مرورگر شما از جاوا اسکریپت پشتیبانی نمی کند. این مسئله ممکن است باعث ایجاد عملکرد غیر صحیحی در سایت گردد.
بزرگترین بانک مقالات علوم انسانی و اسلامی
خانه
درباره ما
تماس با ما
جستجو
بزرگترین بانک مقالات علوم انسانی و اسلامی
جستجو
موضوعات
منو
اطلاع رسانی های علمی
معرفی کتاب
تاریخ
تبلیغ
تعلیم و تربیت
حدیث
دین
سیاسی
قرآن
مدیریت
فلسفه
اهل بیت
مهدویت
آداب و احکام اصناف
عمومی
فقه
اخلاق
مجموعه پرسش ها و پاسخ های دانش آموزی
مطالب نقد شده
نقد فیلم و سینما
نقد فیلم
معارف فیلم
تاریخ سینمای ایران
سینمای ایران
سینمای جهان
اندیشه
تلویزیون
مصاحبه ها
علمی
مذهبی
زندگی نامه
سیاسی
اجتماعی
اخلاقی
نشست ها وهمایش ها
معرفی نرم افزار
معرفی نشریات
معرفی مراکز پژوهشی
زندگی نامه
یادداشتها
بانک پژوهشگران وفرهیختگان
زندگی نامه فرهیختگان
معرفی پژوهشگران
اخبار
فرهنگی
حوزه و دانشگاه
اعتقادی
سیاسی
اجتماعی
جامعه
اخبار عمومی
خبرگزاری ها
معرفی سایت ها
پایگاه های علمی
پایگاه های مذهبی
پایگاههای عقائد
پایگاههای فرهنگی
پایگاههای جامع موضوعات
پایگاههای اندیشمندان اسلامی
پایگاه های پاسخ گویی به سوالات
پایگاه های پاسخ گویی به احکام شرعی
پایگاه های تاریخی
پایگاه های آموزشی
اطلاعیه
بانک محتوای تبلیغ
محتوای تبلیغی
سیره اهل بیت علیهم السلام
تربیت در قرآن
شرح جامع نهج البلاغه
مشاوره اسلامی
خانواده
پاسخ به شبهات
اخلاق
حکایات
منبرهای شما
معارف نهج البلاغه
نهج البلاغه
اخلاق وتربیت اسلامی
اخلاق اسلامی
تربیت اسلامی
معارف اسلامی
حلال و حرام
قرآن شناسی
مباحث تفسیری
معرفت در اسلام
ویژگی ایمان ومؤمن
مصادیقی از سبک زندگی اسلامی
علل وعوامل ترس از مرگ
شیطان از منظرقرآن و روایات
دین وجامعه دینی
دنیاو آخرت
تعاون و بررسی مسأله اعانه
توبه و امید به مغفرت
اهتمام به عمر انسان در اسلام
خداشناسی
امامت و ولایت
خطبه فدکیه و فضایل حضرت زهرا (س)
ویژگی های انتظارو عصر ظهور
زیارت و توسل
شرح خطبه قاصعه
فضایل پیامبر (ص) و اهل بیت (ع)
سیره معصومین (ع)
محبت اهل بیت (ع)
مقامات اهل بیت (ع)
ویژگی ولایت اهل بیت (ع)
راه توشه عاشورائیان
روضه ها
ذکر مصیبت پیامبر صلی الله علیه وآله وسلم
ذکر مصیبت فاطمه الزهراء سلام الله علیها
ذکر مصیبت امیرالمومنین علیه السلام
ذکر مصیبت امام حسن مجتبی علیه السلام
ذکر مصیبت امام حسین علیه السلام
ذکر مصیبت امام سجاد علیه السلام
ذکر مصیبت امام باقر علیه السلام
ذکر مصیبت امام صادق علیه السلام
ذکر مصیبت امام موسی علیه السلام
ذکر مصیبت امام رضا علیه السلام
ذکر مصیبت امام جواد علیه السلام
ذکر مصیبت امام هادی علیه السلام
ذکر مصیبت امام حسن عسکری علیه السلام
ذکر مصیبت متفرقه
آموزش تبلیغ
آموزش فن خطابه
آموزش کلاسداری
روش بیان احکام
سیره تبلیغی علماء وارسته
سیره تبلیغی معصومین
کاربرد جامعه شناسی در تبلیغ
مقالات اخلاق و آداب در تبلیغ
مهارت های آموزش معارف اسلامی
روش تحقیق و منبع شناسی
ویژه نامه ها
ویژهنامه دهه آخر صفر
ویژهنامه محرم
ویژه نامه ماه رجب
رمضان؛ماه نیایش ودعا
اطلاعیه
احادیث موضوعی
عبرهای نجات بخش
سعادت در زیادها
شقاوت در زیادها
سخنرانی ها
سخنران ها
سخنرانی موضوعی
بانک مقالات
نوع مقاله
پژوهشی
نشریات
پاسخ به سوالات
احکام
احکام
جنبشهای معنوی نوپدید
سبک زندگی اسلامی
تربیت دینی
تاریخ
اسلام
ایران
تاریخ اسلام
تاریخ ایران
تاریخ انقلاب
سیاسی
تاریخ اسلام
اسلام
ایران
تاریخ انقلاب
علوم سیاسی
اجتماعی
زن و خانواده
فرهنگی
ارتباطات
جامعه شناسی
روانشناسی
پیشوایان معصوم
حدیث
فقه
اعتقادی
اخلاق
اندیشه ها و مکاتب
رذایل
فضائل
مبانی علم اخلاق
نامه های اخلاقی
پند و اندرز
حکایات
مدیریت
مدیریت و فقه اسلامی
خلاصه کتب مدیریت
مدیریت اسلامی
آینده پژوهی
مدیریت آموزشی
مدیریت زمان
اقتصاد
فرق و مذاهب
فرق شیعی
فرق غیر شیعی
ادیان
ابراهیمی
غیر ابراهیمی
علوم قرآنی
علوم حدیث
فلسفه
محض
مضاف
فلسفه اسلامی
کلام
اسلامی
جدید
فقه و اصول
حقوق
منتخب نشریات
ارتباطات
فصل نامه تربیت تبلیغی
پيش شماره اول فصلنامه مطالعات معنوی
پيش شماره 2 فصل نامه تربیت تبلیغی
شماره اول فصل نامه تربیت تبلیغی
شماره دوم فصل نامه تربیت تبلیغی
شماره سوم و چهارم فصل نامه تربیت تبلیغی
شماره پنج و شش فصل نامه تربیت تبلیغی
فصلنامه مطالعات معنوی
پيش شماره اول فصلنامه مطالعات معنوی
پيش شماره 2 فصلنامه مطالعات معنوی
شماره اول فصل نامه مطالعات معنوی
شماره دوم فصل نامه مطالعات معنوی
شماره سوم فصل نامه مطالعات معنوی
شماره چهارم و پنجم فصل نامه مطالعات معنوی
شماره ششم فصل نامه مطالعات معنوی
شماره هشتم و نهم فصلنامه مطالعات معنوی
شماره دهم فصلنامه مطالعات معنوی
فصل نامه سبک زندگی
علوم تربیتی
آئین دوست یابی
خانواده
پرسش و پاسخ
تقویم عبادی
اعمال شب
اعمال شبانهروز
ولادت
شهادت
اعمال ماه ها
اعمال روز
اعمال ماه محرم
اعمال ماه رمضان
اعمال ماه شعبان
اعمال ماه رجب
چند رسانه ای
آلبوم تصاویر
علماء
شخصیتهای برجسته
اماکن
رهبران دینی
انقلاب
جبهه و جنگ
مقاومت
مناسبتها
آرشیو فیلم
سخنرانی
مداحی
مذهبی
آرشیو صوت
مداحی
مذهبی
سخنرانی
علمی
مولودی
مرثیه
اخلاقی
ادعیه
متفرقه
قرآن
معرفی نرم افزار
احادیث
سخنوری
آیات قرآن
صبر
کمک کردن
اخلاق و رفتار
اعمال دینی
فرهنگ علوم انسانی و اسلامی
اقتصاد
اقتصاد خرد
اقتصاد کلان
اقتصاد مالی و بخش عمومی
اقتصاد کشاورزی و منابع طبیعی
اقتصاد توسعه
اقتصاد اسلامی
اقتصاد و ریاضی
تجارت بین الملل
مکاتب اقتصادی
پول و بانکداری
علوم تربیتی
تکنولوژی آموزشی
تحقیقات آموزشی
فلسفه تعلیم و تربیت
علوم کتابداری و اطلاع رسانی
روانشناسی تربیتی
مشاوره و راهنمایی
کودکان استثنایی
مدیریت آموزشی
برنامه ریزی درسی
پیش دبستانی و دبستان
مدیریت
مدیریت صنعتی
مدیریت تحول
فرهنگ سازمانی
مدیریت استراتژیک
نظریه های مدیریت
مدیریت منابع انسانی
مدیریت عمومی
مبانی سازمان و مدیریت
مدیریت بازرگانی
مدیریت دولتی
مدیریت رفتارسازمانی
مدیریت فرهنگی
روانشناسی
روانشناسی عمومی
روانشناسی بالینی
روانشناسی رشد
روانشناسی شخصیت
روانشناسی فیزیولوژیک
روانشناسی یادگیری
روانشناسی صنعتی و سازمانی
روانشناسی اجتماعی
آسیب شناسی روانی
روان سنجی
روان شناسان نامدار
فرا روانشناسی
بهداشت روان
منطق
ارتباطات
جامعه شناسی
ادبیات فارسی
ادبا و نویسندگان
بلاغت
نظم
نثر
تاریخ
تاریخ اسلام
تاریخ ایران
فلسفه تاریخ
علوم سیاسی
مسائل ایران
اندیشههای سیاسی
روابط بینالملل
ادبیات عرب
ادیان و فرق
ادیان ابراهیمی - یهودیت
ادیان ابراهیمی - مسیحیت
ادیان غیرابراهیمی
فقه و اصول
فلسفه
فلسفه علم
فلسفه اسلامی
فلسفه غرب
فلسفه اخلاق
کلام
کلام اسلامی
کلام جدید
قرآنپژوهی
انسان شناسی
پیامبر شناسی
امام شناسی
هستی شناسی
معاد شناسی
خدا شناسی
قصص و تاریخ
اخلاق
احکام و فقه
علوم قرآنی
تاریخ تفسیر و مفسران
تاریخ قرآن
علوم حدیث
درایه حدیث
پیش زمینه حدیث
اصطلاحات حدیث
رجال
اخلاق
فضائل
رذائل
عرفان
نظری
عملی
فرق و مذاهب
خوارج (غیرشیعی)
تصوف (غیرشیعی)
اصحاب حدیث (غیرشیعی)
اشاعره (غیرشیعی)
ماتریدیه (غیرشیعی)
وهابیت (غیرشیعی)
غلات (غیرشیعی)
سایر فرق اهل سنت
معتزله (غیرشیعی)
مرجئه (غیرشیعی)
مشترک
کیسانیه (شیعی)
اثنا عشریه (شیعی)
زیدیه (شیعی)
اسماعیلیه (شیعی)
واقفیه (شیعی)
غالیان (شیعی)
بهائیت (شیعی)
اهل حق (شیعی)
نصیریه (شیعی)
سایر فرق شیعی
اصول فقه
فقه
عبادات
معاملات
ملحقات
حقوق
آیین دادرسی
جرم شناسی
حقوق بشر
مالکیت فکری
حقوق بینالملل
حقوق عمومی
حقوق جزا و جرمشناسی
حقوق خصوصی
ویترین
یادداشتها
تست
پروتستانتیسم و روشنگرى
26 فروردین 1387, 0:0
اسماعیل آجرلو پروتستانتیسم و روشنگرى مفاهیمى هستندکه بىگمان با آنها به حد کافى آشنایى داریم و بر تاثیرات بىچون و چراى بر جاى مانده از این دو واقعه بزرگ نیز آگاهیم. مىدانیم که این دو واقعه بزرگ دو مرحله از یک روند بوده و تمامى باورها و اندیشههاى انسان غربى - یا به عبارت دیگر بخش قابلتوجهى از انسانهاى دیگر جوامع - را در ارتباط با دنیا، جهان و زندگى از بنیاد تغییر داده و در پى ایجاد یک دنیاى غیردینى بودهاند...
پروتستانتیسم و روشنگرى
پروتستانتیسم و روشنگرى مفاهیمى هستندکه بىگمان با آنها به حد کافى آشنایى داریم و بر تاثیرات بىچون و چراى بر جاى مانده از این دو واقعه بزرگ نیز آگاهیم. مىدانیم که این دو واقعه بزرگ دو مرحله از یک روند بوده و تمامى باورها و اندیشههاى انسان غربى - یا به عبارت دیگر بخش قابلتوجهى از انسانهاى دیگر جوامع - را در ارتباط با دنیا، جهان و زندگى از بنیاد تغییر داده و در پى ایجاد یک دنیاى غیردینى بودهاند. همراه با ایجاد این دنیاى غیردینى انسان را نیز از بندگى و ستایش خالق خود به مثابه وظیفه فطرى و اصلى او بازداشته و به ستایش و پرستش خود واداشته است و باز مىدانیم که این دو واقعه باور به گذرا و بىارزش بودن دنیا را ازمیان برداشته و به جاى آن باور پاینده، ابدى و بىنهایت ارزشمند بودن دنیا را قرار داده است. علاوه بر اینها،این دو واقعه مفهومى را که دین براى انسان در بر داشت تغییر داده، دین را در میان چهار دیوارى معابد و پرستشگاهها زندانى کرد و بدینترتیب در صدد بوده تاخصوصیت دین و فرایند بىچون و چراى اتوریته دین - یا الهى - را که همانا “نظامدهى بر امور دنیا” بود از میان بردارد. مهمترین دستاورد روندى که با پروتستانتیسم آغاز گردیده و با روشنگرى ادامه یافت قطع ارتباط حیات فردى و اجتماعى بادین و مرتبط ساختن آن به ایدئولوژىها و بدینترتیب پشت کردن به آخرتگرایى و روى آوردن به دنیاگرایى بود. لیبرالیسمى که پیروزى آن همراه با نظام جدید جهانى جشن گرفته مىشد، سوسیالیسمى که رفتهرفته رنگ مىباخت و ناسیونالیسمى که هنوز از نقطهنظر محلى تاثیرگذار بود، فاشیسمى که در این فاصله سر برداشت و حتى ایدئولوژى محافظهکارى که در هر زمان از آن به اشتباه به عنوان دین نام برده مىشد و همه این دستاوردهاى فلسفه روشنگرى بود که با انقلاب فرانسه به سمبل تبدیل شد. به بیانى دیگر در پشت جریان سربرداشتن ایدئولوژىهاى گوناگون دینزدایى قرار داشت. رویاهاى عهد عتیقى لوتر در پروتستانتیسم: قبل از آشنایى جوامع اروپایى با فلسفه روشنگری، در ذهن انسانهاى این جوامع سوالات بىپاسخ چندانى وجود نداشت. درباره اینکه انسان کیست؟ زندگى چه مفهومى دارد، چگونگى دستیابى انسان به حقایق و اینکه چه چیزى درست و چه چیزى نادرست است، نظریات چندان متفاوتى وجود نداشت. دین پاسخگوى اینگونه سوالات بود و زعامت مردم برعهده کسانى بود که صلاحیت دینى داشتند. در راس ارزشهایى که توسط دین به انسان آموزش داده مىشد نیز گذرا و بىارزش بودن دنیا، وجود حیات جاوید پس از مرگ و ضرورت تلاش انسان براى دستیابى به آن، ایمان به آخرت، قرار داشت. اما روندى که با پروتستانتیسم آغاز شد و با روشنگرى ادامه یافت، نفوذ دین را از میان برداشت. در چنین شرایطى تلاشهاى جدید براى پاسخ به سوالاتى که در بالا مطرح شد آغاز گردید. لذا ایدئولوژىها اینگونه پدید آمد. آنچه در اینجا جالب است وجه اشتراک تمامى ایدئولوژىهایى است که از آنها سخن گفتیم - یعنى لیبرالیسم، سوسیالیسم، محافظهکاری، ملىگرایى و فاشیم و آن نظر غیر دینى آنها در ارتباط با چیستى انسان به زندگى و دنیا بود. به بیان دیگر همه آنها از بهشتى که دین به مثابه ارزشهایى به انسان نشان مىداد، روى گردانیده، تحقق زمینى یا بهشت دنیایى را وعده مىدادند و اینکه انسان پس از مرگ باچه مسائلى روبرو خواهد بود را نادیده انگاشته، تنها به زندگى دنیایى و رخدادهاى آن علاقه نشان مىدادند. معماران فلسفه روشنگرى اصولا با رد اندیشه و اعتقادات مسیحى “بىدین” نمىشدند، بلکه دقیقا دین جدید و کاملا متفاوتى را مىپذیرفتند. این دین، دین بىخدایى نبود بلکه غالبا “تئیستها” روشنفکرانى بودند که به خالق و پدید آورنده جهان معتقد بودند. تنها تفاوت اصل بین مسیحیت و این دین جدید مردود شمردن آخرتگرایى و زندگى پس از مرگ بود. ایده بهشت دنیایى در ذات خود یهودى است نه تنها از نظر محتوا بلکه از نقطهنظر منبع و سرچشمه نیز چنین است. قالبى یهودى براى تاریخ گذشته و آینده براى ستمدیدگان تمامى دورانها و بدبختىها که فراخوانى پر قدرت است. این قالب را قدیس آگوستین به مسیحیت و مارکس به سوسیالیسم منتقل کرد (برتراند راسل نتایج فلسفه غرب) تمامى قیامها، اتوپیاها، سوسیالیسمها و دیگر جریانات که خواستار ایجاد بهشت در روى زمین هستند. در بنیان و ماهیت خود داراى آبشخورى نورانى و عهد عتیقى بوده و ریشهاى یهودى دارند. این تحلیل بسیارخردمندانه است. حقیقتا برخلاف اسلام و مسیحیت، در دین یهود ایمان به آخرت وجود ندارد، بلکه برعکس میل وحسرت دستیابى به بهشت زمینى و به بیانى دیگر وابستگى به دنیا در آن وجود دارد. شدت این وابستگى را قرآن کریم چنین بیان مىدارد. “آنان را از مردم دیگر، حتى مشرکان به زندگى این جهانى حریصتر خواهى یافت و بعضى از کافران دوست دارند که هزار سال در این دنیا زندگى کنند ...” (بقره، آیه 96.) به همین علت رویکرد این روند که با پروتستانتیسم آغاز گردیده، با روشنگرى ادامه یافت، از بهشت اخروى به سوى بهشت دنیوى و از مسیحیت کاتولیک به یهودیت است. جریان روشنگرى که به اوج قله لذت پرستى رسیده در مرحلهاى که وابستگى آن به دنیا در بالاترین حد خود است، و از مسیحیت کاتولیک که به دست شستن از دنیا دعوت مىنماید، بسیار فاصله دارد و به یهودیتى که ویژگى آن در آیه قبل مشخص شده، بسیار نزدیک است و در این هیچ شکى وجود ندارد. پروتستانتیسم حرکتى بود که نظام اروپایى ایجاد شده تحت اقتدار کلیساى کاتولیک را ویران ساخت. همراه با پروتستانتیسم دین از مفهوم حقیقى خود جدا شده، به کاتالیزورى اجتماعى تبدیل شد که اهداف نظام فکرى سکولار را تقدیس نمود و بدینترتیب پیشاهنگ حرکتى گردید که حیات دنیوى را به اساسىترین هدف انسان بدل ساخت. به عنوان یکى از دستاوردهاى این فرایند، اقتدار کاملا از اتوریته الهى جدا گردیده دین از مسئولیت ایجاد و تاسیس نظام خود منفک شده، خود تابعى از نظامى گردید که مستقر شده بود. یکى دیگر از دستاوردهاى پروتستانتیسم، همان طور که از طرف ماکس وبر در اثر مشهور او مورد یادآورى قرار گرفته و از سوى تمامى علماى علوم اجتماعى پذیرفته شده، اخلاقى مناسب با نظام سرمایهدارى اروپا بود. باید پرسید آن چیزى که معماران پروتستانتیسم را ضمن جدا نمودن از کلیساى کاتولیک دچار چنین گمراهى بنیادى نمود، چه بود؟ چگونه و از چه طریقى به سمت آرمان بهشت زمینى متمایل شده بودند؟ هنگامى که چگونگى پیوستن لوتر به عنوان مهمترین رهبر و پیشواى پروتستانتیسم به این باور را مورد مطالعه قرار مىدهیم، با تمایلات شدید و فوقالعاده او به دین عبرانى و منابع این دین روبرو مىشویم. لوتر به هنگام اعلام اساسى دین جدید خود که با سنتهاى کلیسایى کاتولیک کاملا متفاوت بود، به عهد عتیق متمایل شده بود. او که زبان عبرانى را آموخته بود، به مطالعه منابع عبرانى پرداخت. لذا او و همفکرانش در منابع یهودى چیزهاى بسیارى یافتند. در دانشنامه یهود در ارتباط با موضوع چنین آمده است: “حرکت اصلاحى مسیحى در حد بسیار وسیعى از ادبیات و فلسفه یهودى تاثیر پذیرفته بود. به طورى که به آن از جانب رقبا و مخالفین این رفورم و حرکت به عنوان یهودىگرى نگاه مىشد.” تمامى رهبران شاخص و مهم اصلاحگرایى مسیحى در قرن 15 و 16 با زبان عبرى آشنایى داشتند و منبع یهودى را مورد مطالعه قرار مىدادند و بدون استثنا تمامى آنها به تئولوژى عهد عتیق بازگشتند. تاثیر پذیرى لوتر و همفکران او از عهد عتیق، به طور طبیعى موجب بروز تغییرات در فهم دینى کلیساى کاتولیک گردید. تغییرات بزرگى که پیش از این در آن وجود نداشت. در عهد عتیق یک نمونه هم از ایمان به آخرت وجود ندارد. باور به بهشت و جهنم وجود ندارد هرچه هست در همین دنیاست. بهشت در دنیا و همواره با آمدن مسیح برپا خواهد گردید. رویکرد به عهد عتیق دستاورد مهم دیگرى هم داشت. کلیساى کاتولیک براساس تفسیر آیه 35 از بخش ششم انجیل لوقا سود و ربا را حرام شمرده و آن را ممنوع نموده بود، درحالى که در عهد عتیق سود و ربا ممنوع نگردیده و برعکس مورد تشویق قرار مىگیرد به همین علت نیز در عصر میانه غیر از یهودیان، کمتر مسیحى وجود داشت که به رباخوارى اقدام نماید. معماران پروتستانتیسم تحت تاثیر عهد عتیق و با اجتهاد، ممنوعیت ربا و سود را لغو نمودند. کالوین در کتاب خود موسوم به “سود و ربا” آیه مذکور را که ناظر بر حرمت ربا و سود بود چنین تفسیر کرد: در اینجا هیچ دلیلى در مذمت رباخوارى و سود وجود ندارد” بدینترتیب رباخوارى و بانکدارى که در طول قرنها، حرفهاى یهودى محسوب مىشد، در تمام منطقه شمال اروپا که تحت تاثیر و نفوذ پروتستانتیسم بود با سرعت گسترش یافت. لوتر و همفکران او با سرلوحه قرار دادن عهد عتیق و مطرح نمودن چنین نظریهاى به طور طبیعى حکم قابل توجه دیگرى را نیز پذیرا شده بودند: بنابر عهد عتیق، یهودیان قوم برگزیده خداوند بوده، از دیگر ادیان و ملتها برترند. سرزمینهاى مقدس از سوى خداوند به آنها هدیه شده است و متعلق به آنهاست. لوتر این احکام عهد عتیق را از نظر دور نداشت. على اینکه این نظریات و طرح آنها مىتوانست از جانب مخالفان او را به یهودى شدن متهم نماید، همچنان به ستایش یهودیان و پافشارى برتز قوم برگزیده خداوند بودن آنها پرداخت. لوتر در کتابى که در سال 1523 تحت عنوان عیسى مسیح یک یهودىزاده است) به رشته تحریر درآورده بود، به تفصیل به طرح نظریات خود در این باره پرداخت. وى به عنوان پیشواى بزرگ پروتستانتیسم اعلام داشت: یهودیان خویشاوندان خداوند ما (عیسى مسیح) هستند، برادران و پسرعموهاى اویند، روى سخنم با کاتولیکهاست، اگر از اینکه مرا کافر بنامند خسته شدهاند، بهتر است مرا یهودى بخوانند” این جریان مسیحیت یهودى به تدریج به عنوان یکى از ریشههاى بروز مدرنیته و آغاز تحولات اساسى معرفتى در سطح اروپا و سپس جهان گشت.
روزنامه رسالت
پروتستانتیسم و روشنگرى
نظر خود را بنویسید!
در حال حاضر هیچ نظری برای این مقاله وجود ندارد.
برای درج نظر خود درباره
پروتستانتیسم و روشنگرى
فیلدهای زیر را پر کنید.
نظر شما
عنوان
این فیلد اجباریست.
امتیاز
-
1
2
3
4
5
این فیلد اجباریست.
نظر شما
این فیلد اجباریست.
اطلاعات شما(اختیاری)
نام شما
آدرس شما
پست الکترونیک
جستجو
این موضوعات را نیز بررسی کنید:
منتخب نشریات
اردیبهشت 94
سیاسی
جدیدترین ها در این موضوع
رفتار و منش امام خمینی (ره) با دختران
در همۀ جوامع بشری، تربیت فرزندان، به ویژه فرزند دختر ارزش و اهمیت زیادی دارد. ارزشهای اسلامی و زوایای زندگی ائمه معصومین علیهمالسلام و بزرگان، جایگاه تربیتی پدر در قبال دختران مورد تأکید قرار گرفته است. از آنجا که دشمنان فرهنگ اسلامی به این امر واقف شدهاند با تلاشهای خود سعی بر بیارزش نمودن جایگاه پدر داشته واز سویی با استحاله اعتقادی و فرهنگی دختران و زنان (به عنوان ارکان اصلی خانواده اسلامی) به اهداف شوم خود که نابودی اسلام است دست یابند.
30 خرداد 1403, 15:48
تبیین و ضرورتشناسی مساله تعامل مؤثر پدری-دختری
در این نوشتار تلاش شده با تدقیق به اضلاع مسئله، یعنی خانواده، جایگاه پدری و دختری ضمن تبیین و ابهام زدایی از مسالهی «تعامل موثر پدری-دختری»، ضرورت آن بیش از پیش هویدا گردد.
30 خرداد 1403, 15:48
فرصت و تهدید رابطه پدر-دختری
در این نوشتار سعی شده است نقش پدر در خانواده به خصوص در رابطه پدری- دختری مورد تدقیق قرار گرفته و راهبردهای موثر عملی پیشنهاد گردد.
30 خرداد 1403, 15:48
دختر در آینه تعامل با پدر
یهود از پیامبری حضرت موسی علیهالسلام نشأت گرفت... کسی که چگونه دل کندن مادر از او در قرآن آمده است.. مسیحیت بعد از حضرت عیسی علیهالسلام شکل گرفت که متولد شدن از مادری تنها بدون پدر، در قرآن کریم ذکر شده است.
30 خرداد 1403, 15:47
رابطه پدر - دختری، پرهیز از تحمیل
با اینکه سعی کرده بودم، طوری که پدر دوست دارد لباس بپوشم، اما انگار جلب رضایتش غیر ممکن بود! من فقط سکوت کرده بودم و پدر پشت سر هم شروع کرد به سرزنش و پرخاش به من! تا اینکه به نزدیکی خانه رسیدیم.
30 خرداد 1403, 15:47
پر بازدیدترین ها
اگر والدین به فرزندان ستم کنند فرزندان چطور برخورد کنند، بطوری که هم موجب ناراحتی آنها نشود و هم بتوانند آنها را امر به معروف و نهی از منکر کنند، و اگر نصیحت تأثیر نداشت چطور باید با آنها برخورد کرد؟
24 آبان 1393, 14:10
نسبت های چهارگانه (نسب اربع)
24 آبان 1393, 14:8
راههای رسیدن به آرامش روانی از نگاه قرآن
قرآن کریم که بزرگترین معجزه پیامبراکرم(ص) است و تمام آنچه را که بشر برای هدایت نیاز داشته ودر آن آمده است، کاملترین نسخه برای آرامش روح است.
11 دی 1396, 13:58
تعامل اعراب مسلمان و ایرانیان (6) نقش امام حسن(ع) و امام حسین(ع) در فتح ایران
این نوشتار در نقد سلسله مقالاتی است که فتح ایران توسط اعراب مسلمان را یکی از مقاطع تلخ تاریخ معرفی نمودهاند.
4 تیر 1390, 0:0
نحوه های مختلف شـروع کلاس توسط مربی
در این بخش "شـروع ها" در جهت آموزش کلاسداری مطرح می شود.
4 خرداد 1394, 17:28
سایت های پژوهشکده باقرالعلوم
کتابخانه هادی
پژوهه تبلیغ
ارتباطات دینی
اطلاع رسانی
فرهیختگان
پژوهه تبلیغ
Powered by
TayaCMS