دانشنامه پژوهه بزرگترین بانک مقالات علوم انسانی و اسلامی

نیمه شعبان همتای شب قدر

همان‌طور که شب و روز قدر نسبت به سایر ایام ماه پر برکت رمضان فضیلت دارد، شب و روز نیمۀ شعبان المعظم نیز به برکت بروز و ظهور عصارۀ آفرینش از خزانۀ غیب‌الهی، برجستگی خاص در میان سایر لیالی و ایام ماه پرعظمت شعبان پیدا کرده است.
No image
نیمه شعبان همتای شب قدر
نیمه شعبان و فضیلت شب و روز آن   صبح میلاد:  سحرگاه نیمه شعبان سال 255 هجری قمری با طلوع خورشید، وجود حضرت خاتم الأوصیاء و خاتم الأولیاء، قطب دایرۀ امکان، واسطۀ زمین و آسمان، حضرت بقیّة الله الأعظم (ارواح من سواه فداه) منوّر و با نسیم دل انگیز حضورش، عالم امکان عطرآگین گشت و بدین ترتیب زمینۀ تحقق وعدۀ خدای سبحان در پیروزی مستضعفان و امامت آنان فراهم شد. «و نرید أن نمنّ علی الذین استضعفوا فی الارض و نجعلهم أئمةً و نجعلهم الوارثین»(قصص/ 5) «ما مى‌خواهیم بر مستضعفان زمین منّت نهیم و آنان را پیشوایان و وارثان روى زمین قرار دهیم!»   فضیلت نیمۀ شعبان: وقتی امام معصوم علیه‌السلام به دنیا می‌آید و به عبادت دیگر: انسان کاملی از مخزن غیب تنزّل پیدا می‌کند مانند آن است که قرآن کریم از مخزن غیب الهی تنزّل پیدا کند و چون قرآن و عترت دو ثقل ثقیل و وزنۀ نظام آفرینش هستند که از یکدیگر جدایی ندارند حکم هر یک همانند حکم دیگری است. از این رو اگر نزول قرآن لیلة القدر را پربرکت می‌کند، میلاد مبارک عصارۀ خلقت نیز نیمۀ شعبان را مبارک می‌گرداند چنان‌که همین جدایی ناپذیری سبب می‌شود که عظمت لیلة‌القدر و شب نیمۀ شعبان از یکدیگر جدایی ناپذیر باشند.  به این جهت در روایات می‌بینیم همان‌طور که شب و روز قدر نسبت به سایر لیالی و ایام شهر الله المبارک فضیلت پیدا کرده است شب و رزو نیمۀ شعبان المعظم نیز به برکت بروز و ظهور عصارۀ آفرینش از خزانۀ غیب‌الهی، برجستگی خاص در میان سایر لیالی و ایام شهر الرسالة و النبوة پیدا کرده است. لذا نه تنها دربارۀ شب قدر آمده است که در این شب دعای هیچ کس ردّ نمی‌شود مگر آن که عاقّ والدین، قاطع رحم، شارب الخمر باشد یا در قلبش عداوت مؤمن باشد بلکه از نبی اکرم صلی الله علیه وآله و امام صادق علیه‌السلام رسیده است که خدا در شب نیمۀ شعبان به اندازۀ موی گوسفندان قبیلۀ بنی کلب، بندگانش را می‌آمرزد. (بحارالانوار/ ج 94، ص 86) وقتی از خامس الحج، حضرت باقرالعلوم علیه‌السلام راجع به فضیلت شب نیمۀ شعبان سؤال شد. فرمودند: با فضیلت‌ترین شب بعد از لیلة القدر شب نیمۀ شعبان است و خدا در این شب فضل خود را بر بندگانش ارزانی می‌دارد و با منّ و کرم خود، آن‌ها را می‌آمرزد، پس برای قرب به خدای سبحان در این شب تلاش و کوشش کنید، خود خدا قسم یاد کرده است که هیچ سائلی را تا وقتی که أمر ناپسند و گناهی طلب نکند، محروم نگرداند.  آن‌گاه فرمود: این شب، شبی است که خدای سبحان برای ما اهل بیت قرار داده به إزای لیلة القدر که برای پیامبر اکرم صلی‌الله علیه‌وآله قرار داده است. (بحارالانوار/ ج 94، ص 85 و ج 96/ ص 409) لذا برخی از بزرگان برای تشریح این فضیلت فرموده‌اند: «شب نیمۀ شعبان نیز در حدّ خود شب قدر است، چون اگر شب‌های سه‌گانۀ ماه مبارک رمضان، ظرف نزول قرآن کریم است، شب نیمۀ شعبان، ظرف تجلّی قرآن ناطق از ماورای طبیعت به نشأة طبیعت و جهان مادّی است». در روایات نیز تعابیری هست که با قدر بودن شب نیمۀ شعبان تناسب دارد.
عصاره خلقت

این موضوعات را نیز بررسی کنید:

جدیدترین ها در این موضوع

اهمیت شعار سلاح هسته‌ای ندادن در اذهان عمومی

اهمیت شعار سلاح هسته‌ای ندادن در اذهان عمومی

در تقابل ایران با اسرائیل و آمریکا، همیشه گزینه حمله اتمی چالش‌برانگیز بوده و هست. عده‌ای می‌گویند: وقتی آمریکا و اسرائیل به عنوان دشمن اصلی ما سلاح اتمی دارند و تجربه نشان‌داده، اگر لازم شود هیچ تعارفی در استفاده از آن ندارند، پس ما هم باید سلاح اتمی داشته باشیم.
باغ خسروشاهی

باغ خسروشاهی

کی از شبهاتی که در سال‌های اخیر سبب تحریف امام در ذهن نسل جوان شده است این ادعا است که برخی می‌گویند امام در باغ‌های بزرگ و مجلل اطراف جماران زندگی می‌کردند و بااین‌وجود در رسانه‌ها به مردم یک‌خانه کوچک و ساده به‌عنوان محیط زندگی ایشان نمایش داده می‌شد
دوگانه نهضت و نظام

دوگانه نهضت و نظام

برخی دوگانه‌ها را ابتدا درک نمی‌کنیم ولی به مرور که مشغول کاری علمی می‌شویم یا طرحی عملی را به پیش می‌بریم متوجه آن می‌شویم و بعد بر سر آن دو راهی به انتخابی خاص دست می‌زنیم.
چرا ظهور حاج قاسم، خارج از نظم جمهوری اسلامی امکان تاریخی ندارد؟

چرا ظهور حاج قاسم، خارج از نظم جمهوری اسلامی امکان تاریخی ندارد؟

شهید سلیمانی بی‌شک در زمره شخصیت‌هایی است که جامعه ایرانی بشدت از وی متأثر خواهد بود. احتمالاً در طول تاریخ هیچ بدرقه‌ای به میزان تشییع پیکر او شکوهمند نبوده است.
آب و برق مجانی می‌شود!

آب و برق مجانی می‌شود!

پر بازدیدترین ها

تعامل اعراب مسلمان و ایرانیان ʆ) نقش امام حسن(ع) و امام حسین(ع) در فتح ایران

تعامل اعراب مسلمان و ایرانیان (6) نقش امام حسن(ع) و امام حسین(ع) در فتح ایران

این نوشتار در نقد سلسله مقالاتی است که فتح ایران توسط اعراب مسلمان را یکی از مقاطع تلخ تاریخ معرفی نموده‌اند.
راههای رسیدن به آرامش روانی از نگاه قرآن

راههای رسیدن به آرامش روانی از نگاه قرآن

قرآن کریم که بزرگترین معجزه پیامبراکرم(ص) است و تمام آنچه را که بشر برای هدایت نیاز داشته ودر آن آمده است، کاملترین نسخه برای آرامش روح است.
Powered by TayaCMS