیرگذاری شدید بر افکار عمومی جامعه مورد هدف از راه طرح جنگ نرم و با ابزار خبر و اطلاع رسانی هدفمند و کنترل شده که نظام سلطه همواره از این روش برای پیشبرد اهداف خود سود جسته است و البته موفقیت هایی هم در این زمینه داشته است.
2- ترساندن از مرگ یا فقر یا قدرت خارجی سرکوبگر و پس از آن دعوت به تسلیم از راه پخش شایعات و دامن زدن به آن برای ایجاد جو بی اعتمادی و ناامنی روانی.
3- اختلاف افکنی در صفوف مردم و برانگیختن اختلاف میان مقامهای نظامی و سیاسی کشور مورد نظر در راستای تجزیه سیاسی کشور.
4- اشاعه بذر یاس و نومیدی درمیان مردم و بویژه نسل جوان به منظور بی تفاوت کردن آنها نسبت به کشور خود و تحولات احتمالی آتی. 5- کاهش روحیه و کارآیی رزمی ( در زمان جنگ نظامی ایجاد اختلال در سامانههای کنترلی و ارتباطی کشور هدف.)
6- تبلیغات سیاه (با هدف براندازی و آشوب) به وسیله شایعه پراکنی، پخش تصاویر مستهجن، جوسازی از راه پخش شب نامهها و ...
7- تقویت نارضایتیهای ملت به دلیل مسائل مذهبی، قومی، سیاسی و اجتماعی نسبت به دولت خود به طوری که در مواقع حساس این نارضایتی هازمینه تجزیه کشور را فراهم کند.
8- تلاش برای بحرانی و حاد نشان دادن اوضاع کشور از راه ارائه اخبار نادرست و نیز تحلیلهای نادرست و اغراق آمیز.
عملیات روانی جنگ نرم...
درعملیات روانی جنگ نرم تاکتیکهای گوناگونی از جمله سانسور، تحریف، پاره حقیقت گویی، محک زدن، ادعا به جای واقعیت، اغراق، تفرقه، شایعه و...برای مقابله با کشور مورد نظر وجود دارد که بهتر است توضیح عملیات روانی جنگ نرم را از بیانات رهبر معظم انقلاب در دیدار هزاران نفر از بسیجیان استان قم بررسی کنیم:
1- « امروز یکی از خطوط اصلی کار دشمن - که از عناصر مهم جنگ نرم به حساب میآید - این است که واقعیات را دگرگون جلوه دهد، حوادث گوناگون را دگرگون جلوه دهد. خود تبلیغاتی که دشمن در این زمینه انجام میدهد، نشانه ضعف اوست. دشمن هر جا که در میدان واقعیت دچار مشکل میشود و کم میآورد، بر حجم تبلیغات میافزاید. امروز اگر کسی کارهای دشمن را در عرصه عظیم شیوههای تبلیغاتی ملاحظه کند؛ از وسایل اینترنتی گرفته تا وسایل صوتی و تصویری، تا بلندگوهایی که در جاهای مختلف دارند - در داخل هم دارند - میبیند یک قلم عمده این است که حوادث کشور را دگرگون جلوه دهند؛ وضع کشور را مایوس کننده، ناامید کننده، رو به زوال، رو به انحطاط، رو به بن بست نشان دهند. تلاش زیاد آنها در این زمینه، خود نشانه ضعف آنها در میدان واقعیت است.
دشمن در همه دوران سی ساله، این تلاش را داشت؛ البته امروز بیشتر است. امروز چون مسئولین کشور و دولتی که بر سر کار است، شعارهای انقلاب را پررنگ تر و جدی تر مطرح میکند؛ خط امام، خط انقلاب، خط کار برای مردم، امروز کاملاً برجسته و پررنگ است؛ مسئولین احساس میکنند با مردمند، از جنس مردمند، مردم هم این را احساس میکنند، بنابراین تبلیغات بیشتر است. امروز اگر به تبلیغات دشمن نگاه کنید، میبینید اگر در مسائل اقتصادی اظهارنظر میکنند، همه حرفشان این است که بن بست است، گره ناگشودنی است، اشکالات فراوان است، فردا چنین خواهد شد. یک عده ای هم این مسائل را باور میکنند و همانها را در داخل تکرار میکنند. قبل از شروع انتخابات و آن قضایای فتنه، بعضی از کسانی که بعداً امتحان خودشان را در فتنه دادند، به ما مراجعه میکردند که آقا سال آینده، سال سختی است - یعنی همان سال 88 - از لحاظ اقتصادی چنین است، چنان است؛ فضا را تنگ، تاریک، مشکل، غیر قابل عبور جلوه میدادند؛ مسئولین را یک جور میخواستند دلسرد کنند، مردم را یک جور. این تبلیغات نشانه این است که آنها از این حرکت عظیم و پرشتابِ مسئولین و مردم عقب ماندند. پس اگر چنانچه این جهتگیری دشمن دانسته شد، نگاه انسان به واقعیت، نگاه درستی خواهد شد؛ نگاه نافذی خواهد شد.»
2- جنگ روانی یعنی چه ؟هدف جنگ روانی مرعوب کردن است، کی را میخواهند مرعوب کنند ؟ملت که مرعوب نمیشود، توده عظیم مردم که مرعوب نمیشوند، چه کسی را میخواهند مرعوب کنند ؟ مسئولان را، شخصیتهای سیاسی را، به قول معروف خود ما نخبگان را، اینهارا میخواهند مرعوب کنند، اراده عمومی را میخواهند تضعیف کنند، درک مردم از واقعیتهای جامعه خودشان را میخواهند تغییر بدهند، هدف جنگ روانی این است.
3- جنگ روانی این است، اولاً بین ملت ایران اختلاف بیندازند، ثانیاً بین ملت ایران وملتهای دیگر مسلمان اختلاف بیندازند.
4- هدف از عملیات روانی دشمن، تضعیف روحیه ملت ایران ونشانهای از استیصال دولتمردان آمریکایی است، تهدید و ترساندن شیوه قدیمی و همیشگی سلطه گران برای تضعیف اراده وعزم ملتها وچپاول منابع کشورها بوده است.
5- یک بخش از جنگ روانی دشمن، دامن زدن به اختلافات است. درداخل کشور ما اختلافات قومی، اختلافات مذهبی، شیعه و سنی - اختلافات صنفی و رقابتهای صیفی را ترویج و تبلیغ میکنند .من برنامههای استکبار جهانی علیه ملت ایران را در سه جمله خلاصه میکنم :اول :جنگ روانی، دوم :جنگ اقتصادی و سوم : مقابله با پیشرفت واقتدار علمی.
و اما وظیفه...
حال که به این نتیجه رسیدیم که ما اکنون در جنگ هستیم و آن هم جنگ نرم پس باید بدانیم که چه وظیفهای داریم،پس به راستی وظیفه ما در جنگ نرم چیست؟ مقام معظم هبری در بیانات مختلف در این مورد میفرمایند:
1-«...اینی که چه کار باید بکنید چه جوری باید عمل کنید چه جوری باید تبیین کنید اینها چیزهایی نیست که من بیایم فهرست کنم. بگویم آقا این عمل را انجام بدهید این عمل را انجام ندهید اینها کارهایی است که خود شماها باید در مجامع اصلی تان فکری تان در اتاقهای فکری تان بنشینید، راهکارها را پیدا کنید لیکن هدف مشخص است. هدف دفاع از نظام اسلامی و جمهوری اسلامی است در مقابله با یک حرکت همه جانبه متکی به زور و تزویر و پول و امکانات عظیم پیشرفته علمی رسانه ای باید با این جریان شیطانی خطرناک مقابله شود...»
2- «حالاشما جوانانی که گفتیم افسران جوان مقابله با جنگ نرم هستید، از من نپرسید که نقش ما دانشجویان در تخریب مسجد ضرار کنونی چیست؛ خوب، خودتان بگردید نقش را پیدا کنید. یا مقابله با نفاق جدید، یا تعریف عدالت.»
3- «...در این جنگ نرم وظیفه مجموعه فرهنگی این است که هنر را تمام عیار و با قالبی مناسب به میدان آورد تا اثر گذار شود...»
4- «...اگر در زمینههای مسائل اجتماعی، مسائل سیاسی، مسائل کشور، آن چیزهایی که به چشم باز، به بصیرت کافی احتیاج دارد، جوان دانشجوی ما افسر جوان است شما که استاد او هستید رتبه بالاتر افسر جوانید. شما فرماندهای هستید که باید مسائل کلان را ببینید دشمن را درست شناسایی کنید هدفهای دشمن را کشف کنید. احیانا به قرارگاههای دشمن، آنچنانی که خود او نداند سر بکشید و بر اساس او، طراحی کلان بکنید و در این طراحی کلان حرکت کنید... »