دانشنامه پژوهه بزرگترین بانک مقالات علوم انسانی و اسلامی

نقش کار و کارآفرینی در تحقق جهاد اقتصادی

مقام معظم رهبری حضرت آیت الله خامنه ای مدظله العالی در پیام نوروزی سال جاری طی رهنمودهای مهمی، امسال را سال جهاد اقتصادی نامگذاری فرمودند.
نقش کار و کارآفرینی در تحقق جهاد اقتصادی
نقش کار و کارآفرینی در تحقق جهاد اقتصادی
نویسنده: سیدحسن حسینی

مقام معظم رهبری حضرت آیت الله خامنه ای مدظله العالی در پیام نوروزی سال جاری طی رهنمودهای مهمی، امسال را سال جهاد اقتصادی نامگذاری فرمودند. موضوع جهاد اقتصادی نیز می‌تواند مانند سایر موضوعات چون: نوآوری و شکوفایی، اصلاح الگوی مصرف، همت مضاعف و کار مضاعف که معظم له بر شروع و استمرار آن در حوزه‌های نظری و عملی تاکید داشتند. آثار و برکاتی بنیادین برای کشور و آحاد مردم به ارمغان آورده است.

جهاد در لغت به معنی، کوشش کردن، کوشیدن به اندازه طاقت، جنگ کردن در راه دین جهاد اکبر «در اصطلاح اهل عرفان جهاد کردن با نفس و ریاضت برای تزکیه نفس است در مقابل جهاد اصغر که جنگ در دین است و اقتصاد یعنی: میانه راه رفتن، میانه روی کردن، به اندازه خرج کردن، تعادل دخل و خرج را نگاه داشتن، علمی که درباره دخل و خرج و روابط بازرگانی در امور مالی افراد مملکت و بنگاه‌های صنعتی و بازرگانی و شئون مالی یک کشور بحث می‌کند (فرهنگ فارسی عمید) می‌باشد. با تامل و دقت پی خواهیم برد که جهاد اقتصادی که مقام معظم رهبری امسال را به این نام نامیدند از یک طرف در راستای تغییر و تحول بنیادین اقتصادی است که با اجرای قانون هدفمند کردن رایانه‌ها آغاز و از طرف دیگر به واکنش‌های سیاسی آمریکا و صهیونیست در قالب تحریم‌های اقتصادی است که هر دو برکات و فرصت‌های موثری را برای کشور به دنبال داشته و خواهد داشت. با گذشت 32 سال از نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران و گذر از مقاطع حساس و سرنوشت ساز و حضور حماسه ای مردم و مسئولین در جهادهای امنیتی، نظامی، انتظامی، سازندگی و جهاد در عرصه‌های علمی و فناوری و دستیابی به نوآوری‌های بزرگی چون اثری هسته ای... و اصلاح جهادگونه ساختار اقتصادی و اتکا بر تولیدات داخلی و افزایش صادرات غیرنفتی یک ضرورت انکارناپذیر است.

بنابراین باید به موتور محرکه پیشرفت و توسعه اقتصادی که از منظر صاحب نظران اقتصادی و مدیریتی کارآفرینی است توجه مضاعف و جهادگونه داشت. لذا باید نقش موثر کارآفرینان را در ایجاد و توسعه کسب و کارهای کارآفرینانه و یا به تعبیری بنگاه‌های اقتصادی زودبازده نوآورانه که بستر و زمینه تولید و پیشرفت اقتصادی است و به تبع آن جهاد اقتصادی را محقق می‌کند مورد بررسی قرار داد اهتمام به مقوله کارآفرینی مولد با دو رکن اساسی خلاقیت و نوآوری را می‌توان از ضروری ترین و ارزشمندترین نیازهای اقتصادی جامعه اسلامیمان دانست که اقتدار و استقلال اقتصادی و عدالت اجتماعی را با حفظ حاکمیت سیاسی و تحکیم ارزش‌های اسلامی سبب خواهد شد هم چنین کارآفرینی در فرایند اقتصادی کشور موجبات گردآوری پس اندازهای عمومی، بی هدف و سرگردان شده و بهبود سرمایه (افزایش سرمایه گذاری داخلی) را سبب گردیده و ایجاد اشتغال و تولید فراوان را در مقیاس وسیع به تبع آن کاهش نرخ بی کاری که ریشه بسیاری از ناهنجاری‌های اجتماعی اقتصادی است به دنبال خواهد داشت هم چنین کارآفرینی، ارتقاء تجارت خارجی را که از عناصر و شاخصه‌های اصلی توسعه و پیشرفت اقتصادی، کاهش تمرکز اقتصادی افزایش سود اجتماعی و بهبود کیفیت زندگی را نیز موجب شده و مهارت‌های بی استفاده و سرگردان را به تحرک موثر وامیدارد. علاوه بر آن کارآفرینی با نگاه تولید نوآورانه و افزایش بهره وری با هدف خدمت رسانی به جامعه اسلامی و به تبع آن کسب سود رضایتبخش، عامل تحرک و تشویق، افزایش رقابت و استفاده کارا و اثربخش از منابع، کاهش بوروکراسی و هم چنین مشوق عمل گرایی و عامل نوآوری و روان کننده تغییر و تحول و سبب پویایی اقتصاد و نهایتا جهاد اقتصادی خواهد شد.

به هر حال بر همه مردم کشور، مردان، زنان، روستائیان و شهرنشینان به ویژه جوانان خلاق، مبتکر و نوآور فرض است در راستای تحقق جهاد اقتصادی با نگرشی مثبت و با بهره‌گیری از فرصت‌ها در عرصه‌های مختلف و با تلاشی مضاعف و جهادگونه نسبت به ایجاد و توسعه کسب کارهای کارآفرینانه اعم از کسب و کارهای علمی و فناوری، صنعتی و کشاورزی تجاری و خدمات، خانگی و روستایی اقدام تا از این رهگذر با توسعه بیشتر موجبات امنیت شغلی خود، خدمت اجتماعی، کسب سود و شکوفایی اقتصاد کشور را فراهم آورند.

دولت و دلسوزان نظام نیز کماکان با عزم و اراده ای مضاعف نسبت به اصلاح فضای کسب و کار و رفع موانع و چالش‌های احتمالی در فرایند ایجاد و توسعه کسب و کار به ویژه بنگاه‌های اقتصادی زودبازده، از جمله کوتاه نمودن زمان صدور مجوز تاسیس و پروانه بهره برداری- تسهیلات بانکی، تجدیدنظر در قوانین و مقررات بازدارنده، حمایت از تولیدات داخلی و... عنایت داشته تا به فضل الهی شاهد تحقق جهاد اقتصادی و زمینه ای برای دستیابی به برنامه‌های اقتصادی در افق 1404 باشیم.

مقاله

نویسنده سیدحسن حسینی

این موضوعات را نیز بررسی کنید:

جدیدترین ها در این موضوع

اهمیت شعار سلاح هسته‌ای ندادن در اذهان عمومی

اهمیت شعار سلاح هسته‌ای ندادن در اذهان عمومی

در تقابل ایران با اسرائیل و آمریکا، همیشه گزینه حمله اتمی چالش‌برانگیز بوده و هست. عده‌ای می‌گویند: وقتی آمریکا و اسرائیل به عنوان دشمن اصلی ما سلاح اتمی دارند و تجربه نشان‌داده، اگر لازم شود هیچ تعارفی در استفاده از آن ندارند، پس ما هم باید سلاح اتمی داشته باشیم.
باغ خسروشاهی

باغ خسروشاهی

کی از شبهاتی که در سال‌های اخیر سبب تحریف امام در ذهن نسل جوان شده است این ادعا است که برخی می‌گویند امام در باغ‌های بزرگ و مجلل اطراف جماران زندگی می‌کردند و بااین‌وجود در رسانه‌ها به مردم یک‌خانه کوچک و ساده به‌عنوان محیط زندگی ایشان نمایش داده می‌شد
دوگانه نهضت و نظام

دوگانه نهضت و نظام

برخی دوگانه‌ها را ابتدا درک نمی‌کنیم ولی به مرور که مشغول کاری علمی می‌شویم یا طرحی عملی را به پیش می‌بریم متوجه آن می‌شویم و بعد بر سر آن دو راهی به انتخابی خاص دست می‌زنیم.
چرا ظهور حاج قاسم، خارج از نظم جمهوری اسلامی امکان تاریخی ندارد؟

چرا ظهور حاج قاسم، خارج از نظم جمهوری اسلامی امکان تاریخی ندارد؟

شهید سلیمانی بی‌شک در زمره شخصیت‌هایی است که جامعه ایرانی بشدت از وی متأثر خواهد بود. احتمالاً در طول تاریخ هیچ بدرقه‌ای به میزان تشییع پیکر او شکوهمند نبوده است.
آب و برق مجانی می‌شود!

آب و برق مجانی می‌شود!

پر بازدیدترین ها

تعامل اعراب مسلمان و ایرانیان ʆ) نقش امام حسن(ع) و امام حسین(ع) در فتح ایران

تعامل اعراب مسلمان و ایرانیان (6) نقش امام حسن(ع) و امام حسین(ع) در فتح ایران

این نوشتار در نقد سلسله مقالاتی است که فتح ایران توسط اعراب مسلمان را یکی از مقاطع تلخ تاریخ معرفی نموده‌اند.
راههای رسیدن به آرامش روانی از نگاه قرآن

راههای رسیدن به آرامش روانی از نگاه قرآن

قرآن کریم که بزرگترین معجزه پیامبراکرم(ص) است و تمام آنچه را که بشر برای هدایت نیاز داشته ودر آن آمده است، کاملترین نسخه برای آرامش روح است.
Powered by TayaCMS